Foute Coke Shot

Als je al even shot, en soms moeite hebt om nog een ader te vinden,
gebeurd het wel eens bij het inspuiten, dat je de helft niet in je aders hebt.
Gevolg; komt dik te staan, voelt gespannen aan en is pijnlijk bij aanrakingen etc...
Is dit erg schadelijk? En hoe komt dit allemaal juist?

Drugs Infolijn

Gevalideerde professional
Professional
Een van de oorzaken van een zwelling, wanneer je langs je ader spuit, kan het gevolg zijn van een allergische reactie (op bijvoorbeeld citroenzuur). Er komt dan lichaamseigen histamine vrij en dat kan zwelling of uitslag veroorzaken (maar zelden echt pijn van binnenin). Veel vaker ligt de oorzaak bij een bacteriële infectie. Een doorsnee injectie van zelf opgeloste middelen is alles behalve steriel. In een ader worden deze bacteriën meestal snel door het afweersysteem aangevallen en onschadelijk gemaakt; het bloed bevat veel afweerstoffen. Wanneer je nu (gedeeltelijk) naast een ader spuit, komen de bacteriën tussen weefsels terecht waar veel minder en minder snel antistoffen zijn. De bacteriën krijgen de kans om zich te vermenigvuldigen en een ontsteking te veroorzaken. Daardoor zwelt de plaats van injectie en kan er ook ontstekingsvocht ophopen. Het lichaam zal afweerstoffen moeten mobiliseren
die dan de bacteriën te lijf moeten gaan.

Een infectie is een serieuze zaak. Als je die verwaarloost en door blijft shotten etc. is uiteindelijk amputatie van een lichaamsdeel het mogelijke gevolg. Je zult zeker niet de eerste zijn die dat overkomt. Wacht dus niet te lang met het opzoeken van medische hulp (die schrijven eventueel antibiotica voor). Zij kunnen ook vaak wel zien of het een allergische reactie is of een bacteriële infectie. Om infecties te voorkomen kun je het beste zo steriel mogelijk werken en een spuit slechts een keer gebruiken. Je hebt met een nieuwe spuit meer kans om raak te prikken dan met een reeds gebruikte spuit.

Overigens kun je ook IN de ader een bacteriële infectie krijgen, maar beslist veel minder snel dan buiten de ader.

Ja gelukkig heb ik geen infecties of wat dan ook, ik gebruik namelijk altijd bij me thuis, en ook alleen, mijn partner gaat enkel voor het basen.
ik heb altijd wel verse spuitjes in huis en alles gebeurd netjes en steriel.
en bovendien is het niet op regelmatige basis, soms spuit ik een half jaar niets,
maar aangezien het toch wel al enkele jaren is, en ik weinig zichtbare aders heb, 'moet' ik dus telkens dezelfde gebruiken, en op den duur zitten die 'vast' natuurlijk.
nu de zwelling en pijnlijke hardheid die ik vernoemde, treed zowaar onmiddellijk op, maar trekt wel weg na enkele dagen...
en mijn grootste 'zorg' en bevraging is dan of dit, echt enkel zoals waarneembaar, tijdelijk is, of het echt ook op lange termijn ernstig schadelijk is.
Soms maak ik me zorgen dan of het een bepaald weefsel of een spier of weet ik veel wat is waar ik dan de helft in injecteert heb en of ik daardoor iets serieus ergs kan aan overhouden...

Dat spuiten heb ik overgehouden aan een relatie van enkele jaren terug, maar zoals je merkt, ondanks het toch af en toe eens te doen, ik er eigenlijk weinig over weet...
Ik denk dat de meesten uit ervaring, of het delen van ervaringen met mede gebruikers beter op de hoogte zijn van dit alles, maar bij mij is en blijft het iets dat op sporadische basis op mn eentje bij me thuis gebeurd... En ook niet iets is waar ik effe bij de huisdokter wat info over zal gaan vragen... vandaar mijn uitgebreide vragen hier...

Bbcarla

Experimenterende gebruiker
Er kunnen ook bramen op de naald zitten.Coke verdoofd ook nog eens zodat je niets voelt.Als je een bult ziet komen is het al te laat.

Bovenaan