Het DF Drugshandboek

dfssdfde

Badass junkie
Chris Pontius zei:
Dat is toch grammatica?

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Einstein zei:
De eeuwige brainstorm achterin mijn hoofd heeft bedacht dat het ook handig zou kunnen zijn als we een appendix maken op basis van de Sitter FAQ en een appendix waar we toch wat dieper ingaan op neurologische begrippen als agonisten, receptors, neurotransmitters en noem maar op, zodat de info per drug beperkt kan blijven tot een eenvoudige beschrijving "deze stof werkt op die en die receptoren, met als gevolg dit en dat". Misschien ook een appendixje over chemie, alkaloïden e.d. maar dit lijkt me niet noodzakelijk.
Verder kunnen we eventueel nog per onderdeel (dissociatieven, empathogenen, delirianten e.d.) een korte algemene inleiding schrijven.

Verder is het belangrijk dat we zoveel mogelijk drugs in zo weinig mogelijk boek zien te krijgen, dus mogelijk zelfs onzindrugs als butaangas of lijm (kan in één hoofdstuk "Onzindrugs" :P ) en ook juist stukken over cafeïne, alcohol en eventueel nicotine. Daarentegen is het misschien handig om bijvoorbeeld benzo's en (een deel van) de 2C-X familie in één hoofdstuk te stoppen zodat we niet eeuwig blijven doorleuteren over drugs die erg op elkaar lijken.

Kijk, daarom had ik al gehoopt dat je mee kwam helpen. :sunglasses:
Jij begrijpt wat voor boek het moet worden. :hearteyes:

@ KoxBox: Nee, absoluut niet. Ik heb gewoon een idee gepost, zelf wil ik er ook al dingen aanpassen eraan. Dus suggesties zijn welkom. :)

Einstein

Badass junkie
Sublimo zei:
Kijk, daarom had ik al gehoopt dat je mee kwam helpen. :sunglasses:
Jij begrijpt wat voor boek het moet worden. :hearteyes:
Haha, ik moet me nu al inhouden om niet dat hele boek ineens zelf te schrijven :tearsofjoy: Ik kan het boek zo voor me zien, het gaat een mooi ding worden :sunglasses:
Sublimo zei:
@ KoxBox: Nee, absoluut niet. Ik heb gewoon een idee gepost, zelf wil ik er ook al dingen aanpassen eraan. Dus suggesties zijn welkom. :)
Ik dacht er nog aan bij elke drug een extra gedeelte te maken over de mogelijke combinaties en hun gevaren, dit kan ook verdeeld worden over de andere stukken, maar om het netjes op een rijtje te hebben lijkt me toch het handigst.

Als titel dacht ik trouwens aan "Van Amfetamine tot Zolpidem" :grin: Moet overigens niet heel moeilijk zijn een betere te verzinnen :rock:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Theupsetter zei:
Ik wil wel foto's voor het boek maken, doneren maar het fotomateriaal! :stoned:

Stuur maar eens wat door.

@ einstein: Goed idee, ik ga eens even aan de slag.

De naam is inderdaad wel grappig. :grin:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Sublimo zei:
De onderdelen van een hoofdstuk.

Geschiedenis

Voorkomen & gebruik (hoe komt het voor op de straat, de fysische eigenschappen, mogelijke manieren van gebruiken)

Positieve effecten

Negatieve effecten

Verslavingsrisco en gevolgen

Contra-indicaties (wanneer mag je het absoluut niet gebruiken )

Werkingsprincipe (welke processen verlopen er dan in ons lichaam + chemische eigenschappen)

Raadgevingen (waar je zeker aan moet denken bij het gebruik van die stof)

Posologie (dosis)

Combineren

Bereidingswijze (als er thee kan worden gemaakt, uitleg)

Ervaringen (persoonlijke ervaringen, niet al te lang, maar ze moeten wel een duidelijk beeld geven van de stof)

Ik heb de nummering weggelaten, gewoon een opsomming van wat er allemaal in een hoofdstuk hoort. Suggesties zijn zeer welkom, ik voeg ze toe en naderhand kijken we wel in welke volgorde de onderdelen komen te staan.

Zoals Aalpoepert zei: Hou je bronnen bij.

Elke hulp is welkom, mensen die het nalezen op spellingsfouten/grammatica, foto's, enz.

KoxBox

Badass junkie
Goed. Ik heb al (nuja nog maar eigenlijk) 2 pagina's vandaag getypt. :smoke:
Het is verdomd heel wat moeilijker dan ik gedacht had, but I like the challenge.

KoxBox

Badass junkie
Ik vind het vooral moeilijk om een bepaald niveau van schrijven te halen dat ik zelf voor ogen heb. Dus ik heb op dit moment geen flauw idee of dat ik al dan niet goed bezig ben...

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Ja, dat heb ik ook wel. :P

Dan is het nog lastig om de juiste informatie op de juiste plek te zetten, moeilijk in makkelijk te vertalen, enz.

Maar het is een leuke uitdaging. :sunglasses:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Per drugs misschien. De behandeling van een heroïneverslaving is anders dan die van een alcoholverslaving.

En in het algemeen een stuk met informatie over waar je terecht kan voor hulp, enz.

Is maar een idee. :)

Flameon

Badass junkie
Oke als jullie alles bij elkaar hebben qua drugs dan geef maar een gil en typ ik er een stukje behandeling aan vast. Stukje van hulp instanties / hoe je hulp kan krijgen etc wil ik er ook wel bij typen

Flameon

Badass junkie
Sublimo zei:
Oke, en hoe herken ik een verslaving. Misschieen een idee ?

Ook prima.
Je hebt me mail. Als je de drugs bij elkaar hebt hoor ik de soorten wel en dan moet je me maar even een reminder geven wat nog meer door mij geschreven kan worden :)

Flameon

Badass junkie
Yes daarom inderdaad :d
Ik heb hem een PM gestuurd met het verzoek om dit topic eens te bekijken, en dan komt hij het idee van het subforum vanzelf tegen

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Flameon zei:
Yes daarom inderdaad :d
Ik heb hem een PM gestuurd met het verzoek om dit topic eens te bekijken, en dan komt hij het idee van het subforum vanzelf tegen

Als het oke is, vermeld dan gelijk dat ik en Aalpoepert permissies nodig hebben, niet dat het gaat zo als met de permissies voor het tripreportsubforum.

Beanhead

Badass junkie
Wil hier gerust een steentje aan bijdragen, heb al voor langere tijd op mezelf zo'n boek willen schrijven en heb wel wat aantekeningen en teksten die misschien handig zijn.

Kan ik mezelf ook eens motiveren om het allemaal wat ordelijker en meer informatief te maken (vervelend dat ik door de jaren heen niet alles heb opgescrheven)

Anyway ik hoop mee dat het doorgaat :)

Flameon

Badass junkie
Conclusie:
Veel mensen die willen helpen
Veel mensen die goeie info kunnen aandragen

To do:
Teneerste denk ik regelen hoe we dit in goeie banen lijden
Wie doet wat etct
Hebben we een deadline
Taak verdeling

Anders zie je dadelijk door de bomen het bos niet meer
(ik heb al regelmatig geschreven, voor studentenblad destijds)

m.a.w. woorden plan van aanmaak is in dit stadium ff erg belangrijk

Beanhead

Badass junkie
Wat ik éxact eerst ga doen weet ik nog niet, misschien wel amfetamine maar dan ben ik wel een aantal dagen zoet :grin:

Denk dat ik gewoon af en toe een onderwerp ga aantoetsen waar misschien mensen informatie van op zoek zijn en daar gewoon mee begin.

Want ik kan eindeloos doorratelen over drugs :tearsofjoy:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Aalpoepert en ik regelen het hele gebeuren normaal gezien. Maar daar is een subforum wel handig voor. Het probleem is dat hier een post al snel verplaatst naar de volgende pagina.

Dit is totaal niet overzichtelijk.

Beanhead

Badass junkie
Dat is het zeker niet.

Mij lijkt het beste dat er een paar bepaalde aangewezen personen een algemeen onderwerp op zich nemen (psychedelica, downers, een bepaalde drug) waar alle members hun informatie naar opsturen en dat de desbetreffende persoon dan ook al die informatie een beetje overzichtelijk bij elkaar zet. Want ja... Chemische structuur, farmacologische werking, persoonlijke ervaring, algemene informatie, effect, voorzorgsmaatregelen, bepaalde zaken dat de werking van de drug verbeteren & zoveel meer obscure feitjes.

Want zeg nu zelf er zijn zovele kleine beetjes informatie, dit boek kan in het eindeloze volgeschreven worden :)

Flameon

Badass junkie
Sublimo zei:

Dat bedoel ik. Een plan van aanpak, wat altijd te zien is ... bv in een apart gesloten topic .... zou het mooiste zijn. Plan van aanpak alvorens de start is erg belangrijk, ook voor jullie als 'regisseurs'

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Flameon zei:
Sublimo zei:

Dat bedoel ik. Een plan van aanpak, wat altijd te zien is ... bv in een apart gesloten topic .... zou het mooiste zijn. Plan van aanpak alvorens de start is erg belangrijk, ook voor jullie als 'regisseurs'

Ja, ik wacht nog even totdat iedereen die wilt zich heeft aangemeld.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Ik weet nog te weinig van drugs, maar ik zou het wel willen lezen als redelijke 'leek'. Dan kan ik bijvoorbeeld zeggen wat er nog niet duidelijk is voor een leek. Wat voor een drugskenner vanzelfsprekend lijkt kan door een leek niet worden begrepen namelijk.

Flameon

Badass junkie
lolnoob zei:
Ik weet nog te weinig van drugs, maar ik zou het wel willen lezen als redelijke 'leek'. Dan kan ik bijvoorbeeld zeggen wat er nog niet duidelijk is voor een leek. Wat voor een drugskenner vanzelfsprekend lijkt kan door een leek niet worden begrepen namelijk.

Ook die hebben we nodig! Toppie

Tomaat

Bewuste gebruiker
Zoiets zou ik eigenlijk ook nog wel zien zitten om te doen, daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Gaat dan ook leerrijk en nuttig zijn zijn, men weet nooit wanneer die kennis van pas komt :grin:

Bovenaan