Ik wort rustig van xtc

gtje19

Newbie
Ik heb ergens eens iets gelezen over dat ADHD'ers juist rustig worden van xtc. Ik heb me hier in verdiept omdat ik precies dezelfde kenmerken heb. Stil zijn, willen zitten en vooral luisteren naar wat anderen te vertellen hebben in plaats van zelf de boventoon willen hebben zoals ik dat gewoonlijk heb :grin:

ik heb nu 4 keer gebruikt, en alleen bij de eerste keer werd ik enigszins wat drukker.

Wat kan ik er aan doen om me niet zo te voelen?

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Hoeveel tijd zat er tussen je gebruik en hoeveel mg mdma gebruik je per keer?

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@gtje19
Je vergist je in de drug, dat is bij speed het geval en niet bij XTC, dat ADHD-ers er vaak juist rustiger door worden.

Wat XTC betreft, bijdoseren geeft andere effecten dan de eerste pil op een avond.

gtje19

Newbie
@gtje19
Je vergist je in de drug, dat is bij speed het geval en niet bij XTC, dat ADHD-ers er vaak juist rustiger door worden.

Wat XTC betreft, bijdoseren geeft andere effecten dan de eerste pil op een avond.
Maar het is al bij de eerste halven pil gelijk de 2e x dat ik gebruikte

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Sommigen reageren gewoon zo op mdma. Het aandacht hebben voor en willen luisteren naar anderen is ook niet vreemd, mdma werkt immers empathie verhogend. Daarom wordt het ook wel Empathy genoemd.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Sommigen reageren gewoon zo op mdma. Het aandacht hebben voor en willen luisteren naar anderen is ook niet vreemd, mdma werkt immers empathie verhogend. Daarom wordt het ook wel Empathy genoemd.

Je precies dit.. Daarbij is 210mg best wel veel. Ik doe ook niet veel met deze hoge dosis dan alleen maar om mij heen kijken en veel zitten. Opzich niet vervelend ofzo maar voor een feest neem ik persoonlijk liever wat minder. Zit sowieso eigenlijk nooit boven de 2mg per kilo lichaamsgewicht. In mijn geval over een hele avond 160 a 170mg. Neem vaak eerst 80mg, anderhalf uurtje later 40mg erbij om dan na 3a 4 uur nog 40mg bij te pakken.

gtje19

Newbie
Je precies dit.. Daarbij is 210mg best wel veel. Ik doe ook niet veel met deze hoge dosis dan alleen maar om mij heen kijken en veel zitten. Opzich niet vervelend ofzo maar voor een feest neem ik persoonlijk liever wat minder. Zit sowieso eigenlijk nooit boven de 2mg per kilo lichaamsgewicht. In mijn geval over een hele avond 160 a 170mg. Neem vaak eerst 80mg, anderhalf uurtje later 40mg erbij om dan na 3a 4 uur nog 40mg bij te pakken.
Oke bedankt. Dan ga ik dat vanavond ook proberen dat zo te doen

Neo-Shulginist

Badass junkie
ik heb nu 4 keer gebruikt, en alleen bij de eerste keer werd ik enigszins wat drukker.

Wat kan ik er aan doen om me niet zo te voelen?

MDMA heeft een beetje een paradoxaal effect. Het is stimulerend, maar tegelijkertijd ook kalmerend.

Aan de ene kant zorgt MDMA voor een verhoogde afgifte van noradrenaline, dat ervoor zorgt dat je lichaam in de vluchtstand komt te staan. Bloed gaat naar de spieren, je pupillen worden groter zodat je meer licht binnenkrijgt, de hartslag wordt hoger, lichaamscellen beginnen meer energie vrij te maken uit beschikbare brandstoffen (suiker, eiwit, vet). Kortom: je hebt veel energie om dingen te doen.

Tegelijkertijd zorgt de afgifte van serotonine voor activatie van de amygdala; een deel van de hersenen dat betrokken is bij angstreacties (fight, flight or freeze). Door die serotonineprikkel worden angsten gedempt, wat je dus eigenlijk heel kalm maakt.

Dan wordt er nog wat dopamine afgegeven voor een gelukzalig gevoel. Het voelt goed, wat je ook doet op dat moment. Tegelijkertijd krijg je wat meer oxytocine, voor het gevoel van moederlijke warmte en sociale verbinding met iemand van wie je houdt. Om het helemaal af te maken wordt de afgifte van het hormoon ADH (vasopressine) verhoogt zodat je een 'nesteldrang' krijgt; die zich in sociale situaties vaak uit in een soort overbezorgd zorgen: dekentjes en eten en drinken aanbieden enzo.

Check ook deze video met psychiater Ben Sessa over hoe MDMA werkt in het brein, en hoe dat psychologisch kan helpen om trauma op te lossen. Heel helder uitgelegd:

'XTC' wordt echter geassocieerd met uitzinnig dansen op elektronische dansfeesten. Daarom wordt het ook 'ecstasy', extase, genoemd. Ik vind dat eigenlijk een foute benaming die verkeerde verwachtingen schept. Iedereen verwacht dat je superenthousiast gaat springen. Maar MDMA heeft dus een ook juist een kalmerend effect wat helemaal niet in die drukke setting van zweterige dansfeesten past. Ik zou liever de bijnaam 'Empathy' gebruiken, of kortweg 'M', omdat dat woord beter de effecten beschrijft.

Lees ook mijn post van laatst over hoe we MDMA beter zouden kunnen behandelen:
https://drugsforum.nl/threads/klaagpost-van-een-oude-knar-heb-meer-respect-voor-mdma.64428/

Laatst bewerkt:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
MDMA heeft een beetje een paradoxaal effect. Het is stimulerend, maar tegelijkertijd ook kalmerend.

Aan de ene kant zorgt MDMA voor een verhoogde afgifte van noradrenaline, dat ervoor zorgt dat je lichaam in de vluchtstand komt te staan. Bloed gaat naar de spieren, je pupillen worden groter zodat je meer licht binnenkrijgt, de hartslag wordt hoger, lichaamscellen beginnen meer energie vrij te maken uit beschikbare brandstoffen (suiker, eiwit, vet). Kortom: je hebt veel energie om dingen te doen.

Tegelijkertijd zorgt de afgifte van serotonine voor activatie van de amygdala; een deel van de hersenen dat betrokken is bij angstreacties (fight, flight or freeze). Door die serotonineprikkel worden angsten gedempt, wat je dus eigenlijk heel kalm maakt.

Dan wordt er nog wat dopamine afgegeven voor een gelukzalig gevoel. Het voelt goed, wat je ook doet op dat moment. Tegelijkertijd krijg je wat meer oxytocine, voor het gevoel van moederlijke warmte en sociale verbinding met iemand van wie je houdt. Om het helemaal af te maken wordt de afgifte van het hormoon ADH (vasopressine) verhoogt zodat je een 'nesteldrang' krijgt; die zich in sociale situaties vaak uit in een soort overbezorgd zorgen: dekentjes en eten en drinken aanbieden enzo.

Check ook deze video met psychiater Ben Sessa over hoe MDMA werkt in het brein, en hoe dat psychologisch kan helpen om trauma op te lossen. Heel helder uitgelegd:

'XTC' wordt echter geassocieerd met uitzinnig dansen op elektronische dansfeesten. Daarom wordt het ook 'ecstasy', extase, genoemd. Ik vind dat eigenlijk een foute benaming die verkeerde verwachtingen schept. Iedereen verwacht dat je superenthousiast gaat springen. Maar MDMA heeft dus een ook juist een kalmerend effect wat helemaal niet in die drukke setting van zweterige dansfeesten past. Ik zou liever de bijnaam 'Empathy' gebruiken, of kortweg 'M', omdat dat woord beter de effecten beschrijft.

Lees ook mijn post van laatst over hoe we MDMA beter zouden kunnen behandelen:
https://drugsforum.nl/threads/klaagpost-van-een-oude-knar-heb-meer-respect-voor-mdma.64428/

Ja eigenlijk wilde ik dit ook zeggen maar ik wist dat @Neo-Shulginist dat wel ging doen :wink:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Oh, sorry. Ik wilde niet egotrippen. Volgende keer zal ik eerst even jou taggen zodat je het in je eigen woorden kunt uitleggen. Die eer wil ik je niet onthouden natuurlijk.

Haha, nee hoeft niet hoor blijf maar blijf lekker doen waar je goed in bent :wink: Misschien kan jij het toch wel wat beter. Ik bedoel, ik heb al genoeg eer in het dagelijkse leven :thinking:

Chillax

Bewuste gebruiker
Om het helemaal af te maken wordt

Dat is alleen zo tot een bepaalde dosis... Daarboven wordt het echt wel "speedy" en opwekkend. Niet helemaal waarvoor het bedoeld is maar daardoor heeft het wel die naam gekregen. Je ziet dit ook op feestjes. Tot een uur of 4 is er veel geknuffel en socialiteit, daarna vaak meer strak staande mensen die staan te beuken op de muziek

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Dat is alleen zo tot een bepaalde dosis... Daarboven wordt het echt wel "speedy" en opwekkend. Niet helemaal waarvoor het bedoeld is maar daardoor heeft het wel die naam gekregen. Je ziet dit ook op feestjes. Tot een uur of 4 is er veel geknuffel en socialiteit, daarna vaak meer strak staande mensen die staan te beuken op de muziek
Dat heeft ook als oorzaak dat mdma gewoon te kort werkt om een heel feest lang het echte mdma gevoel te hebben. Einde feest heb je vooral de negatieve werking nog ipv het love gevoel.

Neo-Shulginist

Badass junkie

Klopt helemaal!

Mijn stokpaardje is deze grafiek die het even samenvat. (Zie bijlage)

Naarmate de avond vordert, blijven mensen steeds bijpakken, wordt de dosis steeds hoger. Daarbij horen meer bijwerkingen zoals trillende ogen, verminderde aanspreekbaarheid, overmatig zweten, willekeurige spiersamentrekkingen, hallucinaties. Voor sommige mensen zijn dit de gewenste effecten, a.k.a. 'hard gaan'.

Ik vind dat 'hard gaan' zonde van de vier unieke effecten die MDMA heeft: een gevoel van sociale verbintenis, verhoging van empathie en een kalmerende euforie die emotionele openheid veroorzaakt. Die vier eigenschappen geven MDMA haar magie.

Overigens is dit ook de reden waarom ik elektronische dansfeesten niet de perfecte plek vind om MDMA te gebruiken. Op een besloten thuissetting met geliefde(n) en/of vrienden vind ik het middel veel beter tot haar recht komen. Dan hoef je ook niet per se de hele tijd bij te blijven pakken, om maar het feestje vol te maken.

Uit onderzoek bij muizen blijkt ook dat uitgestelde blootstelling aan MDMA de neurotoxiciteit exponentieel vergroot. In andere woorden: als je een aantal keer op een avond bijpakt dan heb je meer kans op hersenschade. Beter is om uiterlijk 2 uur na de eerste inname geen extra dosis meer te nemen. Dat is even lastig omdat je altijd cravings krijgt na de piek. Maar wel beter voor je hersentjes.

Bijlagen

• 51902525_2186936834700223_1838479404095766528_n.jpg
    51902525_2186936834700223_1838479404095766528_n.jpg
    46,6 KB · Weergaven: 5

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Klopt helemaal!

Mijn stokpaardje is deze grafiek die het even samenvat. (Zie bijlage)

Naarmate de avond vordert, blijven mensen steeds bijpakken, wordt de dosis steeds hoger. Daarbij horen meer bijwerkingen zoals trillende ogen, verminderde aanspreekbaarheid, overmatig zweten, willekeurige spiersamentrekkingen, hallucinaties. Voor sommige mensen zijn dit de gewenste effecten, a.k.a. 'hard gaan'.

Ik vind dat 'hard gaan' zonde van de vier unieke effecten die MDMA heeft: een gevoel van sociale verbintenis, verhoging van empathie en een kalmerende euforie die emotionele openheid veroorzaakt. Die vier eigenschappen geven MDMA haar magie.

Overigens is dit ook de reden waarom ik elektronische dansfeesten niet de perfecte plek vind om MDMA te gebruiken. Op een besloten thuissetting met geliefde(n) en/of vrienden vind ik het middel veel beter tot haar recht komen. Dan hoef je ook niet per se de hele tijd bij te blijven pakken, om maar het feestje vol te maken.

Uit onderzoek bij muizen blijkt ook dat uitgestelde blootstelling aan MDMA de neurotoxiciteit exponentieel vergroot. In andere woorden: als je een aantal keer op een avond bijpakt dan heb je meer kans op hersenschade. Beter is om uiterlijk 2 uur na de eerste inname geen extra dosis meer te nemen. Dat is even lastig omdat je altijd cravings krijgt na de piek. Maar wel beter voor je hersentjes.
Je stokpaardje klopt wat mij betreft wel echt precies inderdaad. Ik neem al jaren +-90mg maar dan toch vaak nog wel 40 a 50 erbij net op de piek a +2uur. De werking wordt bij mij toch daardoor wat verlengd zonder al te veel negatieve bijwerkingen. Heb, mede hierdoor, eigenlijk nooit last van cravings gehad. Dit valt precies te verklaren dmv die grafiek. De meeste noemde me allemaal een beetje pietlut (pietjeprecies). Maar het blijkt dus gewoon dat ik precies weet wat lekker is :yum:.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Zoals @Mezelf ook al zegt. Ik neem als ik bijpak ook altijd maar 1x bij. Maar wel later dan die 2 uren als ik op een festival ben. Zo tussen de 3 en 4 uren na de 1e dosis. Het verlengd het gevoel iets maar het echt mdma gevoel zoals love, knuffelen en het “knusse” is dan zo goed als weg. Wel krijg ik weer meer energie en houdt het festival gewoon helemaal vol.

@Neo-Shulginist , ik persoonlijk vind mdma wel leuk op elektronische dansfeestjes en festivals. Wel moet ik bekennen dat ik buiten alcohol en wiet om nog niets anders aan harddrugs (oke alcohol is ook harddrugs..) op een festival heb gebruikt. Altijd mdma, enkele keer alcohol en wiet gehad en een aantal keer nuchter geweest. Ik had nog zeer weinig tot geen ervaring met andere harddrugs tot een paar jaar geleden.
Coke heb ik een keer of 4 a 5 in mijn leven gebruikt maar is mij te duur en voor mij persoonlijk niet geschikt op een feest.
Speed heb ik in januari 2018 voor het eerst gebruikt en tot nu toe alleen maar met 1 iemand erbij, alleen of met een heel klein vrienden groepje gebruikt. Speed lijkt mij wel geschikt voor mij op een festival al ben ik bang dat ik het “wause” van mdma zal missen.
Ik hoop dit jaar eens een elektronisch festival te bezoeken met speed op. Wel techno natuurlijk hahahaha!
Vind jij zelf speed meer geschikt dan mdma op een feestje?

Neo-Shulginist

Badass junkie
@Neo-Shulginist , ik persoonlijk vind mdma wel leuk op elektronische dansfeestjes en festivals.

Oh ik ben geen puritein hoor. Ik heb zelf ook vaker MDMA op feestjes gedaan dan ik vingers heb. Alleen het is imo niet de gelegenheid waar het middel het best tot haar recht komt.

Ik heb sowieso al een tijd geen MDMA meer gebruikt (behalve een candyflip van de zomer op een festival). Dat vind ik vooral fijn in een liefdesrelatie thuis ofzo. Zo'n setting is er al een tijd niet van gekomen. Dusja, voor mij hoeft het dan ook niet per se.

Veel mensen vinden pep heel leuk om te doen op feestjes. Dat snap ik wel. Ik word alleen echt retegeil van pep, dus als ik dan ergens met mijn kleren aan zit dan ben ik de hele tijd met mijn hoofd ergens anders. Schiet ook niet echt op :sweatsmile:

Je kan zoveel op feestjes doen. Hangt ook erg af van welk feestje denk ik. Maar ik heb niet echt zin om een lijst te maken met middelen die het best zijn op feestjes, want sommige daarvan zijn best wel obscuur en dat ga ik niet zomaar aanraden zo van: 'nee joh neem dit in plaats van MDMA op een feestje.'

Eigenlijk is mijn favoriete recept gewoon wat wiet of hasj. Doet het altijd prima. Haalt de scherpe randjes er vanaf en je wordt wel gewoon chill. Niet helemaal perfect als je uitgesproken actief en spontaan wil zijn. Maar daar kan ik wel mee leven.

Bovenaan