Zoals te lezen is in dit artikel wil minister Borst van Volksgezondheid gratis heroïne gaan verstrekken aan "extreem verloederde" junks die hoogstwaarschijnlijk nooit meer kunnen afkicken. Deze junks zouden een hoop criminaliteit veroorzaken en dat zou meer geld kosten dan het verstrekken van gratis heroïne.
Een kleine groep mensen heeft meegedaan aan een experiment, waar nu een rapport over is verschenen. Je raadt het al: allemaal positieve bevindingen. De mensen die meededen maakten zich veel minder vaak schuldig aan criminele activiteiten.
Het programma 2 Vandaag heeft er onlangs het een en ander over uitgezonden. Er kwam onder andere een ex-verslaafde in voor, die inmiddels geheel clean was en zelfs werk had gevonden. Men hield het voor hem ook onmogelijk om nog af te kicken, hij heeft ook een tijd lang aan het experiment meegewerkt, maar het was hem dus toch gelukt. Het is hem overigens zonder hulp van het experiment gelukt, want daar is hij vroegtijdig mee gestopt ("ik zag in dat het voor mij niet geschikt was").
Nu is de vraag natuurlijk of het goed is wat minister Borst wil gaan voorstellen. Mijns inziens is het absoluut geen goed idee:
Een kleine groep mensen heeft meegedaan aan een experiment, waar nu een rapport over is verschenen. Je raadt het al: allemaal positieve bevindingen. De mensen die meededen maakten zich veel minder vaak schuldig aan criminele activiteiten.
Het programma 2 Vandaag heeft er onlangs het een en ander over uitgezonden. Er kwam onder andere een ex-verslaafde in voor, die inmiddels geheel clean was en zelfs werk had gevonden. Men hield het voor hem ook onmogelijk om nog af te kicken, hij heeft ook een tijd lang aan het experiment meegewerkt, maar het was hem dus toch gelukt. Het is hem overigens zonder hulp van het experiment gelukt, want daar is hij vroegtijdig mee gestopt ("ik zag in dat het voor mij niet geschikt was").
Nu is de vraag natuurlijk of het goed is wat minister Borst wil gaan voorstellen. Mijns inziens is het absoluut geen goed idee:
- Ze zullen er alles aan doen om als zijnde "extreem verloederde" junk te worden bestempeld, ze weten immers dat ze dan in aanmerking komen om gratis heroïne te krijgen. Als dat ze lukt zullen ze alleen nog maar meer verslaafd raken, met alle gevolgen van dien.
- Nederland heeft al een "drugsland"-imago, dit zal hierdoor alleen maar worden versterkt. Daarbij zal heroïne een legalere uitstraling krijgen en vermoedelijk door meer mensen worden gebruikt.
- Waarom stimuleren dat ze ongeneeslijk verslaafd zijn? Ze moeten juist alles op alles zetten om ze clean te krijgen. De criminaliteit moet worden tegengegaan d.m.v. zwaardere straffen.