Even iets over racisme en anti-racisten...

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Woezoe

Belezen gebruiker
Verder lees ik over het algemeen geen conspiracy-theorieen. Dus geen platte aarde, alien astronauts en nieuwe wereldorde voor mij.
Het leuke is dat dit geen conspiracy theorie is. Rutte heeft het zelf toegegeven tijdens een belangrijke speech. Zoek het maar op. Oh ja en kom je er ook gelijk achter dat die hele klimaatcrisis niet zo'n "crisis" is. Rutte had het namelijk over de geweldige economische mogelijkheden van die hele klimaattransitie, en weet je wie daarvoor betaald?
Kutte niet, maar de gewone burger. Want het geld "stroomt" natuurlijk binnen. De hypotheekrente gaat omhoog, zorgpremies stijgen en het allerleukste: de lonen zijn al 10 jaar niet meer gestegen! Oh ja, de belasting wordt ook alleen maar verhoogt. Zodat de grote vrinden van Kutte straks slapend rijk worden met hun windmolentjes.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik hou enorm van deze Chinese boeken. Ga het binnenkort weer eens lezen. Lang geleden. De I-Tjing is trouwens een ander favoriet boek van me. Btw.
De I-Tjing zelf nog niet gelezen, ook wel benieuwd naar. Ook niet echt een standaard boek als ik het goed begrijp, maar een orakel of zo?

Maar genoeg over dat. Verder met racisme. :laughing:

שמש

Wijs gebruiker
Maar genoeg over dat. Verder met racisme. :laughing:
Beter idd. Vroeger hadden we een jongen in de klas met rood haar. Omdat hij uit Afrika kwam noemden we hem de rode paradijsvogel. Echter volgens hem waren paradijsvogels niet rood. Straks even opzoeken.

Neo-Shulginist

Bewuste gebruiker
Ik vind dat racisme op elk vlak niet deugt. Van blank naar donker of andersom. Dat de donkere mensen in Nederland in de minderheid zijn, betekent niet dat zij daarom extra "zielig" zijn. Best gevaarlijk, racisme jegens blanke mensen zal straks allang geen uitzondering meer zijn. De nieuwe generatie moslims schijnt nog orthodoxer te zijn en nog minder te hebben met Nederland dan hun ouders. En ik kan dit alleen maar bevestigen naar mijn eigen ervaringen. We kunnen het niet goed praten. Ook niet een beetje, niemand staat boven de grondwet.
Racisme jegens blanken moet net zo goed besproken worden als racisme jegens donkere mensen. Zo snel mogelijk, want de normalisering van dit gedrag jegens blanken is al in volle gang.
In deze reactie mis ik nog het besef dat blanke mensen een enorm gepriviligeerde situatie genieten.

Wat ik vertelde over die vriend van mij die ineens wordt opgepakt, dat hebben blanke mannen niet. Die zijn bij voorbaat niet verdacht. Blanke mannen hebben veel meer kans aangenomen te worden bij een baan, juist bij gelijke geschiktheid.

En dan heb ik het nog niet eens over het privilege van een hoge sociaal-economische positie waarin je als Nederlander in je jeugd verzekerd bent van (passend) onderwijs. Een enorm privilege wereldeijd gezien.
Er zijn genoeg mensen die moeten vrezen voor bombardementen, voor corrupte politici, voor economisch wanbeleid, voor natuurrampen. Daar hebben autochtone nederlanders allemaal geen last van.

Er zijn dus al enorme verschillen tussen mensen van verschillende afkomst, of we dat nou racistisch vinden of niet. Daarom kan het juist eerlijker zijn om sommige mensen op basis van afkomst en sociaal-economische afkomst 'voor te trekken', omdat ze op alle andere terreinen juist achterlopen.

Zie ook dit plaatje over het verschil tussen equality en equity.IISC_EqualityEquity.png

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Er zijn dus al enorme verschillen tussen mensen van verschillende afkomst, of we dat nou racistisch vinden of niet. Daarom kan het juist eerlijker zijn om sommige mensen op basis van afkomst en sociaal-economische afkomst 'voor te trekken', omdat ze op alle andere terreinen juist achterlopen.
Ik begrijp je punt, maar zie het in de praktijk heel gauw gebeuren dat dit juist voor verdeling zorgt. Dat mensen gaan denken, hee die groep wordt steeds voorgetrokken. Op basis van afkomst voorgetrokken worden, is dat niet net zo goed racisme als op basis van afkomst achtergesteld worden?

Woezoe

Belezen gebruiker
Ik begrijp je punt, maar zie het in de praktijk heel gauw gebeuren dat dit juist voor verdeling zorgt. Dat mensen gaan denken, hee die groep wordt steeds voorgetrokken. Op basis van afkomst voorgetrokken worden, is dat niet net zo goed racisme als op basis van afkomst achtergesteld worden?
Dat laatste is precies hoe ik erover denk, want ik heb al genoeg meegemaakt met dat soort lui op de middelbare school. Ik snap wat jullie bedoelen, maar je weet nooit wat iemand heeft meegemaakt. Uiteindelijk zijn we allemaal mensen en maken we allemaal vervelende dingen mee. Omdat ik wit ben betekent het niet dat iedere blanke zo bevoorrecht is als de ander. Niet alleen mensen met een kleurtje hebben thuis slechte financiële situaties gehad.
Of continue spanningen omdat je vader "te oud" was om een baan te krijgen. Ik heb jarenlang op schoenen met gaten gelopen, heb voor mijn moeder moeten zorgen toen ze zoveel last had van haar reuma dat ze zelfs haar vingers niet meer kon strekken. Sorry, maar dan schiet zo'n term als White Privilege toch wel een beetje in her verkeerde keelgat. Die white privilege geld misschien alleen als je veel geld hebt. In Nederland valt het echt reuze mee met de zogenaamde White Privilige. Als het erop aankomt ben je gewoon een mens. Er is dan eerder een "rich privilege".

En als er dan mensen mij komen vertellen hoe verwend en bevoordeeld ik ben, omdat ik wit ben? Zoals ik al zei; zolang er nog steeds mensen naar de voedselbank moeten, is het zo oneerlijk om bijvoorbeeld gelukszoekers uit andere landen hier zomaar komen profiteren van het geld? Die lui krijgen een huis, onderdak en alles aangeboden. Terwijl ik mijn ouders zag stressen over het feit dat ze de gasrekening niet konden betalen krijgt Jan en alleman alles van de overheid omdat ze zo "zielig" zijn. Ik kijk daar nu echt overheen, mensen zijn niet zielig omdat ze donker zijn. En ik ben ook niet bevoordeeld omdat ik wit ben. Ik blijf die mensen toch zien als mensen, die niks meer of minder waard zijn dan ik. Misschien komt dat wel doordat ik het een en ander heb meegemaakt.

Laatst bewerkt:

KropSla

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Hmm, dan had ik dat verkeerd begrepen denk ik ja.

Al is het ook niet altijd zo. Je ziet online vaak al verschrikkelijk racisme tegenover blanken, maar omdat het in grote mate politiek correct is, is het oké. Wat wederom de kloof alleen maar groter maakt.
Ik bedoelde inderdaad niet wat jij leek op te vatten in eerste instantie, sorry als ik het onduidelijk verwoordde!

En ja, natuurlijk zie je wel eens iemand een racistische uitspraak doen tegenover witte mensen, en natuurlijk is dat niet oké. Maar ik geloof niet dat het te vergelijken is met het racisme waar minderheidsgroeperingen mee kampen. (Dat komt veel vaker voor / op grotere schaal en ook regelmatig in het offline dagelijks leven). Logisch toch ook dat de dominante / meest voorkomende groep daar minder van te voorduren krijgt?

Ik vind het beginnen over racisme tegen witte mensen (hier in NL) tijdens een dialoog over racisme altijd ongemakkelijk of ongepast overkomen. Voor mij voelt het een beetje alsof ik tegen iemand met een gebroken arm zou zeggen 'Ja, ik heb ook wel eens spierpijn hoor'.

Woezoe

Belezen gebruiker
Ik bedoelde inderdaad niet wat jij leek op te vatten in eerste instantie, sorry als ik het onduidelijk verwoordde!

En ja, natuurlijk zie je wel eens iemand een racistische uitspraak doen tegenover witte mensen, en natuurlijk is dat niet oké. Maar ik geloof niet dat het te vergelijken is met het racisme waar minderheidsgroeperingen mee kampen. (Dat komt veel vaker voor / op grotere schaal en ook regelmatig in het offline dagelijks leven). Logisch toch ook dat de dominante / meest voorkomende groep daar minder van te voorduren krijgt?

Ik vind het beginnen over racisme tegen witte mensen (hier in NL) tijdens een dialoog over racisme altijd ongemakkelijk of ongepast overkomen. Voor mij voelt het een beetje alsof ik tegen iemand met een gebroken arm zou zeggen 'Ja, ik heb ook wel eens spierpijn hoor'.
Ik snap je volkomen, maar misschien komt dat niet door jouw witte kleur maar door je maatschappelijke positie. Daar is namelijk wel veel ongelijkheid. Ik snap dat jullie dat misschien zo voelen maar je moet onthouden dat dat niet door je witte kleur komt. Je bent misschien wel privileged. Maar "White Privilege" in Nederland bestaat vrijwel niet. Omdat dat hier in Nederland gewoon per wet verboden is en overheidsinstanties handelen naar de wet. Ik vind het goed als mensen met een hogere maatschappelijke positie een beetje delen met mensen die het wat minder hebben, maar er zijn gewoon alsnog super veel witte mensen die het gewoon evenzwaar hebben als donkere mensen. Door die termen scheer je teveel mensen onterecht over 1 kam.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
De Leukste Thuis!
@Woezoe
Ik vind gelukszoekers een verkeerde term.

De westerse wereld heeft de derde wereld altijd dusdanig uitgeknepen dat het grootste gedeelte van de bevolking in die landen het daar heel erg slecht hebben. En als mensen ergens geen toekomst hebben dan zit het in de aard van de mens om op zoek te gaan naar oorden waar er betere kansen zijn. Dus hebben we een en ander over onszelf afgeroepen, en vind ik dat je die mensen toch wel wat tekort doet om die weg te zetten als gelukszoekers.

Iedereen met een beetje avontuurlijke geest zou hetzelfde doen.

• Like
Waarderingen: Bas

8️⃣6️⃣

Badass junkie
De Leukste Thuis!
Het leuke is dat dit geen conspiracy theorie is. Rutte heeft het zelf toegegeven tijdens een belangrijke speech. Zoek het maar op. Oh ja en kom je er ook gelijk achter dat die hele klimaatcrisis niet zo'n "crisis" is. Rutte had het namelijk over de geweldige economische mogelijkheden van die hele klimaattransitie, en weet je wie daarvoor betaald?
Kutte niet, maar de gewone burger. Want het geld "stroomt" natuurlijk binnen. De hypotheekrente gaat omhoog, zorgpremies stijgen en het allerleukste: de lonen zijn al 10 jaar niet meer gestegen! Oh ja, de belasting wordt ook alleen maar verhoogt. Zodat de grote vrinden van Kutte straks slapend rijk worden met hun windmolentjes.
De nieuwe wereldorde is toch echt een conspiracy theorie hoor!

Verder heb ik niks met Rutte van de VVD of een ander element van die partij, ik ben een groene dus staat de VVD mijlenver af van mijn idealen. Ik heb niet eens een koophuis, mijn zorgpremie stijgt iets maar dat doen mijn inkomsten ook (de jouwe al 10 jaar niet meer, geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt overigens), en naar mijn gevoel betaal ik niet veel meer belastingen.
Wel ga ik er in koopkracht iets op achteruit, maar dat is dus zoals je zelf zegt omdat door democratie de VVD aan de macht is, en dat is dus een partij die vooral opkomt voor de wat meer welgestelden onder ons, iets wat algemeen bekend is. Daarnaast hebben we nog steeds last van de staart van de economische crisis, dus moet je sowieso niet verwachten dat je er elk jaar 10% in koopkracht op vooruitgaat of zo.

We belasten de wereld veel te erg, en daar moet iets aan gedaan worden. En dat biedt inderdaad kansen aan de slimme groene ondernemer ja maar per saldo gaat dat toch echt een gigantische berg geld kosten, dat lijkt me duidelijk.

Van een toespraak van Rutte die stelt zo veel mogelijk vluchtelingen te willen en daar beleid van te maken is mij overigens dan weer niets bekend.

Ik vind het ook maar vreemd dat hele volksstammen met een laag inkomen op de VVD hebben gestemd maar het is zo en nu moeten we het maar doen met die partij tot de volgende verkiezingen. Dat noemen we democratie, de minst slechte van elke vorm van een land besturen die er is (de geschiedenis heeft ons geleerd dat andere bestuursvormen nog veel erger zijn!)

ATGC

Belezen gebruiker
Maar "White Privilege" in Nederland bestaat vrijwel niet. Omdat dat hier in Nederland gewoon per wet verboden is en overheidsinstanties handelen naar de wet.
Bestaat vrijwel niet. Die verhalen over dat men mensen met een buitenlandse naam minder snel of helemaal niet uitnodigt voor een sollicitatiegesprek zijn totaal verzonnen.

Wat ben jij een verschrikkelijke naïeveling.

Anunnaki

Bewuste gebruiker
Hier gaat het dus precies om: de aanname dat er een 'ons' is en dat de nieuwkomer daar fundamenteel van verschilt. Terwijl de verschillen tussen 'ons' Nederlanders soms net zo groot kunnen zijn als verschillen met mensen die elders zijn opgegroeid.
Er is ook een "ons" want daarmee doel ik op de Nederlanders aangezien Nederland voorheen een voornamelijk Christelijk land was (En nu zijn we het meest on-christelijke land in Europa nota bene). In dat geval is er dus een ons en is alles buiten dat dus een "vreemd geloof", tenminste dat was het.

Dat wil niet meteen zeggen dat ik hier met een swastika vlag sta te zwaaien zovan eigen volk eerst en ik kan me ook niet voorstellen waarom andere zich onderdrukt of wat dan ook zouden voelen als dit gezegt word. Ik zou het de Turken namelijk ook niet kwalijk nemen als ze een beetje zouden schrikken als we ineens een miljoen kerken daar neer zetten.

Neo-Shulginist

Bewuste gebruiker
Er is ook een "ons" want daarmee doel ik op de Nederlanders aangezien Nederland voorheen een voornamelijk Christelijk land was (En nu zijn we het meest on-christelijke land in Europa nota bene). In dat geval is er dus een ons en is alles buiten dat dus een "vreemd geloof", tenminste dat was het.

Dat wil niet meteen zeggen dat ik hier met een swastika vlag sta te zwaaien zovan eigen volk eerst en ik kan me ook niet voorstellen waarom andere zich onderdrukt of wat dan ook zouden voelen als dit gezegt word. Ik zou het de Turken namelijk ook niet kwalijk nemen als ze een beetje zouden schrikken als we ineens een miljoen kerken daar neer zetten.
Nouja, ik kom dus uit een plek waar veel gereformeerden woonden die vonden dat ik op zondag niet mocht buitenspelen. Ze hadden hun eigen scholen , hun eigen bejaardetehuizen, hun eigen boekwinkels, dierenwinkels en hun eigen boeren die alleen gereformeerde aardappels kweekten. Ze hebben ook hun eigen politieke partijen, die vanuit hun geloof bepalen wat voor iedereen de regels zijn. Terwijl: ik geloof niet in een gereformeerde God.

Ik ben op school regelmatig gepest, heel vaak het buitenbeentje geweest en ook nu nog word ik vaak met een schuin oog bekeken vanwege mijn afwijkende interesses.

Dus als iemand gaat pleiten voor 'onze' cultuur en dat we die allemaal moeten aanhangen, dan word ik altijd helemaal misselijk. Ik vind het verschrikkelijk om iets te doen wat 'nu eenmaal zo hoort'. Ik vind dat waanzin. Ik kan mezelf niet zijn in zo'n systeem. En ik begrijp er persoonlijk geen snars van waarom je andere mensen in zo'n keurslijf zou willen persen. Het is toch supersaai als iedereen hetzelfde is..?

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Bewuste gebruiker
Ik bedoel: we moeten toch juist hartstikke blij zijn dat we niet door onze families worden verstoten als we buitenechtelijke seks hadden met iemand uit protestantse/katholieke kringen?

Dat is hoe conservatieve normen werken. Je krijgt geen individuele vrijheid en je moet je voegen naar een systeem dat anderen voor je bepalen op basis van dat 'het nu eenmaal zo gaat'. Jammer, je mag niet de liefde van je leven zoenen, want dat hoort niet.

Woezoe

Belezen gebruiker
Bestaat vrijwel niet. Die verhalen over dat men mensen met een buitenlandse naam minder snel of helemaal niet uitnodigt voor een sollicitatiegesprek zijn totaal verzonnen.

Wat ben jij een verschrikkelijke naïeveling.
Het is per wet verboden om te discrimineren. Door dat allemaal maar over 1 kam te scheren krijg je geen gelijk hoor.

De Dunne

DF-koning
Ik snap je volkomen, maar misschien komt dat niet door jouw witte kleur maar door je maatschappelijke positie. Daar is namelijk wel veel ongelijkheid. Ik snap dat jullie dat misschien zo voelen maar je moet onthouden dat dat niet door je witte kleur komt. Je bent misschien wel privileged. Maar "White Privilege" in Nederland bestaat vrijwel niet. Omdat dat hier in Nederland gewoon per wet verboden is en overheidsinstanties handelen naar de wet. Ik vind het goed als mensen met een hogere maatschappelijke positie een beetje delen met mensen die het wat minder hebben, maar er zijn gewoon alsnog super veel witte mensen die het gewoon evenzwaar hebben als donkere mensen. Door die termen scheer je teveel mensen onterecht over 1 kam.
Slaap lekker verder, welterusten!

De Dunne

DF-koning
Niet ingaan op mijn punt, erg jammer.
Oh ja, ik slaap overdag niet. Ik werk.
Het is bewezen dat men op buitenlandse naam discrimineert. Zoek maar eens de aflevering terug van Radar toen. Zelfs uitzendbureau's zeggen keihard de toezegging aan bedrijven dat zij NL personeel leveren. Dus als de klant geen Turk wil kan dat. Is een hele uitzending over geweest. Als je bv Mohammed heet word je cv echt minder vaak naar bedrijven gestuurd als wanneer je Jan of Klaas heet.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat "ons" verdwijnt langzaamaan. Tenminste, in bepaalde delen van Nederland. Hier in Friesland is er bijvoorbeeld nog een sterk "ons" gevoel en een rijke cultuur en wordt dat ook niet als iets verkeerds gezien. Dat verklaart misschien ook wel waarom ik hier anders over denk dan een aantal mensen die hier reageerden.

Zelf denk ik, wat maakt Nederland straks nog Nederland? Als alles dat ons "ons" maakt verdwijnt, wat voor gezamelijks hou je dan over? Wat voor dominante cultuur? Waarom dan überhaupt nog een land zijn, als je niets anders deelt dan een tolerantie voor álles. Ik hou juist van culturen en zie ze niet graag verdwijnen. Als ik op vakantie ga naar bijvoorbeeld Duitsland, Engeland, Frankrijk, dan doe ik dat grotendeels om de dominante cultuur daar te beleven en niet dezelfde multicultuur als hier.

Ik besef me heel goed dat dit denken inmiddels zeer politiek incorrect is. Krijg er zelfs een soort onderbuik gevoel van dat ík verkeerd zit met mijn denken. Maar heb tegelijkertijd sterk het gevoel dat dat soort schuldgevoel niet vanuit mijzelf komt. En ik denk dat juist dit geluid ook gesproken mag worden. Het zou wat zijn als we allemaal maar hetzelfde moesten denken omdat dát het "correcte" is om te denken.

Woezoe

Belezen gebruiker
Het is bewezen dat men op buitenlandse naam discrimineert. Zoek maar eens de aflevering terug van Radar toen. Zelfs uitzendbureau's zeggen keihard de toezegging aan bedrijven dat zij NL personeel leveren. Dus als de klant geen Turk wil kan dat. Is een hele uitzending over geweest. Als je bv Mohammed heet word je cv echt minder vaak naar bedrijven gestuurd als wanneer je Jan of Klaas heet.
En nogmaals, ik ontken dat niet. Ik kaart dat probleem notabene zelf aan in dit topic. Lees maar terug. Nogmaals, ik vraag me af of iedereen uberhaupt mijn topic heeft gelezen. Ik kaartte een probleem zoals dit al aan, maar zoiets ga je niet oplossen door bedrijven of andere instanties te verplichten om een aantal allochtonen in je bedrijf op te nemen. Dat is natuurlijk lekker politiek correct en werkt op de korte termijn, maar op den duur verlies je alleen maar verbondenheid tussen de mensen. En door deze uitspraken word ik gelijk geframed als iemand die discriminatie ontkent, of ben ik extreem rechts. Maar dat is precies wat de media jullie heeft aangeleerd.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik kaartte een probleem zoals dit al aan, maar zoiets ga je niet oplossen door bedrijven of andere instanties te verplichten om een aantal allochtonen in je bedrijf op te nemen.
Precies. Dat gevoel krijg ik ook vaak. Dat we dit maar moeten forceren en dat het dan allemaal wel goed komt. Dat is niet hoe het werkt en zal onder de oppervlakte alleen maar averechts gaan werken.

Woezoe

Belezen gebruiker
Hier gaat het dus precies om: de aanname dat er een 'ons' is en dat de nieuwkomer daar fundamenteel van verschilt. Terwijl de verschillen tussen 'ons' Nederlanders soms net zo groot kunnen zijn als verschillen met mensen die elders zijn opgegroeid.
En daarom is het zo kwalijk dat de media zelf al die apartheid creëert door continu termen zoals White Privilege te gooien. Op den duur gaan mensen zich dus ook anders voelen dan anderen.

Woezoe

Belezen gebruiker
Precies. Dat gevoel krijg ik ook vaak. Dat we dit maar moeten forceren en dat het dan allemaal wel goed komt. Dat is niet hoe het werkt en zal onder de oppervlakte alleen maar averechts gaan werken.
Precies, dit leg ik verder nog uit in mijn topic. En dat mensen uit zo'n uitspraak een politieke voorkeur kunnen halen, laat alleen maar zien dat de media ons alleen nog maar meer verdeeld. Wij willen net zoals jullie alle vormen van discriminatie en racisme stoppen. Alleen dan niet op de politiek correcte manier, omdat wij vinden dat de politiek correcte manier niet werkt.

Laatst bewerkt:

8️⃣6️⃣

Badass junkie
De Leukste Thuis!
@Neo-Shulginist
Ik wist niet dat knolgewassen ook religieus waren lol!

@Woezoe
Ik heb niet zo beinvloedbaar door de media. Natuurlijk weet ik dat er media zijn die de algemene opinie proberen te beinvloeden, die heb je zowel bij links als rechts. Daarnaast geloof ik niet dat jij een extreem rechts persoon bent, je hebt gewoon een andere mening over veel zaken dan ik en dat is geen enkel probleem in een land waar je nog steeds een grote mate van vrijheid in meningsuiting hebt.

Ik woon als blanke autochtoon (geboren en getogen in deze stad) in een achterstandswijk waar ik een minderheid ben, en ik wordt dus niet gediscrimineerd door ook maar iemand van al die andere culturen die hier wonen, op een klein clubje werkloze criminele hangjongeren na dan maar die hebben voor echt helemaal niemand respect (nou ja, er is een hierachie in welke positie je op de criminele ladder hebt, onderling is er dus wel enige vorm van respect) dus dat heeft niet met mijn afkomst te maken. Gewoon negeren die gasten, ze zijn niet representatief dus kan ik geen cultuur en of religie de schuld geven voor hun gedrag.

• Like
Waarderingen: Eik

שמש

Wijs gebruiker
Precies, dit leg ik verder nog uit in mijn topic. En dat mensen uit zo'n uitspraak een politieke voorkeur kunnen halen, laat alleen maar zien dat de media ons alleen nog maar meer verdeeld. Wij willen net zoals jullie alle vormen van discriminatie en racisme stoppen. Alleen dan niet op de politiek correcte manier, omdat wij vinden dat de politiek correcte manier niet werkt.
Ik vrees dat maatregelen van overheidswege altijd achter de feiten aanlopen. De huidige positieve discriminatie op basis van ras en afkomst ten gunste van niet blanke Nederlanders had al 30 jaar geleden geïmplementeerd moeten worden. We lopen dus ruim achter de feiten aan. Maar er zit wel degelijk een positief resultaat aan vast, ‘nieuwe Nederlanders’ maar ook vrouwen krijgen makkelijker posities dan voorheen, wat resulteert in een maatschappij die meer gelijkwaardig is. Dat dit mogelijk ook racistisch / seksistisch is doet niet ter zake. Het is immers een positieve vorm van discriminatie. Dat blanken en mannen zich dan weer achtergesteld voelen is jammer, maar helaas. Gedurende de vele decennia ervoor was het juist de witte Nederlandse man die werd voorgetrokken. Er moet dus eerst een inhaalslag geleverd worden om een juiste balans te creëren die de huidige samenstelling van deze maatschappij weerspiegeld. Het is ook gewoon een kwestie van anderen wat gunnen en niet alleen voor je eigen hachje gaan.

Het is goed mogelijk dat in de huidige maatschappij er inmiddels /nog steeds ook een groep arme blanken is die het slachtoffer wordt van deze maatregelen. Ook hier loopt de overheid dan mogelijk achter de feiten aan. Echter, van de andere kant is er ook nog steeds een groep niet blanke Nederlanders die het financieel moeilijk heeft en vrouwen die nog steeds minder verdienen dan mannen in dezelfde positie.
Uiteindelijk moet je je gewoon aanpassen aan de huidige situatie in de maatschappij. Er zijn altijd mogelijkheden je positie te verbeteren. En volgens mij zijn er ook nog steeds (!) meer dan genoeg kansen voor witte Nederlanders.

Anunnaki

Bewuste gebruiker
Dus als iemand gaat pleiten voor 'onze' cultuur en dat we die allemaal moeten aanhangen, dan word ik altijd helemaal misselijk. Ik vind het verschrikkelijk om iets te doen wat 'nu eenmaal zo hoort'. Ik vind dat waanzin. Ik kan mezelf niet zijn in zo'n systeem. En ik begrijp er persoonlijk geen snars van waarom je andere mensen in zo'n keurslijf zou willen persen. Het is toch supersaai als iedereen hetzelfde is..?
Ik zei alleen dat het niet gek is als mensen er van schrikken, en ja dat is ook super saai en daarom is een multiculturele samenleving ook saai want dat is dan precies wat je krijgt.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat dit mogelijk ook racistisch / seksistisch is doet niet ter zake. Het is immers een positieve vorm van discriminatie.
Racisme en seksisme zijn dus toch goed, zolang het maar de in jouw ogen juiste soort zijn. Okee, weten we dat ook weer. Kots...

Dat blanken en mannen zich dan weer achtergesteld voelen is jammer, maar helaas. Gedurende de vele decennia ervoor was het juist de witte Nederlandse man die werd voorgetrokken. Er moet dus eerst een inhaalslag geleverd worden om een juiste balans te creëren die de huidige samenstelling van deze maatschappij weerspiegeld. Het is ook gewoon een kwestie van anderen wat gunnen en niet alleen voor je eigen hachje gaan.
"Er moet" zegt 'ie...

Ik kan het op veel vlakken met je vinden maar hier ga ik echt van over mijn nek... Dat forceren van je ideaalbeeld is gewoon eng. Mensen iets gunnen komt uit het hart, niet door ze dat op te dwingen. En dan nog, er bestaat geen positieve discriminatie of positief racisme. Het is slechts discriminatie en racisme.

שמש

Wijs gebruiker
Racisme en seksisme zijn dus toch goed, zolang het maar de in jouw ogen juiste soort zijn. Okee, weten we dat ook weer. Kots...

"Er moet" zegt 'ie...

Ik kan het op veel vlakken met je vinden maar hier ga ik echt van over mijn nek... Dat forceren van je ideaalbeeld is gewoon eng. Mensen iets gunnen komt uit het hart, niet door ze dat op te dwingen. En dan nog, er bestaat geen positieve discriminatie of positief racisme. Het is slechts discriminatie en racisme.
Ik snap je frustratie.
Maar helaas heeft de hele periode vóór de positieve discriminatie uitgewezen dat er helemaal niets, Nada veranderd ten gunste van hen die niet een blanke Nederlandse man zijn. Vind je dat misschien beter?

Neo-Shulginist

Bewuste gebruiker
En daarom is het zo kwalijk dat de media zelf al die apartheid creëert door continu termen zoals White Privilege te gooien. Op den duur gaan mensen zich dus ook anders voelen dan anderen.
Ik begrijp niet hoe je kan volhouden dat er in NL geen white privilige is, terwijl mensen met een Arabisch uiterlijk veel vaker worden aangehouden hebben en bij gelijke geschiktheid veel meer moeite hebben een baan te krijgen.

Ik zei alleen dat het niet gek is als mensen er van schrikken, en ja dat is ook super saai en daarom is een multiculturele samenleving ook saai want dat is dan precies wat je krijgt.
Euhm, in een multiculturele samenleving is er toch juist plaats voor culturele verschillen, zodat niet iedereen verplicht aan de ene dominante cultuur moet voldoen ook als je dat niet wil of kan?

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik snap je frustratie.
Maar helaas heeft de hele periode vóór de positieve discriminatie uitgewezen dat er helemaal niets, Nada veranderd ten gunste van hen die niet een blanke Nederlandse man zijn. Vind je dat misschien beter?
Ik vind dat je niet kunstmatig mensen kunt forceren om dit of dat te denken. En om discriminatie en racisme de andere kant op te zwengelen om tot een soort balans te komen die in jouw ogen 'correct' is: zoals het hoort te zijn. Alles wat dit doet is mensen nóg meer het gevoel geven dat we wel degelijk anders zijn. Immers, we worden anders behandeld. Je kunt dit soort dingen niet opdringen op die manier... Doe je dat wel, dan zullen mensen dingen met tegenzin gaan doen. "Tolereren" Terwijl onder de oppervlakte de afgunst groeit.

שמש

Wijs gebruiker
Alles wat dit doet is mensen nóg meer het gevoel geven dat we wel degelijk anders zijn
Dan kom ik toch weer terug op het gegeven dat de niet witte Nederlander of iemand van het vrouwelijke geslacht zich al die tijd daarvoor (en nog steeds) ‘anders’ voelde. Dat dat nu aan de oppervlakte wordt gebracht is misschien pijnlijk. Maar verplaats je liever in andermans positie.

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dan kom ik toch weer terug op het gegeven dat de niet witte Nederlander of iemand van het vrouwelijke geslacht zich al die tijd daarvoor (en nog steeds) ‘anders’ voelde. Dat dat nu aan de oppervlakte wordt gebracht is misschien pijnlijk. Maar verplaats je liever in andermans positie.
En dan kom ik weer terug op dat je dat niet daadwerkelijk kunt 'rechtzetten' door middel van nog meer ("positieve") discriminatie/racisme: anders behandelen op grond van geslacht/ras. Je bestrijdt vuur niet met nog meer vuur.

Natuurlijk kan ik mij inleven in mensen die in een lastigere positie zitten. Maar als een stel moraalridders de hele tijd loopt te roepen hoe je je zou moeten schamen en gedragen zoals zij zeggen dat het 'hoort', dan ontstaat daar een soort aversie tegen. Het moet natuurlijk komen uit mensen, niet opgelegd van hogerop of van mensen met de zogenaamde 'moral highground'.

שמש

Wijs gebruiker
En dan kom ik weer terug op dat je dat niet daadwerkelijk kunt 'rechtzetten' door middel van nog meer ("positieve") discriminatie/racisme: anders behandelen op grond van geslacht/ras. Je bestrijdt vuur niet met nog meer vuur.

Natuurlijk kan ik mij inleven in mensen die in een lastigere positie zitten. Maar als een stel moraalridders de hele tijd loopt te roepen hoe je je zou moeten schamen en gedragen zoals zij zeggen dat het 'hoort', dan ontstaat daar een soort aversie tegen. Het moet natuurlijk komen uit mensen, niet opgelegd van hogerop of van mensen met de zogenaamde 'moral highground'.
Je hebt het helemaal verkeerd. Hopelijk zie je dat nog eens in.

Jij bekijkt de wereld veels te veel vanuit je eigen positie. Niet iedereen is zo ruimdenkend als jij. Ik wil zelfs stellen, de meesten niet. Als je het aan veel mensen overlaat zal er altijd dezelfde maatschappelijke ongelijkheid blijven. Omdat veel mensen alleen egoïstisch denken.

Anunnaki

Bewuste gebruiker
Euhm, in een multiculturele samenleving is er toch juist plaats voor culturele verschillen, zodat niet iedereen verplicht aan de ene dominante cultuur moet voldoen ook als je dat niet wil of kan?
Ik vind het persoonlijk niks aan als het voelt alsof ik in het buitenland ben wanneer ik de wijk naast mij inloop.. maar zal wel aan mij liggen :mouthzip:

Neo-Shulginist

Bewuste gebruiker

Racisme zit hem juist in de allereerste, vaak onbewuste, associaties die mensen hebben.

Chinezen zijn goed in wiskunde, zwarte mensen versieren veel vrouwen, Mexicanen zijn lui, blanken zijn rijk en Arabiërs zijn terroristen.

Als je met mensen in gesprek gaat dan zul je zeer zelden iemand tegenkomen die hiervan echt volledig overtuigd is. Natuurlijk zijn niet alle mensen uit het Midden-Oosten terrorist.

Maar zulke stereotypes zijn wel een allereerste associatie die mensen vaak hebben bij een persoon met een bepaald uiterlijk. Dat kan leiden tot bepaald gedrag, al dan niet onbewust.

Heb je een arabisch uiterlijk, dan word je heel vaak geconfronteerd met dat racistische stereotype dat mensen met baard uit het Midden-Oosten terrorist zijn of crimineel. Je komt nogal wat mensen tegen op een dag. En als je telkens weer (hints van) zo'n stereotype tegenkomt dan kan dat in grote mate je leven gaan beheersen.

Dat is hoe racisme werkt.

Daarom is de eerste stap richting minder racisme dus mensen bewustmaken dat deze racistische stereotyperingen bestaan.
Als je dat 'bewust maken' te veel van bovenaf oplegt dan gaan mensen in de weerstand, dus dat gaat ook niet goed. Maar niks doen is ook geen optie, want dan krijgen racistische stereotyperingen de kans om te sluimeren en/of te groeien.

Met elkaar in gesprek gaan en begrip tonen voor elkaars situatie is dus de oplossing.

Wat dat betreft doen we het in dit topic best goed =)

שמש

Wijs gebruiker
Racisme zit hem juist in de allereerste, vaak onbewuste, associaties die mensen hebben.

Chinezen zijn goed in wiskunde, zwarte mensen versieren veel vrouwen, Mexicanen zijn lui, blanken zijn rijk en Arabiërs zijn terroristen.

Als je met mensen in gesprek gaat dan zul je zeer zelden iemand tegenkomen die hiervan echt volledig overtuigd is. Natuurlijk zijn niet alle mensen uit het Midden-Oosten terrorist.

Maar zulke stereotypes zijn wel een allereerste associatie die mensen vaak hebben bij een persoon met een bepaald uiterlijk. Dat kan leiden tot bepaald gedrag, al dan niet onbewust.

Heb je een arabisch uiterlijk, dan word je heel vaak geconfronteerd met dat racistische stereotype dat mensen met baard uit het Midden-Oosten terrorist zijn of crimineel. Je komt nogal wat mensen tegen op een dag. En als je telkens weer (hints van) zo'n stereotype tegenkomt dan kan dat in grote mate je leven gaan beheersen.

Daarom is de eerste stap richting minder racisme dus mensen bewustmaken dat deze racistische stereotyperingen bestaan.
Als je dat 'bewust maken' te veel van bovenaf oplegt dan gaan mensen in de weerstand, dus dat gaat ook niet goed. Maar niks doen is ook geen optie, want dan krijgen racistische stereotyperingen de kans om te sluimeren en/of te groeien.

Met elkaar in gesprek gaan en begrip tonen voor elkaars situatie is dus de oplossing.

Wat dat betreft doen we het in dit topic best goed =)
Mee eens. Maar dat gaat een lang proces zijn. In een bovendien meer ideale maatschappij. Je kan ook beide doen. Bepaalde acute maatregelen opleggen (waarmee ik overigens alleen doel op werk-cq inkomengerelateerde zaken) en tegelijkertijd voor de langere termijn meer tolerantie voor elkaar proberen te kweken, met inachtneming van alle angsten van de verschillende partijen.
Ik snap dat mensen niet overal moskeeën willen. Nog sterker, ik zit er zelf ook niet op te wachten. Als je met elkaar in dialoog gaat dan bereik je zeker veel op dat vlak, evenals op gebied van vooroordelen.

Laatst bewerkt:

Mindless

Badass junkie
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter

Ja, dat is zeker zo. Racisme is meestal een veel subtieler iets dan de theatrale variant die je vaak in films ziet (wil die kant natuurlijk niet ontkennen). Het is vaak ook niet per definitie geboren uit een soort kwade intentie, maar meer uit onwetendheid.

Kijk, daar kan ik achter staan. We hebben allemaal onze vooroordelen, mede door dat soort stereotyperingen waar we heel lang aan zijn blootgesteld. Ik heb ook in het omgaan met mensen uit andere culturen ervaren hoe dat helemaal niet zo is, al kan er natuurlijk eens een kern van waarheid in iets zitten. Maar deze wordt dan vaak heel erg uitvergroot op een vaak negatieve manier.

Ik heb wel een probleem met dat anderen vanuit een positie van zogenaamde morele superioriteit voor mij bepalen wat ik moet denken en doen. En ik denk meerdere met mij. Het werkt averechts.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan