Het Whisk(e)y draadje

Wat voor soort whisk(e)y vind jij het lekkerste?

• Single malt.

Stemmen: 13 56,5%
  • Blend.

Stemmen: 0 0,0%
  • Bourbon.

Stemmen: 1 4,3%
  • Lowland.

• Highland.

Stemmen: 2 8,7%
  • Speyside.

Stemmen: 0 0,0%
  • Islay.

Stemmen: 9 39,1%
  • Island.

• Irish whiskey.

Stemmen: 6 26,1%
  • Andere streek.

• Totaal aantal stemmers
    23

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Ik heb twee nieuwe vrienden gemaakt:
Exceptional Insight zei:

&

Maar Henk Westbroek zong het al; Eén keer trek je de conclusie..

Zo ook zal deze vriendschap van korte duur zijn.

metaldevil666

Experimenterende gebruiker
Ik geef meteen toe dat ik enkel de eerste pagina heb gelezen maar mijn god mensen... wat een debielen hier!

Voor de duidelijkheid: JACK DANIELS is GEEN whisky!!
Dit is een bourbon, voor iemand die het spul niet of nauwelijks drinkt zijn deze 2 identiek. Maar een ieder die eens wat vaker whisky drinkt en whisky ook lief heeft weet jack daniels enkel geschikt is voor de gootsteen of in gevallen van HELE hoge nood als mixje.

Johnny walker red label mag wat mij betreft ook niet als whisky beschouwd worden dit met een hele simpele reden: whisky moet puur van genoten worden. Zodra de maker het al verkoopt en adverteerd als mix drank is het in mijn ogen géén whisky!

The Jansie has spoken.

Einstein

Badass junkie
metaldevil666 zei:
wat een debielen hier!
Schattige opening :hearteyes:

metaldevil666 zei:
Dit is een bourbon, voor iemand die het spul niet of nauwelijks drinkt zijn deze 2 identiek. Maar een ieder die eens wat vaker whisky drinkt en whisky ook lief heeft weet jack daniels enkel geschikt is voor de gootsteen of in gevallen van HELE hoge nood als mixje.

Johnny walker red label mag wat mij betreft ook niet als whisky beschouwd worden dit met een hele simpele reden: whisky moet puur van genoten worden. Zodra de maker het al verkoopt en adverteerd als mix drank is het in mijn ogen géén whisky!
Leuk joh. Volgens de uiterst betrouwbare (!) bron Wikipedia is bourbon gewoon een soort whisky. En dat jij Jack en JW niet lekker vindt betekent niet dat het geen whisky is.

Pauperwhisky voor de winst :rock:

Oom Klaas

Badass junkie
Einstein zei:
metaldevil666 zei:
wat een debielen hier!
Schattige opening :hearteyes:

metaldevil666 zei:

Leuk joh. Volgens de uiterst betrouwbare (!) bron Wikipedia is bourbon gewoon een soort whisky. En dat jij Jack en JW niet lekker vindt betekent niet dat het geen whisky is.

Pauperwhisky voor de winst :rock:

Bourbon moet je ook niet willen drinken, en red label is kroeg whisky.
Hij heeft wel een punt hoor, alleen die eerste pagina is ook een aardige tijd geleden.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Hij heeft helemaal geen punt. Jack Daniels is geen bourbon. "Een ieder die whisky lief heeft" mixt sowieso niet, ook niet met Jack. En de manier waarop ergens voor geadverteerd wordt heeft ook geen flikker te maken met of iets wel of geen whisky is.

En het feit dat hij zijn hele mening baseert op 1 pagina van een topic zorgt er ook voor dat dit de zoveelste is die niet serieus genomen hoeft te worden.

Elohtibbar

Badass junkie
Jack Daniels is geen bourbon in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken (van een whiskykenner gehoord), Jim Beam en Four Roses e.d. zijn dat wel.

De Amerikaanse Bourbon-whiskey onderscheidt zich niet alleen door de schrijfwijze van zijn Europese voorouders, de (Scotch) whisky. Terwijl de laatstgenoemde traditioneel uit mout gestookt wordt, gebruikten de immigranten in de nieuwe wereld hoofdzakelijk rogge en maïs voor de bereiding van hun "vuurwater".
De benaming Bourbon is afkomstig van Bourbon County, een district aan de grens tussen de staten Virginia en Kentucky, waar in de tweede helft van de negentiende eeuw talrijke ook nu nog bekende destilleerderijen gevestigd werden.
Het aandeel maïs bedraagt bij de huidige bourbon-whiskeys in navolging van de Amerikaanse wet minstens 51%. Pas na het tweejarige bewaren in van binnen gebrande eikenhouten vaten wordt het destillaat gebotteld.
Hoewel Jack Daniel's vaak als een bourbon beschouwd wordt, is dit een Tennessee whiskey, een Tennessee Sour Mash, omdat het nog gefilterd is door houtskool van esdoorn.

Flameon

Badass junkie
Zou Jack Daniel's na distributie meteen worden gerijpt, dan ontstaat een Bourbon. Dat gebeurd niet, dus geen boerbon

Exceptional Insight zei:
Ik heb 'm nog niet in een glas gehad, maar hij is vrij donker, ja.

Zet je dan de fles tegen je hoofd? :wink: :wink:

Oom Klaas

Badass junkie
Rabbithole zei:
Jack Daniels is geen bourbon in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken (van een whiskykenner gehoord), Jim Beam en Four Roses e.d. zijn dat wel.

De Amerikaanse Bourbon-whiskey onderscheidt zich niet alleen door de schrijfwijze van zijn Europese voorouders, de (Scotch) whisky. Terwijl de laatstgenoemde traditioneel uit mout gestookt wordt, gebruikten de immigranten in de nieuwe wereld hoofdzakelijk rogge en maïs voor de bereiding van hun "vuurwater".
De benaming Bourbon is afkomstig van Bourbon County, een district aan de grens tussen de staten Virginia en Kentucky, waar in de tweede helft van de negentiende eeuw talrijke ook nu nog bekende destilleerderijen gevestigd werden.
Het aandeel maïs bedraagt bij de huidige bourbon-whiskeys in navolging van de Amerikaanse wet minstens 51%. Pas na het tweejarige bewaren in van binnen gebrande eikenhouten vaten wordt het destillaat gebotteld.
Hoewel Jack Daniel's vaak als een bourbon beschouwd wordt, is dit een Tennessee whiskey, een Tennessee Sour Mash, omdat het nog gefilterd is door houtskool van esdoorn.

Bedankt :)

Karhu

Wijs gebruiker
Eindelijk wou ik een whisky kopen die mij werd aanbevolen hier, de Lagavulin 16 y/o... Kost dat ding gewoon 50 euro!! Zoveel heb ik niet :P.

Nu heb ik een Bowmore Legend gehaald :tearsofjoy: !

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Andyy zei:
toch smaakt die johnnie walker red label wel goed op t moment :grin:
Als je zoiets al lekker vind zou ik zeker ook iets anders proberen.

OT: Laphroaig quarter cask vandaag gekocht. Ik vind hem een stuk voller van smaak in vergelijking met de 10 jaar oude. Aanrader!

Andyy

Bewuste gebruiker
Petrovic zei:
Andyy zei:
toch smaakt die johnnie walker red label wel goed op t moment :grin:
Als je zoiets al lekker vind zou ik zeker ook iets anders proberen.

ach, was nog over van zaterdag (had iemand laten staan toen we waren vertrokken naar de kroeg) en aangezien ik morgen vrij ben vond ik dit het perfecte moment om het op te drinken! :grin:

zjimiz

Bewuste gebruiker
Oom Klaas zei:
Rabbithole zei:

Bedankt :)

In de betere slijterij wordt ook Gentleman's Jack verkocht. Deze is en gerijpt en sterker qua percentage. Ik zou alle Jack haters willen uitdagen, deze eens te proberen, en daar een mening over te ventileren. Ben benieuwd!

:wave:

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
zjimiz zei:
In de betere slijterij wordt ook Gentleman's Jack verkocht. Deze is en gerijpt en sterker qua percentage.

JACK DANIELS GENTLEMAN JACK'
Gentleman Jack - Met een alcoholpercentage van 40%, de enige soort die tweemaal door het proces van houtskoolfiltering gaat. Een keer voor het rijpen in het vat en nog een keer achteraf.

Slijterij de slijter

Fles Inhoud : 0.70
Alcohol Percentage : 40%
Verkoop Prijs : € 26,99
Hetzelfde percentage en maar een paar eurootjes duurder.

zjimiz zei:
Ik zou alle Jack haters willen uitdagen, deze eens te proberen, en daar een mening over te ventileren. Ben benieuwd!
Mijn allereerste whisky (whiskey ja) periode, was Jack. Het was ook niet eerst van "Mister Daniel", nee het was gelijk Jack en ik.

Maar dat was natuurlijk omdat dat de enige was die ik (van naam) kende.

Alleen al om de herinnering aan die tijd, zou ik het best een kans willen geven. Maar ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij. Eigenlijk heeft hij een prijs waar je het niet om hoeft te laten, maar anderzijds is het natuurlijk een prijs die geen hoge verwachtingen schept.

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter

The Machrie Moor van the Isle of Arran. Lichte peated whisky met een warme complexe smaak. Hier ben ik nog wel even zoet mee.

ragnarok

Wijs gebruiker
DrippTone zei:

The Machrie Moor van the Isle of Arran. Lichte peated whisky met een warme complexe smaak. Hier ben ik nog wel even zoet mee.

Klinkt goed, ook deze gaat op de to-do list :P

Oudjaarsavond een famous grouse gedronken, dat vond ik toch niet echt lekker..

Ik had gewoon eigen spul mee moeten nemen.

Karhu

Wijs gebruiker
Ik vind the Famous Grouse wel goed te doen, voor de prijs hoef je het ook niet te laten! :tearsofjoy:
20 E de liter!

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Xeloc zei:
Ik vind the Famous Grouse wel goed te doen, voor de prijs hoef je het ook niet te laten! :tearsofjoy:
20 E de liter!

Bocht, The Black Grouse en The Snow Grouse zijn ook niet te drinken. Het is gewoon net zo zwakke blend als iets van jimbean of in die categorie.

Bovenaan