Hoe verslaving benzo's stoppen?

Feetje

Newbie
Hoi allemaal ik ben nieuw en wanhopig. Ik heb een hele ernstige paniekstoornis waardoor ik oxazepam en antidepressiva kreeg voorgeschreven. De venlafaxine werkt wel degelijk maar zonder de oxazepam zit ik tegen het plafond van angst.

Nu is het ook nog zo dat ik steeds meer nodig heb omdat ik dus echt al vanaf 2011 oxazepam gebruik. Dat mag niet eens,ik weet het maar ik krijg het van de psych omdat hij weet welke lijdensweg ik volg.

Hoe dan ook door de stress heb ik ook vaak diarree waardoor de medicijnen minder goed werken en ik ben super allergisch voor Norit en ander spul. Daar word de paniek alleen erger van.

Ik ben met mijn psych gaan praten en die heeft me nu op Seroquel gezet. Sinds 3 dagen. De eerste dag heb ik oxazepam gebruikt,nu probeer ik cold turkey te stoppen. Kunnen jullie mij advies geven wat erger is? Seroquel of benzo's? Want ik lees me wat over seroquel dat ik er bang van word. Maar als mijn oxazepam niet werkt en ik zit totaal in paniek op de bank dan moet ik toch wat. Ik ben zo bang een zombie te worden van seroquel.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Hoi,

Iedereen reageert anders op drugs/medicijnen zowel qua wenselijke uitwerking als met bijwerkingen dus er zijn geen algemenen in deze materie.

Dus ik zou dit alles met je psychiater afstemmen in plaats van dit hier te vragen. Zelf heb ik ervaring met beide stoffen, Oxa 2 jaar of zo gehad tegen angst maar ik kon er zo mee stoppen, Seroquel goeie inslaper zonder duf gevoel een dag later en tevens dopamineremmer, ik had geen bijwerkingen maar dat kan voor jou weer totaal anders zijn.

Langdurig benzogebruik wordt over het algemeen ten strengste afgeraden maar als je bijvoorbeeld geen leven hebt door angst/paniekstoornis kan worden besloten dat het voordeel (een normaal leven kunnen leiden) zwaarder weegt dan het nadeel (benzoverslaving).

denko83

Newbie
hallo.

in mijn optiek is oxazepam een beter middel a sereqeul. op de een of andere manier zijn ze erg makkelijk met het voorschrijven van serequel.ik slik al 5jaar oxazepm 2 tabletten van 50 mg per dag dat gaat prima heb nooit het gevoel meer nodig te hebben.mn angsten zijn leefbaar.serequel zorgdde er bij mij voor at ik extreem vermoeid was en me een soort van zombie voeldde ben beniuewd naar je ervaring Feetje groet van een een contente benzo gebruiker.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Waarschijnlijk begin je het zelf ook langzaam te realiseren maar benzodiazepines verergeren je angststoornis aanzienlijk op de lange termijn. Het feit dat je gevoelig bent voor angst maakt jou waarschijnlijk ook aanzienlijk verslavingsgevoeliger voor benzodiazepines dan de gemiddelde persoon.

Ik zie mijzelf als iemand die helemaal niet gevoelig is voor angsten maar als ik afkick van benzodiazepine gebruik wordt ik een angstig trillend jongetje die bij het minste over geringste al volledig uit zijn vel springt. Doodsangsten als gevolg van benzodiazepine afkick zijn mij niet onbekend, bijvoorbeeld angst dat ik een hartaanval zou krijgen terwijl ik mijzelf hardop bleef vertellen dat het door de ontwenning komt. Maar ook een vrijwel constant gevoel dat het nooit meer goed zou komen met mijn leven en een gevoel van moedeloosheid alom.

Persoonlijk krijg ik de indruk dat je nog niet helemaal door hebt hoe verslavend/ingrijpend benzodiazepines zijn. Benzodiazepines vormen veel sneller en sterker tolerantie dan andere middelen. Naarmate je langere tijd en hogere doseringen benzodiazepines neemt zullen de schommelingen en paniekaanvallen steeds intenser worden.

Waarschijnlijk ben ik niet de meeste objectieve factor. Ik heb zelf destijds twee leeftijdsgenoten begin 20er jaren gekend die zichzelf eveneens als angstgevoelig (en HSP) omschreven waarbij ik sterk het gevoel had dat vooral het benzodiazepine gebruik hierbij ten oorzaak lag. Ook deze twee hadden meerdere jaren benzodiazepines gebruikt waarbij de doseringen steeds hoger kwamen te liggen en op een gegeven moment letterlijk 24/7 onder invloed waren van benzodiazepines.

Omdat deze twee vrienden de ontwenning niet onder ogen durfde te komen werden de schommelingen steeds heftiger vaak gevolgd door wederom een verhoging van de dosering. Uiteindelijk werden ze voor hun benzodiazepine ontwenning opgenomen en kregen ze hulp bij de ontwenning hiervan. Ze hebben echter uiteindelijk alsnog beiden zichzelf van kant gemaakt omdat de ontwenning te heftig was.

Het liefst zou ik je vertellen dat je je nergens zorgen over hoeft te maken maar mijn ervaring met mensen in een soortgelijke situatie aan die van jou is nou eenmaal een zeer negatieve. Ik ken je specifieke context niet en wellicht loop ik je onterecht op te naaien, het feit blijft echter dat ik mij oprecht zorgen maak over de situatie waarin je je bevindt.

Kunnen jullie mij advies geven wat erger is? Seroquel of benzo's?
Uiteindelijk gaan de benzodiazepines erger wezen dan de Seroquel. Persoonlijk ben ik geen fan van Seroquel en andere antagonisten (middelen die signalen blokkeren in de hersens). Maar ik denk wel dat een antagonist je lijden tijdens de benzodiazepine ontwenning aanzienlijk kan doen verminderen.

Zelf heb ik destijds een antagonist gelijkend aan Seroquel gebruikt om door de meest heftige periode van mijn benzodiazepine ontwenning heen te komen. Het voelde alsnog of ik aan het sterven was, zo intens is benzodiazepine ontwenning nou eenmaal, maar door het blokkeren van signalen in de hersens ging een groot deel van de ontwenning langs mij heen.

Nog iets anders, je geeft aan momenteel Venlafaxine te gebruiken, een SNRI, ofwel een serotonine noradrenaline heropname remmer. Persoonlijk vind ik Venlafaxine een van de minder prettige anti depressiva vanwege zijn noradrenaline heropname remmende werking. Bij noradrenaline moet je denken aan meer fysieke activiteit, hogere hartslag, bloeddruk, minder eetlust, meer spierspanning, etc.

Benzodiazepine ontwenning lijdt ook vaak tot hogere hartslag, bloeddruk, spierspanning, etc. Zoals mijn docent psychofarmaceutica zei, deze nieuwe generatie AD met noradranline bijslag is het naar mijn weten verkoop onzin. Wellicht kan het de moeite wezen om over te schakelen naar een SSRI (selectieve serotonine heropname remmer), dus hetzelfde maar dan zonder de noradrenaline bijslag.

Feetje

Newbie
Dank jullie wel voor de reactie's.

Acht.zes ik doe nu wat mijn psych zegt omdat ik vantevoren rustig 25 oxa in m'n mond stopte. Niet zo handig dus.

Denko83 ik ben jaloers op jou. Ik zou het ook zo graag op die manier willen.

Jhmts die benzo's helpen wel tegen de paniek maar ja de wenning word steeds hoger. Ik ben in 2012 een keer gestopt tot 4 a 5 dat ging goed maar toen kwam de paniek weer terug. Nu heb ik wel een moeilijke tijd ik ben van 23 of zoiets naar 2x10 mg per dag gegaan en seroquel dan. Ik merk gelukkig niets van afkicken. Ik weet ook niet hoe lang dat duurt. Ik heb vanaf donderdag maar 2 pilletjes gehad. Ik voel me wel kut maar dat voel ik me altijd.

Groetjes Feetje ik ben echt nog heel wazig dus sorry voor spelvouten e.d

Feetje

Newbie
Jmths wat een eng verhaal van die twee vrienden! Ik heb ook aan de xtc gezeten. Ik vond/vind dat nu 10 keer zo eng te gebruiken. Dan nog liever van benzo's afkicken. Ik denk niet dat ik er ooit helemaal vanaf kom maar met 2 of 3 valt te leven. Ik haat het zowieso om zoveel medicijnen te slikken. Ik gebruik ook nog venlafaxine 300 mg dus maar als ik dan dun blijf ja graag! Ik ben als de dood dik te worden.

Ps wat een enge dingen lees ik allemaal over noradraline. Ik ben heel ziek chronisch en daardoor onvruchtbaar en dat alles heeft te maken met mijn hormonen die aangetast worden door mijn ziekte. Vandaar dat ik zoveel gebruik. Ben contineu bang.

Laatst bewerkt:

denko83

Newbie
Dit is de eerte x dat ik wat op dit forum zet en ik moet zeggen dat ik een bijzonder goed en kundig antwoord krijg bedankt hiervoor Jmths!
ik zeg idd wel dat ik een contente benzo gebruiker ben maar ik weet natuurlijk dat dit aan het eind van de streep niet de oplossing is en dat het gewon bende is die je dagelijks naar binnen stopt.Maar als je de context zou kennen zou je het snappen ik kom van ver de benzo s hebben mij min of meer gered van een opiaten afhankelijkheid omdenabij 6 jaar van mn 19 tot 24e daarom zij ik ook zo stellig een contente benzogebruiker[ben nu 33] daarvoor was er meer nodig aan middellen wat me uiteindelijk detentie heeft gekost[daarna gestopt met gebruik pschycho therapie etc.. etc..} ik heb daarom nu vrede met die 2 oxa s ben verder abstinent al jaren ben 34 en hoop ergens een moment te vinden om geheel van de meds af te blijvven maar ben bang dat dit nog niet het moment is veel succes Feetje met je strijd}

Bovenaan