De schade aan je gebit komt meer door de stimulerende werking van drugs, dan doordat de rook gevaarlijk is voor je tanden.Hoe bescherm ik mijn tanden (een beetje) tijdens het freebasen?
Heb een goed gebit, zj. maar sommige van de spullen die ik rook (O-PCE en MDPHP Freebase en heel soms meth) zijn waarschijnlijk erg corrosief?
Tips?
Misschien helpt glazuur beschermende tand gel of pasta op je tanden smeren
De schade aan je gebit komt meer door de stimulerende werking van drugs, dan doordat de rook gevaarlijk is voor je tanden.
Stimulerende drugs:
-verminderen speekselproductie
-bevorderen onbewuste kauwbewegingen
-leiden af waardoor je niet goed meer je tanden poetst
Door de combinatie van die drie dingen kan je gebit langzaam vergaan:
-Door de kauwbewegingen slijten je tanden sneller.
-Speeksel spoelt normaal gesproken bacteriën weg van je tanden, dus als je mond droog is dan kunnen bacteriën blijven groeien.
-Als je je tanden niet goed poetst dan blijft tandplak zitten, wordt het tandsteen, kan het tandvlees gaat irriteren of onsteken, en als dat niet wordt behandeld kunnen de wortels van tanden en kiezen beschadigen waardoor die gaan uitvallen.
Wat je eraan kan doen is:
-Lagere doseringen nemen
-Minder lang wakker blijven
-Tussendoor je tanden poetsen
-Voldoende (maar niet te veel) water drinken
-Regelmatig naar de mondhyhiënist gaan
Dat weet ik niet eerlijk gezegd. Ik denk dat het weinig kwaad kan, maar ook dat het weinig helpt.Maar als een gebitsbeschermer tegen rook-verkleuring werkt, zou het hier dan ook niet werken?
Blijf je niet speeksel aanmaken zolang je iets in je mond hebt, zoals kauwgom of een zuigsnoepje? Zou dat mogelijk ook helpen?- Speeksel spoelt normaal gesproken bacteriën weg van je tanden, dus als je mond droog is dan kunnen bacteriën blijven groeien.
Mondhygiëne is sowieso belangrijk, ook zonder drugs, dus wat misschien helpt is om ervoor te zorgen dat je routinematig tweemaaldaags je tanden begint te poetsen, je daarna altijd je tanden flost of een tandenstoker gebruikt om al het vuil weg te halen wat er dan nog zit en daarna je mond te spoelen met wat mondwater. Misschien handig om zoiets in huis te halen:Hoe bescherm ik mijn tanden (een beetje) tijdens het freebasen?

Is een andere toedieningsroute nog te overwegen of is de snelle piekconcentratie in je bloed juist hetgeen wat het aantrekkelijk maakt voor je?
Stoken was bij mij de effectiefste manier om gaatjes tegen te gaan
Ja ze breken wel eens.Bij mij blijven die stokken altijd tussen de tanden zitten.
Stoken was bij mij de effectiefste manier om gaatjes tegen te gaan, want de bacterien die zich in die ruimtes ophopen, juist die veroorzaken gaatjes. Ik heb al 25 jaar geen gaatjes meer…
Opzich is alleen stoken genoeg, flossen werkt lang zo goed niet.
Als je grote ruimtes tussen je tanden hebt die te groot zijn voor een stoker, dan moet je van die ragertjes kopen.
Opzoek naar duurzame TePe ragers? | Tandwinkel.nl
Ontdek TePe interdentale ragers bij Tandwinkel.nl! ✓ Een duurzame optie ✓ TePe Original, Easypick, Angle of Extra Soft ✓ Altijd voordeligtandwinkel.nl
@Casrus Jij gaat toch ook 1 of 2 keer per jaar voor controle naar de tandarts? Als je bezorgd bent om je glazuur vraag je dat daar dan niet hoe het ervoor staat?
Ja ze breken wel eens.
Je moet ze ook eerst een beetje nat maken.
Ow daarom breken ze ook zo snel…Maar dan nog krijg ik ze er amper tot niet tussen
Denk dat die ook snel breken hoor want een dunne rager heeft ook een dunner draadje/stangetje.Bij een rager gebeurd dat misschien minder.
Spoelen met mondwater of kan dat ook met een apparaatje waar een straaltje water uit komt?Mij is geadviseerd om na het poetsen de mond te spoelen voor tussen de tanden.
of kan dat ook met een apparaatje waar een straaltje water uit komt?