gezondheid van de neus

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
goed het is algemeen bekend dat snuiven niet goed is voor je neus

nou snuif ik regelmatig ritalin (toch wel een keer per dag minstens), voornaamste reden: er komt meer in je hersens (60% bij slikken, geloof dat neus iets van 80% geeft, ben nog op zoek naar een lijstje met effectiviteit, tong werkt ook goed, anaal schijnt ook goed te werken maar dat doe ik liever niet). maar het geeft ook een kick natuurlijk, het snuiven, als ritueel. het werkt ook sneller.

de tabletjes zijn niet zo groot en bevatten zoals alle methylfenidaatpreparaten in ons land 10 mg

ik heb geen zin in een kapotte neus, maak het wel schoon met wc papier, wattenstaafjes, waterdruppels snuiven met een pipetje, etc. maar kweet niet of dit wel zo effectief is

to the point; kan iemand me vertellen over de schadelijkheid van het snuiven van de tabletten? en evt meer info over andere toedieningsvormen? en hoe ik de schadelijkheid kan beperken?

groetjesss

Formshift

Belezen gebruiker
Dat er meer in je hersenen komt...

Je kan een hogere dosis nemen (slikken) en geen risico lopen met je neus...

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
kwil zuinig zijn, als ik 'aan het einde van m'n recept een stukje maand overhoud' functioneer ik slecht

misschien denken jullie van: je moet niet zeuren met je 'zuinig doen' je krijgt 4 ritalins per dag helemaal gratis, maar tis meer een medicijn dan een drug voor me, maar ik geef toe ik neem het ook weleens als ik niks te doen heb en me gewoon lekker wil voelen.

meer effectiviteit van de stof in je hersens door intranasale administratie is dan ook soms wel en soms niet een echt goed argument, het snuiven zelf geeft ook een kick, het ritueel, dat geef ik toe, dat dat een van de redenen is dat ik dat soms (steeds vaker...) doe ipv adminisitratie p.o.

ik zou graag willen weten wat de effectiviteit van sublinguaal is, misschien toch een goed alternatief, verstandiger denk ik, of weet iemand; is sublinguaal schadelijk voor het gebit ofzo? denk het niet want sommige tabletten zijn voor subl. admin. ontworpen (zoals Temgesic®, waar p.o. maar 10% effectief is) maar zou dit ook voor gewone tabletten gelden of de stof methylfenidaat in het algemeen. heb inmiddels wel al gelezen dat de verbinding van de ritalins van alle merken hier (methylfenidaat als hydrochloride) schadelijk is, omdat de hydrochloride een verbinding met iets in je neus aangaat waardoor het iets wegvreet ofzo. zou dit ook voor de mond gelden? hmm jammer dat k t niet aan mn psychiater kan vragen over de schadelijkheid dan stopt ie mn recept misschien :tongueout: achja sublinguaal is wsch wel oke, maar of hij het weet... bij het laatste gesprekje toen we het hadden over alternatieven voor benzo's zei die dat ie het eigenlijk niet echt wist anders dan stoppen terwijl hij erkent dat ik EEN sedativum nodig ('nodig' niet letterlijk maar het is wel beter) heb, ik kwam met wat voorstellen over drie andere medicijnen en hij moest het opzoeken en snapte het nog niet, zou het uitzoeken, ik quote 'hmm... je weet meer van medicijnen dan mij', lol en dit is dan een hoofdpsychiater van meerdere instellingen, niet dat het aan hem ligt ofzo: FNEA = OBSESSED :wink:

ok ik lul weer te veel, benzos en ritalin tegelijk = veel typen. :wave: :confused: :P :flushed: :smilingimp: :sunglasses: :) :wave: :wave: :wave:

BacingsPen

Badass junkie
hehe, 'leuk' je verhaal te lezen :P

Zeker ook omdat je medicijnen voorgeschreven krijgt en je ze gebruikt op een manier die je niet met je psychiater kan bespreken :P

spacekonijn

Badass junkie
vriend van me heeft het zelfde..

hij was altijd tegen drugs maar hij krijgt al jaren ritalin maar hij had ineens zoiets van deze troep neem ik niet meer en heeft 8 pakjes opgespaard

en snuift zich nu vol...

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
SpacingBen zei:
hehe, 'leuk' je verhaal te lezen :P

Zeker ook omdat je medicijnen voorgeschreven krijgt en je ze gebruikt op een manier die je niet met je psychiater kan bespreken :P
dat eerste: ja ik sta erom bekend eindeloos te kunnen praten over vanalles maar dan moet ik wel in een bui daarvoor zijn (beetje manisch/hyperactief) maar meestal ben ik erg stil en teruggetrokken, beetje afwisselend, ach je kan het positief zien ik zit vol met verassingen :tongueout:
tweede: ja ik gebruik ze meestal wel zoals voorgeschreven hoor. voor school/werk.
en op het doosje staat "4x daags 1 tablet"
staat er soms dat ik die per se moet inslikken dan? :P

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
ach, t komt in principe in alle lagen van de bevolking voor, dat zegt verder niks, het is vooral; mensen met problemen gebruiken vaker drugs en/of drank, en dat zijn meestal mensen die minder verdienen en vooral werklozen en daklozen

en het is op zich niet eens zo erg als men het bij af en toe kan houden

in de psychologie maakt men onderscheid in drie typen van regelmatig gebruik:
gewoonte - afhankelijkheid - verslaving

"nicotineverslaving" bijvoorbeeld, bestaat dan ook nagenoeg niet, want verslaving is strict gezien dat je een slaaf van het middel bent, en dus bv gaat stelen en bedriegen om eraan te komen

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
Jeller zei:
Ik geloof da da echt veel slechter is voor je hersenen dan voor je neus..
hoezo?

ritalin komt in je hersens ... via je maag 60% en via je neus wat meer ... gewoon via een andere weg ... het komt iets meer en wat sneller waarom zou dat schadelijk zijn voor de hersens?

Jeller

Badass junkie
Ik zou het zelf ook niet weten ik las het op Drugsinfoteam denk ik

edit; nee ik weet het weer ik heb er ooit een documentaire van gezien op mtv.. het ging wel niet over ritalin maar over aderall (dus iets analoog)..
ze zeiden dat het veel schadelijker was dan slikken, waarom weet ik niet

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
adderall bevat vier amfetaminen das wat anders dan methylfenidaat dus al zou het waar zijn dan maakt het voor mij niks uit :tongueout:

Bovenaan