Basen wordt vaak gebruikt als woord voor het roken, of ja eigenlijk vapen, van een drug.
Zo kan je coke snuiven of coke basen. De eerste is door de neus. En met de ander bedoelen ze roken.
Een base is ook een term voor iets dat alkalisch is. Het tegenovergestelde van zuur.
En dan heb je nog de term base ofwel freebase. Dat is de terminologie voor de staat waarin een stof voorkomt (niet helemaal de juiste bewoording die ik hier gebruik). De freebase vorm van cocaïne is een zuiverder vorm van cocaïne. De freebase varianten worden eigenlijk altijd gerookt. Volgens mij zijn die namelijk meestal ook niet oplosbaar in water, waardoor je ze niet kan snuiven.
Een freebase kan omgezet worden in verschillende soorten zouten. Veelvoorkomend is de HCl vorm bij veel drugs. Dan krijg je cocaïne HCl, de snuifvorm die we kennen. Die is namelijk wel wateroplosbaar. Door het stukje HCl wat erbij komt, is je stof minder zuiver. Bij coke weet ik even niet meer hoe hoog de zuiverheid max kan zijn.
Of bijvoorbeeld de sulfaatvorm bij speed. Speed base wordt vrijwel altijd omgezet naar amfetaminesulfaat zodat het een snuifbaar poeder kan worden.
Basen kan uit de pijp of vanaf de folie. Dat is hetzelfde. Ik rookte in het begin altijd uit de pijp, maar later juist steevast vanaf de folie.
Maar weet je zeker dat je MDPHP wilt gaan basen?