Het klopt wel wat je zegt, maar hetzelfde geldt voor een hele hoop andere drugs. Alcohol, benzodiazepines, pyrovalerones, opioïden, andere gabapentinoïden (pregabaline, gabapentin, phenibut, GHB). Al deze drugs zijn zeer verslavend en om ze bijvoorbeeld 1x per maand te gebruiken heb je heel goede discipline nodig. Ik heb zelf bijvoorbeeld meer moeite om niet elke dag van de week een biertje te drinken dan dat ik moeite heb om mijn opioïden gebruik in controle te houden.
Ik moedig niemand aan om aan opiaten en opioïden te beginnen. Beter begin je er nooit aan, want zodra je de euforie van de mu opioïde receptor één keer goed hebt ervaren blijft er de rest van je leven een stemmetje in je hoofd dat zegt: 'hmm het zou nu wel lekker om een pilletje oxycodon te nemen, of een beetje morfine, of wat hero'. Mijn punt is dat dit stemmetje niet uniek is voor heroïne. Het gros van de mensen in klinieken is nog steeds alcoholverslaafd, maar er zijn ook wietverslaafden, benzoverslaafden, speedverslaafden, crackverslaafden en ga zo maar door. Ieder mens is anders en ieder mens heeft zijn eigen type drugs waar hij of zij lastig mee om kan gaan. Opioïden zijn misschien relatief verslavend maar dat kan, zoals eerder gezegd, ook erg liggen aan het type mensen liggen dat uiteindelijk de keuze maakt heroïne te gebruiken. Ik denk nog altijd dat bijvoorbeeld alcohol en benzodiazepinen een groter gevaar zijn voor de maatschappij dan heroïne dat bijvoorbeeld is.