Gepakt met thc met Nederlands rijbewijs, woonachtig in België

Qyuubs1

Newbie
Goedenavond allemaal,

Ik ben vorige week na werk (17.30) tijdens een algemene controle aan de kant gezet en getest op alcohol & drugs in regio Eindhoven. Ik drink zelden maar had de avond voor wel geblowd. Uiteraard sloeg de drugstest daarop aan..
Ik ben vervolgens meegenomen naar het politie bureau om bloed af te staan zodat dit verder onderzocht kan worden.
Het is nu een kwestie van tijd voordat de brief binnen komt met daarin de uitslag.

Nu zit ik met het volgende, ik woon als Nederlander in België maar reed wel met een Nederlands rijbewijs, hoe zit het met een melding richting het CBR als je niet in Nederland woonachtig bent maar wel een rijbewijs hebt dat is afgegeven door het CBR? Heeft het zin om mijn rijbewijs om te laten zetten naar een Belgisch rijbewijs om zo de ellende met CBR te vermijden?

Ik kan hier op internet niets over vinden omdat dit een specifieke vraag is die blijkbaar niet veel gesteld wordt op internet.

Is er iemand die iets soort gelijks heeft meegemaakt of me hier meer info over kan verschaffen?

Alvast bedankt en een prettige dag gewenst verder!

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
De politie kan geen mededeling doen naar het CBR als je niet in Nederland staat ingeschreven, mocht je boven de grenswaarde uitkomen.

wel is het mogelijk dat je rijbewijs ingevorderd zal worden voor een bepaalde periode. Deze straf geldt in Nederland en niet in België.

Qyuubs1

Newbie
De politie kan geen mededeling doen naar het CBR als je niet in Nederland staat ingeschreven, mocht je boven de grenswaarde uitkomen.

wel is het mogelijk dat je rijbewijs ingevorderd zal worden voor een bepaalde periode. Deze straf geldt in Nederland en niet in België.
Bedankt voor je snelle reactie!
Je reactie neemt me de stress weg van het CBR, blijft afwachten hoe hoog de waarde in het bloed is & welke sanctie daarop volgt. Is de eerste keer dat ik in aanraking kom met politie & justitie.

verwijdermijmaar

Experimenterende gebruiker
Goedenavond allemaal,

Ik ben vorige week na werk (17.30) tijdens een algemene controle aan de kant gezet en getest op alcohol & drugs in regio Eindhoven. Ik drink zelden maar had de avond voor wel geblowd. Uiteraard sloeg de drugstest daarop aan..
Ik ben vervolgens meegenomen naar het politie bureau om bloed af te staan zodat dit verder onderzocht kan worden.
Het is nu een kwestie van tijd voordat de brief binnen komt met daarin de uitslag.

Nu zit ik met het volgende, ik woon als Nederlander in België maar reed wel met een Nederlands rijbewijs, hoe zit het met een melding richting het CBR als je niet in Nederland woonachtig bent maar wel een rijbewijs hebt dat is afgegeven door het CBR? Heeft het zin om mijn rijbewijs om te laten zetten naar een Belgisch rijbewijs om zo de ellende met CBR te vermijden?

Ik kan hier op internet niets over vinden omdat dit een specifieke vraag is die blijkbaar niet veel gesteld wordt op internet.

Is er iemand die iets soort gelijks heeft meegemaakt of me hier meer info over kan verschaffen?

Alvast bedankt en een prettige dag gewenst verder!
Zou me niet te druk maken als het de avond ervoor was. Ik heb al zoveel vals positieve speekseltesten meegemaakt en ook van anderen gehoord. Kans is klein dat je de volgende dag nog boven de 3.0 microgram per liter bloed zit. Of je moet thc hebben gegeten in grote aantallen en een fors BMI hebben..

Zoals ik het bij jou hoor gaat het om minimaal 20 uur er tussen, dus maak je niet druk

Qyuubs1

Newbie
Zou me niet te druk maken als het de avond ervoor was. Ik heb al zoveel vals positieve speekseltesten meegemaakt en ook van anderen gehoord. Kans is klein dat je de volgende dag nog boven de 3.0 microgram per liter bloed zit. Of je moet thc hebben gegeten in grote aantallen en een fors BMI hebben..

Zoals ik het bij jou hoor gaat het om minimaal 20 uur er tussen, dus maak je niet druk
Dit probeer ik mezelf ook aan te praten maar ergens vreet het toch aan me. Rook(te) gemiddeld 2 of 3 jointjes na werk verspreid over de avond van ieder ongeveer 0,15-0,20gr.
Heb recentelijk geen edibles op en heb geen fors BMI dus dat scheelt dan.

Ik hoop dat je gelijk hebt en ik me druk maak om niks...

Wanneer de uitslag binnen is zal ik die hier ook posten, wellicht dat mensen in de toekomst er wat aan hebben

verwijdermijmaar

Dit probeer ik mezelf ook aan te praten maar ergens vreet het toch aan me. Rook(te) gemiddeld 2 of 3 jointjes na werk verspreid over de avond van ieder ongeveer 0,15-0,20gr.
Heb recentelijk geen edibles op en heb geen fors BMI dus dat scheelt dan.

Ik hoop dat je gelijk hebt en ik me druk maak om niks...

Wanneer de uitslag binnen is zal ik die hier ook posten, wellicht dat mensen in de toekomst er wat aan hebben
Het gaat in ieder geval een tijdje duren. Ik wacht nu 8 weken en iemand die ik ken gaat week 12 in. Maarja, niet gek dat ze het druk hebben als een speekseltest een dag na het blowen positief is. Zullen wel wat bloedonderzoeken te hebben verrichten..

verwijdermijmaar

Zojuist een brief binnen gekregen met uitag van bloedonderzoek: er is 3,1 microgram thc per liter bloed aangetroffen waar 3,0 is toegestaan.
Zaak wordt nu doorgestuurd naar OM

Nu wachten op verder bericht...Bekijk bijlage 60495
Dus jij hebt met een paar weken uitslag al?? Ik wacht inmiddels 10 weken en een kennis 14 weken.. Ben eerlijk gezegd ook wel verbaasd dat je 3.1 microgram hebt na +/- 20 uur. Of ze gooien een dobbelsteen daar bij het lab, of die 20 uur is niet helemaal legit.

Ik heb het OM van de week gesproken en de gemiddelde wachttijd is momenteel meer dan 3 maanden. Hoe jij dus al uitslag hebt is bijzonder haha

Laatst bewerkt:

Qyuubs1

Newbie
Dus jij hebt met een paar weken uitslag al?? Ik wacht inmiddels 10 weken en een kennis 14 weken.. Ben eerlijk gezegd ook wel verbaasd dat je 3.1 microgram hebt na +/- 20 uur. Of ze gooien een dobbelsteen daar bij het lab, of die 20 uur is niet helemaal legit.

Ik heb het OM van de week gesproken en de gemiddelde wachttijd is momenteel meer dan 3 maanden. Hoe jij dus al uitslag hebt is bijzonder haha
Dat durf ik je ook niet te zeggen, stond er ook van te kijken dat dit zo snel al in de bus lag...

verwijdermijmaar

Dat durf ik je ook niet te zeggen, stond er ook van te kijken dat dit zo snel al in de bus lag...
Ergens wel fijner zo snel. Maar de uitslag klopt niet wat mij betreft. De meest zware chronische rokers die ik ken zitten na 4-5 uur rond de 3 microgram. Edibles wel uitgesloten. Laat je het erbij zitten?

Manu76

Badass junkie
Ergens wel fijner zo snel. Maar de uitslag klopt niet wat mij betreft. De meest zware chronische rokers die ik ken zitten na 4-5 uur rond de 3 microgram. Edibles wel uitgesloten. Laat je het erbij zitten?
Meest chronische blowers zullen volgens mij altijd boven de 3 microgram eindigen als test binnen 24h na laatste trekje wordt genomen..

Hippie Langwaus

DF-koning
3 microgram per liter bloed lijkt me echt bij lange na niet genoeg om 'onder invloed' te zijn, maar ik heb er nog geen literatuuronderzoek naar gedaan.

Het is een lastige kwestie en ik wil ook veilig aan het verkeer kunnen deelnemen, dus is er ook voor andere middelen dan alcohol een grenswaarde nodig.

Dat hierdoor mensen, die 'nuchter' aan het verkeer deelnemen, alsnog worden beticht van rijden onder invloed, is wel een vrij ernstig bij-effect, maar zo is het momenteel.

Qyuubs1

Newbie
Ik ga opzoek naar een advocaat die me kan vertellen en eventueel bijstaan in een rechtzaak vanuit OM. Dit zal wel weer de nodige kosten met zich meebrengen aangezien mijn inkomen te hoog is voor pro-deo.
Meest chronische blowers zullen volgens mij altijd boven de 3 microgram eindigen als test binnen 24h na laatste trekje wordt genomen..
Ik heb geen idee, ik heb gelezen dat thc redelijk snel afbreekt, thc-cooh is het stofje wat overblijft nadat thc is afgebroken en de thc-cooh is ook het stofje wat zeer lang in je lichaam te vinden is... Maargoed uit onderzoek van ziekenhuis Rotterdam blijkt dus dat je 19u later wel nog rond 3ng/l zit.
3 microgram per liter bloed lijkt me echt bij lange na niet genoeg om 'onder invloed' te zijn, maar ik heb er nog geen literatuuronderzoek naar gedaan.

Het is een lastige kwestie en ik wil ook veilig aan het verkeer kunnen deelnemen, dus is er ook voor andere middelen dan alcohol een grenswaarde nodig.

Dat hierdoor mensen, die 'nuchter' aan het verkeer deelnemen, alsnog worden beticht van rijden onder invloed, is wel een vrij ernstig bij-effect, maar zo is het momenteel.
3 microgram is ook niet genoeg om 'onder invloed' te zijn, wanneer je een hijs neemt zit je rond 100-150 microgram. Ze moeten ergens een grens trekken maar dit is niet heel fair gezien er 8 uur slaap en een hele werkdag tussen heeft gezeten...

verwijdermijmaar

Dat is niet persé waar. Na een joint zit je op 100-150 mcg piek een paar minuten na laatste hijs.
De halfwaardetijd van thc9 van bloed naar vet is 30 minuten. Dus elk half uur halveert je bloedwaarde. Daarom is het bijzonder om na 20 uur nog zoveel in je bloed te hebben.

Toen ik nog blowde, al 15 jaar onafgebroken een gram per dag, zat ik na 2 uur al onder de 6.0 mcg. Zo heb ik meer referenties van bekenden: 5 mcg na 3.5 uur, 3 mcg na 6 uur, 1 mcg na 12 uur. Allemaal chronisch zware rokers. Met de halfwaardetijd van 30 minuten zat dus elk scenario hierboven bijna safe. THC (de actieve stof) breekt rap af, i.t.t. de metabolieten. In het buitenland gebruiken ze eigenlijk geen bloedtesten, maar urine of haar testen. Omdat het dus weinig zin heeft om bloed te testen als het niet kort na het blowen was. Bij een ongeval ofzo is het nuttig, maar verder…

3.0 mcg na 20 uur is dus helemaal niet gebruikelijk, tenzij je bijvoorbeeld edibles hebt gegeten en/of zeer zwaarlijvig bent met een traag metabolisme.

3.0 mcg betekent ook helemaal niet dat je verminderde rijvaardigheden hebt. Er is een consensus in de wetenschap; er is geen correlatie tussen bloedgehalte en driving impairment. Er zijn teveel factoren. Tolerantie speelt een grote rol. Wat het helemaal raar maakt: iemand die nooit blowed, is helemaal van de kaart en is dus mogelijk met 3 mcg ongeschikt om te rijden. Maar bij sporadische rokers is het sneller uit het bloed dan chronische rokers. Terwijl een chronische roker helemaal niks zal voelen van 3 mcg, maar die is wel eerder in overtreding dan de sporadische roker die een halve bad trip heeft gehad. Alcoholisten komen er beter vanaf, terwijl die statistieken heel veel zeggen…

Het is dus gewoon een graaibeleid wat niks te maken heeft met veiligheid.

Bijlagen

• IMG_4606.jpeg
    IMG_4606.jpeg
    109,6 KB · Weergaven: 6
  • IMG_4605.jpeg
    IMG_4605.jpeg
    462,3 KB · Weergaven: 6
  • IMG_4604.jpeg
    IMG_4604.jpeg
    125,6 KB · Weergaven: 6
  • IMG_4603.jpeg
    IMG_4603.jpeg
    289,7 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:

Manu76

Badass junkie
3.0 mcg betekent ook helemaal niet dat je verminderde rijvaardigheden hebt. Er is een consensus in de wetenschap; er is geen correlatie tussen bloedgehalte en driving impairment. Er zijn teveel factoren. Tolerantie speelt een grote rol.
Ik heb jaren geblowd en ook enkele jaren 3 tot 5 gram wiet per dag. Je hoefde mij ook niet te vragen niet te blowen tijdens het rijden. Ik weet ook bijna zeker dat ik beter kon rijden onder invloed dan zonder. Ik was gewoon scherper en geconcentreerd.
Maar ik ben in die tijd gelukkig nooit getest.

Ik geloof je nu wel. Zelf ben ik voorlopig gestopt met wiet consumptie en nu kan ik ook weer goed rijden zonder wiet gelukkig.

verwijdermijmaar

Ik heb jaren geblowd en ook enkele jaren 3 tot 5 gram wiet per dag. Je hoefde mij ook niet te vragen niet te blowen tijdens het rijden. Ik weet ook bijna zeker dat ik beter kon rijden onder invloed dan zonder. Ik was gewoon scherper en geconcentreerd.
Maar ik ben in die tijd gelukkig nooit getest.

Ik geloof je nu wel. Zelf ben ik voorlopig gestopt met wiet consumptie en nu kan ik ook weer goed rijden zonder wiet gelukkig.
Compensatiegedrag is wetenschappelijk bewezen. Ik word er ook chiller van, toleranter en scherper. Ik race ook simulatie (iRacing) op hoog niveau, altijd stoned. Althans voorheen, ik ben nu gestopt nadat ik mijn rijbewijs 1.5 jaar kwijt was voor een eerste overtreding 6.0 microgram (wat volgens mijn advocaat al zo goed als niks is). Laat staan 3! op een piek van 150. Oplichters zijn het. Het is vergelijkbaar met een klein slokje bier!

En geloof me, de wachtkamer bij de cbr psychiater zit VOL elke dag. Allemaal gesprekjes van 5 minuten voor maar liefst de scherpe aanbieding van zo’n 300 euro!

verwijdermijmaar

Ik zou me eerder zorgen maken of je een gevaar bent op de weg.

Ik heb nooit auto gereden sinds ik aan de benzo's ben. Ook al doen hele volksstammen het wel. Wil geen gevaar op de weg zijn voor anderen.
Eens, maar met blowen ben je de volgende dag geen gevaar op de weg, op geen enkele mogelijkheid. Zo ben ik berecht voor het rijden onder invloed terwijl ik alles behalve onder invloed was. Helaas zijn wetten geen ethisch kompas (zo bewijst ook de geschiedenis). Ook nog nooit iets meegemaakt in het verkeer, veroorzaakt of wat dan ook.

MR_CHIP

Badass junkie
Eens, maar met blowen ben je de volgende dag geen gevaar op de weg, op geen enkele mogelijkheid. Zo ben ik berecht voor het rijden onder invloed terwijl ik alles behalve onder invloed was. Helaas zijn wetten geen ethisch kompas (zo bewijst ook de geschiedenis). Ook nog nooit iets meegemaakt in het verkeer, veroorzaakt of wat dan ook.
Tuurlijk vinden de gebruikers zelf

Proxima

Badass junkie
En de wetenschappelijke studies*
Die tonen aan dat er een verband is tussen cannabis gebruik, verminderde rijvaardigheid en een grotere kans op verkeersongelukken.

Hierbij twee voorbeelden waarin veel referenties naar andere onderzoeken staan:

Acuut gebruik:

Chronisch, niet acuut gebruik:

Qyuubs1

Newbie
Vandaag weer een brief binnen, nu het cbr. Of ik even wil betalen voor een EMD cursus. Dit maakt dus geen verschil voor binnen-of buitenlanders.
Ik heb net contact gehad met cbr, zij geeft aan dat ik bezwaar kan indienen maar dat het tegelijkertijd wel verstandig is om de betalingen te voldoen om incasso bureau & verdere vervolgstappen van cbr te vermijden (rijbewijs kwijt etc). Moest het bezwaar gegrond worden (wat ik wel hoop met 0,1ng/l teveel) door cbr krijg ik mijn geld terug en wordt de EMD cursus geannuleerd.
Ik heb er een hard hoofd in maar wie niet waagt die niet wint, nee heb je ja kun je krijgen. 🤞🏻

Nu nog wachten op brief van OM.

verwijdermijmaar

Die tonen aan dat er een verband is tussen cannabis gebruik, verminderde rijvaardigheid en een grotere kans op verkeersongelukken.

Hierbij twee voorbeelden waarin veel referenties naar andere onderzoeken staan:

Acuut gebruik:

Chronisch, niet acuut gebruik:
Niet de volgende dag na het roken van 1-2 jointjes

verwijdermijmaar

Vandaag weer een brief binnen, nu het cbr. Of ik even wil betalen voor een EMD cursus. Dit maakt dus geen verschil voor binnen-of buitenlanders.
Ik heb net contact gehad met cbr, zij geeft aan dat ik bezwaar kan indienen maar dat het tegelijkertijd wel verstandig is om de betalingen te voldoen om incasso bureau & verdere vervolgstappen van cbr te vermijden (rijbewijs kwijt etc). Moest het bezwaar gegrond worden (wat ik wel hoop met 0,1ng/l teveel) door cbr krijg ik mijn geld terug en wordt de EMD cursus geannuleerd.
Ik heb er een hard hoofd in maar wie niet waagt die niet wint, nee heb je ja kun je krijgen. 🤞🏻

Nu nog wachten op brief van OM.
Wees blij dat je in de nieuwe regeling valt en alleen een cursus krijgt. Voor april 2023 was je gelijk je rijbewijs kwijt de eerste keer.

Bovenaan