Inside LSD - National Geographic Channel

Tripper

Wijs gebruiker
Zondag was er een uitzending op NGC over LSD. Het staat ook op youtube.
[youtube]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ccMLw_iQ7XU&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ccMLw_iQ7XU&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]
[youtube]<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/TqX7jcNcIdw&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/TqX7jcNcIdw&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>[/youtube]
[youtube]<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/lJ01Z5H6SeA&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/lJ01Z5H6SeA&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>[/youtube]
[youtube]<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/3sl4y-_CYsE&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/3sl4y-_CYsE&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>[/youtube]
[youtube]<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/9s4k46iZY_c&hl=nl_NL&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/9s4k46iZY_c&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>[/youtube]

Oom Klaas

Badass junkie
'k Heb ongeveer 35 minuten gekeken gisteren, wel interessant over die bromo lsd als ik het goed zeg. Enige medicijn tegen een tering zieke ziekte en het word gewoon illegaal gehouden, terwijl die variant niet eens psychoactief is!

KoxBox

Badass junkie
Oom Klaas zei:
'k Heb ongeveer 35 minuten gekeken gisteren, wel interessant over die bromo lsd als ik het goed zeg. Enige medicijn tegen een tering zieke ziekte en het word gewoon illegaal gehouden, terwijl die variant niet eens psychoactief is!

Ja, dat was inderdaad wel interessant. Ook dat ze terminaal zieke mensen een dosis Psilocybine toedienen, maar dat wist ik al voordat ik die documentaire gezien had.
Ik vind het niveau gewoon belachelijk laag, veel te kort en niet "diep" genoeg.

gtedbro

Bewuste gebruiker
Ik vond het stukje over bromo zeker interessant en er waren nog wel een paar goeie stukjes, maar ik vond hem over het algemeen niet zo heel goed. Heb nu wel heel de tijd trek in gomballen. :P

KoxBox

Badass junkie
BT2303 zei:
Ik vond het stukje over bromo zeker interessant en er waren nog wel een paar goeie stukjes, maar ik vond hem over het algemeen niet zo heel goed. Heb nu wel heel de tijd trek in gomballen. :P

Haha ja van "Alice". :P Wel een originele manier om acid te verdelen.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Degelijke docu; lekker fris, van deze tijd. Evenwichtig, de gevaren niet schuwend, maar dit alles binnen een overall toon van positieve interesse. Ik bekijk het uiteraard even met een blik van ´hoe zou een leek deze docu ervaren?´
Mensen die er dieper op in willen gaan kunnen wel bij de bieb terecht.

En om op die docu in te gaan: ongelooflijk dat iemand lsd in je drinken doet. Waarschijnlijk door een vriend/vriendin zij ze; nou leuke vrienden heb je dan. :rolleyes:

Verder vind ik het mooi hoe de psilocybine-onderzoeker vertelde dat, in zijn visie, je meer hebt aan 1 zeer goed voorbereide psychedelische ervaring, dan aan vele minder goed voorbereide. Dit is een onderwerp wat eigenlijk zijn eigen topic verdient, want laten we eerlijk wezen, als je de meeste tripreports hier leest dan zijn dat toch meestal niet super-inspirerende of levensveranderende ervaringen. Naast integratie is set&setting echt een ondergeschoven kindje.

Oom Klaas

Badass junkie
kapitein-x zei:
Degelijke docu; lekker fris, van deze tijd. Evenwichtig, de gevaren niet schuwend, maar dit alles binnen een overall toon van positieve interesse. Ik bekijk het uiteraard even met een blik van ´hoe zou een leek deze docu ervaren?´
Mensen die er dieper op in willen gaan kunnen wel bij de bieb terecht.

En om op die docu in te gaan: ongelooflijk dat iemand lsd in je drinken doet. Waarschijnlijk door een vriend/vriendin zij ze; nou leuke vrienden heb je dan. :rolleyes:

Verder vind ik het mooi hoe de psilocybine-onderzoeker vertelde dat, in zijn visie, je meer hebt aan 1 zeer goed voorbereide psychedelische ervaring, dan aan vele minder goed voorbereide. Dit is een onderwerp wat eigenlijk zijn eigen topic verdient, want laten we eerlijk wezen, als je de meeste tripreports hier leest dan zijn dat toch meestal niet super-inspirerende of levensveranderende ervaringen. Naast integratie is set&setting echt een ondergeschoven kindje.

Dat is inderdaad zo, omdat mensen lsd willen gebruiken om een nog leukere tijd te hebben en leuk willen trippen. Ik doe paddo's omdat ik het leuk vind, niet omdat ik zo nodig de halve filosoof sjamaan wil uithangen.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Oom Klaas zei:
Dat is inderdaad zo, omdat mensen lsd willen gebruiken om een nog leukere tijd te hebben en leuk willen trippen. Ik doe paddo's omdat ik het leuk vind, niet omdat ik zo nodig de halve filosoof sjamaan wil uithangen.
Bedankt voor je feedback.
Maar vind jij het ergens ook niet interessant dat er volgens de verhalen mensen zijn die ´levensveranderende´ ervaringen hebben? Ik vind het reuze interessant hoe dit ´werkt,´ en hoe je dus door set&setting de kans op een dergelijke ervaring kan vergroten. (En hierbij natuurlijk ook kritisch te kijken naar de bewieroking van psychedelica.)
Hoe meer mensen hier samen over brainstormen hoe leuker. En de tripreports zoals die op het internet tot onze beschikking staan kunnen hierbij een mooi hulpmiddel zijn.

KoxBox

Badass junkie
Ik denk niet dat Oompje zich helemaal niet interesseert in alternatieve ervaringen.
Maar net zoals ik dat ook wel doe, trippen om dat het leuk is. Het positieve eraan is dat je altijd wel iets leert uit je trip.

Ik heb ook wel al getript met bepaalde intenties maar lang niet elke keer, soms heb ik zin in een zeer diepe filosofische trip waarin ik echt naar de wortel van een probleem kan gaan en die dan aanpakken.
Maar soms heb ik ook gewoon zin om het cru te zeggen, om kleurtjes te kijken. Gewoon genieten van de natuur, het euforische effect,...

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
^Daar noem je iets wat op zich al het onderzoeken waard is: valt het aan te raden om een bepaalde intentie te hebben als je een top-ervaring wilt hebben?

Trouwens dat onderscheid tussen ´gewoon genieten´ en ´diep gaan´ dat wordt in mijn persoonlijke visie ook steeds vager. Helemaal genieten zoals je nog nooit hebt genoten kan heel veel in positieve zin op de kop zetten. Het enige wat ik jammer vind is als mensen voor de tv blijven hangen of eerst wat biertjes moeten nemen om de zenuwen te onderdrukken. Maar iedereen is helemaal vrij om ook dat te doen. Maar de kans dat je dan een top-ervaring krijgt lijkt mij miniem. Kortom, ik vind het interessant hoe het toch kan dat er zo´n gapend gat is tussen de verhalen van ´dit is het meest bijzondere ooit, wat ben ik diep dankbaar!´ en ´hé ik heb een heel leuke trip gehad.´ Er is niks mis met een ´leuke trip´, maar als je ook een top-ervaring kunt krijgen...

Elohtibbar

Badass junkie
Hoe bereid jij dan je trips voor? Hoe organiseer jij je set en setting? Mijn ervaring is dat je ook met tv kijken inzichten kunt vergaren, bijvoorbeeld met LSD en paddo's vind ik het altijd heerlijk om natuurdocumentaires te kijken, ik voel dan altijd extra liefde en verbondenheid voor de natuur. Maar ik ben zeker benieuwd hoe anderen voor een diepe trip zorgen, ik trip zelf óók voor m'n plezier (en om een leuke tijd te hebben), toch vind ik het zeker een toegevoegde waarde hebben als ik er ook inzichten of filosofieën uit kan halen. :hearteyes:

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
^ Ik heb zelf ook wel is tv gekeken tijdens een trip, en daar kun je ook wel inzichten uithalen. Alles kan interessant en leerzaam zijn tijdens een trip. Maar als je vaker tript en het is zeg maar je standaard modus om dan tv te kijken dan denk ik wel dat je veel mist. Maar goed, ik weet dus ook niet wat de ideale setting is. Maar als ik hoor dat mensen die meedoen aan een onderzoek, en dan na lange voorbereiding voor het eerst b.v. psilocybine nemen, het vaak ervaren als een top-5 ervaring, terwijl ik dat in het gemiddelde tripreport niet echt proef, dan vraag ik me af waar het verschil hem in zit.

Ik ben zelf echt begonnen als brokkenpiloot (zelfs toen ik me al een beetje had ingelezen), en pas langzamerhand ben ik gaan inzien wat ik vooral niet moest doen (vasten bijvoorbeeld). Toen ik dat op orde had, begon ik me ook af te vragen wat je juist wél moet doen. Een ´levend´iets in de buurt hebben zoals een plant of een paar kastanjes is b.v. echt een tip. In elke hand een kastanje. :hearteyes:

Hoewel het dus verschilt per persoon (zoals bv dat vasten) denk ik toch wel dat er een soort gemene deler zal zijn.

En tja, wat is een top-ervaring? Dat is ook subjectief, maar wat betreft mezelf ben ik van mening dat een echt top-ervaring iets is dat gedeeltelijk beklijft in je wezen, dus ook maanden na de trip. Ik heb dat zelf een keer of 2 meegemaakt.

Drientje

DF-koning
Ik heb vaker gehad dat ik echt dingen uit eerdere trips nog herinner. Mijn eerste trip heb ik een geweldig inzicht gehad dat ik moest kijken naar wat ik wel had in plaats van liggen zeiken over alles wat ik niet had. Dat besef was zo intens en heftig en zo onvoorbereid. Nog steeds bereid ik niets voor in de zin dat ik denk aan hoe diep ik wil trippen of waar ik over na wil denken.

Ik ga niet zo snel trips in met dat ik iets wil leren, vooral niet met LSD. Met LSD wil ik gewoon plezier en dan merk ik vaak achteraf dat er dan momenten waren waarmee ik echt iets kan. Maar dat komt vaak pas na de trip. Dan over denk ik dingen na waar ik het met iemand over gehad heb en ervaar ik na de trip pas de waarde van de discussie of het advies van iemand.

KoxBox

Badass junkie
De eerste keer dat ik tripte (had toen paddenstoelen op) is gewoon DE mooiste ervaring uit mijn leven. Noem me zielig, onwetend, wereldvreemd al wat je wil maar het is gewoon een feit.
De inzichten die ik kreeg, de dingen die ik gezien heb, ga ik van mijn leven niet vergeten.

Het was alsof ik eindelijk mijn ware ik vond, het doel van het bestaan, al het moois dat de wereld te bieden heeft, ik kan zo maar door gaan.

Ik vergelijk het graag (hoewel ik dat niet weet natuurlijk) met een homo die zich out. Volgens mij voelt die persoon zich dan zo vrij, niet meer alles achter de rug moeten doen, niet meer doen alsof hij van meisjes houdt,....
Zo voelde het bij mijn eerste keer. Iedere keer als ik er kan/mag over vertellen fleur ik helemaal op, ik word dolenthousiast en kan het zo opnieuw beleven en wegdromen.

Ik heb die dag ruim 2 maand op voorhand uitgestippeld, en het heeft mijn stoutste verwachtingen overtroffen. :hearteyes: :hearteyes: :hearteyes:

*Even bekomen van het alweer herbeleven.* Wat kan ik toch een klein kind zijn. :hearteyes:

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
KoxBox zei:
Ik heb die dag ruim 2 maand op voorhand uitgestippeld, en het heeft mijn stoutste verwachtingen overtroffen. :hearteyes: :hearteyes: :hearteyes:
Dat klinkt voor mij dus als een sleutel. Een mooi voorbeeld van een goede mindset. Als je bv de hele dag hebt gewerkt en dan out of the blue paddo´s koopt, denk ik toch dat je zo´n ervaring minder snel hebt. Aan de andere kant kun je een trip natuurlijk ook weer te strak voorbereiden, dan is het te verkrampt. Ik heb bv ontdekt dat het opschrijven van een specifieke intentie bij mij gauw tot te veel verkramping leidt.

KoxBox

Badass junkie
KoxBox zei:
Welja je kan het ook niet tot in de puntjes voorbereiden, want eenmaal je tript ben je zodanig afgeleid dat je al niet meer weet wat je allemaal van plan was... :hearteyes: :tearsofjoy:

Niet waar! Ik had het eerst gezegd! :openmouth:

KoxBox

Badass junkie
Rabbithole zei:
Vertel Koxbox, hoe heb jij je dan voorbereid? :) Hoe zag je set/setting eruit, wat heb je gedaan?

Ik ga er over een uurtje ongeveer op kunnen antwoorden, ik moet nu snel door!
Ik hou je het antwoord schuldig! :hearteyes:

Drientje

DF-koning
Plannan is wel fijn om te doen. De voorpret, de voorbereidingen, het wachten en de gedachten (whoehoe, nog 1 dagje...) maken ook hoe je je trip ingaat.

Elohtibbar

Badass junkie
Dat sowieso, ik zou nooit helemaal onvoorbereid gaan trippen. Ik zet altijd muziek klaar, zoek mooie filmpjes/afbeeldingen/whatever op, zorg voor genoeg voorwerpen om plezier mee te beleven, kaarsjes, lampjes, wierook en dat soort dingen. Maar ik ben nog nooit echt met een bepaald doel in een trip gegaan, ik zie altijd wel wat het me brengt. :) Het hangt ook van de mensen af waarmee je tript, als ik met een groep trip is het vaak veel melig zijn en kutgrappen maken.

KoxBox

Badass junkie
Ik ben terug. :)

Ik had wel al eens van trippen gehoord maar nooit bij stil gestaan wat dat inhield of wat het juist was dat je liet trippen.
Toen ik een vriend van me er hoorde over vertellen raakte ik wel geïnteresseerd, hij vroeg dan ook aan me of het misschien niet iets was voor mij en of we dat eens niet samen konden gaan doen.

Ik wist totaal niet wat paddo's waren of wat de effecten waren, dus ik zei hem dat ik eerst even wat opzoekingswerk ging doen eer ik daarop een antwoord kon geven.
Eenmaal thuis gekomen begon ik dus de Teonanacatl te bestuderen, ik kwam uit op een artikel van Dr. Wasson waarin de geschiedenis en zijn eigen ervaring vermeld stonden.
Natuurlijk ben ik dan ook op dit forum terecht gekomen, waar ik mijn beginners vragen kon stellen en waar ik veel informatie uit heb kunnen putten. Ik heb dan gezegd aan die vriend dat ik het wel zag zitten, maar dat het nog niet direct hoefde te gaan gebeuren.

Dat was dus 2 maand voor de dag zelf, Zuid-Amerikaanse culturen hebben mij altijd geïnteresseerd en toen ik las dat het daar (onder andere) ook afkomstig van was wist ik het zeker. Ik moest die ervaring meemaken.

En zo heb ik mij voorbereid, door gestoord veel informatie op te zuigen zoals een spons en op dit forum rond te dolen.

Oja even nog iets corrigeren: ik zei dat mijn eerste trip dé belangrijkste ervaring uit mijn leven was, maar mijn eerste bad trip en de keer dat ik 60g cubensis binnen had horen daar zeker ook bij. Misschien in iets mindere mate maar ze horen er toch zeker bij! :hearteyes:

Eendagsvlieg

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Mijn trips zijn tot nu toe wel ong. gegaan zoals het hoort te gaan. Goed plannen, zelfkennis gebruiken, en weten wat je nodig hebt tijdens een trip.

Zo ga ik over een paar jaar richting Noorwegen in mijn eentje om daar acid te gaan gebruiken tijdens het wandelen.

Elohtibbar

Badass junkie
KoxBox zei:
Ik ben terug. :)

Ik had wel al eens van trippen gehoord maar nooit bij stil gestaan wat dat inhield of wat het juist was dat je liet trippen.
Toen ik een vriend van me er hoorde over vertellen raakte ik wel geïnteresseerd, hij vroeg dan ook aan me of het misschien niet iets was voor mij en of we dat eens niet samen konden gaan doen.

Ik wist totaal niet wat paddo's waren of wat de effecten waren, dus ik zei hem dat ik eerst even wat opzoekingswerk ging doen eer ik daarop een antwoord kon geven.
Eenmaal thuis gekomen begon ik dus de Teonanacatl te bestuderen, ik kwam uit op een artikel van Dr. Wasson waarin de geschiedenis en zijn eigen ervaring vermeld stonden.
Natuurlijk ben ik dan ook op dit forum terecht gekomen, waar ik mijn beginners vragen kon stellen en waar ik veel informatie uit heb kunnen putten. Ik heb dan gezegd aan die vriend dat ik het wel zag zitten, maar dat het nog niet direct hoefde te gaan gebeuren.

Dat was dus 2 maand voor de dag zelf, Zuid-Amerikaanse culturen hebben mij altijd geïnteresseerd en toen ik las dat het daar (onder andere) ook afkomstig van was wist ik het zeker. Ik moest die ervaring meemaken.

En zo heb ik mij voorbereid, door gestoord veel informatie op te zuigen zoals een spons en op dit forum rond te dolen.

Oja even nog iets corrigeren: ik zei dat mijn eerste trip dé belangrijkste ervaring uit mijn leven was, maar mijn eerste bad trip en de keer dat ik 60g cubensis binnen had horen daar zeker ook bij. Misschien in iets mindere mate maar ze horen er toch zeker bij! :hearteyes:

Goede voorbereiding ja! En hoe heb je je voorbereid qua set/setting, wat heb je toen gedaan en ervaren? Of was dat niet cruciaal voor je beleving als één van de mooiste ervaringen van je leven?

KoxBox

Badass junkie
Wel we wouden het alleszins in de natuur gaan doen, dus hebben we op voorhand wel een locatie gekozen. En mijn mindset was gewoon ideaal: super zenuwachtig maar ik voelde dat het juist was, dat het moest gebeuren.

Er waren wel redelijk wat mensen bij die niet tripten. Alleen die vriend en ik waren aan het trippen en nog een stuk of 5 anderen die gewoon wiet consumeerden. Maar dat deerde me niet, het waren allemaal goede vrienden dus dat hielp wel.

Elohtibbar

Badass junkie
KoxBox zei:
Wel we wouden het alleszins in de natuur gaan doen, dus hebben we op voorhand wel een locatie gekozen. En mijn mindset was gewoon ideaal: super zenuwachtig maar ik voelde dat het juist was, dat het moest gebeuren.

Er waren wel redelijk wat mensen bij die niet tripten. Alleen die vriend en ik waren aan het trippen en nog een stuk of 5 anderen die gewoon wiet consumeerden. Maar dat deerde me niet, het waren allemaal goede vrienden dus dat hielp wel.

Had je verder dan nog bepaalde dingen of muziek meegenomen voor tijdens je trip? Of zijn jullie gewoon ergens in de natuur gaan zitten en liet je het over je heen komen? Ik heb zelf altijd het idee dat ik veel 'leuke dingen' voor tijdens een trip moet meenemen, maar meestal komt het erop neer dat ik alles links laat liggen omdat ook doodgewone, alledaagse dingen ineens bijster interessant zijn. :tearsofjoy:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Ik vind het best een interessante documentaire. :)

@ KoxBox: ik probeer ook altijd te plannen voor het trippen, maar tijdens het trippen weet ik al niet meer wat ik wou doen. Ik herken het gevoel. :tearsofjoy:

Elohtibbar

Badass junkie
Sublimo zei:
Ik vind het best een interessante documentaire :)

@ KoxBox: ik probeer ook altijd te plannen voor het trippen, maar tijdens het trippen weet ik al niet meer wat ik wou doen. Ik herken het gevoel :tearsofjoy:

@ Rabbithole bedoel je? :P

KoxBox

Badass junkie
KoxBox zei:
Welja je kan het ook niet tot in de puntjes voorbereiden, want eenmaal je tript ben je zodanig afgeleid dat je al niet meer weet wat je allemaal van plan was... :hearteyes: :tearsofjoy:

Niet waar! Ik had het eerst gezegd! :openmouth:

Edit: hmmm ik heb mijn post verkloot hahaa. :tearsofjoy:

Elohtibbar

Badass junkie
Oh, haha, excuses dan. :grin: Dacht dat ie het naar mij bedoelde omdat ik dat net één post voor zijn post had gezegd. Ja, daar zit je dan, met al die troep om je heen, terwijl je eigen hand veeeeeeel interessanter is. :tearsofjoy:

Drientje

DF-koning
Rabbithole zei:
Oh, haha, excuses dan. :grin: Dacht dat ie het naar mij bedoelde omdat ik dat net één post voor zijn post had gezegd. Ja, daar zit je dan, met al die troep om je heen, terwijl je eigen hand veeeeeeel interessanter is. :tearsofjoy:
Handen, rare dingen als ik trip, kan ik uren over filosoferen! :hearteyes:

Bovenaan