Wietje zei:
Deranged zei:
Het kon ook weer echt alleen een Belg zijn.
niet alle belgen zijn zo. geloof me
+1 Veralgemenen en uitspraken doen over groepen van mensen waar je zelf niet toebehoort is de basis van racisme, antisemitisme, sexisme, oorlog en (last but not least) eindeloze hersenloze discussies tussen belgen en nederlanders, engelsen en ieren,...
Het zit in ons bloed, ik erger me ook aan bepaalde groepen mensen... evolutionisten, religieuze mensen, racisten, ... Maar uit mijn laatste psilocybine trip leerde ik dat het geen zin heeft ter oordelen over bepaalde groepen mensen, ieder zijn persoonlijkheid,ideeën,karakter is slechts gevormd ten gevolge van de gebeurtenissen in zijn leven(en natuurlijk een deeltje aangeboren, DNA...). Probeer niet te oordelen over anderen. Oordeel over jezelf en probeer je eigen fouten te fixen. Geloof me, iedereen heeft genoeg negatieve karaktertrekken en ideeën om een levenlang aan jezelf te sleutelen.
(it's/ having/in) some kind of psychedelic experience
our body is light, we are immortal
our body is love, we are eternal
eternal.....
omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgement
Merkaba - Tool
Nu terug on-topic: eerst en vooral wil ik even zeggen dat ik volledig VOOR het legaliseren van cannabis en andere geestveruimende mindelen ben. Toch kies ik de kant van ExceptionalInsight in deze discussie die leek de kinderachtige kant op te gaan op het einde van pagina 2 van dit draadje. Dit geeft niks te maken met het feit dat hij de geniale bob dylan als avatar heeft of het feit dat hij moderator is op dit forum waar ik nu nog newbie ben en een goeie eerste indruk wil maken.
Cannabis kan een nieuwe wereld voor je openen en je kijk op de wereld drastisch veranderen in goede zin. OOk wanneer je na die eerste keer frequenter gaat gebruiken kan je er blijven plezier, inspiratie, ontspanning en verlichting uithalen. Vele mensen worden verliefd op het goedje, en ik begrijp goed dat ze het goddelijk beschouwen, vooral in het begin. Het is dan ook verstaanbaar dat mensen zoals Chemical & Sittaman hier willen komen propaganderen in naam van het kruid

.
Dit doen ze welliswaar aan de hand van zwak onderbouwde zogezegde wetenschappelijke feiten (geef ons cijfers, links naar verslagen van studies als je het woord wetenschap écht wil gebruiken). Wetenschappers die cannabis-gebruik onderzoeken interviewen geen ervaringsdeskundigen (BLOWERS, zoals we dat zeggen

) maar steken zelf een jointje op om 's avonds naar vrouw en kinderen thuis te gaan en te zeggen "vandaag mochten legaal zo high als een vlieger worden op het werk".
En als die wetenschappers dan toch ervaringsdeskundigen (zoals ik en jij) zouden interviewen, dan blazen we toch natuurlijk liever de voordelen wat op en houden de nadelen achterwege?
Volgens mij speelt vooral de frequentie van het gebruik een grote rol...net zoals bij zo veel andere dingen.
Te frequent caffeïne gebruik kan gevolgen hebben voor je slaap, geheugen enzv...
Te frequent chocoladepudding eten kan gevolgen hebben voor je gewicht, je spijsvertering enzv...
Te frequent telivisie kijken kan enorme gevolgen hebben voor je zelfbeeld, je fantasie, je karakter en vooral je intelligentie
... En ook te frequent blowen heeft enkele nadelen (zie de nadelen waar ExceptionalInsight over spreekt)
Als we dan toch wetenschappelijk uit de hoek willen komen verwijs ik graag naar Terence Mckenna: (geen letterlijke citatie): "De menselijke hersenen zijn enorm gevoelig voor herhaling, patronen, gewoonten en uiteindelijk ook verslavingen." (dit heeft wellicht ook een enorme rol gespeelt in de evolutie van onze hersenen, en het feit dat we dingen bijleren zoals taal,...)
Verstandig cannabisgebruik met mate, en in goede omstandigheden zal een minimum van nadelen opleveren.
Zelf gebruik ik cannabis ongv 1x per week of per twee weken ((ik probeer er geen patroon in te steken zoals elke vrijdag of zatedag, om zo herhaling en verslaving te voorkomen)), alleen of met vrienden die ik min of meer vertrouw, in het dichtstbijzijnde bos of natuur.
In verband met trippen (LSD, DMT, psilocybine, salvia,...) hoor je maar al te vaak hoe belangrijk set en setting is, volgens mij is dit ook voor een deel van belang bij cannabisgebruik.
Besluit van mijn hele bericht:
-Oordeel niet over mensen buiten jezelf
-Cannabis heeft zeker en vast nadelen, maar het blijft een betere drug dan de legale drugs alcohol en nicotine. (hier kunnen we gerust over verder discusseren, maar ik denk dat ik hier 100% gelijk in heb)
-Gebruik met mate en gebruik verstandig om eventuele nadelen toch te beperken.
-Rook die kruiden met goede vrienden, en in een goeie omgeving (natuur!)
-Gebruik de woorden "uit onderzoek is gebleken" en "wetenschappelijk bewezen" zo weinig mogelijk.
-De woorden "mijn mening", "ik vermoed" en "volgens mij" zijn je vriendjes in een goede discussie

-Trek alles wat ik zeg zoveel je wilt in twijfel, ik wil niemand overtuigen van mijn waarheid en ben mogelijk compleet verkeerd.
-"Think for yourself, question authority" - Timothy Leary
P.S.: Sittaman, Chemical, jullie bedoelen het goed en er is niets vekeerd met het willen verdedigen van dit godenkruid. Maar zeggen dat er geen nadelen aan verbonden zijn is een piepklein beetje naïef, hopelijk willen jullie dat toegeven.
(((+ eet eens een truffel of een stoeltje om dat betweterige karaktertrekje in jezelf te vermoorden, niet dat ik nu psilocybine wil gaan promoten

)))
"The only person responsible for your actions is YOU" - Charles Manson