Het ligt eraan hoe je dit bedoelt. Het zijn twee hele andere drugs, en ook al hebben ze overeenkomsten, de effecten liggen ver uit elkaar. Wat je opnoemt zijn zeker bekende effecten van speed, maar ik denk dat het belangrijk is om de verschillen met MDMA duidelijk te benoemen.
Op XTC zal je harder gaan dan op speed omdat je met XTC echt los komt. Niet alleen het euforische gevoel geeft zin om te dansen, het 'van de kaart zijn' zorgt er ook voor dat je lekker los komt. Je gevoel in je benen worden wat minder, alles lijkt makkelijker te gaan betreft bewegen gezien je lichaamsdelen zo wat gevoelloos kunnen worden.
Speed heeft dit wat minder, je zal vooral (fijne) tintelingen voelen in je armen en benen (kaken) wat kan aanzetten tot dansen en los gaan. Maar toch is het gevoel bij XTC sterker, zo ervaar ik het en waarschijnlijk ook vele anderen. Top verder je aanvulling! Je aanvulling gaat nog wat verder in op de details.
Zelf ervaar ik wel snel een euforisch gevoel met speed, ook al wel bij lage doseringen. Omdat wanneer ik speed gebruik ik meer energie krijg, alerter wordt en een betere focus krijg (wat speed ook veroorzaakt in elk geval), dan heb ik op een festival al gauw zin in het feestje. Zelf ga ik al wat sneller lopen omdat ik er gewoon zin in heb, in contact komen met andere gaat ook redelijk snel als het moment van de avond aanbreekt. Hard gaan is iets dat iedereen wel wilt, maar af en toe een rondje lopen of even uitrusten is voor velen, zelfs wanneer ze nog een beetje nuchter zijn, altijd prettig. Dusja, een gesprek is dan zo begonnen.
Al met al een prima vervanging voor speed. Al vind ik persoonlijk XTC prettiger in gebruik. Beiden drugs zijn geweldig betreft de positieve effecten, maar het hard gaan van XTC en het gevoel dat je van de kaart ben en alles wat trager binnen komt, is heerlijk.
Edit: Hier ga ik even verder op je andere vraag betreft doseringen; speed snuiven zal zorgen voor een sneller effect, een heviger effect, maar wel van korte duur dan met slikken. Je zal op een avond wat meer bij moeten nemen om er net zo lang plezier van te hebben als met slikken, maar je hebt per dosering minder nodig. De na effecten duren in de meeste gevallen bij slikken langer dan bij snuiven, maar dit verschilt. Hou rekening met zeker 5 tot 12 uur. Een sleutelpuntje is voldoende om te beginnen met snuiven. Je kan het ook preciezer doen door te gaan wegen, maar iets zegt me dat dit te ver gaat. Met XTC ga je ook niet een kwartje of een halve pil precies met elkaar vergelijken betreft gewicht. (:
Ik gebruik speed nu regelmatig op feestjes. Dat verplicht ik mezelf omdat de XTC effecten tijdens mijn gebruik steeds minder zijn geworden. Het gene wat ik nu voel van XTC zijn tintelingen, meer niet. Natuurlijk heeft dit te maken door veelvoudig gebruik, ik gebruikte XTC haast ieder weekend en dat meerdere maanden lang omdat ik XTC helemaal geweldig vond. (: