Fnea gestopt dankzij wondermiddel Subutex

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker

WONDERMIDDEL!

Paar weken geleden op gesprek bij een verslavingsarts die me in het verleden al vaker heeft behandeld. "Justin, al die terugvallen, al die therapie, al die opnames, we gaan het anders proberen." Ik mag maandag twee, woensdag twee en vrijdag drie tabletten Subutex van 2 mg (buprenorfine sublinguale tabletten) ophalen bij de lokale methadonpost.

Iedereen kent methadon, sommigen van jullie ook naltrexon. Buprenorfine ('bupe') zit er tussenin qua werking zou je kunnen zeggen.

Het bindt zich zeer sterk aan de opiaatreceptoren, maar stimuleert ze haast niet (partieel agonisme). Omdat de opiaatreceptoren bezet zijn vermindert het de craving (de trek), maar omdat ze slechts zwak geactiveerd worden wordt je er niet dopey van.

Ik had zo'n last van de craving, altijd wel in m'n achterhoofd, dat het m'n sociaal functioneren belemmerde, en, als ik een baan of studie zou hebben, zou dat ook belemmerd worden. Met therapie kan je wel leren omgaan met craving, maar weggaan zal het niet zo snel - het wordt wel minder, maar ik had ook sterke flashbacks als ik bv. een nummer hoorde dat ik vaak luisterde terwijl ik bruin, meet of oxycodon op had.

Buprenorfine is een heel apart opiaat. Het wordt uit thebaïne (= één van de vijf opiumalkaloïden) gemaakt. Het is veel duurder dan het spotgoedkope methadon, iets duurder dan gewone morfine. De prijs is vergelijkbaar met Kapanol-morfine, oxycodon en fentanyl zijn dan wel weer veel duurder. Het heeft ook een aparte werking in de hersenen. Ik ben van de week ruim twee uur bezig geweest om het precies uit te zoeken; ik heb een document gemaakt voor een vriend van me die nu op methadon zit en aan wie ik aanraadde om op bupe over te stappen. Ik zal het document hieronder posten.

De bupe moest ff een weekje inwerken, maar (mits ik hem correct twee maal daags één milligram inneem!) is mijn trek in morfinomimetica als sneeuw voor de zon verdwenen.

O ja, nog iets interessants (vind ik dan). Buprenorfine blijkt via een tot voorkort compleet onbekend mechanisme in de hersenen (ORL-1-agonisme) een sterk antidepressieve werking te hebben. Hierin verschilt het van andere antidepressiva, die voornamelijk op de serotonine- en norepinefrinehuishouding werken. Mogelijk speelt (partieel) agonisme en antagonisme op andere (opiaat-)receptoren ook een rol hierbij, en bij het tevens anxiolytische (= anti-angst & rustgevend) effect van bupe.

Niet alleen kan ik door bupe clean blijven, mijn stemming is beter en stabieler, en ik ben wat levendiger, wat vitaler.

Ik slik het nu een paar weken. Ik voel me niet meer als verslaafde... Maar ook niet als ex-verslaafde! Ik voel me gewoon weer normaal!!!

Opiaatverslaving, je veroorzaakt het zelf door te gaan gebruiken, en het is niet schadelijk voor de hersenen maar het ontregelt de opiaatreceptoren (en waarschijnlijk meer?) wel. Hoe hard je ook je best doet om clean te blijven, de opiaatreceptoren zullen maanden (bij anderen jaren, bij sommigen het hele leven, er zijn ook mensen zoals mij die tevens flashbacks hebben met sterke gebruik-impulsen) blijven schreeuwen of zachtjes maar constant op de achtergrond zeuren om bevredigd te worden -- buprenorfine herstelt dit -- buprenorfine zorgt ervoor dat ze bevredigd worden, door ze te bezetten, er sterk aan te binden, maar je wordt niet echt high, onder invloed, wat bij methadon wel het geval is (methadon is een volledige agonist op de µ-opiaatreceptor, bupe een partiële agonist).

Ik heb echt het gevoel dat ik gered ben door onderhoudsbehandeling met Subutex 2 mg! Het is zo veel makkelijker om níet te gebruiken nu, en omdat ik geen last meer heb van craving kan ik me richten op werk zoeken. Ik heb me zelfs ingeschreven voor een cursus (Persoonlijke Groei van NTI, thuisstudie, om je persoonlijkheid te verbeteren) en voor een MBO-opleiding (niveau 4 Verpleegkundige)!

Hieronder volgt nog dat document wat ik erover heb getypt, ongeveer één A4'tje op 9 pt.

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
---===| OVER BUPRENORFINE |===---

Over Buprenorfine
door Fnea

Hoe buprenorfine werkt in het brein

Buprenorfine is een partiële agonist op de µ-opiaatreceptoren. Buprenorfine bindt zich aan deze receptoren, maar activeert ze maar heel licht. Door het binden aan de receptoren verdwijnt trek in opiaten als sneeuw voor de zon, maar omdat de µ-receptor maar licht gestimuleerd wordt, krijg je slechts een nauwelijks voelbaar dopey-gevoel.

De κ-opiaatreceptoren worden met rust gelaten, en in hogere doseringen zelfs geantagoneert. Deze receptoren zorgen, bij activering door bv. een agonist zoals methadon, naast een deel van de analgesie (pijnstilling) voor de bijwerkingen sedatie (sloomheid, slaperigheid) en verkleining van de pupillen. Deze receptoren worden dus niet geactiveerd c.q. geblokkeerd – bij behandeling met buprenorfine zal je dus geen last hebben van sedatie en verkleinde pupillen.

De µ-receptoren, die dus licht geactiveerd worden door buprenorfine, zorgen ook voor een deel van de analgesie, maar ook voor euforie en ademhalingsdepressie. Tevens is het de µ-receptor die fysieke afhankelijkheid bij gebruik van morfinomimetica veroorzaakt – wegens de geringe stimulering van deze receptor is dit bij buprenorfine een veel minder groot probleem dan bij bijvoorbeeld heroïne of methadon.

Nog een belangrijke eigenschap van buprenorfine, die je kan zien als voordeel of juist als een nadeel, is dat het zéér sterk bindt aan de µ-receptoren – sterker dan morfine, methadon en zelfs heroïne. Als je heroïne zou gebruiken tijdens een behandeling met buprenorfine, heeft het geen effect. Morfine (en waarschijnlijk ook heroïne) heeft voor alle vier de bekende types opiaatreceptoren affiniteit – het zal dus ook aan de σ-receptor binden, terwijl het binden aan de µ-receptor niet lukt, en er zullen dan waarschijnlijk enkel bijwerkingen optreden, kenmerkend voor de σ-receptor: dysforie en hallucinaties.

Buprenorfine heeft nog een eigenschap die altijd mooi meegenomen is: een antidepressief effect. Dit is erg interessant, omdat het op een volledig andere manier werkt dan alle antidepressiva die tot nu toe op de markt zijn! Buprenorfine is namelijk ook een (partiële?) agonist op de orphan opioid receptor (ORL 1). Op http://en.wikipedia.org/wiki/Nociceptin kun je meer over deze, en de andere opiaatreceptoren lezen.

Buprenorfine wordt op verschillende manieren gemetaboliseerd (afgebroken), maar de belangrijkste metaboliet – norbuprenorfine – wordt gevormd door afbraak via CYP3A4. Norbuprenorfine heeft een werking die lijkt op die van buprenorfine, maar of dit klinisch relevant is, is niet bekend.

Wat je kunt verwachten van buprenorfine

* Je hebt geen of sterk verminderde last van craving (zucht, trek) naar heroïne.

* Je wordt niet suf, zoals bij methadon.

* Je voelt je niet super-euforisch, wat bij methadon het geval kan zijn.

* Je voelt je gewoon normaal: niet als verslaafde, maar ook niet als ex-verslaafde.

* Mogelijk heb je baat bij het bewezen antidepressieve effect van buprenorfine.

* Mogelijk heb je ook baat bij het anxiolytische effect van buprenorfine.

* Veel mensen geven aan dat buprenorfine, in tegenstelling tot het versuffende methadon, zelfs een mild stimulerende werking heeft.

* Als je opiaatagonisten zoals heroïne gebruikt tijdens behandeling met buprenorfine, merk je ofwel niks ofwel alleen de bijwerkingen.

* Veel mensen die met een behandeling met buprenorfine voor opiaatverslaving zijn begonnen, geven aan dat ze veel helderder kunnen denken dan toen ze volledige agonisten zoals heroïne of methadon gebruikten.

* Je kunt je eindelijk weer richten op je studie of werk, op sociaal gebeuren, op leuke dingen (en ervan genieten), op je hele leven eigenlijk, omdat je niet suf bent van de methadon (of heroïne), en je vrijwel geen last hebt van craving door de buprenorfine. Je kan echt weer LEVEN!

needlefreak

Bewuste gebruiker
Nog iemand die het een wondermiddel noemt. :mrgreen:

Quote uit ander topic:
needlefreak zei:
Buprenorfine word in België verkocht als subutex. Een vriend van mij noemt het een wondermiddel.
Ben blij om te horen dat het zo goed gaat met je fnea.

Succes verder met alles. Het gaat je goed. :)

silverfish

Bewuste gebruiker
Klinkt goed! Ik gebruik 15 mg methadon en wil (eenmaal terug in Nederland, ik woon tijdelijk in het buitenland) overstappen op subutex. Wat je hierboven hebt gepost klinkt zeker interessant, des te meer als het ook nog als anti-depressiva zou aanslaan.
Ben alleen wel een beetje angstig voor de overstap van meet naar subutex.
Mijn huisarts heeft me al eens voorgesteld subutex voor te schrijven maar ik moet eerst afbouwen naar max. 10 mg meet en dat wil maar niet lukken (zie andere posts, ik gebruik methadon tegen chronische pijn). Anyway, je post stimuleert me om het toch nog een keer met subutex te gaan proberen. Dus thanks voor alle info en heel veel succes met alles!! :wink:

jaja

Bewuste gebruiker
Re: ---===| OVER BUPRENORFINE |===---

fneawognfkgln zei:
Je voelt je niet super-euforisch, wat bij methadon het geval kan zijn.

Excuse me, maar hierbij zet ik, mede nav dit topic, toch een klein vraagteken.

Desalniettemin goed nieuws, en ik wens je uiteraard alle succes!

silverfish

Bewuste gebruiker
Heb me inderdaad nog never nooit euforisch gevoeld van de meta, in elk geval niet op mijn dosering (max 100 mg, nu 15 mg). Hoopte eigenlijk dat ik me van de subutex juist ietsje euforischer zou gaan voelen.. :wink:

silverfish

Bewuste gebruiker
Heb wel nog een vraagje: betekent dit dat je Subutex levenslang moet blijven gebruiken of niet? (tegen de terugval blablabla).
Het schijnt nl. makkelijker te zijn om af te bouwen van subutex dan van metha maar daar heb ik zo mijn vraagtekens bij...

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
silverfish zei:
Heb wel nog een vraagje: betekent dit dat je Subutex levenslang moet blijven gebruiken of niet? (tegen de terugval blablabla).
Het schijnt nl. makkelijker te zijn om af te bouwen van subutex dan van metha maar daar heb ik zo mijn vraagtekens bij...

Dat is wel het veiligst natuurlijk. Gezien opiaten niet fysiek schadelijk zijn, en dat ik verder geen bijwerkingen heb van bupe (alleen moeite met urineren wat ik bij andere opiaten ook vaak heb).

Voorlopig hou ik het even zo - het is nergens voor nodig af te bouwen... Eerst m'n studie Verpleegkunde even op gang krijgen, dan zien we wel verder. Ik wil niet riskeren dat dat mis gaat.

needlefreak

Bewuste gebruiker
Tellius zei:
Heb me inderdaad nog never nooit euforisch gevoeld van de meta,

I must be the luckiest guy in town (of net niet natuurlijk, 't is maar hoe je het bekijkt), ik ben elke dag stoned van 11 mg meet. Het supergrote nadeel is natuurlijk dat er geen haar op mijn hoofd is dat aan afbouwen laat staan aan stoppen denkt.

Tellius

Dat heb ik echt nog nooit gehoord, maar ik geloof je. :wink:

Ik ben ineens met 25 omhoog gegaan omdat ik bijna 2 weken elke dag heroïne gebruikt heb. Nu sta ik op 75mg en ik voel me weer heel goed. Voor zolang het duurt... Ik was dus van rond de 100 gezakt naar 50 en terug hervallen. Ik zie me nu ook nog niet zo snel van de methadon afkomen.

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
Ik vond dat 'horror'-verhaal een rare reactie. Dit is juist een succesverhaal en ik ben er wel ff een half uurtje-drie kwartier mee bezig geweest om dat te typen, zodat andere mensen er wat aan hebben. En om te laten zien, dat het ook GOED kan aflopen i.p.v. dat alle bruin gebruikers volgens het stigma in de goot belanden.

silverfish

Bewuste gebruiker
Jalours? Check de spellingscontrole! :wink:

Vond het gewoon een nogal vreemde reaktie op zo'n positief verhaal op het DF...

Solidius

Badass junkie
silverfish zei:
Jalours? Check de spellingscontrole! :wink:

Vond het gewoon een nogal vreemde reaktie op zo'n positief verhaal op het DF...

Reaktie? Check de spellingscontrole! :rolleyes:

Een positief verhaal, right.

Met 'horrorverhaal' bedoelde ik dat hij overkomt als een aspirant Tell-Sell verkoper die zijn uiterste best doet om zijn wondermiddel aan de man te brengen. Zelfs al zou het waar zijn ben ik nu nog sceptisch over lange termijn. Drugsgebruik letterlijk stoppen door middel van drugs is een neurologische illusie.

needlefreak zei:
Solidius zei:
silverfish zei:
Horrorverhaal? Ben jij nou een moderator op een drugsforum? :(

Jalours? :(

Gisteren was het mij opgevallen dat je als moderator nogal grof en onzinnig postte.

Die kerel die 20mg risperdal geslikt heeft, post je: geef hem een lijn. :confused:

1vb maar zo zijn er nog. Denk eraan. :wink:

Maar natuurlijk meester, heb genade voor mijn onwetendheid.

silverfish

Bewuste gebruiker
Subutex innemen is wel even iets anders dan heroine gebruiken.
Fnea vertelt haar verhaal, is enthousiast. So what?
Een tellsellverkoper? Komt het niet in je op dat iemand (terecht) bijv. wel eens trots zou kunnen zijn op wat ie bereikt heeft? Of dat andere verslaafden baat kunnen hebben bij zijn ervaring?

Overigens bestaan er wel degelijk mensen die het lukt om ''te stoppen door middel van drugs''. Dat is geen ''neuroligische illusie'' maar voor een aantal mensen - mits niet al te langdurig verslaafd - is het wel degelijk haalbaar. Al blijft het fucking moeilijk... :(
En ja, sommigen zal het misschien nooit lukken.. maar niet gegokt is altijd mis toch?

Iedere gebruiker is weer anders. Van mij hoeft niemand af te kicken van de H. Er zijn mensen die er prima mee kunnen leven. Maar als ze het wel willen proberen en het lukt ze om met behulp van subutex de dope te laten staan en een betere kwaliteit van leven te krijgen, so much the better for them - lijkt me.

Overigens kan iemand die echt zwaar verslaafd aan de H is helemaal niet zomaar op subutex overstappen. Je moet (in NL) eerst zo goed als afgekickt zijn om de overstap van heroine en/of methadon naar subutex te maken. Dat op zich is voor elke verslaafde al een grote stap vooruit!!
Ik vraag me eerlijk gezegd af of jij wel kaas gegeten hebt van opiaatverslavingen?

jaja

Bewuste gebruiker
needlefreak zei:
Gisteren was het mij opgevallen dat je als moderator nogal grof en onzinnig postte.

Die kerel die 20mg risperdal geslikt heeft, post je: geef hem een lijn.

Alsof de posts van iemand die moddereter is per definitie zinnig moeten zijn?
Dat zou het vinden van gekwalificeerde kandidaten wel erg lastig maken.

silverfish

Bewuste gebruiker
''Reaktie? Check de spellingscontrole''.

En zo kunnen we nog uren doorgaan: zie de erbarmelijke hoeveelheid taal en spelfouten op dit forum, haha. Dacht trouwens dat het de zoveelste nieuwe spelling was? (de Nederlandse spelling wordt tegenwoordig tot gekmakens toe om het jaar veranderd in het groene boekje). Zoniet, mijn fout. :(
Wat ik bedoelde is dat je je misschien een keer wat positiever/vriendelijker zou kunnen opstellen tegenover mensen die een klotetijd (o nee, shit, dat moet zijn kloteNtijd) achter de rug hebben en een schouderklopje verdienen zoals de O.P. Niets mis mee lijkt me. That's all. :wave:

jasper

Wijs gebruiker
jaja zei:
needlefreak zei:

Die kerel die 20mg risperdal geslikt heeft, post je: geef hem een lijn.

he modder eter :)
ben heel blij voor je fnea en ik denk ook dat dit andere verslaafden extra portie moed geeft

Solidius

Badass junkie
silverfish zei:
Fnea vertelt haar verhaal

Zijn.

silverfish zei:
Ik vraag me eerlijk gezegd af of jij wel kaas gegeten hebt van opiaatverslavingen?

Nee, gelukkig niet, jij wel dan? Maar daar gaat het hier in essentie niet om. Dat Fnea een nieuwe drug heeft gevonden om uit een bodemloze put te komen (want dat is heroïne), nou geweldig. Maar om dat hier met veel bombarie te verkondigen gaat naar mijn inziens veel te ver. Hij is nu min of meer afhankelijk van Subutex, van drug A naar drug B, is dat reëel?

jaja zei:

Het zou idd belachelijk zijn als mods zich niet subjectief mogen uitlaten :)

jasper

Wijs gebruiker
silverfish zei:

Nee, gelukkig niet, jij wel dan? Maar daar gaat het hier in essentie niet om. Dat Fnea een nieuwe drug heeft gevonden om uit een bodemloze put te komen (want dat is heroïne), nou geweldig. Maar om dat hier met veel bombarie te verkondigen gaat naar mijn inziens veel te ver. Hij is nu min of meer afhankelijk van Subutex, van drug A naar drug B, is dat reëel?

[/quote]

vind ik beetje een domme stelling van je solidius.
Drug A is in dit geval vele malen erger dan Drug B. Door deze Drug B kan de persoon in kwestie terug van het leven genieten zoals het hij het altijd al min of meer heeft gewild.
elke drug is niet even slecht voor je en maakt ook niet evenveel kapot

silverfish

Bewuste gebruiker
Solidius schreef:
zijn

Silverfish schrijft:
Zijn verhaal/haar verhaal. Whatever. Het gaat om de inhoud.

Silverfish schreef ook:

En Solidius schreef toen:
Nee, gelukkig niet, jij wel dan?

En Silverfish schrijft nu:
Helaas wel en ik ben er verre van trots op maar ik denk wel dat ik daardoor (misschien) beter in staat ben om te begrijpen dat de O.P. op de goede weg is. Ik kan je verzekeren dat elke heroine verslaafde die uit zijn 'bodemloze put' wil komen een stuk beter af is op de subutex dan op heroine. Een verschil van dag en nacht lijkt me. En ik weet dat het geen eitje is om van heroineverslaafde de stap naar subutexgebruiker te maken.

En Silverfish voegt toe:
Overigens eindigt echt niet elke H-verslaafde in een 'bodemloze put'. Er zijn er genoeg die een volkomen normaal leven leiden - al is het misschien een minderheid.

silverfish

Bewuste gebruiker
inderdaad

In elk geval hoef je op subutex geen rare fratsen meer uit te halen om aan dope te komen (en dat kan wel behoorlijk schelen qua gezondheid...).
En het is stukken minder verslavend dan methadon.
Maar ook ik ben erg benieuwd hoeveel % van de subutexgebruikers er uiteindelijk terugvallen.... ik vemoed dat het er wel een stuk minder zullen zijn dan methadongebruikers maar het middel is te kort op de markt om er iets zinnigs over te zeggen. Over 10 jaar maar als poll op het DF forum gooien misschien..

''Elke dag ben ik zo'n 4 uur kwijt aan mijn high''
Tellius, je blijft een unicum! Wat is toch je geheim? :angry:

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker

Zeg, om nog even op het Drug A - Drug B verhaal terug te komen, als je de tekst goed leest (en kunt begrijpen) die ik heb geschreven, zou je begrijpen dat je van Subutex (nagenoeg) niet high wordt en dat het eerder een medicijn is om ontregeling in je hersens, ontstaan door opiaatgebruik, te corrigeren. Het is niet een 'écht' opiaat zoals methadon (het is namelijk een partiële agonist, als dat je wat zegt). Het zit zeg maar tussen naltrexon en methadon in.

zommes

Badass junkie
Vond het eigenelijk een best genuanceerde opmerking van Solidius. Dat kan allemaal nog veel erger.

buprenorfine

Hallo fnea krijg jij bupre via de post?
Ik krijg meet en ik wil daar mee stoppen al meerdere pogingen ondernomen maar bij 5 a 6 pillen gaat het weer mis het duurt te lang dat ziek zijn van de meet.Ik heb al eens bij de post geinformeerd of ik ook bupre kon krijgen maar daar kreeg ik te horen dat het niet werd vergoed.Ik ben verzekerd bij menzis,welke verzekering vergoed het wel.

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
Per post? Nee ik haal het 3x per week in de ochtend op bij de lokale methadonpost; ik krijg het via daar van een verslavingsarts...

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
En weer @ traztasman je schrijft 5 à 6 pillen. Hoeveel mg? Je hebt Temgesic 0,2 mg, en Subutex 0,4, 2,0 en 8,0 mg... Welke dosering krijg jij?

Ik krijg per dag één tablet à 2,0 mg. Ik neem om 11u en 18u een halve. Dus twee maal daags 1 mg buprenorfine. Voor mij werkt dit perfect.

Bovenaan