help?

hey,
ik ben een meisje van 16..
en memoederis verslaafd aan speed en cocaïne en ze drinkt veel bier..
ik weet dat ze het gebruikt en was ereen paar keer bij toen ze het gebruikte..
en ze liet het me zien..
en ik maak me erge zorgen om haar ik weet niet PRECIES hoe vaak ze het doet ofzo..
en dat wil ik ook niet weten maar ze gebruikt het al 10 jaar en ze wilt niet stoppen
en ik weet niet zo goed wat ik kan doen want ik wil wel graag dat ze stopt en ik heb het haar vaak gezegd en me oom is doodgevonden aan overdosis heroïne ik snap niet dat ze het gebruikt en het maakt me boos..eerst had ze bijna een autoongeluk omdat ze gesnoven & gedronken had met mij in de auto,ik wil jullie graag vragen om hulp omdat ikniet zo geod weet hoe ik hier mee om moet gaan? of wat ik kan doen? of wat PRECIES voor effecten het heeft..want na 10 jaar blijft je gezondheid ookniet meer zo goed denk ik?
ik hoop snel op reactie
bedankt x heartmusic.

bartje_v

Experimenterende gebruiker
Hi,

Het grootste probleem is dat je moeder er eerst zelf van overtuigd moet zijn dat ze een probleem heeft. Is die overtuiging er niet dan heeft welke hulp dan ook eigenlijk geen zin en zal de hulp alleen gebruikt worden om weer iets te herstellen en vervolgens weer nog harder door gaan.
Althans dat is het normale patroon bij verslaving aan wat dan ook.

Er bestaan wel groepen als ala-teen en ACA / ACOA voor kinderen van verslaafden

succes en sterkte

Flameon

Badass junkie
Goed dat je hier even je hart doet luchten. Kijk ook eens op de sites die Bart je aanreikt. Daar zijn meer kinderen te vinden met verslaafde ouders, welke allemaal precies weten wat jij door maakt.

Ik kan me goed voorstellen dat je je ernstige zorgen maakt om je moeder.
Ben je al eens bij je huisarts geweest om deze situatie voor te leggen? Vaak kunnen huisartsen de eerste stap zijn naar hulpverlening (al dan niet vrijwilig). Het is misschien best een grote stap om als zestien jarig meisje naar de huisarts te gaan, maar wellicht is het wel goed voor je en later hopelijk ook voor je moeder. De doktor heeft een beroepsgeheim en alles wat er wordt gezegd zal tussen jullie blijven.

Sterkte ermee!

Pikachu

Wijs gebruiker
Wow, heftig verhaal...

Als ik jou was zou ik je moeder voor het blok zetten. Of je mindert drastisch en doet het alleen nog in het weekend Of ik geef mezelf op bij jeugdzorg en je ziet me niet meer terug voordat ik volwassen ben.

Waarschijnlijk heeft ze dan in ieder geval wel door dat het menens is.

Heb je ook nog een vader/opa en oma waar je naartoe zou kunnen gaan om je woorden wat kracht bij te zetten?

Succes ermee

Mr. Decay

Belezen gebruiker
iig, al goed dat je het probleem op tafel gooit, maar het is wel een heel lastig probleem en ik denk idd dat je het beter voor kunt leggen aan professionals.. Heel erg veel succes en sterkte!

TrippyShit

Badass junkie
Ik zou zoals hier gezegd werd ook 'dreigen' met weggaan bij je moeder als ze niet stopt of veel mindert, een eventuele plek zoeken bij familie ofzo om naar toe te kunnen en dan zal ze het vanzelf allemaal wel inzien denk ik

Vanadesse

Wijs gebruiker
M'n mond viel open na dit verhaal. Het klinkt allemaal erg heftig en het is heel begrlijpelijk dat je je er druk/zorgen over maakt!

Je kan een verslaafde helaas niet helpen zonder dat ze inziet dat ze fout bezig is. Dus voordat je moeder af kan kicken moet ze eerst zelf in gaan zien dat ze een probleem heeft en dat het nodig is om af te kicken.

Ik kan je wel advieseren om proffecionele hulp te gaan zoeken en ik hoop dat je snel iemand/een manier vind waardoor je je verhaal kwijt kunt!

Sterkte meid!

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
ik zou niet dreigen ... ik zou geen repercussiemaatregelen treffen ... ik zou niet proberen om net als mn moeder te gaan doen om haar in te laten zien .... op die manier doe je in feite alleen maar dingen die ook slecht zijn voor jouzelf ... en dat is waar je primair aan zal moeten denken, aan hetgeen jijzelf aan kan .. wat je voor jezelf denkt ... datgene is nu een hele tijd het belangrijkst voor jou ..

ik zou zelfs .. en dat klinkt heel raar .. je moeder niet eens voor het blok zetten ... ze is niet voor niets al zo lang bezig met die zooi .. en die zooi veranderd je geest, die zorgt ervoor dat je niet meer ziet wat je wel en niet nodig hebt .... in zo'n situatie is iemand voor het blok zetten vaak hetzelfde als Russische roulette. zeker als je diegene niet echt kwijt wilt ... ratten en mensen in het nauw, maken rare sprongen :wink:

maar er zal wel iets moeten veranderen .. dat is duidelijk ...
het is helaas wel heel duidelijk dat je moeder en dus indirect jij ook .. hulp nodig hebben .. jij zal misschien jezelf wel kunnen redden inmiddels, al zou dat niet zo hoeven zijn in een wat idealere zaak :wink: maar je moeder kan dat niet ... zij is wel degene die je op de wereld gezet heeft en degene die altijd bij je gebleven is .. zelfs al is ze nu wat 'afgegleden' ...

zij is degene die voor jou zou horen te zorgen .. nu is het misschien juist wel tegenovergesteld ... dat is een nogal onwenselijke situatie .. eentje die niet zou horen te bestaan en dus zul jij .. als enig weldenkend mens daar, er iets aan moeten doen ... hoe rot dat ook klinkt ... maar je hoeft dat niet alleen te doen ... de huisarts is iemand die daarmee kan helpen, de telefoon van kinderbescherming, daar kun je anoniem heen bellen. stichting sire .. zo zijn er heel veel instanties die evt kunnen helpen .. maar die kunnen pas helpen, nadat jij ze vraagt om te helpen ... en dat kan een grote stap zijn ... in mijn ogen is dat wel een stap die je zult moeten nemen, hoe moeilijk die ook lijkt ...

je bent nog zo jong, maar nu zie je maar weer dat leeftijd niet altijd alles zegt .. je moeder die zoveel ouder is, doet iets wat nogal rot is .. en nu zul jij de volwassene moeten zijn vrees ik ...

heel veel sterkte :)
AkA

acidboy

Badass junkie
Ik sluit me bij het bovenstaande aan,

ontzettend veel sterkte meid, want het is niet makkelijk... de situatie waar jij je in bevindt.

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Je zou kunnen bellen of mailen naar 1 van de volgende instanties: Jellinek, Brijder, Parnassia, GGZ Bouman. Dit zijn allemaal verslavingsinstellingen, zij kunnen je advies geven over wat je het beste kunt doen. Heel veel sterkte gewenst!

Flameon

Badass junkie
Heartmusic, hoe gaat het inmiddels met je?

Het dichtbijzijnde hulpverlenings adres in jou stad is:
Mondriaan Zorggroep op de Kloosterkensweg 8. Het telefoonnummer daarvan is 0455736150
Als je hier naar toe belt, of langs gaat bij de receptie, dan hoef je niet je hele verhaal te doen. Dan hoef je "alleen" maar aan te geven dat je iemand kent met een verslavingsprobleem, en dan komt de rest vanzelf vanzelf op gang.

Mocht deze stap je te groot zijn dan zou ik je adviseren om het via je huisarts te doen. Of iemand die je vertrouwt naar mondriaan sturen.
Mondriaan werk ik vaker mee samen, is zeer zeker een goeie hulpverleningsinstantie in de verslavingszorg.

Succes!

Pikachu zei:
Wow, heftig verhaal...

Als ik jou was zou ik je moeder voor het blok zetten. Of je mindert drastisch en doet het alleen nog in het weekend Of ik geef mezelf op bij jeugdzorg en je ziet me niet meer terug voordat ik volwassen ben.

Waarschijnlijk heeft ze dan in ieder geval wel door dat het menens is.

Heb je ook nog een vader/opa en oma waar je naartoe zou kunnen gaan om je woorden wat kracht bij te zetten?

Succes ermee

bedankt voor jullie reactie's
het probleem is ik ben 3x van huis weggelopen ook ivm dat van me moeder,
en zo dus in aanraking met jeugdzorg geweest hun alles verteld,maar hun hebben mij alleen maar verder weg gebracht en niet geholpen absoluut niet zelfs,ze draaiden alles anders en is het alleen maar erger geworden vind ik hun wil ik echt nmiet meer in huis hebben en ja ik zou uithuisgeplaatt worden maar ik heb ook nog een zusje van 4wat nog thuis woont en ik wil haar niet allen laten ze is super belangrijk voor me dus..en me familie woont allemaal in duitsland en geen contact meer mee dus ook geen optie..en ik vindhet heel erg moeilijk om zelf die stap te zetten want ik wil niet dat ze weet dat ik het was ik wil haar niet het gevoel geven dat ik haar "naai" zeg maar,en via de huisarts zijn we al geweest maar daar weet ik niet zeker wat eruit is gekomen want ze is toen zelf erna toe gegaan,en met haar erover praten kan ik ook niet echt ze zegt of altijd; ik stop ik stop en het gebeurd dan tcoh niet..
of ze zegt dat zeniet wit stoppen en het haar helpt omde problemen te vergeten
ik weet geen raad meer maar jullie helpen me erg met jullie reacties echt bedankt
groetjes heartmusic

TrippyShit zei:
Ik zou zoals hier gezegd werd ook 'dreigen' met weggaan bij je moeder als ze niet stopt of veel mindert, een eventuele plek zoeken bij familie ofzo om naar toe te kunnen en dan zal ze het vanzelf allemaal wel inzien denk ik

hey trippyshit,
ja alsdat zo makkelijk ging ik ben al 2xweggelopen van thuis waardoor bjz ingeschakeld werd en ik ook voor de rechtermoest (vanwege schoolverzuim) dus als ik nog een keer wegloop pak ik alleen mezelf ermeewant politie brengt me terug naar huis..ik ben nog maar 16 dus ook niet veelaan en familie hebben we geen contact mee en die wonen in duitsland..
bedankt
x heartmusic

ArieKanariE zei:
ik zou niet dreigen ... ik zou geen repercussiemaatregelen treffen ... ik zou niet proberen om net als mn moeder te gaan doen om haar in te laten zien .... op die manier doe je in feite alleen maar dingen die ook slecht zijn voor jouzelf ... en dat is waar je primair aan zal moeten denken, aan hetgeen jijzelf aan kan .. wat je voor jezelf denkt ... datgene is nu een hele tijd het belangrijkst voor jou ..

ik zou zelfs .. en dat klinkt heel raar .. je moeder niet eens voor het blok zetten ... ze is niet voor niets al zo lang bezig met die zooi .. en die zooi veranderd je geest, die zorgt ervoor dat je niet meer ziet wat je wel en niet nodig hebt .... in zo'n situatie is iemand voor het blok zetten vaak hetzelfde als Russische roulette. zeker als je diegene niet echt kwijt wilt ... ratten en mensen in het nauw, maken rare sprongen :wink:

maar er zal wel iets moeten veranderen .. dat is duidelijk ...
het is helaas wel heel duidelijk dat je moeder en dus indirect jij ook .. hulp nodig hebben .. jij zal misschien jezelf wel kunnen redden inmiddels, al zou dat niet zo hoeven zijn in een wat idealere zaak :wink: maar je moeder kan dat niet ... zij is wel degene die je op de wereld gezet heeft en degene die altijd bij je gebleven is .. zelfs al is ze nu wat 'afgegleden' ...

zij is degene die voor jou zou horen te zorgen .. nu is het misschien juist wel tegenovergesteld ... dat is een nogal onwenselijke situatie .. eentje die niet zou horen te bestaan en dus zul jij .. als enig weldenkend mens daar, er iets aan moeten doen ... hoe rot dat ook klinkt ... maar je hoeft dat niet alleen te doen ... de huisarts is iemand die daarmee kan helpen, de telefoon van kinderbescherming, daar kun je anoniem heen bellen. stichting sire .. zo zijn er heel veel instanties die evt kunnen helpen .. maar die kunnen pas helpen, nadat jij ze vraagt om te helpen ... en dat kan een grote stap zijn ... in mijn ogen is dat wel een stap die je zult moeten nemen, hoe moeilijk die ook lijkt ...

je bent nog zo jong, maar nu zie je maar weer dat leeftijd niet altijd alles zegt .. je moeder die zoveel ouder is, doet iets wat nogal rot is .. en nu zul jij de volwassene moeten zijn vrees ik ...

heel veel sterkte :)
AkA

hey ariekanarie,
toen ik je verhaal las raakte het me erg..
ik merk steeds meer dat het me meer belast en die dingen wt jullie zeggen gelijk hebben..
ik ga het eens proberen bij de dokter altans ik daar bang voor ben omdat me moeder daar aangemeld is en ook vaak daar komt..maar ik bedank jullie echt voorjullie steun ik wist dit allemaal niet en ga dingen doen met jullie informatie het helpt me erg dat jullie me zo begrijpen..en met het dreigen enzo klopt het ik wil haar niet kwijt en het klopt precies wat je zegt hierboven,hartstikke bedankt voor all jjullie hulp
echt bedankt
xheartmusic

Bovenaan