Harm reduction: tanden

Casrus

DF-koning
Hoe bescherm ik mijn tanden (een beetje) tijdens het freebasen?

Heb een goed gebit, maar sommige van de spullen die ik rook (O-PCE en MDPHP Freebase en heel soms meth) zijn waarschijnlijk erg corrosief?

Tips?

Neo-Shulginist

Badass junkie

Heb een goed gebit, zj. maar sommige van de spullen die ik rook (O-PCE en MDPHP Freebase en heel soms meth) zijn waarschijnlijk erg corrosief?

Tips?
De schade aan je gebit komt meer door de stimulerende werking van drugs, dan doordat de rook gevaarlijk is voor je tanden.

Stimulerende drugs:
-verminderen speekselproductie
-bevorderen onbewuste kauwbewegingen
-leiden af waardoor je niet goed meer je tanden poetst

Door de combinatie van die drie dingen kan je gebit langzaam vergaan:
-Door de kauwbewegingen slijten je tanden sneller.
-Speeksel spoelt normaal gesproken bacteriën weg van je tanden, dus als je mond droog is dan kunnen bacteriën blijven groeien.
-Als je je tanden niet goed poetst dan blijft tandplak zitten, wordt het tandsteen, kan het tandvlees gaat irriteren of onsteken, en als dat niet wordt behandeld kunnen de wortels van tanden en kiezen beschadigen waardoor die gaan uitvallen.

Wat je eraan kan doen is:
-Lagere doseringen nemen
-Minder lang wakker blijven
-Tussendoor je tanden poetsen
-Voldoende (maar niet te veel) water drinken
-Regelmatig naar de mondhyhiënist gaan

Casrus

DF-koning
Misschien helpt glazuur beschermende tand gel of pasta op je tanden smeren

Zou kunnen.

De schade aan je gebit komt meer door de stimulerende werking van drugs, dan doordat de rook gevaarlijk is voor je tanden.

Stimulerende drugs:
-verminderen speekselproductie
-bevorderen onbewuste kauwbewegingen
-leiden af waardoor je niet goed meer je tanden poetst

Door de combinatie van die drie dingen kan je gebit langzaam vergaan:
-Door de kauwbewegingen slijten je tanden sneller.
-Speeksel spoelt normaal gesproken bacteriën weg van je tanden, dus als je mond droog is dan kunnen bacteriën blijven groeien.
-Als je je tanden niet goed poetst dan blijft tandplak zitten, wordt het tandsteen, kan het tandvlees gaat irriteren of onsteken, en als dat niet wordt behandeld kunnen de wortels van tanden en kiezen beschadigen waardoor die gaan uitvallen.

Wat je eraan kan doen is:
-Lagere doseringen nemen
-Minder lang wakker blijven
-Tussendoor je tanden poetsen
-Voldoende (maar niet te veel) water drinken
-Regelmatig naar de mondhyhiënist gaan

Dank je.

Maar als een gebitsbeschermer tegen rook-verkleuring werkt, zou het hier dan ook niet werken?

Hippie Langwaus

DF-koning
Is een andere toedieningsroute nog te overwegen of is de snelle piekconcentratie in je bloed juist hetgeen wat het aantrekkelijk maakt voor je?

Zweevteev

Wijs gebruiker
- Speeksel spoelt normaal gesproken bacteriën weg van je tanden, dus als je mond droog is dan kunnen bacteriën blijven groeien.
Blijf je niet speeksel aanmaken zolang je iets in je mond hebt, zoals kauwgom of een zuigsnoepje? Zou dat mogelijk ook helpen?

Mondhygiëne is sowieso belangrijk, ook zonder drugs, dus wat misschien helpt is om ervoor te zorgen dat je routinematig tweemaaldaags je tanden begint te poetsen, je daarna altijd je tanden flost of een tandenstoker gebruikt om al het vuil weg te halen wat er dan nog zit en daarna je mond te spoelen met wat mondwater. Misschien handig om zoiets in huis te halen:

1000023933.png

Casrus

DF-koning
Is een andere toedieningsroute nog te overwegen of is de snelle piekconcentratie in je bloed juist hetgeen wat het aantrekkelijk maakt voor je?

Roken vind ik een fijne ROA voor dit soort middelen als ik maar één nacht heb.

Blijf je niet speeksel aanmaken zolang je iets in je mond hebt, zoals kauwgom of een zuigsnoepje? Zou dat mogelijk ook helpen?

Mondhygiëne is sowieso belangrijk, ook zonder drugs, dus wat misschien helpt is om ervoor te zorgen dat je routinematig tweemaaldaags je tanden begint te poetsen, je daarna altijd je tanden flost of een tandenstoker gebruikt om al het vuil weg te halen wat er dan nog zit en daarna je mond te spoelen met wat mondwater. Misschien handig om zoiets in huis te halen:

Bekijk bijlage 54551
Heb liever houten tandenstokers (en het allerliefste een houten tandenborstel stok maar die moesten uit Turkije komen).

je moeder

Wijs gebruiker
Stoken was bij mij de effectiefste manier om gaatjes tegen te gaan, want de bacterien die zich in die ruimtes ophopen, juist die veroorzaken gaatjes. Ik heb al 25 jaar geen gaatjes meer…

Opzich is alleen stoken genoeg, flossen werkt lang zo goed niet.
Als je grote ruimtes tussen je tanden hebt die te groot zijn voor een stoker, dan moet je van die ragertjes kopen.

@Casrus Jij gaat toch ook 1 of 2 keer per jaar voor controle naar de tandarts? Als je bezorgd bent om je glazuur vraag je dat daar dan niet hoe het ervoor staat?

Casrus

DF-koning
Stoken was bij mij de effectiefste manier om gaatjes tegen te gaan, want de bacterien die zich in die ruimtes ophopen, juist die veroorzaken gaatjes. Ik heb al 25 jaar geen gaatjes meer…

Opzich is alleen stoken genoeg, flossen werkt lang zo goed niet.
Als je grote ruimtes tussen je tanden hebt die te groot zijn voor een stoker, dan moet je van die ragertjes kopen.

@Casrus Jij gaat toch ook 1 of 2 keer per jaar voor controle naar de tandarts? Als je bezorgd bent om je glazuur vraag je dat daar dan niet hoe het ervoor staat?

Heb een bit laten maken tegen het tandenknarsen en heb gevraagd hoe het met tanderosie stond. Mijn tandarts zei dat hij dat op dat moment niet kon zeggen.

je moeder

Wijs gebruiker
Vaag antwoord van de tandarts.

Ik had nog nooit van tanderosie gehoord 😬
Dat is idd wel iets om bezorgd over te zijn.

Laatst bewerkt:

je moeder

Wijs gebruiker
Maar dan nog krijg ik ze er amper tot niet tussen
Ow daarom breken ze ook zo snel…
Bij een rager gebeurd dat misschien minder.
Denk dat die ook snel breken hoor want een dunne rager heeft ook een dunner draadje/stangetje.

Mij is geadviseerd om na het poetsen de mond te spoelen voor tussen de tanden.
Spoelen met mondwater of kan dat ook met een apparaatje waar een straaltje water uit komt?

Kordie

DF-koning
of kan dat ook met een apparaatje waar een straaltje water uit komt?

Die heb ik ok nog ergens in de kelder staan.
Was echt wel een ideaal ding.
Maar de gehele wasbak inclusief spiegels lagen vol met water als ik ermee aan de slag was gegaan.

Ik spoel nu gewoon via een bekertje meerdere malen per week.

JeetjeMineetje

Bewuste gebruiker
Wat ik elke dag doe voor goede tandverzorging:
- Eerst met een zachte tandenborstel wat grove restjes tussen de tanden weg te halen/strijken.
- Dan met een grove rager tussen de kiezen (Interprox Plus ragers micro groen).
- Daarna met een fijne rager tussen alle tanden en kiezen (GUM Trav-ler 0,6 mm).
- Vervolgens met een elektrische tandenborstel (Philips Sonicare) 5 seconden (zachtjes) tegen de elke rand van het tandvlees houden, waar het een kies/tand raakt.
- Daarna een tongschraper gebruiken (Halita Tongreiniger)
- Als laatste 30 secondes met 15 ml mondspoelen (Vitis Gezond tandvlees mondspoeling 500 milliliter).

Ik doe het op deze manier op instructie van mijn paradontoloog en mondhygiënist ivm parodontitis (ontstoken/teruggetrokken tandvlees) wat ik heb gehad en 2 spalkjes die ik heb na mijn beugel.
Sindsdien heeft mijn tandarts in ieder geval NIETS meer te klagen.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan. Succes! 😁

Bovenaan