gelukkig?

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
grijnz .. ik heb een vraag .. waarschijnlijk een rare, maar zoals altijd zal ik hem uitentreure proberen uit te leggen :wink:

van al diegenen die hier in dit subforum over opiaten komen ... degenen die alleen maar lezen over heroine (ik zou het zo houden als ik jullie was .. vooral jij kuttertje ..echt just trust me :wink: ) .. degenen die zijdelings met heroine te maken hebben, zonder het zelf te gebruiken ( bv mensen wiens relatie kapot gaat aan die zooi en daar machteloos tegenaan moeten kijken .. ik zal je naam niet noemen meissie) en degenen die nu opiaten gebruiken of die ooit gebruikt hebben , maar nu gestopt zijn of niet ( eigenlijk denk ik nu opeens pas, dat daar misschien maar heel weinig verschil tussen zit ... en dat verschil is nu dus juist dat gevoel van geluk, hetgeen ik nu dus graag zou willen lezen van jullie allemaal ) ....

zijn jullie eigenlijk wel gelukkig ? dat was mn vraag :)

het viel mijzelf namelijk vandaag pas op .. na dus al maanden clean te zijn (na de laatste keer en daarvoor jaren van clean zijn), ik nu pas voor het eerst echt bewust pas weer gelukkig was .... gewoon zo maar opeens .. vast door een samenloop van omstandigheden maar het was er ... dat fijne warme gevoel van overall happyness ....

dat geluksgevoel ken ik al jaren .. vooral van de tijd van voordat ik aan harddrugs begon ... das een ander geluksgevoel dan de roes die opiaten je geven ( haha al zou xtc of ghb er dichter bij in de buurt kunnen komen :wink: ) ... hij kan sterker zijn, dat nuchtere geluksgevoel ( merk ik nu pas dus ) overduidelijk kan dat geluksgevoel dus ook zwakker zijn dan het gevoel dat opiaten je geven ... dat is tenminste wat ik dus blijkbaar heel erg lang heb ervaren ... ik ben altijd al een blij iemand geweest, maar echt happy is een state of mind die niet zo maar te verkrijgen is.
Ik kon hem verkrijgen via dope .. overduidelijk natuurlijk, na zo'n 15 jaar harde dope ervaring .. maar wat ik nu opeens inzie is dat ik die happy mindstate vroeger altijd al had, voor ik dope gebruikte .. en nu istie opeens terug .. eigenlijk al een tijdje, maar nu net was ik me er opeens bewust van ... ( en ja voor sommigen is dit geraaskal, houwen zo :wink: graag wel zonder commentaar dan :) )

misschien 1 van de redenen waarom het zoveel mensen uiteindelijk toch niet lukt om van die zooi af te blijven .. niet om naaldje aan te vallen, maar ik zou je graag als voorbeeld mogen gebruiken maat :wink: .. voor mij zei het heel veel dat je hier schreef dat je de vriendschapsgevoelens en de banden die je nu weer hebt aangehaald met je drugsvrienden, zo enorm fijn zijn nu ... ik snap je helemaal ... het geluksgevoel dat je leert kennen via opiaten is, mits je daar gevoelig voor bent blijkbaar, zo enorm sterk en overweldigend dat er bijna geen andere vorm van geluksgevoel overheen kan komen. zeker als dat gevoel dan ook nog gedeeld kan worden met anderen ... ik ken het maar al te goed :hearteyes:

In mijn ogen is dat dus 1 van de redenen dat veel mensen, ook na jaren, dus teruggrijpen naar opiaten ( na het schrijven van dit bericht bedacht ik me eigenlijk dat dat voor elke drug zal gelden, waar jijzelf nu eenmaal je ding in vind).... vooral als er persoonlijke problemen hun kop op steken. Dat zijn bij uitstek de momenten waar de lucht het donkerst lijkt tenslotte :)
het geluk van dope lijkt dan gewoon fijner dan het geluk dat je 'normaal' zou kunnen ervaren ...

de reden dat ik dit niet alleen aan de (ex) verslaafden vraag, maar ook aan omstanders die ermee te maken hebben, lurkers die ermee te maken willen hebben en zelfs aan mensen die hun relatie door dat verstoorde geluksgevoel van die ander kapot hebben zien gaan, wil vragen is eigenlijk een beetje raar en simpel ....
al heb ik er in mijn ogen een redelijk goed beeld van ( heroine, drugs en de uitwerkingen daarvan op de gehele mens) en hoe de invloeden in kunnen werken op de verschillende ervaringspatronen .. door dat vage hernieuwde gevoel van geluk .. geluk zonder dope, ben ik opeens heel benieuwd naar de invloed van diezelfde dope op mensen die er alleen maar zijdelings mee te maken hebben .. om dus juist te kunnen zien hoe dat geluksgevoel van die ene ( veroorzaakt door die zooi ) het geluksgevoel van die andere (zonder dope, of met heeeeel weinig dope) kan beinvloeden ... want je gaat mij nu eenmaal niet vertellen dat iedereen hiero zo happy is .. of zo unhappy is, als ze zich voordoen :wink:

volgens mij is het een nogal onduidelijk verhaal geworden, majah tis ff het beste waar ik momenteel op kan komen so plz 4give me :wink:

:wave:

jcutter

Badass junkie
Je moet je standpunten wat duidelijker naar voren halen.
Misschien dat dit resulteerd in meer retorts :)
Zelf kan ik (nog) geen antwoord geven op jouw vragen.

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
jajajajajajajajajaaaaaaaaa eindelijk :)

ik doelde niet op je geluk hoor priscilla :sunglasses: whaha dat gun ik je natuurlijk wel van harte en na zo lang denk ik ook dat dat zo kan/zal blijven :) ik hoop het in ieder geval op zn minst :grin:

ik had dat jajajajaja eigenlijk meer over je tijdsbeleving van dat 'goeie gevoel' .. voor mij voelt het soms ook net alsof de tijd dat je echt helemaal clean bent heel anders voelt dan de 'hookedtime' .. ook al heb ik hele goeie hooked tijden mogen beleven :) zo lang ben ik nog niet eens clean voor de laatste keer, nog geen jaar, maar zo af en toe betrap ik mezelf erop dat het al als jarenlang voelt, maar dan niet jarenlange ellende, zoals dope meestal wel voelt in een 'persoonlijke nabeschouwing' maar een sprongetje van een jaar dat 'opeens' voorbij is ...
iets dat natuurlijk dus best positief meespeelt in het algehele geluksgevoel. :) het voelt niet als van die ellendige meeslepende jaren dat je je voortsleept tijdens het overleven, geloof me dat gevoel ken ik maar als te goed .. het voelt als die jaren die je meemaakt en dan achteraf denkt van pffffffff is er al zoveel tijd voorbij ..het ging zo snel ... in andere woorden ... het was zo leuk/fijn ... gelukkig :)

uiteindelijk zullen we helaas allemaal dingen hebben waarover we achteraf denken van pffffff hoe heb ik me zo kunnen verlagen .. maar eigenlijk zegt het al heel veel dat je dus achteraf kan denken van pffffff vautje bedankt ...

het zou pas eng zijn als je dat ( zoals zoveel mensen) achteraf niet zou (kunnen) bedenken .. want dan zou je een gevoelloze maniak zijn :wink: ... en gevoelloos om anderen alla .. liever niet, maar je hebt van die gekken .... gevoelloos om jezelf ... lijkt mij persoonlijk toch helemaal niets .. want dan heb je gewoon geen leven imho .. en zeker geen kans om gelukkig te zijn en gelukkig achteraf te kunnen zeggen van .. " been there done it " moah doe maar niet nog een keer :kots: :mrgreen:

:wink:
ps

ik vind het trouwens wel grappig om te zien dat als je naar de ellende, de problemen en de hardships vraagt die mensen hebben meegemaakt, je topics vol pagina's krijgt, mensen die zich openstellen ... maar vraag eens om de geluksgevoelens van mensen :wink: ... blijkbaar krijg je dan twee ontwijkende en een (gelukkig) hele mooie reactie :wink: zou dat verband houden met dat daadwerkelijke geluksgevoel? of misschien zelfs wel het gebrek eraan? I hope not :)

jcutter

Badass junkie
Mwa, ik ben opzich wel gelukkig, maar dat kan nog veel en veel beter.
Op het moment; zit ik in de opbouw naar mijn grote geluk toe.
Je moet het eerst financiel op orde hebben, voordat je iets kan opbouwen.
Vandaar dat ik bezig ben met school en vanwege de concentratie; kan ik weinig stress erbij hebben.
Sociale verplichtingen; leveren bij mij stress op, want het afzeggen van zoiets, is vaak moeilijk.
Op ten duur, dan zie jij je kennissen bizar weinig meer.
Ach, misschien ook wel weer beter, want mensen waar ik mee omging; gebruikte toch steeds drugs.
Met een nuchtere kop; wil ik daar niet steeds tussen zitten.
Een vriendin ben ik ook nog niet aan toe.
Gelukkig begin ik wel steeds meer inzicht en zekerheid over de toekomst te krijgen :)
Nu is het allemaal afhankelijk van mijn discipline en dat onderhoud ik door veel te sporten en gewoon te gaan leren. Ja, ik kan wel zeggen dat ik gelukkig ben :)
Ik heb veeeel zwaardere en moeilijkere periodes in mijn leven gehad en zelfs dat mis ik weleens op een gestoorde manier. Dat zal waarschijnlijk niemand kunnen begrijpen...

speeseend

Wijs gebruiker
ArieKanariE zei:
...
ps

ik vind het trouwens wel grappig om te zien dat als je naar de ellende, de problemen en de hardships vraagt die mensen hebben meegemaakt, je topics vol pagina's krijgt, mensen die zich openstellen ... maar vraag eens om de geluksgevoelens van mensen :wink: ... blijkbaar krijg je dan twee ontwijkende en een (gelukkig) hele mooie reactie :wink: zou dat verband houden met dat daadwerkelijke geluksgevoel? of misschien zelfs wel het gebrek eraan? I hope not :)

Ontwijkend in de zin van nog steeds medicatie gebruiken! Wel dik twee jaren abstinent van de Hero maar clean mag ik dit eigenlijk niet noemen van mezelf. Indien ik dat wel doe, is dat om mezelf van een pep-talk te voorzien :wink:

Wanneer ik werkelijk niets meer in mijn lijf heb aan medicijnen die mijn gevoelens uit balans tikken, zal ik je een antwoord aanreiken, okay? De vergelijking op dit moment, voor mij, is niet eerlijk, naar mijn mening.

p.s. Zie jij op het journaal positief nieuws? Ik zelden. de wereld draait op ellende, je wordt gedrild om mee te gaan in deze trent. Maar ja, dat is wederom mijn visie :wink:

jcutter

Badass junkie
De positieviteit, word gebruik, om de negativiteit; te doen vergeten.
Het is puur een misleiding.
De realiteit is echt, want dat is een raakvlak; waar we met zijn allen; op 1 niveau functioneren.

Wat ik me overigens afvroeg: Wat hebben junkies met dierlijke namen zoals: kanarie, eend enz??
Ik wil niet beledigend overkomen, maar het valt me op; dat in de stad: zwervers/junkie's rondlopen, die zich zelf ook dierlijke namen geven en soms ook; dierlijke geluiden maken :tearsofjoy:
Is de humaniteit te hard? En hopen we op een verstaanbare niveau gelijk te komen, met dieren? Nadat we echt de bottom hebben geraakt?

speeseend

Wijs gebruiker
off-topic, spiciaal voor de Kut...Again!

Je moest eens weten joh! Vroeger, toen ik nog onder een bankje in het park lag, dan lokte ik eenden naar mij toe met dope. Vandaar de nickname ''Speeseend''.

Toen kwam er een brute kracht langs die de Eenden hun pootjes af Cutte. Dit was de "JCutter".

Daarna kwam de Seend aangesnelt en maakte korte metten met de Kut :wink: En toen kwam er een grote olifant en die blies met zijn snuit...zo het verhaaltje uit.

grr.,

De eend

speeseend

Wijs gebruiker
Weet niet exact meer wat je vraag was, maar het is inderdaad waar dat diverse gevoelens na tien jaren weer terug zijn. In het begin van ´t ´clean´ zijn waren dit alleen maar ellendige gevoelens. Nu, een paar maanden verder zijn de positieve gevoelens vooral aanwezig. En stiekem is er een moment van intens geluk geweest. Iets wat ik misschien al in geen vijftien jaar gevoeld heb.

Ook de positieve stemmetjes in mijn hoofd komen weer terug. En nee, ik ben niet skitsoo :)

Kortom, ik ben nu gelukkig!

r@r@

Wijs gebruiker
speeseend zei:
En stiekem is er een moment van intens geluk geweest. Iets wat ik misschien al in geen vijftien jaar gevoeld heb.

Waardoor werd dat moment veroorzaakt, Eend? Of was het er ineens?

r@r@

Wijs gebruiker
Geluk zit in jezelf...

Ja, dat is lang zoeken hoor, maar als je er eenmaal bent... :hearteyes: :hearteyes: :hearteyes:

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/yn22miUZqrA&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/yn22miUZqrA&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="344" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>[/youtube]

Ik hou van.. mij
hoor je nooit zingen
Ik hou van mij
wordt nooit gezegd
maar ik hou van mij
ga ik toch zingen
want ik hou van mij, van mij alleen en ik meen het echt, hehehehe!

Ik hou van mij, want ik ben te vertrouwen
Ik hou van mij, van mij kan ik op aan
Ik hou van mij, op mij kan ik tenminste bouwen
Ik hou van mij en ik laat mij nooit meer gaan!

Ik blijf bij mij, en niet voor even
Ik blijf bij mij, voor eeuwig en altijd
ben zelfs bereid mijn leven voor mezelf te geven
ik blijf bij mij, totdat de dood mij scheidt!

Ik hou van jou
zeg ik soms ook wel
Ik hou van jou, schat en ik meen het echt
maar ik hou van jou zeg ik alleen maar voor de spiegel
zo komt ik hou van jou weer bij mezelf terecht, heeey!

Ik hou van mij, van mij, van mij
en van geen ander, yeah yeah!
Want ik ben verreweg, de leukste die ik ken, jeuh
Ik hoef mezelf zonodig ook van mij niet te veranderen
ik hou van mij mezelf, gewoon zo als ik ben

Want ik hou van jou
betekent meestal:
schat, hier heb je mijn problemen, los maar op, jeuh!
ik leef in een hel en verwacht van jou de hemel (ja)
Je geeft de hel weg, dank je wel zeg,
rot lekker op

Want houden van een ander,
dat heb jij alleen maar nodig
omdat je niet genoeg kan houden van jezelf
Hou van jou joh, maak de ander overbodig,
want ware liefde, geloof me, begint áltijd
bij jezelf

want ik hou van jou is niet de sleutel tot de ander
maar ik hou van mij, al klinkt het bot en slecht
want wie van zichzelf houdt, die geeft pas echt iets kostbaars
als ie ik hou van jou tegen een ander zegt

speeseend

Wijs gebruiker
r@r@ zei:
..Waardoor werd dat moment veroorzaakt, Eend? Of was het er ineens?

-eend wordt overmand door gevoelens en pinkt traantje weg-

Het geluk dat mijn naasten als gewoon ervaren in een dergelijke situatie*, daar leek ik op in te tunen. Dat gevoel heb ik niet nog eens mogen ervaren, maar de verwachting is dat dit niet nog eens vijftien jaar op zich laat wachten.

Eend gaat zijn nest in, adios

*te mellow om te betikken

labradoor

Belezen gebruiker
gelukkig is een groot woord maar tevreden ben ik wel.
ik kan genieten van kleine dingen en ben niet ongelukkig omdat ik af en toe naar drugs grijp.
vroeger beheerste drugs mijn leven en dat is nu niet meer.

ik vraag me af of je wel gelukkig bent als je clean bent(geen drugs in je lichaam)en iedere dag moet gaan sporten om maar clean te blijven.
dwangmatig handelingen verrichten om maar niet met je gedachten bij dope te zitten.als je zo moet leven hoef het voor mij ook niet,
en je hoef echt niet clean te zijn om geluk te kunnen voelen.

r@r@

Wijs gebruiker
labradoor zei:
gelukkig is een groot woord maar tevreden ben ik wel.
ik kan genieten van kleine dingen en ben niet ongelukkig omdat ik af en toe naar drugs grijp.
vroeger beheerste drugs mijn leven en dat is nu niet meer.

ik vraag me af of je wel gelukkig bent als je clean bent(geen drugs in je lichaam)en iedere dag moet gaan sporten om maar clean te blijven.
dwangmatig handelingen verrichten om maar niet met je gedachten bij dope te zitten.als je zo moet leven hoef het voor mij ook niet,
en je hoef echt niet clean te zijn om geluk te kunnen voelen.

Ik sport al enkele weken niet meer, haha..., heb totaal geen discipline (en nu ook geen tijd/opppas meer, ja, mooi excuus, ik weet het: tijd is prioriteit, maar dat terzijde :grin: )

Labradoor, fijn voor jou dat jij een modus hebt gevonden om je tevreden te voelen. Ik begrijp dat voor jou acceptatie van jouw verslaving heeft geleid tot tevredenheid. Iedereen is anders.
Wat ik wel wil zeggen: dat dwangmatig met drugs bezig zijn is bij mij vanzelf gestopt (ok eerlijk: af en toe nog even moeilijk) toen ik besloot clean te willen blijven.

De drugs beheerst niet meer mijn leven en cravings heb ik ook niet meer (af en toe een vaag verlangen, een vage onrust).

Wat wél mijn leven beheerst, merk ik in deze net-clean-fase (want ik weet dat 4 maanden betrekkelijk kort is), is dat ik nu met misschien te veel energie en misschien sneller dan gezond voor me is me wil ontwikkelen (zeker wat mijn nieuwe werk betreft); alsof ik de verloren tijd wil inhalen.

En eigenlijk moet ik gewoon accepteren dat alles gegaan is zoals het gegaan is, moet ik niet sneller willen gaan dan goed voor mij (en mijn gezin) is.

Ik probeer de laatste dagen wat meer rust te nemen, maar dat is best moeilijk, ik zit nog steeds een beetje in die flow van "Yes! Clean!!!"

Maar goed, ook deze fase zal weer in rustig vaarwater komen (ooit... :wink: ).

Truste! :wave:

labradoor

Belezen gebruiker
ja trusten
het gaat uiteindelijk toch om balans.

mijn motto is:'Zolang er maar niet te voor staat'.
ik zou wel weer eens verliefd willen zijn, dat gevoel wat je dan heb?daar zou een pilletje van moeten zijn.

nonna

Experimenterende gebruiker
Ja het geluksgevoel, wat is dat eigenlijk. Is er geluk na de dope?
Ben 2.5 jaar geleden gestopt met de hero en heb heel veel momenten gehad dat ik dacht dat ik me nooit meer 'lekker"zou kunnen voelen. Ongeveer 80% van de tijd voelde ik me klote en 20% wel redelijk. Toch voel ik steeds vaker het gevoel waar jij misschien op doelt Kanarie. Gewoon thuis op de bank na een leuke dag gehad te hebben kan ik inderdaad een relaxed gevoel van gelukkig zijn hebben. Of als ik met mijn hond in het bos loop en de buizerds hoor schreeuwen en het is verder lekker rustig,of in de auto keihard lekkere muziek aan,die momenten geven mij dan een geluksgevoel. Ik ben blij dat het dus nog bestaat in mij. Ik ben een tijdje bang geweest dat er misschien zoveel schade aan de zgn. geluksreceptoren was aangericht dat ik nooit meer gelukkig zou kunnen zijn.
Maar...het heeft een tijd geduurd en ik ben er nog niet. Het gaat nog erg op en neer. Maar heb nog steeds hoop dat het stabieler zal worden. Ben nu ook gaan sporten om m'n energie wat op te krikken en wat aan te sterken. Was intussen maar een slappe hap geworden. Doordat ik de puf niet had om aktief te zijn, wat weer resulteerde in het gevoel van: wat ben ik toch een slappeling.Dat is het negatieve in mij wat nogal overheersend was. Nu kijk ik vaak wat positiever en denk ik; goh ik doe het nog niet zo slecht, doe dit jaar eindexamen en heb dan, voor het eerst in mijn leven, een HBO-diploma! Wie had dat ooit gedacht? Ik niet in ieder geval.
Stapje voor stapje bouw ik m'n leven weer een beetje op. Ja Rara, voor mij moest het ook zo snel mogelijk allemaal want ik had zoveel in te halen, ik had niet zoveel tijd meer! Maar de energie en de zin ontbraken soms volledig, dus vaak moest ik ook even een stapje terug doen. Heb het geluk dat ik geen trek heb, soms inderdaad dat lege gevoel wat je op wilt vullen, maar uiteindelijk wil ik het niet met dope doen. Dat schiet toch niet op. En laatst zat ik ook te denken aan de tijd dat ik iedere dag gebruikte.....het was zoo ver weg, was ik dat? Heb ik dat gedaan allemaal? Ik kon me nog maar moeilijk voorstellen dat ik 30 jaar lang bezig ben geweest met heroine, ongelooflijk... de stommeling. Maar ook dat begin ik wel een plek te geven en ik kijk vooruit, wat wil ik nog met mijn leven? Ik heb genoeg ideeen, dat houdt me op de been.
Of het allemaal gerealiseerd gaat worden dat weet ik niet, maar het geeft me hoop en daardoor ook weer een gevoel van tevredenheid en geluk. Het leven draaiende houden met dingen die je graag doet of die je altijd al had willen doen, daar focus ik me op. Ik ben in ieder geval blij Kanarie dat het dus toch terugkomt, dat gevoel van geluk, ook dat geeft weer hoop.

r@r@

Wijs gebruiker
Hoi Nonna,

Heb even wat posts van je gelezen; jij bent al 50 schrijf je! WOW, wat knap dat je dan toch nog je HBO Hebt gehaald!

Ik ben tijdens mijn studie verslaafd geworden en heb gelukkig binnen 5 jaar ook mijn HBO kunnen halen.
Toen ik zwanger werd van mijn eerste zoon (3e jaar van studie) en van mijn 2e zoon (5e jaar van studie) was ik gelukkig al helemaal clean. Helaas later weer kort, maar hevig teruggevallen, maar dat terzijde :wink:

Maar toen was ik nog jong. Ik vind het getuigen van veel kracht dat je nu nog je HBO hebt gehaald, dat hoor je helaas niet veel!

Die vermoeidheid en lusteloosheid herken ik totaal niet. Behalve dan dat ik de eerste maanden ( en nu nog af en toe) 's nachts klaarwakker was. Nu ik 4 dagen p.w. werk, ben ik 's avonds gelukkig weer lekker moe.

Je hoort het vaker, wat jij noemt. Ik ben erg blij dat ik daar geen last van heb, lijkt me moeilijk om clean te blijven als je je zo kut voelt! Petje af!

Begrijp ik dat je nu nog op Meet zit? Of is het Naltrexon?

Groetjes,
R@ :wave:

Judas

Wijs gebruiker
nonna zei:
Ja het geluksgevoel, wat is dat eigenlijk. Is er geluk na de dope?
Wat die eerste vraag betreft: in algemene zin valt daar moeilijk een criterium voor te geven. Er zijn talloze mensen die steenrijk & kerngezond zijn en ook nog eens omgeven door een spannend sociaal leven terwijl ze zichzelf toch doodongelukkig voelen. Die absurde verzameling punten waaraan een mens volgens bepaalde actuele wetenschappelijke inzichten moet voldoen om gelukkig te kunnen zijn, kan je dus op de vuilnisbelt gooien.

Ik zou zeggen: existeren = de ontmoeting tussen het organisme dat je bent en de wereld die je omringt. Een magische ontmoeting tussen je zintuigen en alle verschijnselen waar deze contact mee maken en de gedachten die daar gepaard mee gaan. Als er weinig tot geen STORING optreedt tijdens dit contact en je geinspireerd bent de ontdekkingsreis die het leven is te ondergaan ipv jezelf in te metselen in bad habits of verlammende gedachten, dan voel of besef je harmonieuze voldoening. Vaak ervaar ik dat laatstgenoemde als geluk.

Soms is de harmonie ver te zoeken en zoeken we verlichting in geluksvormen die even vluchtig zijn als de substanties die de euforie oproepen. De leegte die dikwijls achteraf optreedt wordt door velen verkeerd geinterpreteerd. Die hoeft niet met een nieuwe dosis dope opgevuld te worden. Het is juist een mogelijkheid om vanuit het niets het geluk opnieuw te veroveren. In krachtigere vorm dan ooit tevoren.

Alles wat me niet doodt, maakt me immers sterker.

Zorg er alleen voor dat je het verleden de juiste plaats weet te geven in je evoluerend zelfbeeld.

Deranged

Badass junkie
Zorg er alleen voor dat je het verleden de juiste plaats weet te geven in je evoluerend zelfbeeld.
Die is inderdaad heel erg belangrijk. Want mensen die het heden niet aankunnen omdat ze in het verleden blijven hangen zijn nou eenmaal niet geschikt voor de toekomst.

nonna

Bedankt Rara! Ben intussen zelfs 51 ....waar blijft de tijd?
Tja ik zit helaas nog op 15 mg meet en daar wil ik dus echt vanaf, maar hoe?
Bupe ben ik bang voor, heb hele nare ervaringen met naltrexon. En volgens mij een trage stofwisseling, in de Jellinek na 6 dagen nog positief op hero terwijl ik echt niet had gebruikt.
Dus ik ben bang als ik bupe neem dat ik dan acute afkickverschijnselen krijg. Op zich lijkt het me wel fijn als je erop bent ingesteld. De afkick was bij jouw goed te doen? Of vond je het achteraf tegenvallen. Heb wel wat van je gelezen, dat je het even moeilijk had. Kan me voorstellen met 3 kids en een baan. Ook petje af voor jou trouwens! Je hebt het toch maar gedaan en het gaat nu al 4 mnd. heel goed met je. Ben blij om te lezen dat het dus toch mogelijk is na jaren gebruik om je goed te voelen. Want daar twijfel ik soms nog wel eens aan, hoe zal ik me voelen als ik helemaal clean ben. Op dit moment is de enige mogelijkheid die ik kan bedenken: elke 3mnd. ofzo 2,5 mg dalen. Er is hoop na de dope!
groetjes, Nonna

Yoro

Bewuste gebruiker
Gelukkig, tja wat zal ik zeggen.
Wat ik weet is dat ik in de afgelopen 10 jaar harddrugs iig ONgelukkig was.
Uiteraard ook wel leuke en veel onvergetelijke dingen meegemaakt, maar gelukkig voelde ik me niet. Hooguit zo van de kaart dat ik het niet voelde maar dat gevoel was over wanneer het dan weer uitgewerkt was: en dan weer opnieuw gebruiken.
Nu ik een tijdje clean ben, en me ook weer langzaam mens ben gaan voelen voel ik me toch gelukkiger.

Als ik eerlijk ben voel ik me nog steeds niet gelukkig, maar wel gelukkiger.
Vooral het vooruitzicht dat ik nu de kans heb om dingen voor elkaar te krijgen waarvan ik weet dat ze me gelukkig maken, dat vooruitzicht alleen al maakt me nu gelukkiger.

Waar ik eerst een uitzichtloze toekomst had (wel een uitzicht maar dat beviel me niet) heb ik nu eindelijk de kans om mezelf gelukkiger te maken.

Daar stap voor stap aan werken, en dan steeds meer van m'n doelen bereiken maakt mij gelukkiger. Het moment van happyhappy joyjoy heb ik nog niet mogen voelen, maar dat zit er aan te komen. misschien niet op korte termijn, maar op lange termijn zie ik het positief in...

Grtz Yoro

r@r@

Wijs gebruiker
Yoro zei:
Als ik eerlijk ben voel ik me nog steeds niet gelukkig, maar wel gelukkiger.
Vooral het vooruitzicht dat ik nu de kans heb om dingen voor elkaar te krijgen waarvan ik weet dat ze me gelukkig maken, dat vooruitzicht alleen al maakt me nu gelukkiger.

Welke dingen wil je voor elkaar krijgen waarvan je weet dat die je gelukkig(er) gaan maken?

r@r@

Wijs gebruiker
nonna zei:
Bupe ben ik bang voor, heb hele nare ervaringen met naltrexon. En volgens mij een trage stofwisseling, in de Jellinek na 6 dagen nog positief op hero terwijl ik echt niet had gebruikt.
Dus ik ben bang als ik bupe neem dat ik dan acute afkickverschijnselen krijg.

Met Naltrexon heb ik ook nare ervaringen: extreme slapeloosheid, spierpijn, gewrichtspijn, darmklachten etc. Ik heb 1x een 6-weeks implantaat "uitgedragen" en de 2e keer (4 maanden geleden) heb ik het d.m.v. een chirurgische ingreep laten verwijderen, waar ik tot op de dag van vandaag blij mee ben...

Voor Bupe hoef je echt niet bang te zijn. Behalve dat het evt. trek minder maakt of zelfs doet verdwijnen, helpt het bij veel verslaafden ook goed tegen depressies/sombere stemmingen/stemmingswisselingen.

Als je Bupe 24-36 na de laatste Meet neemt, en dus niet eerder!, heb je echt geen/zeer weinig afkickverschijnselen.

Heb je een Verslavingsarts? Vraag het hem/haar en als diegene weinig ervaring heeft met Buprenorfine, vraag dan naar een arts die dat wel heeft.
Je kan vanaf 15 of 10 mg. Meet overstappen op Bupe en vervolgens kan je in 8-10 dagen helemaal clean zijn.
Maar inderdaad: waarom niet lekker rustig aan doen? Lijkt me heel verstandig, zeker als je angst hebt voor afkicken/ overstappen op Bupe.
Ik had zo'n haast, maar die peper in mn reet zat enkel in mij :wink: .
Ik vind het juist knap en getuigen van zelfinzicht als je handelt naar je angst door simpelweg voorzichtig te zijn; dan zorg je juist goed voor jezelf. Prima toch?

En positief op heroïne na 6 dagen? Bij was bleef het 9 dagen aantoonbaar, maar omdat het wél steeds minder werd, geloofden ze dat ik niet had bijgebruikt.

Als je deze link aanklikt kan je alles over Bupe vinden. Onderaan klikken op "hier" voor het volledige dossier (pdf):

http://www.vad.be/alcohol_drugs/dossiers_onderzoek/dossier_buprenorfine.html

Suc6! :wave:

r@r@

Wijs gebruiker
Hé Arie,

Ik hoop je snel weer te zien op DF. Zorg goed voor jezelf!

Dikke zoen,
R@ :wave:

Judas

Wijs gebruiker
Yoro zei:
Het moment van happyhappy joyjoy heb ik nog niet mogen voelen, maar dat zit er aan te komen. misschien niet op korte termijn, maar op lange termijn zie ik het positief in...
Grtz Yoro
In ieder geval zou ik me, gezien je cleanheids-status, zeer vodaan voelen. Voor zelf-twijfel lijkt me weinig ruimte meer, dacht ik zo. Geluksmomenten zullen je eerder overspoelen dan je verwacht. Je kan er alleen beter niet teveel naar uit gaan kijken want dan fietsen ze soms nog een paar blokjes om :wink:

Yoro

Bewuste gebruiker
r@r@ zei:
Welke dingen wil je voor elkaar krijgen waarvan je weet dat die je gelukkig(er) gaan maken?

- Mezelf niet meer minderwaardig voelen vanwege mijn verslaving en alles daar omheen.
Dat is me nu al grotendeels gelukt door clean te raken.

-Tevreden worden over m'n uiterlijk, weer terug op gewicht komen etc
Daarmee ben ik op de goede weg, maar duurt nog wel een paar maanden voordat ik tevreden ben

- Een vriendin vinden (waar ik al best een tijd zonder zit vanwege bovenstaande 2)
Dat komt vanzelf, ik heb nu steeds alles afgekapt omdat ik gewoon niet lekker in m'n vel zat en het gewoon niet op kon brengen

- Andere vrienden vinden buiten de gebruikersscene.
Bijvoorbeeld door sporten of via collega's ofzo,

- Financiëele rust
Die heb ik al een stuk meer, maar nog lang niet helemaal (vooral naweëen van de gebruikerstijd)
Ik verwacht over een klein jaartje er helemaal bovenop te zijn.

- Weer een eigen huisje (met of zonder vriendin)
Dat kan pas wanneer de financiëen het toelaten, maar dat is nu een kwestie van tijd.

- Ambitie om op het werk hogerop te komen.

- uiteindelijk kinderen krijgen.

Zo, dat zijn in grote lijnen mijn doelen voor de komende jaren waarvan ik gelukkiger zou worden

yeti zei:
In ieder geval zou ik me, gezien je cleanheids-status, zeer vodaan voelen. Voor zelf-twijfel lijkt me weinig ruimte meer, dacht ik zo. Geluksmomenten zullen je eerder overspoelen dan je verwacht. Je kan er alleen beter niet teveel naar uit gaan kijken want dan fietsen ze soms nog een paar blokjes om :wink:

Thx, en ik ben me er van bewust.
DIt is dan ook een plan voor de langere termijn.
Ik verwacht op korte termijn geen wonderen.
Een voldaan gevoel vanwege het clean geworden zijn is er zeer zeker.
Ook de vorderingen op deze korte tijd erna zijn al vlugger gegaan dan ik had durven dromen.
Ik zie het dan ook op de langere termijn positief in.

labradoor

Belezen gebruiker
dat zijn stuk voor stuk mooie doelen.

maar kun je je die doelen alleen maar clean bereiken?
dan is dat een extra stok achter de deur om er vanaf te blijven.

nonna

Tja, tijd verbinden aan je verwachtingen levert vaak teleurstellingen op. Bij mij althans.
Dacht nadat ik echt helemaal clean werd( onder narcose afkick en op de naltrexon) dat ik zeker na een jaar me fit zou voelen en dat de wereld voor me open lag. Niets was minder waar, na een jaar was ik een wrak. Zag er slechter uit dan toen ik nog gebruikte en de teleurstelling en frustratie dat het niet ging zoals ik had verwacht was groot.
Ik wilde een tijd naar Afrika , ik wilde een leuke baan enz. Maar ik was opgebrand, letterlijk, van de afkick. Stond op 90 mg meet naar niks. Ik denk nog steeds dat het te veel was voor mijn lichaam(na 30 jaar) om er aan te wennen. Toen uit ellende maar weer wat gebruiken en op de meet.
Nu doe ik het rustig aan, stap voor stap. Als ik een tijdje me weer stabiel voel dan zak ik weer in de dosis(2,5 mg, nu op 15 mg). Eerder niet. Ben bezig om misschien op de Temgesic te gaan, maar moet dit jaar eindexamen doen en een skriptie schrijven. Dus ja, die prioriteit ligt er dit jaar. Dus misschien moet de afbouw ook maar even wachten. Ik zie het wel. Mijn hoofdoel is ; zorgen dat ik weer lekker in m'n vel zit en m'n diploma halen en dan weer bezig aan de afbouw. Misschien duurt het nog een paar jaar voor ik helemaal clean ben. Dat is dan maar zo. En misschien was het ook naief om te denken dat ik na 30 jaar verslaafd te zijn geweest een jaar nodig zou hebben om me weer fit te voelen, blijkbaar is het een proces van jaren waarin je stap voor stap werkt aan verbetering en verandering op allerlei gebieden. Werk, studie, relaties, financien, huisvesting . Het kan niet allemaal tegelijk,. Maar als het je doel is en je er toch op focust zal het langzaamaan steeds beter gaan en zal je je doelen realiseren. Maar helaas, het kost veel tijd en geduld...maar dat heb ik intussen wel geaccepteerd.

Yoro

Bewuste gebruiker
labradoor zei:
dat zijn stuk voor stuk mooie doelen.
maar kun je je die doelen alleen maar clean bereiken?
dan is dat een extra stok achter de deur om er vanaf te blijven.

Het is voor mij zeer zeker een sterke motivatie om clean te blijven.

M'n doelen waren toen ik nog gebruikte buiten bereik.
Lekker in m'n vel zat ik niet, en ik zag er dan ook uit als een wandelend wrak.
Mager, ingevallen wangen, grote wallen onder m'n ogen, bleek, futloos.
Toen ik nog gebruikte ben ik een jaar lang 3x p/week naar de sportschool gegaan.
Toen ben ik van 71 naar 75 kilo gegaan op een jaar tijd.

Nu weeg ik 80 kilo en zie ik er veel gezonder uit, en zonder ook maar een uurtje gesport te hebben...

Ik zat aardig in de schulden, zelfs toen er flink geld in het laatje kwam van de hennepkwekerij ging alles er aan op.
M'n huisje veranderde snel in een bouwval, en toen ik ging verhuizen veranderde dat huis in die hennepkwekerij. Wat een hoop stress hard werken in de avonduren buiten m'n normale werk met zich meebracht.

Het is uit m'n verleden wel gebleken dat die dingen die ik wil, voor mij niet haalbaar zijn zolang ik niet clean ben. Zal misschien voor een ieder anders zijn, maar voor mij is het een duidelijke zaak. Zolang ik gebruik help ik mezelf naar de klote en daar word ik niet bepaald gelukkig van.

Natuurlijk heb ik zelfs tijdens die gebruikersperiode al dingen bereikt, bijvoorbeeld langzaamaan goed contact met m'n familie en een goede baan weten te krijgen en behouden.
Maar de voor mij belangrijkste dingen: lekker in m'n vel zitten, niet meer zo futloos zijn, weer een eigen huisje zonder die binnen no-time te verwaarlozen tot het in een bouwval veranderd, etc. Voor die dingen zal ik toch echt clean verder moeten.

En dat doe ik nu dan ook :)

labradoor

Belezen gebruiker
we willen vaak te snel en te veel en het liefst nog gisteren dan vandaag.
ik gebruik al enige tijd een antioxidantenmiddel.daar voel ik me veel beter door.
het zijn 23 verschillende soorten bessen en vruchten die het evenwicht herstellen zodat je alle vitaminen en mineralen binnen krijg.ik moet je zeggen dat het wonderbaarlijk spul is.ik heb meer energie en voel me veel beter in me vel zitten.

r@r@

Wijs gebruiker
labradoor zei:
ik gebruik al enige tijd een antioxidantenmiddel.daar voel ik me veel beter door.het zijn 23 verschillende soorten bessen en vruchten die het evenwicht herstellen zodat je alle vitaminen en mineralen binnen krijg.ik moet je zeggen dat het wonderbaarlijk spul is.ik heb meer energie en voel me veel beter in me vel zitten.

Hoe heet dat middel, Labradoor? :wave:

labradoor

Belezen gebruiker
jus
het zijn antioxidanten.23 soorten kruiden en vruchten.
heb een flesje voor mijn zieke broer,ben benieuwd?het gaat niet zo best hoor ik net.

Paddo100

Bewuste gebruiker
leuk verhaaltje maar het ligt altijd aan de persoon zelf. veel/zoniet alle mensen die verslaafd zijn aan heroine hebben totaal geen leven. Ze zijn de hele dag op zoek naar die roes en slapen onder een brug. Om uit dat wereldje te komen is erg lastig. Het ligt vaak niet aan het geluksgevoel wat die mensen hebben maar aan de waarde van hun leven.

als je wilt stoppen, moet je veel pijn lijden en je hebt totaal geen leven meer over want je kent niemand buiten de heroine-scene om. En al ken je nog mensen daarbuiten willen die vaak niks met je te maken hebben omdat je een graatmager lijk bent.

Je moet er zowiezo nooit aan beginnen en het zijn ook altijd de simpele zielen en kansarme mensen die er aan beginnen. Hun kwaliteit van het leven voordat ze begonnen was ook niet hoog en ze voelen zich beroerd en zijn opzoek naar iets wat hun een goed gevoel geeft. Ze geven zich te makkelijk over en hebben schijt aan hun leven want het was toch al niks waard...

Normale, succesvolle mensen kunne het imo gewoon een keertje doen om te proberen want ze hebben toch genoeg afleiding om eraf te blijven.

zo denk ik er over :openmouth:

speeseend

Wijs gebruiker
Paddo100 zei:
...het zijn ook altijd de simpele zielen en kansarme mensen die er aan beginnen. Hun kwaliteit van het leven voordat ze begonnen was ook niet hoog en ze voelen zich beroerd en zijn opzoek naar iets wat hun een goed gevoel geeft. Ze geven zich te makkelijk over en hebben schijt aan hun leven want het was toch al niks waard...

Normale, succesvolle mensen kunne het imo gewoon een keertje doen om te proberen want ze hebben toch genoeg afleiding om eraf te blijven.

zo denk ik er over :openmouth:

Nice! Je beschikt over ongeëvenaarde zelfkennis.

Bovenaan