hulp gevraagd

Hallo,

ik heb vorige week zaterdag(05/05) 5 zaadjes gezaaid. Deze zijn allemaal mooi uitgekomen en zijn ondertussen 5-6cm geworden :) . Maar gistere merkte ik dat er bij 1 plantje, 1 van de 2 blaadjes verdord was. Vandaag is het hele topje verdord. Is dit plantje nog te redden?
Heb gefeminiseerde zaden gebruikt, en potgrond gemengd met een beetje compost.

Dissonant

Bewuste gebruiker
Heb je foto's?

Waarschijnlijk is het niet meer te redden, en áls het goedkomt zal het sowieso een achterblijvertje zijn.

Foto's kan ik spijtig genoeg nie plaatsen want digi cam is kapot.
Moet ik iets doen aan het plantje of gewoon zo laten en hopen dat het goed komt.

Dissonant

Bewuste gebruiker
Ik weet niet wat er precies mis is, dus je kan er niet veel aan doen.

Je moet er zeker geen extra voeding ofzo aan geven.

Dissonant

Bewuste gebruiker
Ah je hebt ze gewoon in volle grond gezaaid?

Ik zou ze in het vervolg een week of twee voorgroeien in een pot : buiten zetten als de zon schijnt, binnen als het regent of hard waait.

Na 2 weken kan je ze dan in volle grond zetten. Dan kunnen ze beter tegen de harde natuur. Zaailingen zijn erg fragiel, dus alleen de sterksten zullen overleven (dit is handig om je genetica te verbeteren)

ik heb ze nog niet in volle grond staan. Staan nog in een bloembak. Maja dit plantje is toch volledig kapot.

Kan ik ze bij goed weer beter in een kleine serre zetten of gewoon buiten? En ik heb ze nu in 1 grote bloembak staan op ongeveer 7 cm van elkaar. Kan ik ze hierin laten staan totdat ik ze overzet naar volle grond of beter in aparte bloembakjes doen?

Dissonant

Bewuste gebruiker
Gewoon buiten. Het glas (of plastiek) van je serre houdt een deel van het licht tegen.

Op 7 cm van elkaar is te dicht opeen. Hun wortels zullen onontwarbaar in elkaar groeien, waardoor je hun wortelsysteem zal beschadigen als je ze wilt scheiden. En als je ze niet scheidt, gaan ze elkaar verdringen eens ze groter worden.

Het hangt ervan af hoe groot ze al zijn(en dus hoeveel hun wortels al ineen gegroeid zijn). Als ze nog vrij klein zijn, zou ik ze zo vlug mogelijk scheiden. Beter 2 kleinere bloempotten gebruiken dan 1 grote :wink:

Bovenaan