Gameverslaving

Gamer2001

Newbie
Hallo ik een jongen van 16 jaar die nou eigenlijk licht gameverslaafd is/geweest ik heb namelijk een moeilijke tijd gehad in 2013 en heb me destijds afgezonderd van de rest ben gaan gamen ging deed me dingen wel en etc en alles ging wel nog goed op een duur kwam ik dus steeds meer aan (Door weinige beweging) en verloor ik steeds meer vrienden, ik kreeg gezondheidsklachten en angsten ik ben toen bij een pschygoloog geweest waar we de angst hebben behandeld, ik wist destijds niet eens dat een gameverslaving bestond.

Toen een goede vriend van mij vertelde dat hij gameverslaafd was en werd behandeld in een soort 'afkickkliniek' schrok ik een beetje ik gamende veel met hem en begon me zelf te realiseren dat dit ook mij lot kan worden. (Met lot bedoel ik hoe zijn leven er voor stond hij ging niet meer naar school, had geen vrienden en kwam amper buiten en gamende van 7 uur sochtends tot 4uur snachts elke dag). Ik volgde eigenlijk langzamer hand zijn pad ik bleef zitten in 3Havo , wel heel aan de rand 2x 5,4 en voor de rest voldoendes maar school boeide me weinig, had weinig vrienden en wou NOOIT naar buiten.

Sinds de zomervakantie heb ik besloten dat ik mezelf ging veranderen naar een 2e keer Havo 3 heb ik mezelf beter leren kennen en heb ik besloten dat ik mijn HAVO diploma moet gaan halen en dat gamen nu niet meer de hoofdzaak is maar een hobby, Ik heb met mijn pschygoloog alles besproken en zei heeft mij gekoppeld aan een ambulante begleidster we maken nu afspraken en gaat het steeds beter ik eet bijv niet meer boven, maak me huiswerk en haal uitermate goeie cijfers en belangerijkste ik game minder alleen zit ik nog steeds zovan wat nu ik game wel minder maar door het grote gat heb ik niks meer waardoor een terugval heel groot is heeft iemand tips hoe ik me soort van 'afkick' door kan zetten want ik heb echt totaal niks te doen in me vrije tijd waardoor ik zeer bang ben voor een terugval..

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik heb zelf een gameverslaving van een aantal jaar gehad en die een stuk later aangepakt dan jij. Je mag erg trots op jezelf zijn dat je al zo ontzettend bent veranderd en je leven om hebt gegooid. Zeer knap, dus haal er boven alles zelfwaardering uit dat dat je op jouw jonge leeftijd zomaar gelukt is en je de goede richting op gaat!

Het is inderdaad belangrijk dat je vervanging gaat zoeken voor alle gametijd die je in hebt geleverd. Zijn er interesses die je had die je eigenlijk 'kwijt bent geraakt' om meer en meer te gaan gamen? Vaak is dit wel het geval. Daar zou je je bijvoorbeeld op kunnen gaan richten en tijd mee kunnen gaan vullen.

Als je niet zo snel iets kan bedenken, dan zul je een beetje moeten gaan experimenteren. Ik zou persoonlijk iets zoeken wat wat goed is voor je eigenwaarde. De gamewereld is een wereld voor je geweest waarin je als het ware WEL succesvol bent geweest en alles WEL helemaal goed ging, terwijl de daadwerkelijke wereld een periode lang veel minder 'goed' heeft gewerkt (bijvoorbeeld de moeilijke tijd die je in 2013 hebt gehad). In de gamewereld heb je succes in hetgeen de game voor bedoeld is (de tegenstander afslachten; verder 'levelen' dan andere online spelers; nieuwe area's ontdekken, je team uit de brandt redden met jouw skills, etc.), terwijl dat in de echte wereld waarschijnlijk minder goed lukte (wat dat dan ook in jouw geval mocht zijn). Sport kan bijvoorbeeld iets zijn waar je veel eigenwaarde uit kan halen. Fitness of de uitoefening van een andere sport kan zoiets bijvoorbeeld zijn. Je bent ook op een leeftijd dat je een bijbaantje kan gaan zoeken.
Het is verder misschien iets wat je samen met je psycholoog of begeleidster kan bespreken, zodat je samen uit kunt zoeken waar je interesses liggen.

Gamer2001

Newbie
Me intresses zijn vooral met mensen omgaan en gewoon met vrienden en familie omgaan zoveel mogelijk, maar ik heb in die tijd zo'n grote sociale fobie opgebouwd dat ik hier niks meer mee kan. Het zijn de domste redenen waarom ik vrienden bijv niet uitnodigd bijv. wij zijn niet heel rijk en wonen niet heel mooi durf ik geen vrienden uit te nodigen of vandaag was er een feestje benenden van me zus haar vriendinnen wouden dat ik beneden kwam en ik stond er maar als een pop een oudklas genootje was er maarja die was er met zijn eigen vrienden, ik durf bepaalde groepen gewoon niet aan te spreken vooral die mensen die stoer doen en etc. (Marrokanen en turken en mensen die zo doen alsof) komt vooral doordat die mensen in 2013 zo'n groot probleem waren wat ik zelf heel vervelend vind vooral omdat ik mezelf nu aan de zijkant zet ik laat altijd anderen voor mezelf ik ben onbelangerijk zeg ik altijd ik wil aan de rand staan maar zou dit wel bespreken met me begleidster

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik durf bepaalde groepen gewoon niet aan te spreken vooral die mensen die stoer doen en etc. (Marrokanen en turken en mensen die zo doen alsof)
Dat is onzekerheid vermomd als zekerheid. Als jij gewoon jezelf bent (hoe niet-stoer dat ook is) zullen zij geconfronteerd worden met hun eigen valsheid en onzekerheid en hebben ze niet meer die positie "boven" jou. Dan dwing je ze om naar jouw niveau te komen. Het heeft wel wat moed nodig om dat te doen, maar op het moment dat je het doet is het in 1 keer makkelijk omdat het natuurlijk is. Op dat moment heb je respect voor jezelf en kunnen zij niet anders dan jou ook respecteren (niet dat dat dan nog uitmaakt).

De grootste macho's zijn de meest onzekere mensen.

Gamer2001

Newbie
Hallo heb hier tijdje terug me verhaal gedaan , en ging eigenlijk allemaal goed heb veel andere dingen gedaan en alles ging extreem goed maar nu val ik weer enorm terug ik game weer heel veel vooral dat het weer gewoon KUT is, er niets te doen is bijna buitenshuis iedereen is binnen waardoor de verleiding dus te groot is geworden ik game niet extreem fs maar in weekenden kan dit prima weer op lopen naar 9 uur dit heeft enorm effect op me slaapritme en me hersenen ik word er zo enorm duizelig van en koppijn maar toch kan ik maar niet stoppen ik weet gewoon niks anders te doen. Iemand tips voor deze koude tijd door te brengen zonder me (gameverslaving)?.

Kikemoes

Belezen gebruiker
Ik zou ook kijken of je je ergens anders mee bezig kan houden, ik heb het zelf ook gehad 2jaar lang tot ik drugs ontdekte, en sindsdien eigenlijk nooit meer aan het gamen geweest ( ik raad het je niet aan om drugs te gaan gebruiken), sterkte en succes

Bovenaan