GHB-verslaafden slecht geholpen

someone

Belezen gebruiker
Deze week werd er een nieuw behandelprotocol voor ghb-ontwenning gepresenteerd en hierbij moeten op zijn zachts gezegd toch de nodige vraagtekens worden geplaatst.
Hierin wordt nog steeds gebruik gemaakt van de achterhaalde en patientonvriendelijke (pijnlijke) afbouwmethode. Ook wordt er geen medicamenteuze nazorg geboden waardoor 2 van de 3 (!!!) verslaafden binnen 3 maanden weer terugvallen in hun ghb-gebruik.

In de VS en Engeland wordt al geruime tijd gebruik gemaakt van baclofen en Lyrica waardoor het als zeer belastende en pijnlijk ervaren afbouwen van het ghb-gebruik overbodig wordt. Als je verslaafden baclofen, eventueel in combinatie met Lyrica c.q. valium geeft dan is het mogelijk om het ghb-gebruik acuut te staken. Deze omschakeling duurt ongeveer vier uur waarna de meesten weer naar huis kunnen met de benodigde medicatie (ambulant).

Thuis kan de medicatie verder worden afgebouwd. Een onderhoudsdosering baclofen zal echter nog geruime tijd noodzakelijk zijn om terugval te voorkomen. In het Nederlandse protocol wordt hier geen enkele aandacht aan besteed en dit is dan ook de reden waarom het terugvalpercentage hier zo enorm hoog is. Als je iemand van de heroine afkickt en hem zonder methadon naar huis stuurt dan zal hij ook weer snel terugvallen en wat de nasleep betreft is een ghb-verslaving nog gemener dan een heroineverslaving, ik kan het weten want ik ben aan beiden verslaafd geweest.

Als je van ghb/gbl bent afgekickt dan heb je dermate last van depressies, angsten en slapeloosheid dat dit zo goed als niet te verdragen is en zonder baclofen zal je zo goed als zeker weer naar de ghb grijpen om aan deze marteling een einde te maken.

Ik heb de kartrekker van het protocol, professor Cor De Jong, dit duidelijk proberen te maken maar deze wil nergens van horen, zijn trots en ego zijn blijkbaar groter dan het belang van de patienten en de wetenschap.
Als ze zich even de moeite hadden genomen om zich in het buitenland te informeren dan zou er volgens mij nu geen onnodig leed meer zijn, er geen wachtlijsten meer zijn en het terugvalpercentage beduidend lager zijn.

someone

Belezen gebruiker
Ps. In Nederland gebruiken Addiction Solutions en Rodersana baclofen om te ontwennen en geven dit ook als terugvalpreventie

mmn

Belezen gebruiker
ja ik heb hier zelf ervaring mee ik was al vaak afgekickt van ghb maar bleef maar terugvallen dus toen begon ik te kijken naar baclofen. ik kocht het online en was echt verbaasd hoe goed het werkte maar mijn verslavingsarts wil het maar niet voorschrijven en online kan ik het ook nergens meer kopen.
Vind het echt achtelijk dat ze hier zo moeilijk over baclofen doen terwijl het in andere landen veel meer wordt gebruikt.

someone

Belezen gebruiker
Dat bedoel ik nu!

Omdat we hier in Nederland achterlopen met het inzetten van baclofen tijdens de ontwenning en de nazorg is het afkicken hier onnodig zwaar en het terugvalpercentage onnodig hoog.

Maar reken maar dat dit nog heel wat tijd zal gaan duren omdat in het nieuwe behandelprotocol voor ghb-ontwenning dat in de meeste ontwenningsklinieken wordt gehanteerd het gebruik van baclofen zelfs wordt afgeraden vanwege een gebrek aan ervaring. En ook tijdens de nazorg wordt er daarom dus ook geen baclofen gegeven, ronduit achterlijk!

Rolf71

Newbie
Hallo mmn mijn naam is Rolf en ik ben momenteel opgenomen bij novadic kentron. Bij deze instelling gaan ze met baclofen niet hoger dan 80 mg. Ik heb gelezen dat jij tot 200 mg per dag hebt verkregen. Mijn vraag is hoe en welke arts heeft dit jou voorgeschreven . Ik zoek een arts die dit voor mij ook voor wil schrijven. Graag je reactie. M.vr.gr Rolf

Rolf71

Newbie
Ben op zoek naar een arts buiten novadic kentron die baclofen verhoogd tot ongeveer 120 mg. Bij novadic kentron gaan ze maar tot 80 mg. Deze dosering is te laag. graag ontvang ik reacties.
m.vr.gr. Rolf

someone

Belezen gebruiker
Het verbaast me überhaupt dat je 80mg baclofen van N-K krijgt, tot voor kort gaven ze helemaal niets in het kader van terugvalpreventie. Dan heeft mijn kritiek aan hun adres en aan dat van prof. De Jong misschien toch wat opgeleverd. De Jong coördineert de behandelingen, ook van N-K.
80mg is een standaard dosis en vrij gebruikelijk en ik denk dat het moeilijk gaat worden om ergens anders meer te krijgen.

Succes!

Vant-Hoekie

Experimenterende gebruiker
OMG, ik zie de mensen/vrienden om me heen steeds erger en heftiger verslaafd raken aan ghb, en ze weten het DONDERS GOED! Alles op het spel zetten!! volledig gehersenspoeld en manisch door blijven tappen! Steeds langere periodes van 24/7... en bij sommige zelfs al weken en al moeten afbouwen!! Kdenk dat een forse groep mensen in Nederland nu ook in die begin fase zit. Dit is de fase waarin ze nog net niet hun toekomst verkloten. Men wordt volledig gehersenspoeld door dit middel echt ziek om te zien en vooral ook zwaar irritant!! ZE moeten gewoon maximaal Baclofen voorschrijven en vooral aan die mensen in de beginfase van de chronische ghb verslaving!

Ze schrijven ook maximaal ritalin voor :(

voorzichtig zijn met baclofen omdat de lange termijn effecten nog niet bekend zijn, kvind het echt belachelijk

ToineC123

Newbie
Goede avond,

Ben vrijdag bij de verslavingsarts geweest bij novadic Breda. Ik heb zelf nu 90 stuks baclofen 10 Mg 30 stuks van 25mg + 28 lyrica 150mg en honderden diazepams. Ik alles netjes meegenomen en ze kende lyrica niet eens. Baclofen wordt alleen maar gegeven tijdens de detox. Nazorg dosissen geven ze niet, daar zijn ze gestoord. Ik weet er zelf nog meer van dan die arts.

Mevr Engels.

Er schijnt in Roosendaal een arts te zijn die dat wel doet.

Als ik hem dat vraag of ik zijn naam hier mag posten zouden jullie daar dan wat aan hebben?

Groeten Toine

someone

Belezen gebruiker
Mijn excuses voor het feit dat ik een poosje niet meer op dit forum ben geweest en deze reacties niet heb gelezen.

Voor zover mij nu bekend is doet N-K nu i.s.m. het Radboud in Nijmegen een trial naar de effectiviteit van baclofen bij ghb-ontwenning en terugvalpreventie, de eerste resultaten schijnen veelbelovend te zijn. Afbouwen i.c.m. baclofen schijnt veel makkelijker te zijn dan afbouwen met behulp van Valium. Nogal wiedes want baclofen werkt net als ghb op de gaba-b receptor terwijl Valium op de gaba-a receptor werkt. Dat kwartje is dus al gevallen.

Het kwartje dat baclofen geschikt is in terugvalpreventie blijkbaar ook, zei het dan dat er nog maar maximaal 60mg/dag wordt gegeven, dat is vooral voor de ernstig verslaafden aanvankelijk veel te weinig. De vergelijking met heroïneverslaafden geldt in dit geval 1 op 1. Als je iemand die zwaar heroineverslaafd is binnen een paar weken afkickt en hem dan met een paar mg methadon als terugvalpreventie naar huis stuurt dan houdt hij gegarandeerd ook last van de lange termijn ontwenningsverschijnselen (PAWS) en is de kans groot dat hij weer terug zal vallen. Let maar op, in dergelijke gevallen geven ze straks meer.

Alcoholverslaafden worden ook vaak met baclofen ontwend (de Ameisen methode) en dan is het ook cruciaal dat je begint met een dosis baclofen die toereikend is (vaak meer dan 200mg/dag) waarna deze LANGZAAM wordt afgebouwd, om uiteindelijk na maanden/jaar op een onderhoudsdosering van 75 tot 100mg/dag uit te komen.

Helaas zal het moeilijk blijken om nu professionele hulp te vinden die iets verder denkt.

Bovenaan