Hoe lang leeft hennep?

pawelonius

Belezen gebruiker
Hallo,
Ik ben nu bezig met ontkiemen van zaadjes en ompotten enzo, maar ik heb alvast een vraag voor de 'toekomst'.
Ik heb gelezen dat je maar een keer een plant kunt gebruiken om te oogsten, klopt dat? Is het zo dat de plant na de oogst dood gaat?
Als hij dood gaat meteen deze vraag: hoe zorg ik ervoor dat ik niet elke keer nieuwe zaadjes moet kopen en toch wat plantjes hou?

alvast bedankt ^^

Pawel

Jokkelshizzle

Belezen gebruiker
Je moet gewoon goedkope zaadjes nemen als je een beginner bent man. je gaat toch niet 25 euro betalen voor 10 zaadjes waar slaat dat op. ik kreeg 20 zaadjes voor 10 euro (incl verzendkosten). ja wel tweedehands. En ik heb zaadjes gevonden in een wietzakje van de shop. Dat is feminised uiteraard

pawelonius

Belezen gebruiker
leuk dat je wil helpen, maar jouw opmerking slaat op niets van wat ik heb gezegd in mijn post. Jij doet nu alsof je weet hoeveel mijn zaadjes kostten enzo :tongueout:
mja, ik heb graag antwoord op de vraag ^^

De Sjeik

Bewuste gebruiker
Stekjes maken natuurlijk :wink: Zet je planten neer, en zoek de sterkste/grootste/gezondste vrouw eruit. Laat deze nog ff lekker doorgroeien tot je een flinke struik hebt, en wanneer je deze stekt kun je daar tientallen plantjes vanaf halen.

pawelonius

Belezen gebruiker
De Sjeik zei:
Stekjes maken natuurlijk :wink: Zet je planten neer, en zoek de sterkste/grootste/gezondste vrouw eruit. Laat deze nog ff lekker doorgroeien tot je een flinke struik hebt, en wanneer je deze stekt kun je daar tientallen plantjes vanaf halen.
ok cool, gewoon een takje er vanaf halen dus?

maar is het ook zo dat hennep maar een jaartje leeft?

De Sjeik

Bewuste gebruiker
De wietplant groeit, bloeit, en sterft nadat de vruchten zijn aangemaakt. Als ik me niet vergis zijn echter ook re-genererende soorten, die erg langzaam verder groeien nadat de toppen zijn geknipt. Correct me if I'm wrong though.

En voor stekken, ik ben geen expert. Om er achter te komen hoe je het best een stekje snijdt, ff kijken met de zoekfunctie, wietforum of Google :wink:

mattskovic

Wijs gebruiker
Jokkelshizzle zei:
En ik heb zaadjes gevonden in een wietzakje van de shop. Dat is feminised uiteraard

Hoe kom jij er bij dat die zaadjes van een zakje uit de CS feminised zijn ?

ontopic: hennep is een 1 jarige plant die niet kan overwinteren dus moest hij het al overleven na het toppen als je buiten moest kweken dan vriest hij dood.
voor de rest enige manieren die ik weet om de volgende kweek te beginne is: nieuwe zaadjes kopen, stekken snijden of je vrouwelijke plant bevruchte

groetjes matti :wave:

Afghaan-Gek

Bewuste gebruiker
3 a 4 keer opnieuw i de groei zetten is maximaal.( Ed Rosenthal)

om een afgebloeide plant opnieuw in groei te zetten heb je veel licht nodig(18 u) juiste mest en geduld..( indoor)

er zijn wel verhalen van mythische wietbomen die meerjarig zouden zijn.(Bhutan,Tibet)

heb wel eens gehoord van buitenwiet die in de vensterbak continue toppen gaf vanaf de herfst , en in de lente gewoon doorging.

uiteindleijk moeten de omstandigheden goed izjn.
freak of nature misschien( dna foutje in de schakeling die groei bepaalt?)

gtje

Bewuste gebruiker
hey pawelonius:

als je graag volgend jaar weer wat meer zaadjes wilt hebben kun een van het volgende doen:

1: je houd een mannetje apart en een vrowutje apart zodra ze aan het bloeien zijn zal de vrouw haartje aan maken de man maakt balletjes aan deze gaan naar 2 weken open en gooien stuifsel eraf wat over de vrouwelijk plant heen komt de haartjes zullen bruin worden je laat de man zoalng staan bij de vrouw tot de man helemaal geen stuifsel meer geeft ..

je vrowutje is nu zwanger ... en zal ongeveer 5 tot 7 weken nodig hebben om rijpe mooi zaden te maken je hebt nu verse mooi zaad...

nadeel bij deze methode is dat je je planten klein moet houden of een plek moet hebben waar je je mannetje en vrouwtje passen ( als je ze in grote potten zet worden ze namelijk wel 2 meter of zelfs veel hoger ) erg onpratisch duzz

wat je ook kan doen en wat erg makkelijk is is het volgende...

zodra je planten wat groter zijn knip je van elke plant 2 stekjes ( zodat er altijd wel 1 aanslaat ) dit stekje stop je in stekkengel en vervolgens in : of zaai en stek aarde , of steenwol plugjes of turfpotjes net wat je fijn vind en kan kopen in je omgeving ( bestellen op internet kan ook ) zorg dat je je stekkies nummer samen met de plant waarvan ze vandaan komen... dus zo 2 x stek 1 van plant 1 waarom kom ik later op terug

je laat deze lekker wortelen in een bakkie die je achter het raam zet een beetje stek moet tog wel naar 15 dagen worteltjes aan de odnerkant hebben ... stop deze stekjes allemaal in aparte kleine potjes van bijv 15x15x20 cm in wat licht bemeste aarde achter het raam

doe dit wel vanaf juni ongeveer want dan is de zon krachtig genoeg om er voor te zorgen dat je plantes zelfs achter het raam/ glas nog mooi groeien...

de plantjes stop je elke dag 12 uur lang in het PIKKE DONKER!! weg in ene kastje er mag GEEN licht zijn ... als ze die 12 uur donker hebben gehad zet je ze weer 12 uur in het licht ...

een optie is duzz om ze van 7 uur savonds tot 7 uur sochtends in het donker te zetten of een uurtje of 2 later net wat schikt in het dagelijks leven.... nog makkelijker is ze na het eten rond 18:00 in het donker te zetten en om ze rond 23:00 of 24:openmouth:o weer achter het raam te zetten dan is het buiten al wel donker genoeg !!! zo hoef je in het weekend niet vroeg je nest uit

dit doe je een week of 4 achterelkaar ... dan zul je van alle stekken geslacht zien !!! EN NU KOME WE TERUG OP HET NUMEMR VAN DE STEKKEN !!!

als bijv je stek nummero 1 mannelijk is weet je dat je plant 1 ook mannelijk is ...de plant die buiten staat kun je dan weg gooien en heb je niks aan !!! dan heb je duzz minder planten en dat scheelt weer nutteloze tijd die je in 'niets' steekt een mannelijk plant leverd namelijk geen toppen op ...

van alle stekken pak je de beste man eruit de rest van de mannelijke stekken gooi je weg ( de beste man is vaak die het vroegste bloeit om het niet al te ingewikkelt voor je te maken ).

de vrouwelijk stkeken bewaar je allemaal en je gaat met deze ene man en vrouwen stekken nog een week of 6 door met verduisteren ...de stekken raken bevrucht door het stuifsel van de mannelijk stek en je hebt een paar 100 zaadjes voor het jaar daarna :grin:

en je houd je vrouwelijk planten buiten :grin: die je kutn oogsten...

misschien een hoop tekst een paar keer overlezen en je begrijpt het wel bij vragen hoor ik het graag

greetzzz gtje

weedlover

Experimenterende gebruiker
Hennep is een éénjarige plant, dus ze leven maximaal 1 jaar.
er bestaat echter een techniek om de plant opnieuw te doen groeien na het oogsten, maar dat is naar mijn mening kweken voor gevorderden

grtz

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Als je een speciaal hok hebt voor de moeders dan kun je het wel heel lang rekken. Elke keer dat je een moeder stekt, maak je van 1 van die stekjes weer een nieuwe moeder. Tegen de tijd dat je stekken uitgebloeid zijn is je moeder alweer bijna over rijp om te stekken. Doe dit niet te vaak want dan krijg je echt kut wiet, omdat je dus stek na stek na stek maakt. Op gegeven moment moet je weer terug naar zaden. Je moet dus een beetje kunnen kweken om binnen die 50-60 dagen bloei te blijven. Eventueel met chemicaliën werken om ze eerder in de bloei te gooien. Ben ff kwijt hoe dat goedje heet, staat vast op wietforum. Aangezien je net begint zou ik het niet proberen, komt wat ervaring bij kijken.

Als een plant eenmaal gebloeid heeft zou ik em weg gooien, de oogst die je er een 2e keer af zou willen halen is niet de moeite waard. Maargoed, voor al die trucjes geld. Hoe meer en meer je gaat kloten met de normale gang van de natuur hoe slechter je resultaat. :wink:

gtje

Bewuste gebruiker
@driptone: wanneer je van een gezonde moeder een gezonde stek pakt en je laat je moeders niet staan !!! blijft de wiet jaar in jaar uit hetzelfde !!! ooit gehoord van oermoeder???

stekken die afkomstig zijn van oude soorten die van de jaren 70 komen ??? vaak geen zaadje meer van te krijgen of zeer zeldzaam maar de stek is er hier en daar nog wel ..

leuk voorbeeld is de PURPLE HAZE ....

orginele is uitgestorven in zaad maar in stek schijnt die hier en daar op de aarde nog rond te hobbelen

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Natuurlijk kun je door blijven stekken, maar mijn ervaring en die van de mensen die ik ken en deze hobby met me delen is dat je wiet er minder potent om word. Als je van je zaadjes moeders haalt, en je mannen het stuif meel bewaart kun je dus na 3 keer stekken weer terug naar zaden zonder dat je andere wiet krijgt(dus geen kruising maar zuiver ras, als daar al nog van te spreken was).

JAKHALS

Newbie
kan je eigelijk ook een plant hebben die vanaf het zaadje zo is dat ie later zaden geeft zonder bestuiving??

mattskovic

Wijs gebruiker
@JAKHALS a dat heb je zeker maar dat is een "herma" die zowel mannelijke als vouwelijke uiterlijke en genetische kenmerken heeft deze maakt dus ook de mannelijke balletjes aan en de vrouwelijke haartjes maar eigenlijk ben je niet zo veel mee.

en volgens mij ben niet zeker kome er van zaadjes van een herma enkel herma's voor maar ben niet echt zeker

greetz mattsi

IMarX

Newbie
Hey, interessant toppics hier! Wat hennep betreft ben ik een stapje verder dan ik dacht te kunnen raken. Ik heb begrepen dat het 'natuurlijk' onmogelijk is om de wietplant verder te laten leven/groeien na de zaadzetting omdat de plant na de zaadontwikkeling een hormoon afgeeft waardoor de plant afsterft.
Toch heb ik afgelopen jaar van een buitenplant gestekt, deze bevrucht en de zaden laten uitrijpen, ze vielen er gewoon uit na verloop van tijd en zien er prima uit. Daarop heb ik de plant van wat extra voeding voorzien, en de hele winter binnen in de woonkamer gehad. Niet dat ze daarna gegroeid is, maar sterven deed ze ook niet, de bloei stagneerde eerder. Maar nu in maart begint m'n plantje tekenen van leven te vertonen en schiet weer flink uit, verse nieuwe scheuten die erop wachten gestekt te worden.
Nu had ik gedacht de stekjes van deze plant te bevruchten met het stuifmeel van haar zonen, maar is dat zo'n goed idee? Ik ben namelijk niet erg goed in genetica!

Bovenaan