Handleiding: eten om te herstellen

Mindgamer

Badass junkie
Wat heeft voeding nou met drugs te maken?
Men onderschat de krachten van gezonde voeding. Dat inspireert mij een handleiding te schrijven, want men kan wel naar de dokter wandelen om pillen te schooien, maar juist eten is vaak weer te moeilijk. En ook al raadt de dokter je aan gezond te eten, hoe ga je dan eten? Lees je überhaupt wel hoe je moet eten? Geeft de dokter je leesvoer mee naar huis? En wat je moet eten? Of kan het je niks schelen en besteed jij je geld liever aan meer drugs?
Ikzelf ben toch echt van mening dat de juiste voedingspatroon het beste is wat jij jezelf kunt geven, als basis naast de reizen wat wij doorgaan. Zie een juist voedingspatroon als een sterk batterij voor de zaklamp waarmee jij het moeras des leven onderzoekt en delen ervan overwint.

Oke, hoe moeten wij dan eten volgens jou?
Dat is heel simpel: je gaat NIET op gevoel eten. Dat doen mensen dus heel vaak. Dat is een hele grote fout die mensen maken.
Het eerste wat je doet is uitrekenen hoeveel calorieën je op een dag moet eten. Via Google kun je gemakkelijk op een“energiebehoefte calculator” raken, en aan de hand daarvan maak je een voedingsschema op: valtaf.nl

Oke, een voorbeeld: ik ben piet en ik raak via Google op: http://www.afvallen-voeding.nl/energie/ ... ormule.php
Daar vul ik mijn lengte in, mijn gewicht, leeftijd en mijn activiteit voor vandaag. Er komt uit dat ik deze dag 2837 Kcal moet eten.
Via mijn account op valtaf.nl, heb ik de volgende schema in elkaar geprutst: http://i33.tinypic.com/1111lsi.jpg
Dit is hoe ik de komende weken ga eten op dagen waarop ik weinig onderneem. Als ik ga sporten, hard moet werken of wat dan ook, dan voeg ik eten toe aan mijn schema tot ik aan mijn energiebehoefte voldoe.

Wat moet ik dan volgens jou eten? Welke producten? Waar kan ik uit kiezen?
Dat is heel simpel: je moet gaan voor de juiste “macronutriënten”
Dat houdt in: de juiste koolhydraten (complexe), proteïnes en vetten.

Wat juist is:

Vetten:
Makreel
Olijfolie
(Cashew) noten
Visolie capsules
Zaadolie

Proteïne (eiwitten):
(magere) kwark
Ei
Noten
Vis: pangasiusfilet, zalmfilet, makreelfilet, koolvis.
Kip
Rundergehakt
Melk

Koolhydraten
Bambix
Brinta
Havermout
Groentes (neem zoveel mogelijk verschillende kleuren groentes, en een hele berg op je bord)
Volkoren pasta
Zilvervlies rijst

Lees hier meer over gezonde producten die je kunt eten: http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/ ... id-113259/

(saus: laat dat over aan je vrije wil, net zoals de andere extra´s zoals sla)

Hoe moet ik dit allemaal eten als ik een druk leven leid?
De meeste van ons leiden een druk bestaan. We hebben het zelfs zo druk dat we onze kinderen toevertrouwen aan vreemden op een kinderopvang. En we krijgen allemaal te maken met veel stress. Alleen daarom al is gezond eten, en NIET op GEVOEL, ontzettend belangrijk!

Je moet streven naar 3 maaltijden per dag. Dat is het beste. Als ontbijt eet je sowieso fruit voor vitamines (banaan, aardbeien, sinaasappelsap(niet te vaak drinken, is slecht voor de binnenkant), druiven)
En kies voor de rest voor één van de producten die hier boven staan.

Hoe gezonde maaltijden snel klaar maken?: schaf een stoomapparaat aan. Dat is het echt waard namelijk. Helaas gaan de goedkopere soorten snel kapot, en zul je ong. meer dan 110,- euro uit moeten geven aan een apparaat. Die van Tefal en die van Destron waren binnen no time kapot. Die van Morphy Richards daarin tegen is dan wel weer hartstikke goed: http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/sho ... Id/kelkoo/
Verder beschik je vast wel over een magnetron of over pannen waarin jij bijv. je melk warm kunt maken.

Haal je eten uit de diepvries en kwak het in je stoomkoker. Wacht een half uurtje en je hebt een hele gezonde maaltijd voor je neus liggen. Het is het echt waard om hier in te investeren. Kijk voor meer stoomkokers op Google.

En is dit het enige wat verstandig is om te doen?

Nee! Zeker niet! Goeie zaak dat jij je zelf voorziet van gezonde voeding, en ook van voldoende voeding, want je eet immers niet meer op gevoel.

Als jij je echt lekker wilt voelen, raad ik je aan om 3x in de week minimaal 30 minuten op één tempo te gaan rennen, maar hee! Bouw dit wel op he..Ik heb er zelf een half jaar over gedaan om een beetje fatsoenlijk te kunnen hardlopen, en dan ook nog dat ik er echt van kan genieten. Eén waarschuwing: het is super verslavend als je het kunt...

En ik raad je aan om supplementen te slikken. Hier noem ik een paar soorten supplementen op die gewoonweg je geld waard zijn:

Spirulina
Visolie

En mocht je gaan hardlopen, dan raad ik je aan om ook Glucosamine te nemen. Is namelijk goed voor je gewrichten.

En nadat je amfetamine hebt gebruikt, of XTC, of GHB, of THC, of wat dan ook; raad ik je aan om “5-HTP” in te nemen. In tegenstelling tot L-tryptofaan, neemt dit wel gelijk op. Ook al slik je een capsule nadat je een eiwit rijke maaltijd hebt genuttigd.
De combinatie van L-tyrosine en vitamine B6, kan ik jullie ook van harte aanraden.

Wat raad je ons nog meer aan om voldoende te herstellen?

Als je wilt herstellen van een depressie, raad ik je aan om het boek: “Uw brein als medicijn” te lezen.
Wil je snel en gezond afvallen? Dan raad ik je aan om het volgende door te nemen: http://forum.bodynet.nl/lees-eerst/3331 ... ticky.html

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en niet in een negatieve spiraal terecht komen van je rot en ongezond voelen, en dit verdoven door drugs te gebruiken.
Voeding en geduld kan een hoop voor je betekenen.

Succes :wave:

Immo

Badass junkie
Mindgamer zei:
Als jij je echt lekker wilt voelen, raad ik je aan om 3x in de week minimaal 30 minuten op één tempo te gaan rennen

Met interval training zal je meer resultaat boeken.

Mindgamer

Badass junkie
Immo zei:
Mindgamer zei:
Als jij je echt lekker wilt voelen, raad ik je aan om 3x in de week minimaal 30 minuten op één tempo te gaan rennen

Met interval training zal je meer resultaat boeken.
Resultaat op het gebied van een runnershigh? Nee, dat lijkt mij niet. Ten eerste is dit niet bedoelt voor een beginner, en ten tweede is het zo dat je op één tempo moet rennen waarbij je net met moeite kunt praten, en na ong. 20 minuten begin je wat te merken van een runnershigh. Na 30 minuten ben je lekker verzadigd.
Interval, HIIT, is eigenlijk meer bedoelt voor als jij je stofwisseling een flinke opdonder wilt geven, maar als dat jouw bedoeling is kun je veel beter een zware fullbody trainschema gaan volgen, waarbij je met compounds werkt en zo spieren kweekt naast voldoende voeding en rust.
Het is dan wel zo dat je na een interval training lekker moe bent, maar qua high kun je beter rustig op één tempo hardlopen. Dat zeg ik op basis van mijn eigen ervaring, maar ook op basis van wat de wetenschap daar over te vertellen heeft. Google heeft meer antwoorden voor je klaar liggen.

Immo

Badass junkie
Voor beginners is interval training inderdaad niet geschikt, voor gevorderde hardlopers is interval training ideaal om op je snelheid en conditie te trainen. Interval training is niet helemaal relevant op jouw post, my bad.

Mindgamer

Badass junkie
Immo zei:
Voor beginners is interval training inderdaad niet geschikt, voor gevorderde hardlopers is interval training ideaal om op je snelheid en conditie te trainen.
Maar daar ging het niet om, toch? Meer om de endorfines die depressies als sneeuw voor de zon laat verdwijnen....

zomertje39

Experimenterende gebruiker
HOOOly Shit......mindgamer.......je moet toch na JE GEVOEL eten omdat de licham weet beter wat hij mist. En al die teorie is algemeen , bij iedereen is anders. Je eet niet als een robot met een lijst onder je ogen.En belangerijk is veel water te drinken. Jij bent niet ziek jij hebt dorst. En voor iedereen hier MMS is een aanrader. Gogelen even Miracle Mineral Suplement. Groetjes :grin:

Mindgamer zei:
Wat heeft voeding nou met drugs te maken?
Men onderschat de krachten van gezonde voeding. Dat inspireert mij een handleiding te schrijven, want men kan wel naar de dokter wandelen om pillen te schooien, maar juist eten is vaak weer te moeilijk. En ook al raadt de dokter je aan gezond te eten, hoe ga je dan eten? Lees je überhaupt wel hoe je moet eten? Geeft de dokter je leesvoer mee naar huis? En wat je moet eten? Of kan het je niks schelen en besteed jij je geld liever aan meer drugs?
Ikzelf ben toch echt van mening dat de juiste voedingspatroon het beste is wat jij jezelf kunt geven, als basis naast de reizen wat wij doorgaan. Zie een juist voedingspatroon als een sterk batterij voor de zaklamp waarmee jij het moeras des leven onderzoekt en delen ervan overwint.

Oke, hoe moeten wij dan eten volgens jou?
Dat is heel simpel: je gaat NIET op gevoel eten. Dat doen mensen dus heel vaak. Dat is een hele grote fout die mensen maken.
Het eerste wat je doet is uitrekenen hoeveel calorieën je op een dag moet eten. Via Google kun je gemakkelijk op een“energiebehoefte calculator” raken, en aan de hand daarvan maak je een voedingsschema op: valtaf.nl

Oke, een voorbeeld: ik ben piet en ik raak via Google op: http://www.afvallen-voeding.nl/energie/ ... ormule.php
Daar vul ik mijn lengte in, mijn gewicht, leeftijd en mijn activiteit voor vandaag. Er komt uit dat ik deze dag 2837 Kcal moet eten.
Via mijn account op valtaf.nl, heb ik de volgende schema in elkaar geprutst: http://i33.tinypic.com/1111lsi.jpg
Dit is hoe ik de komende weken ga eten op dagen waarop ik weinig onderneem. Als ik ga sporten, hard moet werken of wat dan ook, dan voeg ik eten toe aan mijn schema tot ik aan mijn energiebehoefte voldoe.

Wat moet ik dan volgens jou eten? Welke producten? Waar kan ik uit kiezen?
Dat is heel simpel: je moet gaan voor de juiste “macronutriënten”
Dat houdt in: de juiste koolhydraten (complexe), proteïnes en vetten.

Wat juist is:

Vetten:
Makreel
Olijfolie
(Cashew) noten
Visolie capsules
Zaadolie

Proteïne (eiwitten):
(magere) kwark
Ei
Noten
Vis: pangasiusfilet, zalmfilet, makreelfilet, koolvis.
Kip
Rundergehakt
Melk

Koolhydraten
Bambix
Brinta
Havermout
Groentes (neem zoveel mogelijk verschillende kleuren groentes, en een hele berg op je bord)
Volkoren pasta
Zilvervlies rijst

Lees hier meer over gezonde producten die je kunt eten: http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/ ... id-113259/

(saus: laat dat over aan je vrije wil, net zoals de andere extra´s zoals sla)

Hoe moet ik dit allemaal eten als ik een druk leven leid?
De meeste van ons leiden een druk bestaan. We hebben het zelfs zo druk dat we onze kinderen toevertrouwen aan vreemden op een kinderopvang. En we krijgen allemaal te maken met veel stress. Alleen daarom al is gezond eten, en NIET op GEVOEL, ontzettend belangrijk!

Je moet streven naar 3 maaltijden per dag. Dat is het beste. Als ontbijt eet je sowieso fruit voor vitamines (banaan, aardbeien, sinaasappelsap(niet te vaak drinken, is slecht voor de binnenkant), druiven)
En kies voor de rest voor één van de producten die hier boven staan.

Hoe gezonde maaltijden snel klaar maken?: schaf een stoomapparaat aan. Dat is het echt waard namelijk. Helaas gaan de goedkopere soorten snel kapot, en zul je ong. meer dan 110,- euro uit moeten geven aan een apparaat. Die van Tefal en die van Destron waren binnen no time kapot. Die van Morphy Richards daarin tegen is dan wel weer hartstikke goed: http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/sho ... Id/kelkoo/
Verder beschik je vast wel over een magnetron of over pannen waarin jij bijv. je melk warm kunt maken.

Haal je eten uit de diepvries en kwak het in je stoomkoker. Wacht een half uurtje en je hebt een hele gezonde maaltijd voor je neus liggen. Het is het echt waard om hier in te investeren. Kijk voor meer stoomkokers op Google.

En is dit het enige wat verstandig is om te doen?

Nee! Zeker niet! Goeie zaak dat jij je zelf voorziet van gezonde voeding, en ook van voldoende voeding, want je eet immers niet meer op gevoel.

Als jij je echt lekker wilt voelen, raad ik je aan om 3x in de week minimaal 30 minuten op één tempo te gaan rennen, maar hee! Bouw dit wel op he..Ik heb er zelf een half jaar over gedaan om een beetje fatsoenlijk te kunnen hardlopen, en dan ook nog dat ik er echt van kan genieten. Eén waarschuwing: het is super verslavend als je het kunt...

En ik raad je aan om supplementen te slikken. Hier noem ik een paar soorten supplementen op die gewoonweg je geld waard zijn:

Spirulina
Visolie

En mocht je gaan hardlopen, dan raad ik je aan om ook Glucosamine te nemen. Is namelijk goed voor je gewrichten.

En nadat je amfetamine hebt gebruikt, of XTC, of GHB, of THC, of wat dan ook; raad ik je aan om “5-HTP” in te nemen. In tegenstelling tot L-tryptofaan, neemt dit wel gelijk op. Ook al slik je een capsule nadat je een eiwit rijke maaltijd hebt genuttigd.
De combinatie van L-tyrosine en vitamine B6, kan ik jullie ook van harte aanraden.

Wat raad je ons nog meer aan om voldoende te herstellen?

Als je wilt herstellen van een depressie, raad ik je aan om het boek: “Uw brein als medicijn” te lezen.
Wil je snel en gezond afvallen? Dan raad ik je aan om het volgende door te nemen: http://forum.bodynet.nl/lees-eerst/3331 ... ticky.html

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en niet in een negatieve spiraal terecht komen van je rot en ongezond voelen, en dit verdoven door drugs te gebruiken.
Voeding en geduld kan een hoop voor je betekenen.

Succes :wave:

Mindgamer

Badass junkie
zomertje39 zei:
HOOOly Shit......mindgamer.......je moet toch na JE GEVOEL eten omdat de licham weet beter wat hij mist. En al die teorie is algemeen , bij iedereen is anders. Je eet niet als een robot met een lijst onder je ogen.En belangerijk is veel water te drinken. Jij bent niet ziek jij hebt dorst. En voor iedereen hier MMS is een aanrader. Gogelen even Miracle Mineral Suplement. Groetjes :grin:
Op gevoel eten is heel onbetrouwbaar. Heeft iets te maken met aanpassing van het lichaam en zo. Stel ik eet op gevoel en dat is dan 2200 kcal per dag, terwijl ik via een calculator vandaag met al mijn activiteiten 3000 kcal moet nuttigen. Ik heb totaal geen honger en ik functioneer er goed op, maar dan lees ik dit geweldige topic en volg ik het advies van Mindgamer om via een schema te eten. Opeens voel ik me veel beter. Mijn humeur klaart op (waarvan ik altijd dacht dat dit goed was), ik krijg veel meer energie, ik krijg meer kleur, enz.
Dan besluit ik weer op gevoel te eten. Heel even, een maandje of zo, krijg ik op bepaalde momenten van de dag een hongerig gevoel in mijn buik, maar langzaam verdwijnt dit. Net zoals mijn besef van de verandering in mijn denken, humeur, gedrag enz. Dit merk je vaak niet eens zo snel op. Je zult alleen uit herinnering opmerken dat je een periode positiever was dan nu, maar dan nog moet je nu weten dat je minder positief bent. Gaat namelijk heel langzaam, die veranderingen. Dat is één van de redenen om NIET op gevoel te eten.
Het valt mij op dat mensen hier onder gezond eten alleen gezonde voedingsproducten verstaan. Terwijl het toch echt ongezond is om hier te weinig van te eten, en dat doe je al snel wanneer jij je gevoel volgt. Daarom raad ik iedereen aan om via een eetschema te eten, en in ieder geval om dit te proberen wanneer je maandenlang teveel en te vaak drugs hebt gebruikt en je hiervan probeert te herstellen.
En water drinken is zeker heel erg belangrijk. Als maatstaf kun jij je de kleur van je eigen plas aanhouden. Hou dit wit in plaats van geel.

Durf trouwens te kijken naar waar jij van overtuigd bent. Is eng, misschien wel verwarrend, maar het is het waard om hier onderzoek naar te doen.

Amaranth

Bewuste gebruiker
En hoe zit het met gewicht. Kun je precies hetzelfde doen als je over-, of vooral ondergewicht hebt?

Mindgamer

Badass junkie
Amaranth zei:
En hoe zit het met gewicht. Kun je precies hetzelfde doen als je over-, of vooral ondergewicht hebt?
Zolang je op onderhoud eet en precies je energiebehoefte van die dag uitrekent, kom je nauwelijks aan in gewicht en/of je valt nauwelijks af. Je gaat hooguit veel energie krijgen, je zeer goed voelen, en dit straal je dan ook uit :mrgreen: Vooral veel vitamine B producten eten; zilvervliesrijst, pangasiusfilet...

Mindgamer

Badass junkie
Chemical zei:
leuk topic mindgamer :wink:. Vraagje, komen endorphines ook vrij bij wielrennen?
Er komen zeker stofjes vrij tijdens wielrennen. Vooral op van die geweldige momenten waarop je keihard gaat en als een speer over een wegdek heen sjeest. Vooral krijg je dan adrenaline, en dat is ook zeer zeker goed voor je herstel. Uiteindelijk moet je doen wat je leuk vind om te doen, maar het 30 min. op één tempo hardlopen is gewoon goed om te genezen van een depressie, en vooral effectief als je daarnaast dus via een eetschema eet (dus genoeg voedsel binnen krijgt) en nog veel omega 3 binnen krijgt (vette vis, visolie capsules) Je kan ook makkelijk veel wielrennen en 1x in de week 30 min. rustig hardlopen (het gaat erom dat je één tempo blijft volhouden die 30 minuten) Dat doe ik de laatste paar weken ook, en als je het 1x in de week doet merk je pas echt hoe lekker dat is, want die uren daarna voel ik me kip lekker :grin: En het is nog gezond voor je ook, maar voeding is het aller aller aller belangrijkste, naast slaap en beweging :rock:

Mindgamer

Badass junkie
En wat ik nog wil zeggen over visolie, is dat dit pas merkbaar is na een halfjaar.... :( Dus moet je het eerst een half jaar trouw slikken wil je er wat van merken, maar dat moet je absoluut niet demotiveren, want die capsules zijn niet eens zo heel duur, het is sowieso gezond voor je, en na een half jaar lang trouw slikken heb je er voordeel bij.

timmaniac

Bewuste gebruiker
heel erg goede tips Mindgamer!

Ik slik zelf al een aantal jaren spirulina (tip: koop bij de kruidvat de veel goedkopere huismerk spirulina, werkt IMHO even goed, en is de helft van de prijs in vergelijking met die van marcus rohrer)

En letterlijk al dat voedsel wat je aanbeveelt eet ik minstens een paar keer per week. (behalve het vlees, ik eet helemaal geen vlees, en de melk; (vind ik niet lekker+ teveel indicaties dat het niet zo goed voor je is, en omdat er per glas melk een vingerhoedje koeienpus inzit door het grove machinale melken van koeien tegenwoordig))

Vraagje: ik eet al veel vis (gemiddeld om de 2/3 dagen), heeft het dan nog nut om visolie te slikken?

gezond eten FTW! :rock:

nog een toevoeging: Groene thee :rock:

Mindgamer

Badass junkie
Ja, visolie is goed voor je membraan. Ik zou elke dag minstens één capsule nemen, en daarnaast nog af en toe vis eten, maar dat deed je al :)

Bedankt voor die Spirulina tip trouwens :)
Die dure Spirulina betaal je volgens mij nog het meest voor die glazen potjes :beer:

Amaranth

Bewuste gebruiker
Mindgamer zei:
Amaranth zei:
Zolang je op onderhoud eet en precies je energiebehoefte van die dag uitrekent, kom je nauwelijks aan in gewicht en/of je valt nauwelijks af. Je gaat hooguit veel energie krijgen, je zeer goed voelen, en dit straal je dan ook uit :mrgreen: Vooral veel vitamine B producten eten; zilvervliesrijst, pangasiusfilet...
En als je daarnaast nou nog eens een paar kilo'tjes wil aankomen? :P

Mindgamer

Badass junkie
Dan voeg je om de twee weken 200 kcal toe aan je energiebehoefte op onderhoud, totdat je in BodyFat stijgt. Ga niet hoger dan 500 kcal wat je eraan toevoegt. Dus mocht je energiebehoefte 2500 kcal zijn op onderhoud, dan voeg je er maximaal 500 kcal aan toe om toe te nemen in vet.

Als je wilt afvallen mag je maximaal 500 kcal onder je onderhoud eten, en dan trek je om de twee weken 200 kcal af van je onderhoud, totdat je er 500 kcal ervan af hebt getrokken, en lager dan dit ga je niet eten, want dat is hartstikke ongezond. Dus stel je energiebehoefte op onderhoud is 2900 kcal, dan zak je niet verder in je aantal calorieën dan 2400 kcal voor als je wilt afvallen.

Ga voor de juiste voedingsproducten, en voor als je af wilt afvallen raad ik je aan om krachttraining te doen. Dit doe je 3x in de twee weken. Puur om je genoeg tijd te geven om te herstellen. Loop één keer in de week 30 minuten hard.

Spor

Wijs gebruiker
Interessant topic :)

Afgezien van mijn drugsgebruik leef ik zelf heel erg gezond. Over het algemeen hou ik een redelijk regelmatig eet / slaappatroon aan, ik eet heel veel fruit en groente en verder eet ik ook gezond. Tenslotte sport ik 2-3× per week intensief.

Maar het mag wel eens benadrukt worden, ik sta er keer op keer van te kijken hoeveel goed eten uit maakt zowel voor als na een trip. Vroeger at ik lang niet zo gezond en ik kan wel zeggen dat ik nu overduidelijk verschil merk !

Bovenaan