Hellup! Stoppen met blowen

Hoi internet!

Na 30 jaartjes alles zelf zo'n beetje op te lossen ga ik nu dan toch maar eens voor een hulplijn, hopelijk zijn jullie dat! Ik probeer echt al jaren te stoppen met blowen, en hoe trots ik ook ben, ik zal toch echt moeten toegeven dat het me zelf gewoon niet lukt.

Ik denk dat ik vanaf m'n 14e blow om onder het leven uit te komen, jarenlang met vrienden, maar immidels rook ik liever solo omdat ik er hoe ouder ik word, steeds meer introvert van word. Mn meeste vriendin in mn directe omgeving zijn allang gestopt, maar op een of andere manier kan ik er maar geen genoeg van krijgen. En ik ben nu op een punt gekomen dat het voelt alsof mn hele leven er zo'n beetje om draait.

Ik bedoel, don't get me wrong. Ik heb alles best okè. Ik heb een baan, laatst een huis gekocht, alles is wel voor elkaar zeg maar. En 8 uurtjes op werk nuchter zijn ben ik wel gewend, da's geen probleem. Het is gewoon als ik thuis kom MOET ik blowen. Ik kan niet een dag niet smoken. Andere activiteiten ontwijk ik, want hoe meer tijd op Cloud 9, hoe beter. Ik hou er zoveel van dat slaat echt nergens meer op. Als ik probeer te stoppen of te minderen kan ik uren nadenken en beredeneren waarom het beter zou zijn om tòch nog effe eentje te roken. Dat is verslaving denk ik, mn eigen hoofd houdt me gewoon voor de gek lol..

Anyway. De tijd gaat maar voorbij, ik had me voorgenomen om voor mn 30e te stoppen, maar als ik zo doorga ben ik straks 80, is mn leven zowat voorbij, en heb ik er niks van meegekregen😂

Ik wil graag vrij zijn, vrij van het constant moeten van de verslaving. Ik voel me net of ik vastzit ik drijfzand, het is zo verwoven met mijn 'zijn' dat ik gewoon niet meer anders weet. En ik weet dat er veel meer uit het leven te halen is als ik het niet de hele tijd probeer te ontwijken!

Bedankt als je dit tot nu toe allemaal hebt gelezen, kudo's voor jou! Was een dikke valstrik he, je dacht hij wil wat vragen, maar neehoor eerst een lang verhaal. Dat moest ik even kwijt allemaal. Ik vroeg me af of deze dingen ook herkenbaar zijn voor sommigen van jullie.

Maar wat ik vooral graag wil weten of er voor wietverslaving ook meetings zijn, dat je echt met anderen in aanraking komt die hetzelfde probleem en doel hebben, zodat je een beetje kan sparren met elkaar. En ook geen mensen hoeft lastig te vallen met jouw ellende die er verder niks mee te maken hebben. Ik voel me nu al bijna of ik jullie er mee lastig val, op een daardoor bedoeld forum😂 Aard van het beestje I guess.

Als jullie je eigen ervaringen willen delen, wat voor je werkte met stoppen, waarom, of wat dan ook wil delen over dit onderwerp of alles wat hierboven staat, graag.

Bedankt eh internet

benzzzy

Badass junkie
Verlein de mogelijkheid tot.

Verwijder de nummers van je dealers ga niet meer om met bepaalde mensen verhuis neem een vakantie.

Als er geen mogelijkheid is dan zal je brein het idee om het toch te doen een stuk minder op brengen en een stuk minder serieus maken.

De 1e fase is vaak het lastigst gezien je hier juist gaat merken wat de schade is van het gebruik en er non stop aan herinnerd word dat je niet meer kan gebruiken en ondanks dat je weet dat wiet slecht voor je is zal je denken aan al die mooie momenten.
Net alsof iemand dood is gegaan waar je veel om gaf.

Dit is uiteraard een waan idee.

Er zit hier geen kern van waarheid in.
Ja de momenten waaren mooi maar dat is wat drugs doen.
Hoe diep I'd de kuil die je er uiteindelijk mee hebt kunnen graven?
1 meter 1 km 1000?

Mijn tip neem een vakantie zonder wiet.
Ergens om even je kop op een rijtje te zetten zonder wiet.

Een plek om de ergste fase te overbruggen zonder de toegang van wiet op handbereik(06 dealer of shop).

Dan is de kunst nog om clean te blijven wat even goed lastig is.
Maar dat is te doen zolang je je erop wijst dat gebruik het niet waard is.

benzzzy

Badass junkie
Als je naar meetings gaat ben er dan aub bewust van dat een groot deel van de verslaafden ooit een relapse krijgt.

Laat je niet mee trekken in hun problemen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Hoi @Anoniempje420 :)

Goed dat je deze stap zet!

Zelf verdeel ik het aanpakken van een verslaving in twee gedeelten: korte en lange termijn.

Korte termijn kan zijn:

- Zorgen dat er geen beschikbaarheid is. Dus niet in huis halen, eventuele nummers van dealers verwijderen, niet toelaten dat mensen het bij jou thuis gebruiken, niet daar naartoe gaan waar gebruikt wordt, etc. (Dit gezegd hebbende, ik heb zelf meestal nog wel wiet in huis gehad tijdens periodes dat ik ermee wou stoppen. :sweatsmile: Maar ik zou het niet aanraden.)
- Afleiding: Activiteiten doen die je afleiden van denken aan in jouw geval wiet. Bijvoorbeeld sporten, een hobby beoefenen, vakantie, sociale activiteiten met niet gebruikende mensen.
- Motivatie gebruiken om een langere tijd wietvrij te realiseren: filmpjes over stoppen met wiet kijken, succesverhalen van mensen lezen voor inspiratie, je eigen motivatie utiliseren.
- Ik heb hier zelf op het forum een topic aangemaakt om korte termijn voornemens te maken. Dit topic heeft als doel een persoonlijk concreet (met plan van uitvoering, periode, etc.) voornemen te stellen op de korte termijn en op een publieke plek, zodat je een soort van sociale controle hebt. Het is dan niet meer alleen jij die privé een afspraak met jezelf maakt, maar jij die dat doet onder het meekijkend oog van anderen. Zodat je een extra stok achter de deur hebt om dat voornemen ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Dit kan net die extra motivatie geven die je nodig hebt. Hierbij de link mocht je interesse hebben:

Voornemen topic

Op de lange termijn niet gebruiken draait in mijn ogen om:

1: Discipline

Pure wilskracht. Op de momenten dat je hunkert naar wiet of om de een of andere reden in een situatie bent waar er de beschikking over is en je motivatie weg is (vertrouw nooit alleen op motivatie), tóch niet toegeven daaraan.

2: Een fundamentele verandering in jouw nuchtere staat van welzijn.

Je kunt wellicht een leven lang puur op discipline tegen een (wiet)verslaving blijven vechten, maar je kunt ook jezelf veranderen op zo'n manier dat er helemaal geen behoefte is aan wiet. Wiet geeft een high, maar wat als je van jezelf al een hoge staat van welzijn hebt? Zelf heb ik bijvoorbeeld de vaagheid die je krijgt van high zijn van wiet geassocieerd met een fijn gevoel. Maar toen ik me eenmaal zelf nuchter veel beter voelde, was die vaagheid maar vervelend en de high eigenlijk niet waard. Je kunt je nuchter zelfs zó goed voelen, dat de high van wiet je staat van welzijn naar beneden haalt. Als dat geen motivatie is om te stoppen. :)

Maar dit vereist dus een fundamentele verandering in jezelf. Maar zie dit niet teveel als in 1 keer moeten veranderen. Het is toch vaak een proces van 1 stap vooruit, 1 stap achteruit, 2 stappen vooruit, etc. Zeggen dat je 'er bent' is eigenlijk nooit een goed idee is mijn eigen ervaring. Altijd alert blijven.

Fundamentele verandering kan bijvoorbeeld het leven van je droom zijn. Stoppen met iets dat je haat en beginnen met iets waar je van houdt. Bijvoorbeeld op gebied van carrière. Het kan ook een fundamentele verandering in je levensstijl zijn: gezond gaan eten, regelmatig sporten/bewegen, een goed slaapritme aannemen. Mocht iemand dat nog niet doen. En het kan ook een meer spiritueel iets zijn: meer in contact met jezelf komen met behulp van bijvoorbeeld meditatie, mindfulness, yoga.

Waar de fundamentele verandering om draait denk ik, is dat je op een hogere frequentie/golflengte gaat functioneren. Misschien wat zweverige termen voor: een hogere staat van welzijn/gelukkig zijn. Als je van jezelf al gelukkig bent, is die aantrekkingskracht van wiet of welk ander middel (of activiteit, object, persoon) waar je verslaafd aan bent, lang niet zo sterk meer of verliest het zelfs al zijn allure. Je kunt je dan niet eens meer voorstellen dat je vroeger zo hunkerde naar dat.

Maar nogmaals: wees voorzichtig met conclusies en blijf alert.

8️⃣6️⃣

Badass junkie

Ik ben sinds vorige week vrijdag bezig, ik begin rustig met afbouwen en blowvrije dagen. Het bijhouden van mijn cannabisbeslommeringen in deze blog helpt wel vind ik zelf.

Bedankt voor jullie tips jongens!

Daar zal ik eens even mee aan de slag. Ik ben nu al aan het minderen van 15/20 euro wiet per dag naar 1 joint per dag, zodat ik alvast maar moet wennen aan het vermaken van mezelf in een nuchtere staat. Ik dacht als cold turkey in 1x niet lukt moet het in ieder geval maar erg minimaal.

@benzzzy ben je wel eens bij zo'n meeting geweest? Ik dacht dat het misschien zou kunnen helpen om er echt bewust mee bezig te zijn als je bijv voor een groepje mensen 'verantwoording moet afleggen' over je gebruik

@8.6 Okok, dus je bent al best aan t afbouwen hoor ik, hoe pak je dat precies aan dan? Schemaatje gemaakt oid?

Ik zal voor mezelf eens goed nadenken over hoe ik dit allemaal kan vormgeven naar een concreet plan iig🤓

De Zandman

DF-koning
Er is een zelfhulp groep netwerk, dat heet: Narcotic Anonymus.
Dit werkt hetzelfde als de A A.
Misschien kun je daar iets mee, maar let wel, daar komen ook mensen die aan de zware drugs zitten, en idd, laat je niet meeslepen!
Aan de andere kant, je ziet en hoort datgene, wat er gebeurt Als je er niets aan doet.
En je kunt je verhaal kwijt zonder verplichtingen.

Oehoeboeroe

Bewuste gebruiker
Het allerbelangrijkste is dat er een 'wil' moet zijn om te stoppen met blowen. Je schrijft: "Ik probeer echt al jaren te stoppen..." Proberen is niet genoeg, dat gaat niet werken. Je zult jezelf moeten afvragen of je werkelijk wilt stoppen of dat je heimelijk zult willen blijven blowen als het geen consequenties zou hebben. Ikzelf heb 25 jaar geblowd en geloof me, ik heb talloze keren tegen mezelf gezegd dat ik moest stoppen maar deed het niet. Ik maakte mezelf van alles wijs dat stoppen beter zou zijn, wat het natuurlijk ook is. Maar de wil ontbrak. Diep in mezelf wilde ik eigenlijk door blijven blowen. Ik maakte mezelf wijs dat ik wilde stoppen en ging gewoon door.

Als die 'wil' er niet is wordt het heel moeilijk. Mocht je echt willen stoppen wordt het een stuk makkelijker. Je zult daarom je 'wil' moeten aanscherpen als die niet sterk genoeg is. Je kunt jezelf van alles wijsmaken, ik deed dat ook. Talloze keren heb ik tegen mezelf gezegd: "volgende week stop ik." Heeft nooit gewerkt. Waar een wil is, is een weg. Geloof een ouwe lul maar. Als je die 'wil' vinden kan en sterk genoeg is, is het zo gepiept. Met een paar maandjes kun je er vanaf zijn, als ik het kan, kan jij het ook. En op dit forum zijn zat mensen die je zullen ondersteunen mocht je eenmaal gestopt zijn maar het belangrijkste is dat deze mensen het niet voor je kunnen doen, het zal uit jezelf vandaan moeten komen. Focus je dus op je eigen 'wil'. Maak die scherp en sterk en als je dan stopt gaat het een stuk makkelijker maar je moet het, echt waar, zelf willen.

Je kunt meetings bezoeken, vragen hoe anderen gestopt zijn en schema's maken tot je een kilo weegt. Maar tussen jezelf wijsmaken dat je wilt stoppen of het echt willen zit een groot verschil. Zorg ervoor dat je echt, echt wilt stoppen. Het moet echt van binnenuit komen en dan lukt het je.

*.exe2.0

Wijs gebruiker
Daar zal ik eens even mee aan de slag. Ik ben nu al aan het minderen van 15/20 euro wiet per dag naar 1 joint per dag, zodat ik alvast maar moet wennen aan het vermaken van mezelf in een nuchtere staat. Ik dacht als cold turkey in 1x niet lukt moet het in ieder geval maar erg minimaal.

Heb ik ook gedaan destijds, 1 voorgedraaide gaan halen in de avond. Zo klaarde de lucht al heel erg op i.p.v. chronisch blowen. En kon ik aan de wederopbouw beginnen. Na een paar maanden wel volledig gestopt. Jezelf toestaan in het weekend of iets dergelijks gaat 9 van de 10 keer mis! Je leven wordt beter. En anders ligt het aan je leven en wat je er mee doet. Niet aan hebt gebrek aan THC.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Jezelf toestaan in het weekend of iets dergelijks gaat 9 van de 10 keer mis!
Yup...

Je denkt dat het wel een keertje kan, maar het begint eigenlijk meteen te fucken met je mening over wiet. Dat je het op een of andere manier nodig hebt en dat het geen kwaad kan om het de volgende dagen ook te gebruiken en zo begint het weer. Mijn laatste keer was echt een uitzondering. Toen gebruikte ik het voornamelijk tegen pijn in mijn nek en had de volgende dag helemaal geen behoefte het weer te gebruiken. Maar meestal gaat het dus echt fucken met je hoofd. Er echt helemaal vanaf blijven is eigenlijk veel gemakkelijker, zeker na die eerste week. Je vergeet het dan gewoon.

Nogmaals thanks guys, ik ga vandaag een plan maken met afbouwen, ik rook er nu 2 savonds ipv 15 euro de hele dag door als ik vrij ben.

@8.6 Hoe ben je aan het afbouwen? Hoevaak een dag niet blowen etc.. Ik zeg je eerlijk, ik verveel me dood de hele dag als ik niet hoef te werken. Terwijl ik stoned de hele dag lekker kan gamen of lezen, en nu kan ik niet eens genieten van mn dag zonder dat m'n brein me constant lastig valt met blowen. Miss is het ook de tabak of niet?

@Mindless Ik wil graag inhaken op je verhaal over intunen op een andere frequentie, ik heb laatst een boek gelezen over Metafysica wat me hier heel erg aan deed denken. En ik snap het op zekere hoogte wel, maar het is altijd zo lastig om iets zweverigs vorm te geven tot concrete actie. Meditatie doe ik wel eens als ik super geprikkeld raak door iets, dat helpt me tot rust komen. Maar zou je voorbeelden kunnen noemen wat je bedoelt? Ik snap wel dat als je je leven verandert je jezelf verandert maar als je al zo lang vast zit in een patroon is het heel moeilijk om opeens hele andere dingen te gaan doen, ik bedoel ik doe dit al mijn hele leven sinds puber dus ik zou niet weten hoe. Of teminste dat is gebleken na een berg pogingen om zelf te stoppen.

@Legio Patria Nostra Nice, thanks. Ik ga dat toch een keer proberen, wie weet is het een soort stok achter de deur ofzo. Miss is het idd ook wel helemaal geen goed idee om alle zware problemen van anderen binnen te krijgen, maar eh, miss helpt het die van mij wel relativeren, we shall see!

inner_search

Badass junkie
Zo een beetje alles nuttigs is hierboven al gezegt denk ik.
Maar als je je registreerd hier om raad re vragen om te stoppen met blowen , had ik persoonlijk 420 uit men nick gelaten :thinking: :tearsofjoy:

Succes met het stoppen !

Edit*
Je hoeft ook niet persee te gamen of te lezen als je niet stoned bent eh.
Ik de week probeer ik ook om maar 1 L te roken per dag.
Dus tot een uur of 8 probeer ik me bezig te houden met verbouwen , trainen (cardio) , boksen , motors kuisen , auto kuisen , meal prep's en zeer belangrijk voor mij in het proces is muziek !
Ik heb constant een hs op of oortjes in als ik bezig ben.
Juist door het actief bezig zijn , inplaats van op een stoel of bank te zitten en te gamen of brainless tv te kijken , denk ik niet zoveel aan blowen.
Gamen associeer ik zowieso al met blowen , dus dat doe ik niet in de week.

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
@Mindless Ik wil graag inhaken op je verhaal over intunen op een andere frequentie, ik heb laatst een boek gelezen over Metafysica wat me hier heel erg aan deed denken. En ik snap het op zekere hoogte wel, maar het is altijd zo lastig om iets zweverigs vorm te geven tot concrete actie. Meditatie doe ik wel eens als ik super geprikkeld raak door iets, dat helpt me tot rust komen. Maar zou je voorbeelden kunnen noemen wat je bedoelt? Ik snap wel dat als je je leven verandert je jezelf verandert maar als je al zo lang vast zit in een patroon is het heel moeilijk om opeens hele andere dingen te gaan doen, ik bedoel ik doe dit al mijn hele leven sinds puber dus ik zou niet weten hoe. Of teminste dat is gebleken na een berg pogingen om zelf te stoppen.
Ik begrijp denk ik niet precies waar je voorbeelden van wilt...

Maar probeer jezelf niet teveel in een keer op te leggen. Pik enkele goede gewoontes op en je zult zien dat je hierdoor in een soort flowstate kunt komen, waarin het makkelijker is om ook weer andere dingen te doen die goed voor je zijn. Je kent het vast wel, van die dagen dat er iets heel goeds gebeurd en je vanuit die 'good vibrations' iets anders oppakt en dat ook heel erg goed gaat. Op het einde van de dag heb je dan allemaal goede dingen gedaan en het voelde niet eens als werk...

In die staat moet je denk ik proberen te komen. Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het. Zeker als je die good vibes nog helemaal niet voelt. De dag beginnen met meditatie en dan dus geen half werk, maar zitten blijven door alle ongemakken heen, voor lang genoeg, kan mij daar soms in brengen. Of gewoon iets met discipline doen, trots daarop zijn en die flow op gang houden. Eerst richten op behapbare kleine doelen is denk ik wel een aanrader.

Of bedoelde je dit ook?

Bovenaan