Hoe moet ik het aanpakken?

spongecola

Belezen gebruiker
Ik zou erg graag wietplanten willen hebben. Echter zit ik met het probleem dat ik in een flat woon. Ik heb dus geen tuin maar wel een balkon. Ik vroeg mij dus af of het mogelijk was om hier wietplanten te kweken. De zon komt exact om 3 uur totdat deze ondergaat. Mijn ogen zijn gevallen op de pineapple kush. Deze word zo'n 120 tot 180cm. Het moest een goede buitenland zijn. Ook trok de northern Light automatic mijn aandacht. Die zo'n 130-160 cm word. Is er iemand die kan helpen bij deze keuze? Hoe ik de boel moet aanpakken en waar ik op moet letten?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik zou sowieso een autoflower nemen, die zijn veel makkelijker te kweken dan de normale omdat je daar dus met verschillende lichtperioden te maken hebt. Autoflowers kun je eigenlijk gewoon neerknallen en dan gaat het vanzelf, die beginnen namelijk vanzelf met bloeien.

Verder zou ik zorgen dat ze niet teveel in het zicht staan als je een huurwoning hebt. Sommige verhuurders kunnen wietplanten namelijk niet waarderen en als je buren je verklikken ben je klaar met je huisje.

Koop zaadjes, het liefst goede zaadjes. Laat deze ontkiemen, vervolgens in een klein potje met de juiste potgrond en als het plantje wat groter wordt verpotten naar een grote 7+ liter bak met grond.

En inderdaad op Wietforum staan een hoop duidelijke verhalen over de kweek

spongecola

Belezen gebruiker
Ik heb uiteindelijk de Royale AK gekocht. Het is geen autoflower, de plant moest makkelijk te kweken zijn. Ze zou zo'n 130-170cm worden met een maximale opbrengst van 650 gram. Hier ga ik natuurlijk niet van uit. Ik woon in een flat die verhuurd word door stja, naar mijn weten is het toch gewoon legaal om 5 wietplanten te hebben mits ze geen overlast bezorgen en kleiner dan 150cm blijven?

Plan: ik had dus het idee om een specie kuip te gebruiken. De planten krijgt vanaf precies 3uur zonlicht. Ik zit alleen nog na te denken over hoe ik het ga aanpakken als het gaat stormen of hard regenen. Iemand ideeën?
Zou de specie kuip voldoen voor 5 planten of moet er een 2e bij komen?

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
spongecola zei:
Ik heb uiteindelijk de Royale AK gekocht. Het is geen autoflower, de plant moest makkelijk te kweken zijn. Ze zou zo'n 130-170cm worden met een maximale opbrengst van 650 gram. Hier ga ik natuurlijk niet van uit. Ik woon in een flat die verhuurd word door stja, naar mijn weten is het toch gewoon legaal om 5 wietplanten te hebben mits ze geen overlast bezorgen en kleiner dan 150cm blijven?

Plan: ik had dus het idee om een specie kuip te gebruiken. De planten krijgt vanaf precies 3uur zonlicht. Ik zit alleen nog na te denken over hoe ik het ga aanpakken als het gaat stormen of hard regenen. Iemand ideeën?

Die Maximale opbrengst van 650 gram is per m2, niet per plant. Ik zou elke plant apart in een pot zetten, dan hebben ze allemaal evenveel kans om hun wortels uit te breiden. Een pot van 30 liter is ideaal (als dat op je balkon past).

5 planten is inderdaad legaal. Maar als ze gaan bloeien gaat het wel erg naar wiet ruiken, dus je hebt kans dat de buren komen klagen.
Als het gaat stormen of regenen zou je een afdakje kunnen maken van plexiglas of iets dergelijks, die de wind en regen tegenhoudt. Of je zal ze dan binnen moeten zetten.

Als je denkt dat je planten te hoog worden kan je ze ook toppen (de top eruit knippen). Dan groeit de plant voornamelijk alleen nog maar in de breedte.

Wiet kan ontzettend gaan woekeren, dus er bestaat een kans dat op een gegeven moment je gehele balkon een grote brei is van wietbladeren.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Wiet is niet legaal in Nederland en het kweken van 5 of slechts 1 plant ook niet. Mocht de politie het toevallig tegenkomen kunnen ze het eventueel ruimen zonder enorme gevolgen. Je verhuurder kan er echter anders over denken.

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
spongecola zei:
Sinds wanneer is het illegaal als ik vragen mag? Er zit toch nog steeds een gedoogd beleid op? Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... offeeshops. Er staat je 5 hennepplanten mag hebben.

Nja over de geur gesproken, ik rook wekelijks wiet op het balkon en niemand heeft er ooit over geklaagd. Ik heb behoorlijk aardige buren :)

Wekelijks roken is wel wat anders dan 24/7 een ongelooflijk sterke wietlucht in je huis hebben :tearsofjoy:

spongecola

Belezen gebruiker
Ze komen op het balkon te staan haha. Ze hebben tot nu toe ook nog nooit geklaagd over mijn verschrikkelijke muziekstijl, Hardcore, terror etc. Box staat iedere dag aan en woon d'r nou 4 jaar. Denk dat de geur niet zo'n probleem gaat worden. Ik maak me er meer druk om of alles goed verloopt. Ik moet dus nog iets bedenken voor het geval t hard gaat regenen of stormen. Anders liggen de planten beneden :grin:

Is voeding nog nodig zodra ze zijn overgepot? Ik denk dat ik de 30 liter potten maar ga gebruiken, zodat iedere plant genoeg ruimte voor de wortels heeft.

spongecola

Belezen gebruiker
kokosmakroon900 zei:
spongecola zei:

Die Maximale opbrengst van 650 gram is per m2, niet per plant. Ik zou elke plant apart in een pot zetten, dan hebben ze allemaal evenveel kans om hun wortels uit te breiden. Een pot van 30 liter is ideaal (als dat op je balkon past).

5 planten is inderdaad legaal. Maar als ze gaan bloeien gaat het wel erg naar wiet ruiken, dus je hebt kans dat de buren komen klagen.
Als het gaat stormen of regenen zou je een afdakje kunnen maken van plexiglas of iets dergelijks, die de wind en regen tegenhoudt. Of je zal ze dan binnen moeten zetten.

Als je denkt dat je planten te hoog worden kan je ze ook toppen (de top eruit knippen). Dan groeit de plant voornamelijk alleen nog maar in de breedte.

Wiet kan ontzettend gaan woekeren, dus er bestaat een kans dat op een gegeven moment je gehele balkon een grote brei is van wietbladeren.

Nog over de opbrengst, ik had net even gekeken, onder het afdakje staat inderdaad 600 per vierkante meter. In de zon (dus buiten) gemiddeld 600 per plant. Nog enige tips om het 'woekeren' tegen te gaan?

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
spongecola zei:
Is voeding nog nodig zodra ze zijn overgepot? Ik denk dat ik de 30 liter potten maar ga gebruiken, zodat iedere plant genoeg ruimte voor de wortels heeft.

Ik zou sowieso voeding gebruiken als je veel opbrengst wil. Ikzelf speciale voeding voor wiet, maar dat is wel erg prijzig (100 euro de liter). Er zijn vast ook wel goedkopere varianten.

spongecola zei:
Nog over de opbrengst, ik had net even gekeken, onder het afdakje staat inderdaad 600 per vierkante meter. In de zon (dus buiten) gemiddeld 600 per plant. Nog enige tips om het 'woekeren' tegen te gaan?

Om het woekeren tegen te gaan kan je de top eruit knippen, dan groeien ze alleen nog in de breedte. En als de plant te erg gaat woekeren kan je gewoon takken eraf knippen, haalt natuurlijk wel je opbrengst naar beneden.

Die 600 gram per plant gaat hem niet worden. Dat is echt bij de optimale omstandigheden. Dus in de volle grond met heledag zonlicht, en te juiste aarde.

Ik denk dat je je handjes dicht mag knijpen als je 100 gram per plant krijgt.

Fool

Badass junkie
spongecola zei:
Sinds wanneer is het illegaal als ik vragen mag? Er zit toch nog steeds een gedoogd beleid op? Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... offeeshops. Er staat je 5 hennepplanten mag hebben.

Nja over de geur gesproken, ik rook wekelijks wiet op het balkon en niemand heeft er ooit over geklaagd. Ik heb behoorlijk aardige buren :)
Dingen die gedoogd worden zijn per definitie illegaal.

Ook staat er niet dat je 5 hennepplanten mag hebben, maar er staat dat het OM niet vervolgt voor (minder dan) 5 planten. Dat is een wezenlijk verschil.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Fool zei:
spongecola zei:

Dingen die gedoogd worden zijn per definitie illegaal.

Ook staat er niet dat je 5 hennepplanten mag hebben, maar er staat dat het OM niet vervolgt voor (minder dan) 5 planten. Dat is een wezenlijk verschil.

Precies. Gedogen betekent gewoon iets wat niet mag niet actief vervolgen zolang er geen overlast veroorzaakt wordt. Het blijft illegaal en ook 1 plant mag de politie dus gewoon in beslag nemen, al doen ze het niet zomaar.

Woningbouwverenigingen hebben vaak in hun contracten staan dat het kweken van wiet niet mag en staan dus volledig in hun recht om je eruit te zetten als je 5 planten op je balkon hebt staan. Bij anti-kraakwoningen zijn ze daar nog veel strenger in en word je er meestal uitgezet als ze er achter komen.

Je bent dus alleen wel afhankelijk van je buren, als zij niks zeggen is er niets aan de hand.

Om de planten te beschermen tegen harde wind kun je een net ervoor hangen en de stam vastmaken aan een steunstokje zodat ie niet omwaait.

Als je ze echt 1m2 breed wilt maken en flink hoog dan heb je aan één mortelkuipje niet genoeg. Ik zou niet meer dan 1 a max 2 planten per kuip neerzetten. Liever wat kleinere potten en elk een eigen plant.

spongecola

Belezen gebruiker
Hmm. Dan ga ik maar eens eerst opzoeken of ik überhaupt mag kweken op het balkon. Ik woon namelijk samen met m'n moeder. Ik zit er niet op te wachten dat we allebei op straat komen te staan. Lijkt me slim om hier even achteraan te bellen.

Stel dat het dus kan. Ben ik nu niet te laat met het poten? Ik moet de zaadjes namelijk nog binnen krijgen.

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
spongecola zei:
Hmm. Dan ga ik maar eens eerst opzoeken of ik überhaupt mag kweken op het balkon. Ik woon namelijk samen met m'n moeder. Ik zit er niet op te wachten dat we allebei op straat komen te staan. Lijkt me slim om hier even achteraan te bellen.

Stel dat het dus kan. Ben ik nu niet te laat met het poten? Ik moet de zaadjes namelijk nog binnen krijgen.

Te laat wil ik niet zeggen, maar wel een beetje aan de late kant. Je hebt wel dikke kans dat je de laatste paar weken je planten moet beschermen tegen het rotweer (in september/oktober kan het aardig tekeer gaan). Dus of de planten binnen zetten, of een afdakje maken.

MeejheM

Badass junkie
Ik zou volgende keer zeker zorgen dat je zaadjes plantjes worden op de versterbank, en voor of met ijsheiligen buiten zetten, afhankelijk van de plaats, en kans op vorst. Buiten telen duurt al zo lang...

Bovenaan