Flashbacks HELP MIJ !?

Wp.

Newbie
Hallo ik ben Wp. 16 Jaar, heb veel geblowd.

Ik had 2 weken gelden truffels gedaan (Hollandia 7,5 gram), het was een geweldige dag en ik had er heel erg van genoten.
Een week later ging ik met een paar vrienden wiet roken (2 hele sterke), het was normaal aan het begin, gewoon lekker stoned en lacherig, maar na die 2 begon ik een raar gevoel te krijgen en kwam ik in een trip!?
Op dat moment was ik echt heel bang? want ik wist echt niet wtf er mij overkwam...
Op dat moment zei mijn vriend dat ik gewoon knetter hard ging, maar het leek zo erg op een trip..
Ik was niet misselijk, ik had sterke visuals, alles was (net zoals tijdens truffels) onwerkelijk/nep/een droom, maar toch kon ik wel nadenken.

De dag later vroeg ik het aan een andere vriend van me die er niet bij was maar wel veel kennis heeft over dit soort dingen. Hij zei dat ik een Flashback had, dat zit in mijn hoofd en het komt door de truffels.

Een week later was ik op een feest en had ik 1 biertje op, daarna gingen we een joint doen en toen kwam ik weer in zo n flashback, de vriend met kennis was er toen gelukkig ook en kon me helpen, ik nam veel suiker en het ging redelijk snel over.
Vanaf toen heb ik besloten te stoppen met wiet (voor een tijdje dan tenminste).

2 dagen later ging ik chillen en had ik 3 sigaretten gerookt en 1 biertje op.
Toen we gingen zitten begon ik me af te vragen of ik ook een flashback zou kunnen krijgen van wat ik toen op had en jahoor, ik begon me weer een beetje raar te voelen, klein beetje licht in mn hoofd en niet alert. (het was iets heel kleins maar toch..)

Ik ben weer mee gevraagd om truffels te gaan doen, ik heb wel weer zin in dat leuke gevoel als vorige keer, maar ik ben wel bang wat er nu dus zou gebeuren.

Zal het helpen om nu nog truffels te gaan doen?
Kan ik deze flashbacks uit mijn hoofd krijgen?
Kan ik MDMA/XTC doen als ik flashbacks kan krijgen?

Als je dit allemaal heb gelezen erg bedankt!
Ik hoop dat jullie dit snappen en misschien ook antwoord weten te geven.
Als iets onduidelijk is vraag het mij!

Mvgr. Wp.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Wiet staat er om bekend dat het flashbacks kan triggeren naar trips op bijvoorbeeld truffels of een XTC ervaring, niets verontrustends eigenlijk zolang je weet dat het kan gebeuren.

Die flashbacks zitten inderdaad in je hoofd en zijn gewoon te verklaren doordat de truffel trip nog vers in je geheugen zit. Als jij er aandacht aan blijft geven zal het terug blijven komen, terwijl het vanzelf zal vervagen naarmate je er weinig aandacht aan besteed en naarmate de herinnering minder vers wordt.

Hoewel het niet echt iets is om je zorgen over te maken, geeft dit wel aan dat de trip waarschijnlijk nog niet volledig verwerkt is door je. Beter wacht je dus gewoon even tot je de trip helemaal verwerkt hebt, dat is iets wat meestal niet in een paar weken gebeurd is.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Als jij zo'n flashback niet interpreteert als iets slechts, dan is er ook geen probleem toch? Gewoon niet teveel er van denken. Laat die visuals en/of dat gevoel er gewoon lekker zijn. Je hebt even een kijkje gekregen in je onderbewuste en dan kan dat gebeuren. Ik zie zonder drugs ook diezelfde maya achtige symbolen op een donkere achtergrond (mijn antraciet kleurige bank bijvoorbeeld). Heb het nooit als vervelend ervaren en vind het zelfs wel mooi en vermakelijk.

cheiron

Bewuste gebruiker
Het interessante van psychedelica is dat ze je een nieuwe manier van waarnemen laten zien. De stof is al lang verdwenen uit je lichaam, maar de manier van waarnemen is nog beschikbaar. Zo kan ik nog steeds, als ik in de wilde natuur ben, ineens weer gaan 'kijken' alsof ik aan het trippen ben, zonder dat ik iets op heb.

Wiet is voor mij nooit meer echt hetzelfde geworden, hoewel het gevoel van flashback soms sterker kan zijn dan anders. Het heeft gemaakt dat ik eigenlijk met veel minder wiet een veel sterker effect heb: waar ik voor mijn eerste paddotrips makkelijk meerdere joints op een avond kon roken, was dat na een aantal trips echt niet meer te doen. Met een, twee, drie trekjes had ik dan echt al genoeg.

De flashbacks 'uit je hoofd krijgen' gaat niet echt werken: dan ben je er bang voor, ga je ertegen vechten. De kunst is juist om erop te 'surfen'. Wie niet surft verzuipt in de golf, wie het wel kan heeft een mooie tijd. Het nadeel van wiet en paddo's is dat ze emoties kunnen uitvergroten. Dat betekent dat als je ergens met een angst zit (oh word ik gek, wat is dit, dit is niet normaal, is dit gevaarlijk, etc etc) dat dat enorm kan worden uitvergroot.

Het zijn herinneringen, een manier van kijken die je 'nieuw' hebt bijgeleerd en die nog wat onwennig is. Ze kunnen dus ook opkomen zonder dat je wat dan ook gebruikt hebt, hoewel niet zo sterk als met bv wiet.

Misschien goed om helder te krijgen waar je nu exact bang voor bent: dat het heel lang doorgaat? dat je gek wordt? dat het oncontroleerbaar lijkt en daardoor misschien wel nog gekkere dingen kan doen? Met dit soort dingen is het toch vaak, dat je het moet onderzoeken, dat is de beste manier om het te veranderen. Ertegen vechten werkt echt averechts. Innerlijk zoiets zeggen als : "ok, kom maar, laat maar zien, ik vertrouw het, etc" wil nog wel eens helpen.

Succes ermee! Dit is volgens mij toch iets waar de meeste mensen die vaker trippen vroeg of laat mee te maken krijgen...

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Mooi gezegd Cheiron. Dat is volgens mij ook precies het probleem: proberen om maar niet die "flashbacks" te krijgen, terwijl je ze dus wel hebt. Het punt met psychedelica is dat het je niet gewoon even wat kleurtjes en vormpjes laat zien. Het is meer dat het jou uit een ander/dieper oogpunt laat zien en iets in je los maakt, wat je werkelijk als persoon (kan) veranderen. Als je bijvoorbeeld bepaalde inzichten hebt gehad tijdens zo'n trip, of dat nou hele diepe existentiële inzichten of inzichten in jouw persoonlijke situatie zijn, dan is er een grote kans dat dit niet gewoon over is wanneer de trip over is. Dit proces kan gewoon doorgaan, maar als je daar weerstand aan biedt, dan kan dat een heel naar proces worden. Het is inderdaad een kwestie van erin meegaan, in plaats van er tegen te vechten. 'Flashbacks' is trouwens denk ik ook een wat misplaatste benaming. Alle "magie" die we meemaken in dergelijke trips zit natuurlijk niet in zo'n drug/molecuul. Dat zit natuurlijk allemaal al in jezelf en wordt als het ware geactiveerd door dergelijke drugs. Als jij eenmaal een diepe duik in je onderbewuste maakt, dan kan het zo zijn dat je iets hebt losgemaakt. En zoals gezegd hoeft dat helemaal niet slecht te zijn. Slecht wordt het pas als jij die interpretatie eraan geeft.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
cheiron zei:
Dit is volgens mij toch iets waar de meeste mensen die vaker trippen vroeg of laat mee te maken krijgen...
Klopt inderdaad. Bij mij zijn de flashbacks vaak wel het duidelijkst vlak na een trip. Persoonlijk zie ik het altijd als een mooie bonus en probeer er dan ook vol in op te gaan als het op een goed moment komt. Komt het tijdens werk of iets, dan kan ik zo'n flashback redelijk goed negeren zodat ik dan gewoon normaal kan blijven functioneren.

Bovenaan