Het Verslavingsgen

inferno33

Bewuste gebruiker
Ik heb, zoals ongetwijfeld alle leden van het drugsforum, vaak genoeg van mensen gehoord over het verslavingsgen("je vader is verslaafd aan de sigaretten, dus pas op met het blowen enzo"). Gisteren heb ik daar nog een keer over nagedacht, en eens getwijfeld, bestaat zoiets echt, is het voor alle drugs hetzelfde, en is het DNA of gewoon een aangeboren verslaving omdat je in de buik van je moeder elke dag je sigaretje binnenkreeg, of je vaders zaad al verslaafd was..

Ik heb een vriend die snel verslaafd word(iig, dat is zo gegaan met roken, en blowen ook wel een beetje), maar zelf heb ik meer het idee dat dat ligt aan de manier waarop hij ertegenaan kijkt("tis toch lekker, waarom dan niet elke dag?")

dus uiteindelijk de vraag: Wat is het verslavingsgen?

EDIT: lees net nog een leuke optie op het forum: Het is gewoon arrogantie, je overschat je macht over jezelf.

Ankxx

Belezen gebruiker
Ik denk dat het echt aan je karakter ligt, in hoeverre mate je jezelf in de hand hebt. Hoever je grenzen liggen, en of je weet waar je moet stoppen. Da's voor de ene persoon makkelijk en voor de andere dan weer heel moeilijk...
En dan krijg je ook nog eens het verschil tussen lichamelijk en mentaal verslaafd zijn, wat ik al helemaal zoiets raar vind :rolleyes:

Edit; ik denk niet dat het in je genen ligt, want alcoholieker zijn bv is toch ook niet erfelijk?
Neerslachtig zijn daarintegen wél... En dat kan dan weer leiden tot verlslaving.

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Hmm Ik denk dat daar momenteel onderzoeken naar lopen. Ik dacht dat ik daar eens iets over gelezen had.. Can't recall it though...

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ik heb gelezen dat sommige personen inderdaad gevoeliger zijn voor verslavingen, omdat ze van zichzelf minder dopamine/serotonine (etc)receptoren hebben dan een normaal persoon.

Van zichzelf raken ze dus niet zo snel onder de indruk van een ervaring. Waar iemand anders een kleine prikkel nodig heeft om zijn dopamine level/arousal niveau hoog te krijgen (bv een koekje bij de thee), hebben zij een bungeejump, of coke nodig om tot datzelfde niveau te komen.

Het basisniveau is dus lager, waardoor deze mensen ook vaker depressief zijn, of het leven maar saai vinden. Ze zijn constant op zoek naar een bepaalde rush/kick. Ze hebben extremere prikkels nodig om zich zo te voelen als een normaal persoon zich op een doordeweekse dag in zijn koffiepauze voelt.

Juist deze mensen zullen dus sneller aan de drugs gaan, want dat is een extreme prikkel die hen goed doet. Terwijl personen met een normaal aantal receptoren het al snel teveel van het goede vinden.

Het jammere hieraan is dat juist door drugs de receptoren die deze personen hebben zoveel overload te verduren krijgen, dat het lichaam ze afbreekt. Hierdoor krijgen deze mensen dus nog minder receptoren dan ze al hadden, en wordt het voor hen sneller moeilijk om van de drugs af te blijven. Het normale leven, met zijn normale prikkelniveau lijkt nog saaier, en men is sneller geneigt om weer naar de drugs te grijpen....

Dit verhaal typ ik zo even uit mijn hoofd, maar er bestaan wel wetenschappelijke artikelen over. Geen idee waar, misschien kan pipoxy even aan de gang gaan :mrgreen:

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Zowiezo hebben AD(H)D'ers inderdaad een hoger verslavingsrisico door wat Technora net al zei, dopamine/serotonine tekort. Dus kijk maar uit :wink:

TechNora zei:
Het jammere hieraan is dat juist door drugs de receptoren die deze personen hebben zoveel overload te verduren krijgen, dat het lichaam ze afbreekt. Hierdoor krijgen deze mensen dus nog minder receptoren dan ze al hadden, en wordt het voor hen sneller moeilijk om van de drugs af te blijven. Het normale leven, met zijn normale prikkelniveau lijkt nog saaier, en men is sneller geneigt om weer naar de drugs te grijpen....
:mrgreen:

Wow, vind ik een goeie TechNora.
Wat ik weet uit mijn ervaring en van mijn gewezen psychiater is dat bij: wanneer een bepaalde hoeveelheid aan verslavende substanties (hier: heroine) gepasseerd is en verwerkt door je hersenen er een receptor vrij komt...Vraag me ook nie goe en is mss slecht uitgelegd (wie herinnert er zich de reportage enkele jaren geleden op denk ik telefacts: van russische heroineverslaafden die een levensgevaarlijke hersenoperatie lieten uitvoeren waarbij een "stok" gebruikt werd om die receptor te verwijderen, dwars door de schedel heen)
Die receptor zit dan met een honger als hij niet gevoed wordt met hero.
Door therapie en vooral lange tijd clean zijn (ongev 5 jaar) zou die receptor bij wijze van spreken wat inslapen omdat hij toch niks meer krijgt, maar geen nood: "Maak geen slapende honden wakker :angry: "

Heb hier wat getypt met wat in me opkwam, kan veel uitgebreider.
Vindt het interessant om over te spreken.

Choose life :sunglasses:

Northawke

Wijs gebruiker
Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Ik denk dat er zeker bepaalde mensen zijn die door een zekere genetische factor (of beter gezegd: factoren) gevoeliger zijn voor verslavingen. En er is natuurlijk nog een gedeelte opvoeding. Een vriend van me is praktisch alcoholist en heeft dit van huis uit meegekregen. Z'n vader is wat ik noem een functioneel alcoholist (iemand die wel elke dag drinkt, maar die z'n dagelijkse werkzaamheden zonder problemen kan doen). Als je van huis uit meekrijgt dat veel drinken normaal is, ga je dat makkelijk ook zelf doen. Dat is een soort sociaal verslavingsgen.

inferno33

Bewuste gebruiker
Northawke zei:
Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Ik denk dat er zeker bepaalde mensen zijn die door een zekere genetische factor (of beter gezegd: factoren) gevoeliger zijn voor verslavingen. En er is natuurlijk nog een gedeelte opvoeding. Een vriend van me is praktisch alcoholist en heeft dit van huis uit meegekregen. Z'n vader is wat ik noem een functioneel alcoholist (iemand die wel elke dag drinkt, maar die z'n dagelijkse werkzaamheden zonder problemen kan doen). Als je van huis uit meekrijgt dat veel drinken normaal is, ga je dat makkelijk ook zelf doen. Dat is een soort sociaal verslavingsgen.

Mijn vader is ook zon figuur, wel drie flessen jenever in de week maar prima verdienen enzo.. maar zelf drink ik bijna nooit, wel tijdje vaak gedaan.. Maar toen vond ik THC :)

pieter-b

Wijs gebruiker
TechNora zei:
Ik heb gelezen dat sommige personen inderdaad gevoeliger zijn voor verslavingen, omdat ze van zichzelf minder dopamine/serotonine (etc)receptoren hebben dan een normaal persoon.

Van zichzelf raken ze dus niet zo snel onder de indruk van een ervaring. Waar iemand anders een kleine prikkel nodig heeft om zijn dopamine level/arousal niveau hoog te krijgen (bv een koekje bij de thee), hebben zij een bungeejump, of coke nodig om tot datzelfde niveau te komen.

Het basisniveau is dus lager, waardoor deze mensen ook vaker depressief zijn, of het leven maar saai vinden. Ze zijn constant op zoek naar een bepaalde rush/kick. Ze hebben extremere prikkels nodig om zich zo te voelen als een normaal persoon zich op een doordeweekse dag in zijn koffiepauze voelt.

Juist deze mensen zullen dus sneller aan de drugs gaan, want dat is een extreme prikkel die hen goed doet. Terwijl personen met een normaal aantal receptoren het al snel teveel van het goede vinden.

Dit verhaal typ ik zo even uit mijn hoofd, maar er bestaan wel wetenschappelijke artikelen over. Geen idee waar, misschien kan pipoxy even aan de gang gaan :mrgreen:
Ik ben eventjes iets uit de materie..
dat wat je zegt over het feit dat verslavingsgevoelige mensen minder dopamine receptoren hebben klopt iig met zekerheid. (serotonine heeft er echter niet veel mee te maken)

Verder, (zo uit het hoofd, want ik ben lekker lui vandaag:wink: betekend ad(h)d volgens mij juist dat er meer receptoren zijn dan transmitters..en dat deze gevuld moeten worden door een dopamineboost van amphetamine of coke gerelateerde drugs.

Als ik me niet vergis is er een debat gaande over wat drugs en verslaving nu eigenlijk is. Het blijkt nl volgens bepaalde onderzoeken, dat er slechts enkele middelen zijn die 'blijvende' veranderingen maken in je hersenen, waardoor je nog verslavingsgevoeliger wordt. De veranderingen bestaan uit het feit dat je dopamine receptoren gevoeliger worden.. hoe het verder precies werkt weet ik niet. de middelen die genoemd werden waren opiaten, tabak, alchohol en amphetaminen (waarbij coke als amphetamine onderverdeeld was...)
toch maar een quote dan.. zei:
De laatste jaren zijn er steeds meer mensen, vooral in Amerika, die het niet meer eens zijn met deze theorie. Enkele Amerikaanse onderzoekers zijn er achter gekomen dat bij sommige verslavingen er veranderingen in de hersenen optreden. Door het nemen van een aantal stoffen worden er sommige receptoren in je hersenen extra gevoelig voor deze stoffen. Hierdoor wordt je extra gevoelig voor bepaalde stoffen. Volgens de Amerikaanse onderzoekers kun je alleen voor deze volgende vier stoffen verslaafd worden; Opiaten, amfetaminen, alcohol en nicotine. Nicotine en alcohol zijn waarschijnlijk wel bekend, nicotine zit in sigaretten en alcohol zit in veel verschillende dranken zoals bier, wijn en likeur. Amfetamine is een verzamelnaam voor verschillende soorten drugs, waaronder speed en cocaïne.
http://staff.science.uva.nl/~dcslob/les ... wtekst.doc

Robdebob

Bewuste gebruiker
Heb je misschien ook die bron die in de tekst word genoemd (de amerikaanse onderzoekers). Deze tekst oogt niet heel erg valide :P

Boogie!

Experimenterende gebruiker
ik denk dat het meer te maken heeft met je karakter. als een van je ouders, of allebei, verslaafd is dan loop je meer risico om ook verslaafd te raken.. puur omdat je ouders, onbewust, zo'n groot voorbeeld voor je zijn

pieter-b

Wijs gebruiker
Robdebob zei:
Heb je misschien ook die bron die in de tekst word genoemd (de amerikaanse onderzoekers). Deze tekst oogt niet heel erg valide :P
hehe..i knew that would come back and bite me in the ass:wink:
hehe..nee, die kon ik net dus ook al niet vinden vandaar deze..blablataal quote:wink:

maar goed..ik ben even onwijs gedemotiveerd om van alles na te trekken maar het moet na een beetje googlen wel te bevestigen zijn :)

Soma

Bewuste gebruiker
Boogie! zei:
ik denk dat het meer te maken heeft met je karakter. als een van je ouders, of allebei, verslaafd is dan loop je meer risico om ook verslaafd te raken.. puur omdat je ouders, onbewust, zo'n groot voorbeeld voor je zijn

Ik denk niet dat dat waar is hoor. Mijn oom is het grootste deel van zijn leven al kettingroker. Hij is nu als gevolg van dat roken ernstig ziek. (Hij is volgens mij al ten dode opgeschreven). Mijn tante is ook zware kettingroker en drinkt daarbij nog eens veel alcohol. Hun zoon rookt en drinkt echter niet. En drugs daar moet hij al helemaal niet van weten.

Zelf heb ik ADD en ik heb toch het gevoel dat ik al heel mijn leven met een serieus tekort aan dopamine rondloop. Er zijn echt weinig dingen die mij een kick of goed gevoel kunnen geven en ik ben ook nooit echt gemotiveerd. Ik gebruik nu toch bijna zo'n vier jaar drugs, maar het laatste anderhalf jaar is mijn gebruik toch serieus gestegen. Pas een paar maanden geleden heb ik echt beseft dat ik ergens toch wel verslaafd ben en daarom probeer ik nu toch te minderen. Mijn speedgebruik heb ik toch wel in de hand nu, maar voorlopig wil ik er toch geen afscheid van nemen. Die rust in mijn hoofd is gewoon te lekker..

Bovenaan