Mooji, veel naar geluisterd.
Ja, zo zie en ervaar ik het ook. Ik ben gestopt met mensen proberen te veranderen. Ik deel mijn eigen ervaring en als ze iets soortgelijks willen dan vragen ze het wel. En anders niet, ook goed. Ik ging zelf ook pas inzien hoeveel last ik had van mijn ingesleten denkpatronen toen ik begon ze in te zien en op te ruimen.Mooji, veel naar geluisterd.
Zo apart hoe het werkt: mensen doorheen de gehele geschiedenis die "verlicht" zijn en andere mensen die zich daar naar aangetrokken voelen en de "verlichtte" persoon die talloze keren duidelijk zegt: jullie zijn allemaal ook al verlicht, je moet slechts de zoektocht stoppen en beseffen dat je zelf dat bent waar je naar zoekt. En de menselijke geest die denkt: oké dat kan zijn, maar hoe kan ik dan stoppen? Want mijn geest is anders, mijn geest blijft maar doorgaan.
Een andere spreker zei eens dat in vroegere tijden een "verlicht iemand" de mensen gewoon kon wijzen op hun eigen goddelijke aard en dat dat dan vrij gemakkelijk werd vertrouwd en dat mensen het op die manier makkelijk voor zichzelf konden realiseren.
Niet in deze tijd. In deze tijd zijn mensen hardnékkig. We stáán erop te blijven lijden. We staan erop niet te vertrouwen, niet los te laten, niet te stoppen met de zelfkwelling.
Alles gaat in cycli dus er zullen ook weer tijden komen dat het makkelijk is.
Ik had dit heel erg, maar dat is wel op dit forum terug te lezen.Ja, zo zie en ervaar ik het ook. Ik ben gestopt met mensen proberen te veranderen. Ik deel mijn eigen ervaring en als ze iets soortgelijks willen dan vragen ze het wel. En anders niet, ook goed. Ik ging zelf ook pas inzien hoeveel last ik had van mijn ingesleten denkpatronen toen ik begon ze in te zien en op te ruimen.
Het is natuurlijk ook een heel beladen term.Ik zal mijzelf niet snel verlicht noemen, maar voor mijn gevoel heb ik wel veel opgeruimd dat me altijd in de weg heeft gestaan. Mijn Zenleraar heeft wel ooit benoemd bij mij Satori te merken, dus er zit zeker wel iets van een ontwaken, oogkleppen verkleinen, bewustwording, ofzo.
(Wiki)Satori (Japans) betekent begrijpen[1]. Het is de ervaring van kensho, het zien van de eigen ware aard, een essentiële stap[2] op het pad naar het Boeddhaschap in het zenboeddhisme. Satori is een van de boeddhistische begrippen die in het Westen vaak onjuist wordt vertaald als verlichting[3]. Satori is in principe een belangrijke stap naar de verlichting, ook weleens "verlicht moment" genoemd. Omdat een satori zo helder en verhelderend kan zijn wordt het ook gezien als een valkuil, juist omdat de leerling het vermoeden heeft de verlichting reeds bereikt te hebben.
Jaa zo waar!Er zit zo veel kracht in "niet doen". Voel het maar en doe er maar niets mee. Dan komt uiteindelijk wel boven water wat er mee is.
Ik heb altijd oogkleppen op. Maar ze zijn wel een stuk kleiner geworden.Ik had dit heel erg, maar dat is wel op dit forum terug te lezen.Moet ook oppassen met die neiging die ik heb.
Het is natuurlijk ook een heel beladen term.
Uiteindelijk is de boodschap van "verlichtte personen" ook dat er nooit een moment van verlichting zal komen als een soort verandering, maar een realisatie dat men alreeds het Licht is, net zoals alles datzelfde Licht is.
Dit kan het denk ik ook zo frustrerend maken. Wat is de weg? Hoe kom ik er? Er is geen weg, je bent er al.
Maar dit kunnen momenten zijn (deze heb ik), óf dit kan de voortdurende realisatie zijn die de "'ik" gedachte er bij de wortel uittrekt als het ware, ook al gebeurt er eigenlijk niks. Dat laatste zou ik zelf "verlichting" willen noemen, maar het is niet constant bij mij. Het zijn momenten van realisatie, satori inderdaad:
Zeker. Het is ook niet zo zeer dat ik denk dat ik er al ben maar meer dat ik een fundament heb gebouwd van waaruit ik kan blijven ontdekken. Ik zie mijn eigen valkuilen nog steeds, alleen wordt het gedrag dat ik vertoon steeds subtieler.(Wiki)
Zoals hier ook staat kunnen dit ook makkelijk valkuilen zijn.
Mooi weer. Ik zie mijn weg door het leven nu meer als "ik vorm mijn pad" en minder "zo hoort een levensweg te gaan". En ik denk dat we het al eerder genoemd hebben: stoppen met zoeken. Dan vind ik inderdaad in mijzelf waar ik naar op zoek was. Ook als is het maar de realisatie dat het niet kan of dat ik dan iets moet gaan doen wat ik eng vind etc.Jaa zo waar!
Ik denk dat er twee "delen" aan onszelf zijn: het deel dat er daadwerkelijk al is, omdat dat is wat je bént en "daarnaast" het "deel" van jezelf dat kan groeien. Dat eerste hoeft 'er' niet te komen (want het is er al, compleet en al), en dat tweede kan 'er' niet komen, want het is in een voortdurende staat van verandering en hopelijk: groei.Zeker. Het is ook niet zo zeer dat ik denk dat ik er al ben maar meer dat ik een fundament heb gebouwd van waaruit ik kan blijven ontdekken. Ik zie mijn eigen valkuilen nog steeds, alleen wordt het gedrag dat ik vertoon steeds subtieler.
Precies dit.Mooi weer. Ik zie mijn weg door het leven nu meer als "ik vorm mijn pad" en minder "zo hoort een levensweg te gaan". En ik denk dat we het al eerder genoemd hebben: stoppen met zoeken. Dan vind ik inderdaad in mijzelf waar ik naar op zoek was. Ook als is het maar de realisatie dat het niet kan of dat ik dan iets moet gaan doen wat ik eng vind etc.
Whoa. Deep stuff.
Ja dit is something else!Whoa. Deep stuff.
Ik kende Shunyamurti dus ook al blijkbaar! Zoals ik al eerder opmerkte: als ik weer een video van een of andere guru zie, kijk ik meestal niet. Alleen de gezichten blijven hangen. Deze video is interessant dus ik ga me ook in hem een beetje verdiepen.Ja dit is something else!
Jaren niet zoveel geluisterd naar Shunyamurti maar nu zo nu en dan weer en wauw wat een wijsheden.
Gisteren kwam deze ook op een moment dat álles klikte. Precies wat ik toen moest horen.
Straks nog een keer luisteren.
"Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei".
Meine Wurst hat nur ein Ende."Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei".
Vrijwel alles van Jung is de moeite van het zien/lezen en beluisteren zeer waard.
Beetje brakke audio maar waardevolle woorden.
Op de een of andere manier past het precies bij mijn huidige fase van zelfontplooiing. Dat ik ervaren heb wat hij zo fraai vertelt, maar dat er ook nog genoeg van valt te leren.Vrijwel alles van Jung is de moeite van het zien/lezen en beluisteren zeer waard.
Fraai. Ik snap denk ik rond de 80% uit ervaring. En ik snap wel dat er in de kern van de af te pellen ui niks zit. Daar ben ik nog niet overigens. Of ik er ooit kom? Wie weet. Lijkt me wel interessant.
Ik probeer niet teveel over de video na te denken maar het gewoon te ervaren. Intellect en het onvermijdelijke analyseren van alles leidt ertoe dat we meestal (spiritueel gezien bij gebrek aan beter woord) nergens komen. Dat iets bereiken is ook vreselijk moeilijk in deze veeleisende maatschappij..Fraai. Ik snap denk ik rond de 80% uit ervaring. En ik snap wel dat er in de kern van de af te pellen ui niks zit. Daar ben ik nog niet overigens. Of ik er ooit kom? Wie weet. Lijkt me wel interessant.
Dat hele kanaal is👌
Mooie. Toepasselijk voor mij voor de afgelopen week (en vandaag). Twijfel, onzeker en zoeken. Dan raak ik langzaam maar zeker weg van mezelf.
Gek dat het meest simpele het meest moeilijke kan lijken. Je hoofd wil hier níets van weten. Wat op zichzelf nogal verdacht is. Eigenlijk net zoals wij mensen wanneer we willen dat iemand iets niet ziet. Dan gaan we ook verdacht proberen iemand een andere kant op te laten kijken.
1 keer 1 van de afleidende gedachten niet kopen, niet geloven, en je bent er al.
Heel herkenbaar.Mooie. Toepasselijk voor mij voor de afgelopen week (en vandaag). Twijfel, onzeker en zoeken. Dan raak ik langzaam maar zeker weg van mezelf.
Ik zag dit toevallig, maar beter tag je mensen even met een @ voor hun gebruikersnaam, dan krijgen ze een notificatie van die tag.Mindless me had me al een keer gewezen op de voordelen van meditatie, maar eerlijk gezegd heb ik het nooit echt goed geprobeerd. Toch merk ik steeds vaker dat ik gek word van mijn eigen gedachten en dat ik ze moeilijk tot niet kan loslaten. Daarom wil ik zijn advies nu echt opvolgen en ermee aan de slag gaan.
Maar waar begin je eigenlijk? Ik ben compleet nieuw hierin en zou graag wat simpele tips willen om als absolute beginner te starten met meditatie. Wat zijn makkelijke manieren om te oefenen? En hoe houd je het vol als het lastig wordt?
Alvast bedankt voor jullie hulp!