MDMA heeft een beetje een paradoxaal effect. Het is stimulerend, maar tegelijkertijd ook kalmerend.
Aan de ene kant zorgt MDMA voor een verhoogde afgifte van noradrenaline, dat ervoor zorgt dat je lichaam in de vluchtstand komt te staan. Bloed gaat naar de spieren, je pupillen worden groter zodat je meer licht binnenkrijgt, de hartslag wordt hoger, lichaamscellen beginnen meer energie vrij te maken uit beschikbare brandstoffen (suiker, eiwit, vet). Kortom: je hebt veel energie om dingen te doen.
Tegelijkertijd zorgt de afgifte van serotonine voor activatie van de amygdala; een deel van de hersenen dat betrokken is bij angstreacties (fight, flight or freeze). Door die serotonineprikkel worden angsten gedempt, wat je dus eigenlijk heel kalm maakt.
Dan wordt er nog wat dopamine afgegeven voor een gelukzalig gevoel. Het voelt goed, wat je ook doet op dat moment. Tegelijkertijd krijg je wat meer oxytocine, voor het gevoel van moederlijke warmte en sociale verbinding met iemand van wie je houdt. Om het helemaal af te maken wordt de afgifte van het hormoon ADH (vasopressine) verhoogt zodat je een 'nesteldrang' krijgt; die zich in sociale situaties vaak uit in een soort overbezorgd zorgen: dekentjes en eten en drinken aanbieden enzo.
Check ook deze video met psychiater Ben Sessa over hoe MDMA werkt in het brein, en hoe dat psychologisch kan helpen om trauma op te lossen. Heel helder uitgelegd:
'XTC' wordt echter geassocieerd met uitzinnig dansen op elektronische dansfeesten. Daarom wordt het ook 'ecstasy', extase, genoemd. Ik vind dat eigenlijk een foute benaming die verkeerde verwachtingen schept. Iedereen verwacht dat je superenthousiast gaat springen. Maar MDMA heeft dus een ook juist een kalmerend effect wat helemaal niet in die drukke setting van zweterige dansfeesten past. Ik zou liever de bijnaam 'Empathy' gebruiken, of kortweg 'M', omdat dat woord beter de effecten beschrijft.
Lees ook mijn post van laatst over hoe we MDMA beter zouden kunnen behandelen:
https://drugsforum.nl/threads/klaagpost-van-een-oude-knar-heb-meer-respect-voor-mdma.64428/