Gratis heroïne voor junks

Neman

Admin
Forumleiding
Beheerder
DF Founder
Zoals te lezen is in dit artikel wil minister Borst van Volksgezondheid gratis heroïne gaan verstrekken aan "extreem verloederde" junks die hoogstwaarschijnlijk nooit meer kunnen afkicken. Deze junks zouden een hoop criminaliteit veroorzaken en dat zou meer geld kosten dan het verstrekken van gratis heroïne.

Een kleine groep mensen heeft meegedaan aan een experiment, waar nu een rapport over is verschenen. Je raadt het al: allemaal positieve bevindingen. De mensen die meededen maakten zich veel minder vaak schuldig aan criminele activiteiten.

Het programma 2 Vandaag heeft er onlangs het een en ander over uitgezonden. Er kwam onder andere een ex-verslaafde in voor, die inmiddels geheel clean was en zelfs werk had gevonden. Men hield het voor hem ook onmogelijk om nog af te kicken, hij heeft ook een tijd lang aan het experiment meegewerkt, maar het was hem dus toch gelukt. Het is hem overigens zonder hulp van het experiment gelukt, want daar is hij vroegtijdig mee gestopt ("ik zag in dat het voor mij niet geschikt was").

Nu is de vraag natuurlijk of het goed is wat minister Borst wil gaan voorstellen. Mijns inziens is het absoluut geen goed idee:
  • Ze zullen er alles aan doen om als zijnde "extreem verloederde" junk te worden bestempeld, ze weten immers dat ze dan in aanmerking komen om gratis heroïne te krijgen. Als dat ze lukt zullen ze alleen nog maar meer verslaafd raken, met alle gevolgen van dien.
  • Nederland heeft al een "drugsland"-imago, dit zal hierdoor alleen maar worden versterkt. Daarbij zal heroïne een legalere uitstraling krijgen en vermoedelijk door meer mensen worden gebruikt.
  • Waarom stimuleren dat ze ongeneeslijk verslaafd zijn? Ze moeten juist alles op alles zetten om ze clean te krijgen. De criminaliteit moet worden tegengegaan d.m.v. zwaardere straffen.
Wat is jullie mening omtrent deze kwestie?

A

Anonymous

Gast
ben het voor het overgrote deel met Neman eens
gratis heroïne is bad news
het zal idd een aardige klus worden om degenen die het echt nodig hebben eruit te pikken naast degenen die puur willen meeprofiteren

het lijkt me overigens vrij sterk dat er überhaubt iets bestaat als ongeneeslijk verslaafd, volgens mij is een junk vanuit welk stadium dan ook wel clean te krijgen, maar dit berust uiteraard puur op mijn eigen veronderstellingen

waar ik het niet mee eens ben is de zwaardere straffen waar Neman over sprak
we hebben het hier over verslaafden, ze zullen alles doen om aan die shit te komen, hogere straffen op de criminele handelingen die ze hiervoor nodig hebben zal hen echt niet opeens tegenhouden
hogere straffen zal ze dan dus alleen maar in een nóg meer verneukte situatie brengen, en ik heb niet het idee dat iemand daar verder profijt van heeft

maar goed, verder ben ik het er net zo hard mee eens dat dit idee maar beter niet doorgevoerd kan worden, ze zouden met iets anders moeten komen
misschien proberen toch die gasten clean te krijgen, dus meer onderzoek op behandeling e.d.

Pietman

Experimenterende gebruiker
pfehw okay here goes.......... :)

Ze zullen er alles aan doen om als zijnde "extreem verloederde" junk te worden bestempeld, ze weten immers dat ze dan in aanmerking komen om gratis heroïne te krijgen. Als dat ze lukt zullen ze alleen nog maar meer verslaafd raken, met alle gevolgen van dien.

Hm......dude denk je nou echt dat jejezelf in een comfortabele positie bevind als je zo verslaafd bent aan heroïne dat je alles in middels al kwijt bent enzo :confused: Ik denk idd ook dat het een heel gewilde status zal worden:"wat ben jij?, Ik ben advocaat. ow wat leuk. Ik ben extreem verloederde junk." :rolleyes:
Je denkt , naar mijn mening, wat te gemakklijk over jezelf tot ultieme outkast bestempelen. Er moet al best veel gebeurd zijn, als je jezelf tot het laagste van het laagste maakt. En ik zeg niet dat junks dat niet zullen doen, maar waarschijnlijk alleen degene die echt zo erg alles hebben opgegeven, dat er toch helemaal niets anders meer is in hun leven.

Daarnaast moet je niet vergeten dat het afkicken van drugs, voor het grootste deel van jezelf moet komen! Die afkick programma's helpen uiteraard (en zonder wil het waarschijnlijk helemaal moeilijk/niet), maar de verslaafde zelf, moet het willen, en er echt achter staan. En als je eenmaal heeeeeeeeeel verslaafd bent, en heeeeeeel erg kansloos, is het voor sommige nog maar de vraag of ze dit kunnen, en dus ooit nog clean zullen worden.

Nederland heeft al een "drugsland"-imago, dit zal hierdoor alleen maar worden versterkt. Daarbij zal heroïne een legalere uitstraling krijgen en vermoedelijk door meer mensen worden gebruikt.

pff......dude, het is geen marihuana, het is heroïne! Wat kan iemand nou aantrekken aan heroïne als deze op het nieuws een stuk ziet over zo'n half weggerotte junk die nix meer heeft, nix meer kan, en nix meer zal worden! Denk inderdaad wel dat mensen dat aanspreekt :rolleyes:

nog een ondersteunend stukje uit dat artikel.
Er komen weinig nieuwe mensen bij, zodat de gemiddelde leeftijd inmiddels is opgelopen tot 40 jaar
........

Waarom stimuleren dat ze ongeneeslijk verslaafd zijn? Ze moeten juist alles op alles zetten om ze clean te krijgen. De criminaliteit moet worden tegengegaan d.m.v. zwaardere straffen.

Ik vind niet dat dat een oplossing is, sluit me aan bij wat Stungun hierover zegt. :)

het zal idd een aardige klus worden om degenen die het echt nodig hebben eruit te pikken naast degenen die puur willen meeprofiteren

Dit is inderdaad wel een zinnig punt. Dat is inderdaad heel moeilijk, wat vind je het criterium, en hoe ga je dat vaststellen?
Elke junk die je kansloos vind, of zich aanmeld door een psycholoog laten bekijken? lijkt me wat langzaam en duur, en dan nog is het moeilijk te bepalen. :(

Dus opzich ben ik voor het plan, alleen er zitten nog wat praktische moeilijkheden aan. Zoals bv hoe je een kansloze, van een nog te redde junk onderscheid.
Ben overigens niet voor heroïne of verslaving ofzo, naast dit soort dingen moet er uiteraard niet gepromoot worden voor heroïne, maar juist sterk ontmoedigt, maar goed dat lijkt me duidelijk.
Op grond van de praktische moeilijkheden en op grond van het feit dat er nog wel meer mensen in Nederland zijn die de mening van Stungun en Neman delen.
Denk ik niet dat dit project grote navolging of succes gaat krijgen.

ik vind het wel een goed idee. er zijn bv. ook verslaafden die een goeie baan hebben en hun gebruik uit hun eerlijke inkomen kunnen bekostigen.
verder is methadon nog verslavender en slechter voor het lichaam dan heroine. afkicken op methadon word je zieker van dan afbouwen met heroine. maar afbouwen is voor sommigen al niet eens meer haalbaar, als ze een stabiel gebruik kunnen handhaven is dat al heel wat.
met heroine kan je oud worden, mits je maar goed eet en slaapt.
het probleem is, dat wanneer je het rookt, de aluminiumdampen je geheugen aantasten. heroine verdoofd het lichaam alleen, beschadigd het niet zozeer.
ook slechte kwaliteit heroine kan door gecontroleerde verstrekking uitgefilterd worden.
om aan 'illegale heroine' te komen, is een volledige dagtaak, gebruikers komen nergens anders meer aan toe.
als zij hun 'medicijn' op recept kunnen krijgen, hebben ze opeens weer tijd voor een zinvolle dagbesteding.
zij raken ook uit de criminele sfeer, ze kunnen meer kiezen met wie ze omgaan en zijn niet aan louche dealers gebonden.
de mensen die voor deze verstrekking in aanmerking komen, zijn al reeds vele tientallen jaren bekend bij verslavingszorg instellingen en reclassering. het is echt niet zo makkelijk om als 'beginnende junk' op die lijst te komen.
zij kennen die gebruikers scene al jaren en vinden het allang niet meer spannend. zij willen gewoon rust. de kick van het scoren is allang weg, maar toch moeten zij zich in die kringen begeven om aan hun eigen spul te komen. veel van de doorgewinterde gebruikers zijn die hele manipulatie ook zat.
dat is dan toch mooi, als je op die manier overlast en criminaliteit kan bestrijden?
het is een psychische barriere dat men liever methadon dan heroine verstrekt, want methadon is echt veel slechter.

Neman

Admin
Forumleiding
Beheerder
DF Founder
Mogelijk is het voor die echte junks een oplossing, maar ik vrees ook een beetje dat het beeld naar de beginnende junk niet al te bevorderlijk is. Zo zou een beginnende junk kunnen denken dat hij later toch voorzien wordt van heroïne als dat nodig is en zo wordt de barriere misschien wel minder. Nu is het toch nog een aardig negatief beeld als je goed verslaaft bent, je raakt dan immers in criminele sferen. Ik denk dat juist dát sommige mensen er van weerhoudt om aan die troep te beginnen en ik vrees dat dat met een dergelijke maatregel deels wordt weggenomen.

het zal niet zo zijn dat verslaafden zichzelf in kunnen schrijven op een lijst.
zoiets zal alleen gebeuren door psychologen, artsen en (psychiatrisch) verpleegkundigen. deze zorg wordt allang verleend en zal daarom weinig extra kosten.
als er zelfs maar één klein lichtpuntje is, dat een gebruiker ooit af zou willen kicken, dan komen ze niet op die lijst. We hebben het nu over een zeer marginale groep, mensen die ook vaak allemaal lichamelijke ziektes hebben opgelopen.
verder verkopen junks zelf veel, om in hun eigen behoeften te voorzien. deze praktijken zullen daardoor ook teruggedrongen worden.
voorts is het voor sommige gebruikers juist een kick om in die criminele sfeer te hangen, vooral voor beginnende gebruikers. dus dat argumnent gaat niet altijd op.
veel van de langdurig heroine verslaafden stammen ook uit de jaren '70, toen opiumtoevoer opeens stopte en heroine ervoor in de plaats kwam. er was nog nauwelijks iets duidelijk over deze drug en werd met opium vergeleken. opium is natuurlijk een stuk minder verslavend. een heel groot deel van de chinese gemeenschap in amsterdam is er aan onderdoor gegaan, samen met een hoop 'hippie'nederlanders.
daarom zegt mw. borst ook dat het om die specifieke leeftijdsgroep gaat.
er bestaat inmiddles ook al een bejaardentehuis voor verslaafden, woodstock genaamd.

nederland zal niet het eerste land zijn waar dit in de planning ligt of gerealiseerd wordt.
Zwitserland is ons al jaren voor en in andere landen wordt er ook serieus onderzoek naar gedaan.
ik werk in de verslavingszorg en ben groot voorstander van dit plan.
uit onderzoek is ook gebleken dat cocaine gebruik vermindert onder de doelgroep.
normaal gebruiken ze er coke naast om energie te krijgen om hun heroine te kunnen scoren.
het coke circuit is nog een stuk geweldadiger dan het heroine circuit.
coke is geen lichamelijke verslaving.
het zou een hoop criminaliteit schelen.
dat is misschien nog wel het belangrijkste van dit plan.
het punt is, dat de criminaliteit verminderd wordt.... dat willen we toch allemaal?
in schotland wordt dia-morphine verstrekt aan langdurig verslaafden. het is het zelfde als heroine, maar wordt anders genoemd.... zou dit de psychologische barriere doorbreken?

adelaar

Newbie
Het schijnt erg positief gewerkt te hebben!!
En daarnaast zijn methadonbussen e.d. een doorn in het oog van dealers.
Zo ontmoedig je hen dus ook weer.
En ik denk dat mensen die te ver heen zijn en niet meer geholpen willen word, beter gratis heoine kan verstreken dan gedwongen laten afkicken of 'the scene' aan te moedigen.

Groetjes,
Adelaar

JJJ

Bewuste gebruiker
Laatst zag ik een spotje van de Christenunie over dit onderwerp. Ik heb het helemaal niet zo heel erg op onze Christenbroeders, maar hier namen ze toch wel een standpunt in, van waaruit ik het nog nooit had bekeken.

Het is namelijk niet alleen vreemd om de meest ernstige en verslavende drug ter wereld gratis te verstrekken, je doet ook nog iets heel lulligs. Je laat namelijk een groep in onze samenleving, die er gewoon bij hoort en die ook gewoon geholpen zou moeten worden, helemaal aan zijn lot over.

Help die mensen gewoon, in plaats van eenvoudige semi-oplossingen waarmee je alleen je eigen overlast vermindert.

Overigens wel een strop voor de illegale heroinehandel zo'n maatregel; een hoop criminelen die zo een lucratief handeltje missen.

JJJ

BillyBilo

Badass junkie
siepeltje zei:
GRATIS HEROINE voor junks en een jointje mag niet legaal worden
wat is dit voor maatschapij ????????? :confused:

dat is echt de meest botte opmerking die ik hier heb gelezen, alsof je een heroine junk kan spiegelen aan een joint, en daarbij komt ook nog eens dat het gebruik van soft drugs legaal is, maar het telen ervan niet. Een heroine junk is ziek, op een andere manier dan dat "deze maatschappij" ziet.

verder vind ik dat heroine gratis verstrekt moet worden aan junkies, ipv methadon, methadon is alleen een extra verslaving erbij.

snoepke

Newbie
WildChild zei:
siepeltje zei:
GRATIS HEROINE voor junks en een jointje mag niet legaal worden
wat is dit voor maatschapij ????????? :confused:

dat is echt de meest botte opmerking die ik hier heb gelezen, alsof je een heroine junk kan spiegelen aan een joint, en daarbij komt ook nog eens dat het gebruik van soft drugs legaal is, maar het telen ervan niet. Een heroine junk is ziek, op een andere manier dan dat "deze maatschappij" ziet.

verder vind ik dat heroine gratis verstrekt moet worden aan junkies, ipv methadon, methadon is alleen een extra verslaving erbij.

Ik geef je volkomen gelijk, een heroinejunk is inderdaad ziek en heroine zou aan hen gratis moeten gegeven worden ipv die chemische troep "methadon".Het helpt hen natuurlijk wel, maar is zeker niet minder schadelijk dan heroine zelf!

Bovenaan