Harde wetenschap is kut...

NexxtGen

Belezen gebruiker
Yo mensen,

ik vraag me af of er meer mensen zijn die de effecten op lange termijn ook zo op een wetenschappelijke/objectieve kant bekijken zoals ik en daar een beetje depri/hopeloos van worden. Ik heb het specifiek gezien over de gevolgen van langdurig speedgebruik van 2 tot 4 dagen per week, 1 gram (goeie) per week, wat voor mij nogal wat is. Ik voel me namelijk de laatste tijd nogal kut/moedeloos/ongeconcentreerd zonder speed en dan lees ga ik een beetje erover leze online en dan hebben ze het over dat het de dopamine-aanmaak als gevolg van de afgestompte neuronen onherstelbaar beschadigd is. Hoe kut is dat, dan ga ik me voor de rest van mijn leven dus zo kut voelen :confused: kan je dan niet beter zoals Herman Brood gewoon ervoor kiezen verslaafd te zijn en je elke dag niet zo kut voelen? Ik zou er gewoon nog over nadenken ook, zeker als op mezelf zou wonen. Dan maar vroeg sterven, maar voor de rest van me leven zo kut voelen als dit, dat nooit. (btw het is 3 weken geleden dat ik voor het laatst gebruikt heb, dus het is niet zo, dat ik eergisteren gebruikt heb en last heb van de dinsdagdip of zo :wink:) En het truukje van "probeer iets te vinden wat je interesseert, sport, hobby, iets en ga ervoor!" werkt niet meer bij mij. Niets interesseert me niet meer, ik heb nergens meer een passie voor. Als ik sport heb ik constant het gevoel dat ik door een waas heen kijk en gevangen ben in het staren en het denken aan niets. De mentale barrières zijn te groot geworden, niets doet me nog iets. Ik blijf dromen, maar ik wil weer wakker worden en helder kunnen denken!!

Verhaal was bedoeld als uitlaatklep, maar reageer gerust als je een soortgelijke gedachtegang hebt en ik zal reageren.

RobTrip

Belezen gebruiker
Wow, klinkt heftig. Ik heb zelf totaal geen verslafing ofzo, maar probeer toch een tip te geven :) Ik denk dat het in het begin pittig en kut is, maar als je eenmaal afkickt(makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk :flushed: ) zal alles denk ik beter zijn. Het is natuurlijk beter dan verslaafd zijn, dat is imo echt een uitweg. Hopelijk heb je er wat aan en zet em op! Misschien is een afkickkliniek iets, wat het klinkt niet echt goed :(

Chris Pontius

Badass junkie
NexxtGen zei:
kan je dan niet beter zoals Herman Brood gewoon ervoor kiezen verslaafd te zijn en je elke dag niet zo kut voelen?

En eindigen met een vogel op je kop terwijl het kwijl van je mondhoeken druipt?

Wat is de langste periode dat je gestopt bent met pep?

NexxtGen

Belezen gebruiker
Chris Pontius zei:
NexxtGen zei:

Mwja weet je wat het is... ik ben inmiddels wel geminderd met veel gebruiken tot één keer per 3 weken in het weekend, maar het gaat gewoon niet beter. Het is juist dat ik niet écht verslaafd aan die zooi ben, want anders zou ik het nu nog steeds vaker doen, maar ik zit er zo mee dat er iets kapot in mijn hersenen is gegaan wat nooit meer goed komt snap je? 3 weken geleden had ik gebruikt en daarvoor 2 maanden niet en tijdens die 2 maanden geen ENKELE verbetering... daarom ben ik een beetje de moed aan het opgeven. De geestelijke verslaving heb ik overwonnen, maar het is zo kut dat ik lichamelijk voor de rest van me leven met de gebakken peren zit...iets wat ik, nog veel erger, aan het accepteren ben met de hoploosheid tot gevolg.

Chris Pontius

Badass junkie
NexxtGen zei:
Chris Pontius zei:
NexxtGen zei:

Mwja weet je wat het is... ik ben inmiddels wel geminderd met veel gebruiken tot één keer per 3 weken in het weekend, maar het gaat gewoon niet beter. Het is juist dat ik niet écht verslaafd aan die zooi ben, want anders zou ik het nu nog steeds vaker doen, maar ik zit er zo mee dat er iets kapot in mijn hersenen is gegaan wat nooit meer goed komt snap je? 3 weken geleden had ik gebruikt en daarvoor 2 maanden niet en tijdens die 2 maanden geen ENKELE verbetering... daarom ben ik een beetje de moed aan het opgeven. De geestelijke verslaving heb ik overwonnen, maar het is zo kut dat ik lichamelijk voor de rest van me leven met de gebakken peren zit...iets wat ik, nog veel erger, aan het accepteren ben met de hoploosheid tot gevolg.

Het is inderdaad zo dat er steeds wat kapot gaat in je hersenen, maar ik zie dit net zoals met alcohol; je verliest inderdaad een hoop hersencellen, maar in de praktijk merk je niets van dat ene nachtje drinken.
Ik heb redelijk wat pep gebruikt maar als ik een pauze neem van 2 maanden, voel ik me wel weer de oude. Zou het ook niet iets psychologisch kunnen zijn, juist omdat je bang bent dat het niet meer goed komt?

Vaste klant

Bewuste gebruiker
Ik ben totaal geen wetenschapper of iets, maar ik ken het wel een beetje dat je meteen heel depri kan worden van een bericht of heel je leven om willen gooien door zoiets.. Maar probeer dit in je achterhoofd te houden: Er zijn ZOOOO ontzetten veel onderzoeken naar van alles en nog wat gedaan. Niet al die onderzoeken zijn helemaal 100% te vertrouwen. Dus ga nou niet blindelings op dat bericht af maar ga na bij jezelf: Ok je bent iets te ver gegaan DIT is het moment om te stoppen. En ik ben er van overtuigd dat die afsterving van neuronen (dat permanent schijnt te zijn) niet het eind van de wereld is. Er zullen vast nog wel genoeg neuronen over zijn in jou hoofd waarmee je de rest van je leven gewoon gelukkig door kan gaan. Probeer het opzij te zetten en normaal gelukkig te gaan leven, zonder drugs. Want er is een tijd van komen en een tijd van gaan, dat geldt ook voor drugs. En als jij zegt dat je je hier zorgen om maakt is dit denk ik de tijd van gaan voor jou.

drugsgebruiker

Experimenterende gebruiker
Ik denk echt niet dat bewust kiezen voor een verslaving een oplossing is, want je zult dan net zo goed momenten hebben dat je je compleet kut voelt. Uiteindelijk zul je meer en meer moeten gebruiken, ga je misschien speed spuiten ofzo of je wordt er ongevoelig voor (zoals herman brood met speed heeft gehad)

Daarnaast zijn er zat mensen die vroeger hevig hebben gebruikt, gestopt zijn, en die hebben daar heus geen spijt van.

Geef het nog meer tijd en niet opgeven!

Beste Nexxtgen,

Zelf ook aardig gebruikt, en heb ook het gevoel dat er wellicht wat mis kan zijn in mijn hoofd, of dat mijn capaciteit iig niet is zoals het had kunnen zijn... wat natuurlijk nooit te achterhalen is, als de vraag uberhaupt al relevant is, "gedane zaken nemen immers geen keer"

Wat er volgens mij toe doet is dat je gaat zoeken naar wat je wilt.
Doelen stellen die op relatief korte termijn haalbaar zijn.
Uitzoeken wat je niet wilt is ook uitzoeken wat je wilt.

je geeft aan dat sporten je niet de voldoening geeft die je zoekt, maar welke voldoening zoek je dan in sport? je moet sporten laten voor wat het is: sport. feit is wel dat je met een fit lichaam steviger in de wereld staat, steviger in je schoenen. feit is ook dat je afleiding kunt zoeken in sport, een stuk hardlopen in het bos is tijd voor jezelf pur sang.

Doel kan zijn: een fit lichaam hebben
mogelijke middelen die daar voor nodig zijn:
1. Goede voeding, 2. x aantal keer in de week intensief sporten 3. x aantal keer in de week matig intensief sporten ( 30 tot 60 min wandelen ofzo)
of wat jouw lichaam dan ook nodig heeft, bij wat voor doel je je ook stelt;

bepaal wat het doel is.
bepaal wat daarvoor nodig is.
wees reeel met het stellen van doelen, aan de hand van wat er voor nodig is.
en dan komt het simpel weg tot het doen!

als je iets doet zonder doel, zul je geen voldoening vinden.. wat je ook doet

lees over wat je wilt bereiken/ verdiep je in je doel.
zo voorkom je dat je te veel hooi op de vork neemt, een te hoog gegrepen doel is snel gesteld.

Na twee maanden verwachten dat je weer helemaal "de oude" bent ? !
ik zou zeggen minimaal 6 maanden clean en dan nog eens kijken of je niet "veranderd" bent. twee maanden is niet veel. Sowieso is stoppen met gebruiken niet het middel om je doel te bereiken. waar; het omgaan met je verslaving is onderdeel van het bereiken van je doel, maar slechts een klein deel. de moeilijkheid zit in het ervaren van geluk zonder drugs. geloof mij!
een gesprek met iemand van buiten af zou hulpvol kunnen zijn, al moet je wel beseffen dat jij het moet doen, als je wilt doen. dat is stap 1 : Wat wil je ?

kijk niet (teveel) naar zaken die geweest zijn. Evaluatie is noodzakelijk, maar het benoemen van falen en fouten is slechts tot een bepaald niveau wenselijk.

leren van fouten = het in de toekomst anders doen
leren van fouten is niet stilstaan bij het feit dat het fout is...
dus: leren = veranderen

als je echt wilt veranderen, een gelukkiger leven wilt ervaren, zul je ingrijpende veranderingen in je huidige levensstijl moeten aanbrengen.

zoek niet uit wie je bent... Bepaal wie/wat je wilt zijn

gebruik je talenten
neem iedere dag een uur vakantie
doe nieuwe dingen
zorg voor uitdagende levensdoelen
zorg voor een fit lichaam
denk aan dingen die je wilt
lees en leer hoe je brein werkt

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Zou het ook niet iets psychologisch kunnen zijn?
Dit dacht ik ook. Als je veel pep gebruikt heb je meer zin, meer concentratie etc, hier kan je wat gewend aan raken en als normaal gaan zien waardoor normaal nuchter als geen zin en slechte concentratie wordt gezien. Ik dacht eerst ook zo.

Stopt eerst eens 2 maanden om goed te kunnen oordelen.

Bovenaan