Erg leuk!

geekos

Bewuste gebruiker
bwa ambras is nogal sterk uitgedrukt, we verschillen nogal van mening

We kunnen er hier toch een stevige discussie over hebben binnen bepaalde grenzen? BHV is actueler dan ooit en we gaan heus niet elkaars IP tracken en dan voor de ander z'n deur gaan staan met Vlaamse of Nederlandse vlaggen. Als de mods het hier welletjes vinden zullen ze het topic wel sluiten, toch?

Als een mens al niet meer kan discussiëren over serieuze topics...

geekos

Bewuste gebruiker
Omdat we dan samen de teloorgang van Wallonië hadden kunnen dragen of voorkomen.
Welke teloorgang van Wallonië? De waalse politici zijn gewoon te lui om in te zien dat de vlamingen een staatshervorming willen. Er is geen teloorgang in Wallonië, ok ze hebben wel wat hogere werkloosheidscijfers enz. maar ze hebben het helemaal niet slecht. Ontkenning is er gewoon, ontkenning voor alle schandalen en partijpolitiek die ze de laatste jaren gevoerd hebben, voor alle verwaarlozing van de belangrijke zaken. Het kan zo niet verder.

Sorry, waar heb *jij* voor moeten vechten als het aankomt op onafhankelijkheid van Nederland? Dat is net zoiets als dat ik ga zeggen dat ik trots ben op Thorbecke. WTF had ik er mee te maken waardoor ik het *recht* heb om daar trots op te zijn?
Ja ik heb het recht daar trots op te zijn, net zoals jij trots mag zijn dat Pim Fortuyn verkozen is tot grootste Nederlander.. :rolleyes:
Ok, ik heb er niet voor moeten vechten, en dan? Mijn voorouders dan. Iedereen heeft hier België platgelopen: Nederlanders, Fransen, Duitsers, Oostenrijkers, Spanjaarden, .. Het wordt tijd dat er een einde aan komt en dat er een deftig systeem uitgewerkt wordt.

Ik denk dat we ergens anders over praten. Weet jij wat de Belgische revolutie uiteindelijk deed opvlammen? Ik denk het niet, dat was namelijk een dom theaterstuk. Jij hebt het over Brussel Halle Vilvoorde en ook dát is een dom theaterstuk. Leer gewoon samen leven zeg.
En wat doet dat er toe hoe België ontstaan is? Je zegt zelf dat het confederale België niet meer werkt maar we moeten wel samen leven?? :confused:

Emigreer dan man. Er komt toch nooit een einde aan het gezeik ténzij Vlaanderen zich afscheidt. Het probleem daarbij is de hoofdstad. Wat je natuurlijk ook kan doen als het je zo hoog zit is *ER IETS AAN DOEN* in plaats van gaan lopen zeiken op een forum waar niemand het wat kan interesseren hoe Vlaanderen zich benadeeld voelt door de Franstalige gemeenschap (boe-hoe-huil-huil). Wel grappig trouwens, er gaat relatief gezien nóg meer geld naar de Duitstalige gemeenschap en daar hoor je niemand over.

For the record; Ik vind iedereen die de Telegraaf leest minderwaardig.
For the record: de duitstalige gemeenschap krijgt zijn geld voor het grootste deel van Wallonië aagezien ze er een onderdeel van is. En wat moet ik gaan emigreren? Ben 19 jaar. Waar stel je dan voor dat ik naartoe ga? Zielig idee gewoon, alsof ik zou zeggen dat jij Nederland moet verlaten omdat er wat politieke ruzies zijn. En jij interesseert er je niet aan maar je blijft je ook stevig verweren.

En wat moet IK er aan doen? Walen gaan afknallen in Charleroi? Petitie starten voor een staatshervorming? Oh, ik krijg die handtekeningen zonder problemen, maar wat doe ik er dan mee? Aan de walen geven?

geekos

Bewuste gebruiker
Omdat we dan samen de teloorgang van Wallonië hadden kunnen dragen of voorkomen.
Welke teloorgang van Wallonië? De waalse politici zijn gewoon te lui om in te zien dat de vlamingen een staatshervorming willen. Er is geen teloorgang in Wallonië, ok ze hebben wel wat hogere werkloosheidscijfers enz. maar ze hebben het helemaal niet slecht. Ontkenning is er gewoon, ontkenning voor alle schandalen en partijpolitiek die ze de laatste jaren gevoerd hebben, voor alle verwaarlozing van de belangrijke zaken. Het kan zo niet verder.

Sorry, waar heb *jij* voor moeten vechten als het aankomt op onafhankelijkheid van Nederland? Dat is net zoiets als dat ik ga zeggen dat ik trots ben op Thorbecke. WTF had ik er mee te maken waardoor ik het *recht* heb om daar trots op te zijn?
Ja ik heb het recht daar trots op te zijn, net zoals jij trots mag zijn dat Pim Fortuyn verkozen is tot grootste Nederlander.. :rolleyes:
Ok, ik heb er niet voor moeten vechten, en dan? Mijn voorouders dan. Iedereen heeft hier België platgelopen: Nederlanders, Fransen, Duitsers, Oostenrijkers, Spanjaarden, .. Het wordt tijd dat er een einde aan komt en dat er een deftig systeem uitgewerkt wordt.

Ik denk dat we ergens anders over praten. Weet jij wat de Belgische revolutie uiteindelijk deed opvlammen? Ik denk het niet, dat was namelijk een dom theaterstuk. Jij hebt het over Brussel Halle Vilvoorde en ook dát is een dom theaterstuk. Leer gewoon samen leven zeg.
En wat doet dat er toe hoe België ontstaan is? Je zegt zelf dat het confederale België niet meer werkt maar we moeten wel samen leven?? :confused:

Emigreer dan man. Er komt toch nooit een einde aan het gezeik ténzij Vlaanderen zich afscheidt. Het probleem daarbij is de hoofdstad. Wat je natuurlijk ook kan doen als het je zo hoog zit is *ER IETS AAN DOEN* in plaats van gaan lopen zeiken op een forum waar niemand het wat kan interesseren hoe Vlaanderen zich benadeeld voelt door de Franstalige gemeenschap (boe-hoe-huil-huil). Wel grappig trouwens, er gaat relatief gezien nóg meer geld naar de Duitstalige gemeenschap en daar hoor je niemand over.

For the record; Ik vind iedereen die de Telegraaf leest minderwaardig.
For the record: de duitstalige gemeenschap krijgt zijn geld voor het grootste deel van Wallonië aagezien ze er een onderdeel van is. En wat moet ik gaan emigreren? Ben 19 jaar. Waar stel je dan voor dat ik naartoe ga? Zielig idee gewoon, alsof ik zou zeggen dat jij Nederland moet verlaten omdat er wat politieke ruzies zijn. En jij interesseert er je niet aan maar je blijft je ook stevig verweren.

En wat moet IK er aan doen? Walen gaan afknallen in Charleroi? Petitie starten voor een staatshervorming? Oh, ik krijg die handtekeningen zonder problemen, maar wat doe ik er dan mee? Aan de walen geven?

edit: Ok ik lees het terug en het gaat wel te fur, mods grijpen niet in? Willen we echt beide zo graag discussiëren om de retard uit mijn signature te zijn? Mij allemaal best :)

deadlock

Badass junkie
geekos zei:
2. Wij hebben jaaaaaaaaaaaaaren gevochten voor taalonafhankelijkheid. Vroeger waren de universiteiten enkel in het Frans, werd er in gans Vlaanderen en Brussel bijna uitsluitend Frans gesproken behalve door de arme boeren.
Dan gaan we nu zomaar toelaten dat bepaalde burgemeesters in Vlaanderen (!) hun kiesbrieven zomaar eventjes enkel in het Frans gaan versturen? Dan gaan we nu zomaar toelaten dat franstaligen in Vlaanderen kunnen stemmen op franstalige partijen terwijl nederlandstaligen in Wallonië niet op nederlandstalige partijen kunnen stemmen?
Dat was in Nederland ook zo. Dat krijg je met de Lingua Franca. In de Romeinse tijd was het zelfde aan de hand. De adel en bourgoisie sprak Grieks.

3. Vlamingen hebben geen faciliteitengemeenten in Wallonië. Ok, we hebben Komen die status gegeven en Wallonië heeft het zelfde gedaan met Voeren (of is het nu omgekeerd?), komt dus neer op een eerlijke ruil. En oh ja, wat hebben we die 3 duitstalige gemeenten waar officieel ook nederlandstalige faciliteiten zijn maar waar de walen ze nooit geinstalleerd hebben. En zoals aangegeven, ze spreken er allemaal duits dus de kans van een doorbraak voor Vlaamse faciliteiten zit er ook niet echt in.
Moeskroen, Komen, Edingen en nog eentje (wiki checkt) Vloesberg.

Maar jij geeft zelf aan dat het zo niet verder kan, dan moet Vlaanderen toch een land worden of niet? Of heb je dan een ander voorstel hoe het verder moet? Bij Nederland aansluiten komt er ook echt niet van, te veel verschillen.
Natuurlijk, Vlaanderen moet zich afscheiden. Niet bij Nederland voegen, tenminste, niet meteen, misschien is dat over 50 jaar wel eens leuk en praktisch. Aan Brussel heb je toch geen ruk, 90% spreekt Frans, dus laat ze lekker bij Wallonië blijven. Antwerpen, Knokke, Brugge, Oostende, Leuven, stuk voor stuk leukere steden (y) Hell, zelfs Turnhout is leuker. Antwerpen is vanwege de economische rol ook nog eens prima geschikt als hoofdstad.

En we hebben wel degelijk de ballen om dingen te veranderen, maar zoals je zelf al aangaf werkt het confederale België niet goed meer en kunnen de walen tegen een splitsing die de meerderheid volledig correct gestemd heeft (BHV) 2 keer belangenconflict inroepen, gevolg van de niet-samensmelting van Gemeenschapsparlement en Gewestparlement (wat in Vlaanderen wel gebeurd is). We hebben de geschiedenis om conflicten tussen Walen en Vlamingen vreedzaam te laten verlopen, er komt heel veel gelul bij kijken maar er zijn nog nooit gewonden bij gevallen. Een staatshervorming vraagt volgens de Belgische wetten veel tijd en moeite.
De Vlaamse regering geeft naar mijn mening veel te veel toe! Voet bij stuk houden en de boel op de spits drijven!

5. De grote vraag die ik jou stel als je het confederale België dan toch wil afschieten (terecht weliswaar) : Wat gebeurt er met Brussel? Het is een gewest apart, weer (je geeft het echt mooi aan) ingesteld in vroegere tijd met het oog op een confederaal België en gedoemd om sowieso ooit problemen op te leveren. Indien de walen ooit zouden willen meewerken aan een grondige staatshervorming zitten ze sowieso altijd met Brussel in het achterhoofd. Spijtig genoeg zijn de Vlaamse politici er niet echt happig op om Brussel los te laten, het ligt dan ook ingesloten in Vlaanderen (maar de walen hebben er evenveel recht op, akkoord).
Ja Brussel is moeilijk, maar zie wat ik hier vlak boven heb gezegd. Ik kan me trouwens sowieso wel voorstellen dat Brussel een 'status aparte' heeft vanwege de centrale rol binnen de E.U.

Het is trouwens wel raar dat het gelijk als 'Belgenhaat' bestempeld zou worden omdat ik echt met geen mogelijkheid in zou zien waarom je een actie tegen de vervanging van een woord door een ander zou starten. Als leuk hier zou verdwijnen en vervangen zou worden door plezant, zou ik ook niet miepen. Wij kunnen een boel leren van de Belgen, en de Belgen ook van ons 'Ollanders.

deadlock

Badass junkie
geekos zei:
Ik heb het uiteraard over de economische omslag! Toen de Vlamingen economisch sterk werden en de Walen een wegkwijnende verzuurde pot augurken.

En wat is daar precies anders aan dan in Nederland? Ik dnek dat je misschien de geschiedenisboeken eens open moet slaan. Op de tiendaagse veldtocht na heeft Nederland België niet platgelopen. De Lage Landen zijn na de Napoleontische oorlogen gewoon zo verdeeld door de grote mogendheden om een bufferstaat te creëren

Als iets mij niet zou interesseren zou het volledig langs me heen gaan denk je niet? Waar kan je heen, tsjah, het werkt in ieder land op de hele wereld zo, dus helaas. Daarnaast denk ik niet dat je de Nederlandse 'politieke ruzies' (grappig dat je jullie eigen interne conflict zo bagatelliseert) ook maar enigszins vergelijkbaar zijn met de politieke rotzooi daar.

Hoezo afknallen? Demonstreren! De barricades op! Organiseer bijeenkomsten en voorlichtingsavonden. Zeg maar Vlaams Belang zonder het racistische gedeelte! Doe mee aan verkiezingen! Allemaal zónder dat je haat voor de Walen tentoonstelt lijkt me, aangezien zij ook niet zoveel aan de huidige situatie kunnen doen.

Vergelijk het met een vriendschap; Als één van de twee vrienden nog wel aardig is, maar verder niets meer toevoegt aan je leven, dan kan je twee dingen doen; Er voor zorgen dat ze wel weer wat gaat toevoegen of afscheid nemen en met de rest van je vrienden verder gaan.

geekos

Bewuste gebruiker
Haha, demonstreren, grapjas. We moeten toch nog altijd de wettelijke weg nemen man, demonstreren gaat er echt niks aan verhelpen. 't Is hier ook niet Frankrijk 1789 eh, zoals gezegd vragen zo dingen tijd en zeker als er nogal veel tegenstrijdige belangen zijn.

En wat wil je nu zeggen "doe mee aan verkiezingen"? Er is hier stemplicht (als je dit bedoelt) en even een nieuwe partij opstarten zie ik niet echt zitten (als je dat bedoelt). Haten zou ik het ook niet echt noemen hoewel het dicht in de buurt komt, meer gewoon "beu zijn". Had ik alle krantenartikels bijgehouden over schandalen in de PS de laatste 2 jaar, man man ik kon 2 maand edities over "PS-schandalen" uitgeven. Reynders zijn aandeel in de Fortis-zaak stinkt niet naar rotte vis maar naar nog iets veel erger maar we steken het lekker in de doofpot.

En het is grote schande dat de Vlamingen weer eens een strikte begroting opstellen met opname ervan in het regeerakkoord en de Walen daarover niets in hun regeerakkoord opnemen. Zij zeggen gewoon: "ten vroegste tegen 2015 een overschot", ondertussen betalen de Vlamingen voor de tekorten van de begroting in de federale regering.

Als je dan toch een "Vlaams Belang zonder het racistische gedeelte" voorstelt zijn we mijns inziens op de goeie weg, N-VA heeft een schitterend verkiezingsresultaat behaald en kreeg een plaatsje in de Vlaamse regering. Federale regering "onder curatele" plaatsen is natuurlijk volstrekt belachelijk idee, daar schiet je ook niks mee op. Ik kijk vol belangstelling uit naar het resultaat van de N-VA bij de volgende federale verkiezingen, alhoewel het er niet makkelijker op zal worden indien ze een goed resultaat halen.

Ben nogal liberaal ingesteld en ik dacht al gans mijn leven dat mijn eerste stem sowieso op VLD zou zijn. Maar toen ik dat stemhokje instapte had ik iets van "fuck it, VLD heeft em mss wel nodig maar ik ga stemmen voor de partij die een ommekeer kan veroorzaken". Zo hebben veel Vlamingen volgens mij geredeneerd toen ze dat hokje binnenstapten.

Waarom zou ik het conflict bagatelliseren door het een politieke ruzie te noemen? 't Is niet alsof ik schrik heb om in Wallonië rond te lopen of dat ik vuil kijk als er wat walen mij passeren. En ik meen me te herinneren dat het record van langste regeringsonderhandeling nog altijd op naam van de Nederlanders staat, met stip gevolgd door onze laatste federale verkiezingen. Ken de reden niet, maar dan ga je me ook niet wijsmaken dat jullie nooit serieuze interne problemen hebben. Elk land heeft die wel, door ons systeem komen ze hier meer voor en nemen ze meer tijd in beslag om op te lossen.

Bovenaan