Einde van de RC markt nabij?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
https://www.gov.uk/government/collectio ... -bill-2015

Wellicht hebben sommigen van jullie het al gelezen op sites van engelse RC vendors, maar op 6 april komt er een zogenoemde blanket ban van kracht in de UK. Hiermee zullen alle engelse vendors in een klap illegaal worden en vandaar dat ze allemaal hebben aangekondigd te stoppen en ze nu ook met uitverkopen bezig zijn.

Uiteraard zijn er gelukkig in vele andere landen nog genoeg vendors, maar de grootste afzet markt voor RC's was volgens mij toch wel de UK. Daarbij kwamen veel nieuwe stofjes ook vanuit engelse vendors. Hoe de markt er daarna uit zal gaan blijft dus nog even afwachten als je het mij vraagt.

Fool

Badass junkie
makes it an offence to produce, supply, offer to supply, possess with intent to supply, possess on custodial premises, import or export psychoactive substances; that is, any substance intended for human consumption that is capable of producing a psychoactive effect.
Hoe is mijn badzout bedoeld voor menselijke inname? Die britten zijn echt niet goed snik.

MeejheM

Badass junkie
Ik vind het eigenlijk helemaal zo gek niet. van de drugs die wij hier op de opiumlijst hebben staan zijn de korte en langere effecten al bekend, is de schadelijkheid voor de gebruiker, en de samenleving bekend, en zodoende beperkt in de verstrekking en fabricage.

Al die RC's, waarvan ik vaak tripreports lees zijn onbekend bij de hulpverlening, het is niet altijd duidelijk wat en hoeveel iemand gebruikt heeft en de effecten zijn ook nog onbekend.

Als een stof duidelijk medisch bij kan dragen zou de ontwikkelaar wel patent aanvragen en toestemming krijgen om het als medicijn te marketen en verstrekken.

soms kom ik hier op het forum topics tegen hoe een gemiddelde gebruiker zelf milligrammen vrij nauwkeuig af moet meten tegen, en dan vraag ik me altijd af of dat wel goedkomt.

dat je veel plezier ervan kan ervaren is denk ik onomstreden, maar dat er gevaarlijke stoffen tussenzitten, en dat de meeste medisch niet interessant(meer) zijn lijkt me ook duidelijk.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Fool zei:
makes it an offence to produce, supply, offer to supply, possess with intent to supply, possess on custodial premises, import or export psychoactive substances; that is, any substance intended for human consumption that is capable of producing a psychoactive effect.
Hoe is mijn badzout bedoeld voor menselijke inname? Die britten zijn echt niet goed snik.
Maar je kunt al die stofjes natuurlijk wel als not for human consumption verkopen, uiteindelijk weet natuurlijk iedereen dat het gewoon door mensen wordt ingenomen.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Kan niet zeggen dat ik de Engelse vendors ga missen, was maar 1 Engelse site/vendor waar ik soms gebruik van maakte en die had alleen bij uitzondering leuke aanbiedingen.

Als een stof duidelijk medisch bij kan dragen zou de ontwikkelaar wel patent aanvragen en toestemming krijgen om het als medicijn te marketen en verstrekken.
Waar is de MXE antidepressiva dan! :P
Als ketamine als antidepressiva voor geschreven kan worden kan MXE dat zeker. :mrgreen:

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Er is gewoon te veel aanbod op de RC markt en te weinig research.
Mensen gaan er vervanging in zoeken van de klassieke middelen. 3mmc bijvoorbeeld is bij een bepaalde vendor aan 9 euro te koop. Heel makkelijk te bestellen en verslavend spul op de kop toe maar ook heel wat schadelijker dan de klassieke drugssoorten. Dat heb ik aan de lijve ondervonden. Je kan je wel gaan baseren op tripreports van anderen maar als het even misloopt met je lichaam dan weten artsen er vrij weinig over. Tijdens mijn opname bij 3 dokters mijn lijstje middelengebruik opgesomd. 4-mec, 3mmc, 2C-E, 4-Aco-DMT was volledig onbekend bij de behandelende arts op de EPSI. 2-CB had hij dan wel weer van gehoord. De klassieke middelen waren hun wel bekend. Belgie loopt sws wat achter op de zaken maar elke gebruikende belg kan deze middelen wel bij tientallen vendors bestellen...

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Jmths zei:
Kan niet zeggen dat ik de Engelse vendors ga missen, was maar 1 Engelse site/vendor waar ik soms gebruik van maakte en die had alleen bij uitzondering leuke aanbiedingen.

Voor mij geld hetzelfde echter kan het aan mij liggen maar er komen steeds meer clearnet vendors bij. Waarvan sommige echt apotheken zijn waar je roofie's , oxynorm, morfine,pammetjes tot barbituraten e.d met kilo's kan halen. Weet niet of dit in opmars is maar ik zie er verdacht veel ineens uit de grond schieten...

Ook een aantal die RC's en apotheker spelen , die spelen er handig op in. Zo haalde ik eerst uit een ver land (japan,china e.d) barbs en kan ik dat nu ineens uit de EU bestellen om maar wat te noemen.
Geen beste vooruitgang als dat door blijft groeien op een gegeven moment worden de echte apothekers failliet zo :P
Met veel nieuwe verslaafden mensen etc erbij..

Tekzor668 zei:
Er is gewoon te veel aanbod op de RC markt en te weinig research.
Mensen gaan er vervanging in zoeken van de klassieke middelen. 3mmc bijvoorbeeld is bij een bepaalde vendor aan 9 euro te koop. Heel makkelijk te bestellen en verslavend spul op de kop toe maar ook heel wat schadelijker dan de klassieke drugssoorten. Dat heb ik aan de lijve ondervonden. Je kan je wel gaan baseren op tripreports van anderen maar als het even misloopt met je lichaam dan weten artsen er vrij weinig over. Tijdens mijn opname bij 3 dokters mijn lijstje middelengebruik opgesomd. 4-mec, 3mmc, 2C-E, 4-Aco-DMT was volledig onbekend bij de behandelende arts op de EPSI. 2-CB had hij dan wel weer van gehoord. De klassieke middelen waren hun wel bekend. Belgie loopt sws wat achter op de zaken maar elke gebruikende belg kan deze middelen wel bij tientallen vendors bestellen...

En dit ook natuurlijk.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik vind het eigenlijk te gek voor woorden dat ze nu nog z'n wet invoeren. Wellicht gaan mensen hier door meer plantaardige psychoactieve gebruiken wat uiteindelijk wel beter is voor de gezondheid, dan al die exotische stofjes waarvan we niet echt weten hoe zuiver ze zijn.
Het zou toch een recht moeten zijn dat iedere volwassen zelf mag bepalen wat hij met z'n lichaam doet, zolang hij anderen geen kwaad aan doet natuurlijk. Erg jammer dat het allemaal zo loopt :(

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Jmths zei:
Voor mij geldt eigenlijk hetzelfde, ik bestelde mijn RC benzo's nog wel eens bij engelse vendors maar bezocht ze verder amper. Vind zelf de betere vendors ook in andere landen zitten.

Maar of je nou wel eens bestelde bij engelse vendors of niet, het betekent zeker wat voor de markt. Veruit de meeste vraag voor RC's komt uit engeland, evenals nu een aanzienlijk deel van het aanbod. Wat dit voor gevolgen voor de markt gaat hebben moeten we gaan zien, is nu lastig in te schatten.

MeejheM

Badass junkie
Van die bedrijfjes die openlijk handelen in RC's, maar wel betaling in bitcoin verwachten vertrouw ik niet zo, als je een soort serieuze webshop hebt durf je dat toch ook wel te doen met valuta die nog terug te halen zijn?

klinkt als een soort uber exitscam waarbij je gebruik maakt van het feit dat de middelen nog legaal zijn.

Fool

Badass junkie
De meest betrouwbare RC vendor die ik ken prijst al tijden bitcoin-betalingen aan. :P

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Fool zei:
De meest betrouwbare RC vendor die ik ken prijst al tijden bitcoin-betalingen aan. :P
Bijna allemaal doen ze dat, vind het ook niet heel gek. Maargoed Meejhem doet niet aan RC's dus verwacht dat hij de vendors en de markt ook niet echt kent. Veel vendors die te vertrouwen zijn hebben het liefst bitcoins aangezien ze soms moeilijk aan creditcard opties kunnen komen enzo. Dit heeft volgens mij meer te maken met het feit dat andere bedrijven liever geen zaken met drugs vendors doen dan dat die vendors op een exit scam uit zijn.

En Meejhem, bitcoins als betaal optie aanbieden is altijd nog iets anders dan het verwachten he...

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Peppi en Coki zei:
Update hierover:

Omdat de definitie van een 'psychedelisch middel' niet helemaal duidelijk is, is deze blanket ban uitgesteld tot ten minste 1 mei. Of het moet een vroege 1-april grap zijn geweest.

http://www.theguardian.com/society/...cerns-law-enforceable-psychoactive-definition
Ik kreeg hier vandaag al een mailtje over van een van mijn vendors. Een andere vendor kondigde een paar weken geleden al aan dat het vermoeden er was dat het uitgesteld gaat worden.

Het gaat trouwens om de definitie van 'psychoactief' en niet 'psychedelisch', maargoed dat even ter zijde. Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd hoe de britten dit juridisch precies willen aanpakken. Want een definitie van psychoactief middel is op zich helemaal niet moeilijk te formuleren, probleem wordt echter wel dat daar dan ook oa alcohol, tabak, caffeine, etc. onder vallen. Uiteraard kunnen ze natuurlijk de gevestigde legale drugs niet zomaar verbieden, daar zitten teveel economische belangen achter. Een ander praktisch probleem die ik me zo kan voorstellen is dat er ook bij nieuwe middelen bepaald moet worden of die dan psychoactief zijn of niet, dat is denk ik ook makkelijker gezegd dan gedaan voor de britse overheid.

Fool

Badass junkie
Psychedelibee zei:
Het gaat trouwens om de definitie van 'psychoactief' en niet 'psychedelisch', maargoed dat even ter zijde. Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd hoe de britten dit juridisch precies willen aanpakken. Want een definitie van psychoactief middel is op zich helemaal niet moeilijk te formuleren, probleem wordt echter wel dat daar dan ook oa alcohol, tabak, caffeine, etc. onder vallen. Uiteraard kunnen ze natuurlijk de gevestigde legale drugs niet zomaar verbieden, daar zitten teveel economische belangen achter. Een ander praktisch probleem die ik me zo kan voorstellen is dat er ook bij nieuwe middelen bepaald moet worden of die dan psychoactief zijn of niet, dat is denk ik ook makkelijker gezegd dan gedaan voor de britse overheid.
Jawel, want van elk 'research chemical' moet er eerst een expert uit de lucht getoverd worden die toevallig experimenten met deze stof heeft gedaan en echt kan bevestigen dat het daadwerkelijk effect uitoefent op de hersenen. :P

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Fool zei:
Jawel, want van elk 'research chemical' moet er eerst een expert uit de lucht getoverd worden die toevallig experimenten met deze stof heeft gedaan en echt kan bevestigen dat het daadwerkelijk effect uitoefent op de hersenen.
Klinkt wel als een baan voor jou of voor mij :P

Fool

Badass junkie
Jammer dat je dan meehelpt mensen die hun recht op zelfbeschikking uitoefenen te veroordelen. :P

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Fool zei:
Jammer dat je dan meehelpt mensen die hun recht op zelfbeschikking uitoefenen te veroordelen. :P
Ja dat wel, maar aan de andere kant kun je wanneer je het zelf doet ook proberen zoveel mogelijk dingen niet psychoactief te verklaren.

Fool

Badass junkie
Uhu, dan eindig je zelf in de bak en raak met een beetje pech ook nog je vaklicentie kwijt om verder te onderzoeken. :P

MeejheM

Badass junkie
Ik ben wel bekend met enige online vendors, sinds darknets(evolution, EIC etc.) geen optie meer zijn heb je weer alternatieve bronnen, veel daarvan noemen zich ook wel RC vendor, maar dan meestal bulk.

Op zich vrij humoristisch dat mensen "zwarte markt" prijzen krijgen voor volstrekt legale goederen. Eigenlijk ben ik gek dat ik daar nog niet snel wat mee doe...

Als iemand voor een paar tientjes alleen western union, moneygram of cryptocash accepteert is dat niet om omdat ze geen andere methodes kunnen regelen, of omdat ze teveel geld kwijtraken aan "fees" bij grote transacties. Dat is puur vanwege het feit dat dat allemaal betaalmethoden zijn waarbij je als klant geen enkele garantie hebt, en je geld nooit meer terug kan halen.

Anders kun je ook nog je geld bij derden neerzetten totdat beide partijen tevreden zijn, maargoed, dat heeft de darknet markets zodanig ondermijnt dat geen zinnig persoon meer grote hoeveelheden coins gaat parkeren.

Voor de bulk handel is zo'n hele RC ban niet echt boeiend, het is vooral jammer voor de eindgebruiker.

laten we vooral niet vergeten dat zo ongeveer elke drugs op de opiumlijst legaal geweest is totdat het (vrij)gebruik ervan een maatschappelijk onaanvaardbare impact kreeg.

Ik zie dat bij RC's nog niet zo snel gebeuren, ik hoor zelden via de media slechte verhalen, ernstige overdoseringen of langdurig gezondheidsrisico, dus als het onder de radar blijft is er niks aan de hand.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Tja toch is dit minder nieuws:

*Knip*

and scroll down to China and it reads:

" China
Note: There was a recent ban of 116 RCs in China, many vendors are a bit unresponsive right now while recovering from their losses.

Word of advice: Pretty much all Chinese vendors sometimes send the wrong chemical(s); error rate of around 3-20%. You should definitely test everything you bought before further experimentation."

Niet precies bekend wat het zijn etc. Zal wel weer goed komen, merkte het wel bij de puurheid van aantal producten. Ook die in EU zijn gezien grondstoffen van overal komen.

Laat het testen als je de mogelijkheid hebt is het bericht..

Gov

Newbie
MeejheM zei:
Ik vind het eigenlijk helemaal zo gek niet. van de drugs die wij hier op de opiumlijst hebben staan zijn de korte en langere effecten al bekend, is de schadelijkheid voor de gebruiker, en de samenleving bekend, en zodoende beperkt in de verstrekking en fabricage.

Al die RC's, waarvan ik vaak tripreports lees zijn onbekend bij de hulpverlening, het is niet altijd duidelijk wat en hoeveel iemand gebruikt heeft en de effecten zijn ook nog onbekend.

soms kom ik hier op het forum topics tegen hoe een gemiddelde gebruiker zelf milligrammen vrij nauwkeuig af moet meten tegen, en dan vraag ik me altijd af of dat wel goedkomt.

dat je veel plezier ervan kan ervaren is denk ik onomstreden, maar dat er gevaarlijke stoffen tussenzitten, en dat de meeste medisch niet interessant(meer) zijn lijkt me ook duidelijk.

We kunnen nu toch wel constateren dat bannen gewoon niet helpt als het om voorkomen gaat. Voor zover ik weet is een vrijwel gelijke ban in Ierland uitgedraaid op een groter aantal mensen dat door druggebruik het ziekenhuis indraait.
Verder ook redelijk fraglich als gezondheid op een of andere manier wordt aangehaald maar roken en alcohol uitgesloten zijn. Het betreft hier stoffen die tezamen 100.000 doden veroorzaakt in de UK, nog uitgezonderd dus zaken als COPD en andere niet dodelijke gevolgen van gebruik. Maar misschien is het zo dat heel veel mensen, waaronder zeker ook onze heren politici dit soort middelen EN MASSE gebruiken.

Het aantal slachtoffers van Research Chemicals is....<100 per jaar?

Wat mensen in hun lichaam willen stoppen moeten ze gewoon helemaal zelf weten.

Ik heb nog nooit een sigaret gerookt, ik drink nimmer alcohol en de enige high in heel mijn leven is de runnershigh of met squash "in the zone" zijn. Ik heb het geluk stabiel te zijn en van mezelf gelukkig en ontspannen.

De RCs die ik gebruik zijn zuiver voor slaap en om wakker/geconcentreerd te blijven als slapen niet is gelukt armodafinil. RCs = vooral etizolam, eens per week op zo. Overigens met medeweten en zelfs steun van mijn arts.

Bobsacamano

Badass junkie
Die twee stukjes zijn helemaal niet tegenstrijdig :P
Gov zei:
Ik heb nog nooit een sigaret gerookt, ik drink nimmer alcohol en de enige high in heel mijn leven is de runnershigh of met squash "in the zone" zijn. Ik heb het geluk stabiel te zijn en van mezelf gelukkig en ontspannen.

De RCs die ik gebruik zijn zuiver voor slaap en om wakker/geconcentreerd te blijven als slapen niet is gelukt armodafinil. RCs = vooral etizolam, eens per week op zo. Overigens met medeweten en zelfs steun van mijn arts.

MeejheM

Badass junkie
Ik ben niet per definitie voor of tegen een ban. maar zoals het nu gaat is te ongereguleerd. mensen testen allerlei nieuwe middeltjes die ze niet kennen, de doseringen worden ook maar van internet afgehaald meestal.

Als je dan leest over 3% tot 20% vervuiling, bij iets waar je vanuit gaat dat het "farmaceutische" kwaliteit zou moeten zijn, en mensen die gewoon iets anders krijgen dan ze bestellen vind ik het wel een beetje een manier om zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld te verdienen voordat het spul illegaal wordt.

gelukkig gaat het bijna altijd goed, maar deze middelen komen wel steeds meer op de voorgrond, en dat zal uiteindelijk het einde zijn van de RC markt. maar het is nu nog redelijk onbekend...

laten we hopen dat dat zo blijft.

Gov

Newbie
Bobsacamano zei:
Die twee stukjes zijn helemaal niet tegenstrijdig :P
Gov zei:

Ik zie niet in waarom? I k ben happy ik ben stabiel, alleen niet erg wakker als ik slecht slaap. Mijn slechte slaap komt niet door spanning, ik val zo in slaap. Ik word helaas vaak ook binnen 5 uur wakker. Dan ben ik nog steeds niet gespannen of zo, het is gewoon zoals het is. Ik hoor wel eens van mensen die denken "ik MOET nu slapen!" wat dan natuurlijk moeilijk lukt.

Dus af en toe een benzo om door te slapen en af en toe modafinil om wakker te zijn als slapen slecht was en ik overdag achter mijn bureau in slaap val lijkt me toch iets anders dan iets dat je neemt voor je genot. En moe zijn zou op langere termijn iemand best instabiel en ongelukkig kunnen maken, kan ik me zeer goed voorstellen zelfs, al is het mij nog niet gebeurd.

Gov

Newbie
MeejheM zei:
Ik ben niet per definitie voor of tegen een ban. maar zoals het nu gaat is te ongereguleerd. mensen testen allerlei nieuwe middeltjes die ze niet kennen, de doseringen worden ook maar van internet afgehaald meestal.

Nou en? Je neemt een risico. Dat is aan jou. Neem het of neem het niet. Ik heb echt al ZOVEEL mensen gewezen op buitenlandse fora die aan Phenibut willen beginnen: "doe dit maar heel an en toe en ga niet je dosis escaleren want het is een heilloze weg." Ik niet alleen, ook anderen. Vanzelfsprekend zijn er een hoop die na twee maanden meldden dat ze het toch bijna elke dag hebben gebruikt en het nu even niet meer weten. Als het geen Pheni is, dan is het alcohol en als het geen alcohol is is het wel cannabis etc.
Ik wil een maatschappij waarin jijzelf je op de hoogte stelt van het risico en zelf bepaalt of je dit aan wil gaan of niet.
Ik wil nog steeds wel eens weten hoeveel mensen hierdoor nou ten onder gaan tov legale middelen als roken etc.....

Als je dan leest over 3% tot 20% vervuiling, bij iets waar je vanuit gaat dat het "farmaceutische" kwaliteit zou moeten zijn, en mensen die gewoon iets anders krijgen dan ze bestellen vind ik het wel een beetje een manier om zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld te verdienen voordat het spul illegaal wordt.

Denk je dat illegalieren dit voorkomt?? Vraag om een onafhankelijke CoA. wellicht kunnen we testcentra opstellen waar mensen het kunnen laten testen op zuiverheid oid. Ik denk eerder dat legaliseren leidt tot meer zuiverheid dan andersom.
En leveranciers kunnen aansprakelijk gesteld worden voor problemen. Onafhankelijke CoA's zijn best gebruikelijk al, dus niet de CoA van de verkoper.

Is het volgens jou beter dat we sigaretten toestaan omdat we weten dat er ik weet niet hoeveel kankerverwekkende stoffen inzitten? Is dat beter of zo. Zolang we de vrije verkoop toestaan van sigaretten waar in NL zo'n 30.000 mensen per jaar aan sterven (laat staan een hartaanval overleven, keelkanker overleven etc) is het argument vind ik nogal zwak. Lijkt me nogal met twee maten meten.

gelukkig gaat het bijna altijd goed, maar deze middelen komen wel steeds meer op de voorgrond, en dat zal uiteindelijk het einde zijn van de RC markt. maar het is nu nog redelijk onbekend...
laten we hopen dat dat zo blijft.

Het einde van de RC markt zoals ie nu is? Misschien wel. Niet omdat politici iets willen voorkomen of principiele problemen hebben, maar puur om stemmers te krijgen. Ik zou graag eens een sample van het riool van het parlement willen laten testen en kijken op inhoud. Kijken hoeveel coke erin zit, hoeveel alcohol etcetcetc. En dan zien hoe principieel men is.
Ik verwacht ook op dit punt niet al te schoon rioolwater.

http://www.blikopnieuws.nl/gezondheid/2 ... nomen.html

Wat zou meer schade veroorzaken, zelfs als we naar deze vaak jonge groep alleen kijken? RCs of alcohol. Is er ook maar enig signaal voor een ban on alcohol? Twee maten meten....

Er is veel meer reden om sigaretten of alcohol van de markt te halen dan RCs of andere drugs. Maar ook hier zien we: waarschuwende woorden en strengere ouders en het effect, in elk geval op de comazuipgroep (jongeren) is averechts.

MeejheM

Badass junkie
Je bent wel echt tegen het verboden maken van drugs die nog niet verboden zijn hé?

dat alcohol, sigaretten en auto's veel meer doden veroorzaken lijkt me niet meer dan logisch omdat die veel meer in omloop zijn en gebruikt worden, dus eigenlijk vind ik het een slechte vergelijking.

daar komt nog bij dat er waarschijnlijk meer mensen in het ziekenhuis of hun vroege graf komen door RC gebruik dan bijgehouden word. wie zal zeggen hoeveel patiënten er niet in verband worden gebracht met RC's omdat ze onbekend zijn en misschien niet eens voorkomen bij een toxicologische bloedtest.

ik ben absoluut niet voor een ban, want waar vraag is blijft er anders geld liggen, dat gebeurt nooit.

enige richtlijnen zouden een hoop ellende kunnen besparen. van wiet weten we dat de LD100, of LD50 extreem hoog liggen, en de maatschappelijke schade redelijk beperkt is. de meeste ellende wordt toch individueel gedragen bij cannabis. dus zijn coffeeshops acceptabel.

alcohol wordt in elk geval op leeftijd gediscrimineerd, maar ik snap zelf ook niet dat het geen juridische status heeft op je rij- en inschattingsvermogen na. ook daar worden de negatieve effecten vooral door de persoon gedragen. ik ken geen alcoholist die perse woninginbraken of auto inbraken pleegt.

voor tabak gaan de eerder genoemde redenen zeker op, met het huidige rookbeleid hoeft niemand last te ervaren van een ander zijn nicotineverslaving.

Als je naar die research chemicals kijkt zijn ze in het buitenland al vaker breeduit in de media veroordeeld, en zodra niet alleen de beleidsmakers, maar ook de stemgerechtigden die voor draagvlak moeten zorgen ergens op tegen zijn is het zo verboden... Elk middel op de opiumlijst is ooit legaal geweest. zo zal het die kilometer lange lijst van RC's waarschijnlijk ook allemaal verboden worden. zelfs al is er medisch voordeel mee te behalen.

maar niemand gaat onderzoek doen naar bekende middelen waar ze geen patent op hebben of kunnen krijgen, dus de kans dat ze ooit op recept verkrijgbaar zijn is twijfelachtig.

Gov

Newbie
MeejheM zei:
Je bent wel echt tegen het verboden maken van drugs die nog niet verboden zijn hé?

Verre van. Ik ben tegen twee maten meten. Ik was denk ik niet duidelijk, dus sorry: ik ben ervoor dat mensen zelf moeten weten wat ze doen met hun lichaam.

dat alcohol, sigaretten en auto's veel meer doden veroorzaken lijkt me niet meer dan logisch omdat die veel meer in omloop zijn en gebruikt worden, dus eigenlijk vind ik het een slechte vergelijking.

Hoe logisch is het om op basis van gezondheid iets toe te staan waarop zelfs op de pakjes allerlei details staan over hoe je ervan kunt sterven en dat dit de kans vergroot. De aantallen zijn hoog door de vele gebruikers, ongetwijfeld. We zullen van RCs en co eerst de aantallen moeten kennen denk ik voor we een vergelijk kunnen maken.
Subjectief gezien: in de UK barst het van headshops waar je van alles kunt krijgen, Legaal,. Aantal doden per jaar is volgens mij < 100. Wat is het punt? Dat zijn er zo weinig ondanks jarenlang gebruik.
Verder punt: in Ierland waar het al geband is, stijgt het aantal opnames in ziekenhuizen NA de ban en neemt het niet af. Het is gewoon onzin om dit te doen.

daar komt nog bij dat er waarschijnlijk meer mensen in het ziekenhuis of hun vroege graf komen door RC gebruik dan bijgehouden word.

Enig bewijs, enig onderzoek of puur iets dat je uit een duim zuigt om je argument wat kracht bij te zetten. Feiten en cijfers zouden tot een bepaalde actie moeten leiden. Vermoedens niet.

wie zal zeggen hoeveel patiënten er niet in verband worden gebracht met RC's omdat ze onbekend zijn en misschien niet eens voorkomen bij een toxicologische bloedtest.

Omdat je het aantal onverklaarbare doden zou zien stijgen, significant? Net als met AIDS: mensen sterven ineens vaker aan longziekten etc en vormen van huidkankers dan voorheen. Men onderzoekts en vindt iets.
Maar dit is precies het verschil tussen misschien mensen als jij (ik ken je veerder niet, dus ik kan het goed mis hebben) en ik: jou reactie is zoals angstige mensen, risicomijders te werk gaan. Of dat nu om dit soort stoffen gaat, of het om Syrische vluchtelingen of andere nieuwe groepen gaat etc. We weten eigenlijk niks maar gaan dan maar vanuit onze angst ("wat als?? o-ooo...!"") uit.

enige richtlijnen zouden een hoop ellende kunnen besparen. van wiet weten we dat de LD100, of LD50 extreem hoog liggen, en de maatschappelijke schade redelijk beperkt is. de meeste ellende wordt toch individueel gedragen bij cannabis. dus zijn coffeeshops acceptabel.

Oh ja? Dus wietroken is op een of andere manier gezonder dan gewoon roken? Weten we hoe weed wordt geteeld? Is dat een gercontroleerd proces. Wat voor gif wordt er op die plantjes gespoten en hoeveel? Antifungals bijvoorbeeld? Hoe onderscheid je het effect tussen doodgaan aan gewoon roken en weedroken eigenlijk. Er is onderzoek dat aantoont dat weedroken op langere termijn veel schadelijker is. Het kijken naar de pure stof is een ding, maar je rookt niet het pure goedje.
Verder is er een sterk statistisch verband tussen het krijgen van schizofrenie en het gebruik van cannabis. Kun je gewoon op Pubmed vinden. Mijn zwager heeft schizofrenie. Erg leuk. Echt een fijn leven. Zelfmoordpogingen, vreselijk traumatiserende beelden en ervaringen. LD50 van een specifieke stof helpt hier weinig tegen.

alcohol wordt in elk geval op leeftijd gediscrimineerd, maar ik snap zelf ook niet dat het geen juridische status heeft op je rij- en inschattingsvermogen na. ook daar worden de negatieve effecten vooral door de persoon gedragen. ik ken geen alcoholist die perse woninginbraken of auto inbraken pleegt.

Wel eens van verkeersongelukken gehoord? Hoezo verschilt dit van RCs overigens?

voor tabak gaan de eerder genoemde redenen zeker op, met het huidige rookbeleid hoeft niemand last te ervaren van een ander zijn nicotineverslaving.

Nu ga je het over de last voor anderen hebben. We hebben het over de gevolgen voor de persoon zelf. Waarbij je bij alcohol de plank redelijk misslaat. ""Last voor anderen" vraagt om een definitie. De kosten van ziekte voor de maatschappij zijn niet mals.

Als je naar die research chemicals kijkt zijn ze in het buitenland al vaker breeduit in de media veroordeeld, en zodra niet alleen de beleidsmakers, maar ook de stemgerechtigden die voor draagvlak moeten zorgen ergens op tegen zijn is het zo verboden... Elk middel op de opiumlijst is ooit legaal geweest. zo zal het die kilometer lange lijst van RC's waarschijnlijk ook allemaal verboden worden. zelfs al is er medisch voordeel mee te behalen.

Precies: subjectiviteit overheerst. Oplossingsgerichtheid ook. Stmegerechtigden zijn het eens zolang het hun niet treft. Eens kijken hoe ze het vinden als we alcohol voortaan drugs noemen en dat we bepaalde percentages gaan schrappen.
Opiumlijsten zijn er geweest, maar ook droogleggingen en vooral een eindeloze war on drugs door weer eens de VS die vooral rijke criminelen heeft voortgebracht. Legailsatie van RCs zorgr nu juist niet voor dat soort types en situaties. Er is geen schaarste dus is er ook niet zoveel aan tge verdienen.
En wat de menselijke historie heeft laten zien is dat geestverruimende middelen altijd IN zijn geweest...

maar niemand gaat onderzoek doen naar bekende middelen waar ze geen patent op hebben of kunnen krijgen, dus de kans dat ze ooit op recept verkrijgbaar zijn is twijfelachtig.

Recept? Headshops. En net als met roken: we geven aanwijzingen, jij beslist!

MeejheM

Badass junkie
Poeh hee, wat een hopeloze reactie op mijn post. ga je een hele lap tekst neerzetten om mijn argumenten op vormfoutjes te ontkrachten...

Ik rook al jaren, maar ben nog nooit bij een arts geweest daarvoor. ik drink al jaren, maar krijg alleen antieke medicijnen voorgeschreven. Als je naar loonheffing, btw, acijns en ziektekostenverzekering kijk kan ik elk jaar minstens 5 werkloze verslaafden betalen.

je moet maatschappelijk onaanvaardbare schade niet verwarren met je eigen leven.

ps: serieus, doe eens relax.

Gov

Newbie
MeejheM zei:
Poeh hee, wat een hopeloze reactie op mijn post. ga je een hele lap tekst neerzetten om mijn argumenten op vormfoutjes te ontkrachten...

Ik rook al jaren, maar ben nog nooit bij een arts geweest daarvoor. ik drink al jaren, maar krijg alleen antieke medicijnen voorgeschreven. Als je naar loonheffing, btw, acijns en ziektekostenverzekering kijk kan ik elk jaar minstens 5 werkloze verslaafden betalen.

je moet maatschappelijk onaanvaardbare schade niet verwarren met je eigen leven.

ps: serieus, doe eens relax.

Ik ben jou niet, ik ben ik. Ik ben ook zeer relaxed en voel me bijvoorbeeld lekker bij discussies die indepth zijn. Mogelijk dat jij daar niet relaxed van wordt en dat spiegelt naar hoe ik me zou voelen, wie zal het zeggen.

Ik vind niet dat je vormfoutjes maakt, ik vind dat je met andere argumenten aankomt om tot een bepaald niet zo duidelijk punt te komen.

Maar in het kort voor jou: roken zorgt voor talloze ziekten, alcohol ook. 10000-en doden per jaar. Dat is bekend, feiten te over.

Van RCs zijn dergelijke cijfers niet bekend en hieruit kunnen we niet een feit destilleren. is het wel?

Dit lijkt sterk op twee maten meten. Angst is geen basis, want als dat zo zou zijn dan zouden de eerste twee aanvaarde drugs werkelijk direct geschrapt moeten worden.

Tenslotte: wat hebben bans opgeleverd her en der in de wereld? Zo weinig dat we zien dat met name cannabis meer en meer wordt gedoogd. Kijk een naar een op zich gesloten systeem als een gevangenis. Zijn die drugsvrij? Nee dus. Maar we willen wel proberen een heel lang van bepaalde drugs of alle drugs te vrijwaarden....Serieus: iemand die gelooft dat dit lukt, is er een grandioos succesverhaal? Als de ene drugs lastig wordt, volgt gewoon de andere. En schaarste zorgt voor een hoge prijs en een hoge prijs zorgt voor nepmiddelen met soms fatale gevolgen....Wat een heilloze weg. Alleen omdat er een stigma heerst op geestverruimende middelen....

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Deze discussie heeft allang niks meer met het topic te maken, dus graag weer on topic of zelf een ander topic openen waarin deze discussie past.

Tommie_K

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ter overweging:
With the adoption of new laws, even “substances assumed psychoactive” will be banned. After this, all remaining chemistry, at least in Russia, will go underground. It cannot be called “white lists“. It is better compared to some information materials. For example, when you write a text – a book, an article, a slogan – prosecutors may prescribe a forensic linguistic investigation, which concludes that your text is an extremist one. You will be deemed to have malicious intent which you have tried to hide but which was revealed during the investigation. But as far as I know, you cannot bring your text to a similar expertise beforehand, to make sure this maliciousness is not there by chance, to check if it is still there if you swap two sentences or erase an exclamation mark. The situation with chemistry is similar.

I understand the logic when ban is imposed not to a certain substance but to a principle, a measure of closeness: on the one hand, I can take a cannabinoid X, use a cup of coffee and 15 minutes to make 20 others, i. e. swap the sentences, and nobody will be fast enough to check them all and put them on the black list. On the other hand, the creation of white lists will destroy the entire chemistry. The intermediate solution is meaningless, too, because it suggests a demarcation line (allowed/banned) across very complicated and multi-aspect phenomena: it is like splitting a grey gradient into black and white.

As a result, whole groups of substances differing by 1-2 alternates will be considered dangerous drugs. It is funny that some migraine medicines will be banned because they are derived from dimethyltryptamine. Don’t even get me started on lots of antidepressants developed as a result of ketamine vivisection. At the same time, many non-lethal military substances working like salvinorin 24/7 may remain not banned at all, whereas a range of non-psychoactive dimethyltryptamine derivatives will be banned according to the law.

Bron: http://katab.asia/en/2015/02/12/the-chi ... l-shulgin/

MeejheM

Badass junkie
Vooruit dan, nog een on-topic post:

Van RCs zijn dergelijke cijfers niet bekend en hieruit kunnen we niet een feit destilleren.

Dat is dus een mooie samenvatting van wat ik bedoel. Ik zie dat als potentieel risico, jij(Gov) volgens mij het voordeel van de twijfel.

Omdat we het toch niet eens gaan worden is het wel makkelijk dat je niet meer ingelogd hebt.

Bovenaan