1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Is geloven het medicijn voor onze eenzaamheid?

Discussie in 'Spiritualiteit' gestart door Peacemaker, 1 jun 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Peacemaker

Peacemaker Newbie

Beste vrienden,

Religies hebben mij altijd geboeid, aangezien religies als hoofdzaak dienen om mensen het juiste pad te tonen. Zoniet zullen we onze weg verliezen en onze mooie energie in drugs, alcohol en onnodige zaken steken.

Het is enorm spijtig dat mensen te weinig gebruik maken van dit eeuwenoude kennis. Ik denk dat velen van ons hierdoor snel onze weg verliezen en steeds dieper zakken, tot we geen uitweg meer vinden en verwikkeld geraken in een blijvende negatieve beeldvorming over het leven.

We zijn allemaal zeer kwetsbaar en voelen ons allesbehalve volmaakt, zowel lichamelijk als geestelijk vertonen we mankementen. We zijn zwak en dat weten we.
    Maar als iemand zegt, God bestaat, zijn we opeens alleswetend en zeggen we, God bestaat niet. We sluiten onze ogen en onze hart, denken dat we het al weten, en laten onze blindelingse koppigheid aan de praat. Ik vind deze handeling/denkwijze juist heel dom.
    Want je velt een vonnis zonder kennis van zaken.

Onze diepste eenzaamheid kunnen we enkel vullen door het accepteren van een hogere macht, een goddelijke die ons begrijpt.
    Los van iedere koppigheid en haat, los van iedere vooroordeel, wil ik dat iedereen eens diep nadenkt over zijn/haar eenzaamheid en zich de vraag stelt : waarom ben ik geboren of geschapen? Is er een leven na de dood? Wat als? Het nut van het leven?

Wie zoekt, echt zoekt.. Zoekt om te vinden, zal uiteindelijk het ware religie vinden.

Durf vragen stellen en verrijk je horizon. Laat je niet misleiden door negatieve berichtgeving van je diepste.

Met vriendelijke groeten,

Mindless vindt dit leuk.
  2. Fenrir

Fenrir DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Ok.

Mindless en Roze Olifant vinden dit leuk.
  3. Roze Olifant

Roze Olifant DF Staff Medewerker Moderator Top Tripreporter

Ik heb nooit ingezien waarom ons bestaan perse nut moet hebben. Is nutteloosheid een ramp?

Of het gegeven dat ik geboren ben op enige wijze een hoger geplaatst doel dient durf ik ernstig te betwijfelen en vind ik in het hier en nu ook niet bijzonder relevant. Tot zover reikt mijn kennis: ik ben hier omdat mijn vader en moeder op een bepaald moment van bil gingen, tja. Het zij zo.

Is er een leven na de dood? Wie zal het zeggen. Ik sluit weinig meer uit en dat alleen maar door toedoen van een paar goeie hijsen DMT, maanden geleden, kun je nagaan.

Moet er wel bij zeggen, ik stel mijzelf dit soort vragen liever als ik uitgebreid languit op de bank lig bij te komen van een knallende LSD-piek dan om 5.30 uur ‘s morgens wanneer ik weer eens niet kan slapen en de vogels buiten tot mijn frustratie onverbiddelijk hard beginnen te fluiten.

Dus vraag het me later nog eens, of probeer het op het bruisende bijbelforum.

Eik, Avīci, Albedo en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Is dat wel zo?
    Ik ken toch wel behoorlijk wat religieuze mensen die alcohol en zelfs drugs gebruiken, en ook ken ik ongelovigen die dat dus niet doen.
    Was het trouwens niet Jezus himself die water in wijn veranderde?
    Ik denk juist dat het niet echt slim is om te blijven hangen in een denkwijze zoals die 2000 jaar geleden gangbaar was. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de positie van de vrouwen, homo's en lesbiennes.
    Ik vind het nou niet echt aardig om mensen die iets anders geloven dan jijzelf dom te noemen. Maar goed, ik vergeef het je.
    geloven is geen vonnis stellen. En kennis heeft niets met religie te maken, want het valt niet te bewijzen dat God bestaat. Religie heet niet voor niets een geloof.
    Ik ben geboren uit voortplanting, dit komt voort uit dat we als soort proberen te overleven. Ik denk niet dat er leven na de dood is, als ik me hier in vergis dan zie ik dat wel als ik daadwerkelijk dood ben. Als er wel leven na de dood is dan hoop ik dat het daar wat groter is als op aarde want wellicht zijn er de 150.000 jaar dat de mens bestaat al meer dan 1000 miljard mensen overleden. En qua nut van het leven sta ik er in zoals @Mindless, nutteloosheid is voor mij ook totaal geen probleem.
    Momenteel is mijn religie de kerk van het vliegend spaghettimonster, maar ik vind het boeddhisme ook rete-interessant. Maar ik heb geen idee of jij die tot de 'ware religies' vind behoren, eerlijk gezegd maakt mij dat ook niks uit.
    Ik heb al een positieve instelling, en heb niet de behoefte om andere mensen te willen doen laten geloven wat ik toevallig geloof. En je suggestie dat ik diep van binnen vol negativiteit deel ik ook al niet.

Jij ook een prettige dag gewenst!

Laatst bewerkt: 1 jun 2019
    Eik, Albedo, Fenrir en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Ik begrijp wat je bedoeld, maar denk dat religie tot nu toe wel heeft aangetoond dat het zelf ook zwaar onderhevig is aan corruptie en altijd weer zal leiden tot corruptie. Zelf denk ik dat de kern van religie goed is, maar dat wij het zelf altijd weer corrumperen omwille van het verkrijgen van controle (over anderen).

Ik denk dat de Tao Te Ching briljant onze 'fall from grace' in dit stuk uiteen legt:

Probleem is dat kennis kan opereren op het laagste niveau van 'ritueel'. Spiritualiteit degradeert van het allerhoogste: een maatschappij die functioneert als 1 wezen, zonder invididuele ego's, tot het allerlaagste: een gepolariseerde maatschappij met verschillende groepen met verschillende rituelen/geloofsovertuigingen. Kennis is er, maar kennis is makkelijk te manipuleren om individuele en collectieve controle te verkrijgen over mensen. Is dit niet precies wat er gebeurd met de grote religies?

Dat ben ik wel gedeeltelijk met je eens. Velen sluiten zich af voor de mogelijkheid van het hogere.

Ik denk dat het gevaarlijk is om te spreken over 'kennis' om bovengenoemde reden.

Eens. Maar dat is persoonlijk. Een intieme connectie met je eigen zelf.

Ik begrijp hier de 'Ok' van Fenrir wel goed. :wink:

Dit zijn toch dingen die je niet als een soort huiswerkopdracht aan een ander oplegt.

Wat ik me als klein kind al afvroeg: waarom zit ik in dit lichaam en niet in het lichaam van anderen? Het simpele biologische feit dat dit lichaam een gevolg is van het samenkomen van mijn ouders is duidelijk. Maar hoe kom ik in dit lichaam? Dat is meer een vraag over bewustzijn, dan over biologie.

ctrl _ HALT _ delete, Albedo en Fenrir vinden dit leuk.
  6. acht.zes

@Mindless
    Ik denk dat je ouders je het leven geven, en wel beiden de helft (DNA, die al een gedeelte van je uiteindelijke identiteit bepaalt) alsmede wat broodnodige bouwstenen in de vorm van een eicel en een zaadje. Zonder een van hen is het in ieder geval niet mogelijk om een menselijk leven te creeren (er zijn trouwens wel diersoorten die zich geslachtloos kunnen reproduceren, alsmede sommige diersoorten waarvan de vrouwtjes onder bepaalde omstandigheden wel nageslacht kunnen produceren zonder dat er een mannetje aanwezig was).
    Maar met leven alleen ben je er nog niet, je hebt een lichaam en een stel hersens nodig om bewustzijn te ontwikkelen en om uberhaupt te kunnen overleven.

Fenrir en Mindless vinden dit leuk.
  7. Mindless

Ik zou dat een klein beetje aanpassen en zeggen dat je ouders het leven 'doorgeven'.

Daar ben ik het mee eens.

Ik deel die materialistische kijk op het leven niet, al is dit vanuit die kijk bekeken wel waar natuurlijk.

Zelf zie ik het zo: bewustzijn heeft absoluut het lichaam nodig om de wereld te ervaren. Zonder het lichaam is er geen (ervaring van een) wereld. Maar het lichaam creëert het bewustzijn niet. Het lichaam fungeert als een soort huis of eerder een voertuig voor het bewustzijn om de wereld te ervaren en erdoorheen te navigeren. Ik ben het met je eens dat je voor 'bewustzijn van' een lichaam nodig hebt.

Overigens wil ik dit niet laten komen tot een discussie over wat de ware kijk op het leven is. Dit is slechts ter verduidelijking om mijn standpunt weer te geven.

Albedo, Fenrir en acht.zes vinden dit leuk.
  8. ketakoekjes

ketakoekjes Belezen gebruiker

Mooi gezegd @acht.zes , ben zelf ook gelovig maar ik zie drugs niet als een uitweg om de realiteit van het leven te ontwijken. Als je vindt dat drugs slecht zijn dan doe je ze niet en als je er anders over denkt moet je het zelf weten. Simpel.

Albedo, Fenrir en acht.zes vinden dit leuk.
  9. acht.zes

@Mindless
    Doorgeven is inderdaad een betere woordkeuze!

@ketakoekjes
    Zo is het.

Staat er in de bijbel uberhaupt wel dat het gebruik van alcohol/drugs niet toegestaan is door God? Ik dacht van niet in ieder geval. In de 10 geboden wordt er met geen woord over gerept, dus zo belangrijk zal God het wel niet vinden lijkt me.

Dat alcohol en overige drugs slecht zou zijn en de laatste derhalve niet is toegestaan en bestreden moet worden hebben ze ook pas in de vorige eeuw bedacht he, vergeet dat niet. En met religie heeft dat helemaal niks van doen gehad.

10. ketakoekjes

Klopt maar wie zegt dat ik christelijk ben? In god geloven betekent niet gelijk dat je je gaat voegen bij een bekend geloof en dan alles klakkeloos overneemt, en alcohol drink ik sowieso niet want ben er inderdaad mee opgegroeid dat het slecht is. Als ik vind dat een stofje meer voordelen bied dan nadelen gebruik ik het.

Eik en acht.zes vinden dit leuk.
  11. acht.zes

@ketakoekjes
    Shit, ik doe zomaar een aanname, mijn excuus!

Fenrir en ketakoekjes vinden dit leuk.
  12. Roze Olifant

Ik heb ergens ooit een artikel gelezen waarin stond dat Jezus vermoedelijk cannabis gebruikte. Ik herinner me niet meer hoe serieus of betrouwbaar dit artikel was, hoogstwaarschijnlijk niet erg betrouwbaar, maar vind de visualisatie van een stonende Jezus wel sympathiek. Geef die man eens ongelijk. :wink:

13. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

De inhoud van het bericht stoor ik mij geen eens zozeer aan maar het is wel jammer dat het weer eens aan cultuur gebonden religie gekoppeld moet worden. Wanner iemand begint te praten over "het ware religie" haak ik al snel af.
    De duivel zit in de details.
    Het gebruik van psychoactieve substanties bestaat eveneens sinds het moment dat er dieren bestonden, dat maakt het nog geen wijsheid.
    Het leven is een relatief gegeven en in essentie dus neutraal, vanuit daar kan het glas enkel half vol of half leeg wezen.
    Het feit blijft dat we niet weten of god bestaat of niet wat een rigide overtuiging over het bestaan van god net zo blind, koppig en dom maakt. God is een extreem ruim concept, voor sommige mensen is het wat wij samen zijn, voor anderen is god het heelal, voor anderen bestaat god vooral uit cultuur concepten waar deze persoon waarde aan hecht en voor anderen is god weer een concept dat los staat van wat wij kunnen waarnemen. Wanneer jij spreekt over een hogere macht ga je naar mijn mening het concept van god voorbij. God gaat geen waardeoordeel hechten aan hetgeen dat simpelweg is, daar is hij immers zelf verantwoordelijk voor.

Mensen moeten lekker geloven wat ze willen geloven zonder dat ze daar een ander mee belasten. Als iemand daar niet genoeg betekenis uit kan halen kan die ook gewoon lekker een hobby zoeken. Het enige dat zeker is is dat wij niets weten.

Mezelf, verwondering, Albedo en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Fenrir

"Hij die zonder zonden is neme de eerste hijs."

Spacey Ostrich, acht.zes en Roze Olifant vinden dit leuk.
  15. Fenrir

Goeie stoner metal trouwens, Stoned Jesus:

Bee en Roze Olifant vinden dit leuk.
  16. ketakoekjes

In Egypte gebruikten ze wel cannabis enkele duizenden jaren geleden.

Fenrir en Roze Olifant vinden dit leuk.
  17. Genieter

Genieter Belezen gebruiker

Religie is een antwoord op de vraag waarom we leven en of er nog en leven hierna is.

Ik denk dat het weinig met eenzaamheid te maken heeft maar meer met dat mensen iets nodig hebben om aan vast te houden.

De dood beangstigd mensen zo erg dat ze naar een antwoord zoeken.
    Na mijn meming is dat antwoord er niet!
    En zeker niet iets wat in een boek is geschreven door iemand heel vroeger...

18. Eik

Eik DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Ik denk dat mensen altijd wel nieuwsgierig zijn geweest naar de "Grote vragen van het leven". "Waarom ben ik hier? Wat is de zin van het leven? Is er iets na de dood?" Zelf heb ik die interesse in ieder geval wel. Religies proberen een antwoord te geven op die basale vragen en zijn daarmee interessant om te onderzoeken. Ik heb altijd interesse gehad in religies maar heb altijd moeite gehad met het idee dat je het "hele pakketje" moet nemen.

Zelf vind ik het logischer om op basis van wetenschappelijk onderzoek, discussies en eigen ervaringen te komen tot conclusies over wat wel en niet "waarschijnlijke waarheden zijn" zonder dat ik daarbij gelimiteerd wordt door de grenzen van een stelselmatig bepaalde religie.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat ik het heel logisch en gezond vind dat mensen bezig zijn met de "grote vragen" en dus met spiritualiteit maar dat ik huiverig ben voor het dogmatische aspect van veel religies. Ik denk dat veel mensen in onze huidige materialistisch-kapitalistische samenleving een stukje spiritualiteit missen. Ik denk alleen niet dat de georganiseerde religies voor iedereen de juiste oplossing bieden. Bij georganiseerde religies wordt toch vaak verwacht dat je je voegt naar het dogma. Bovendien is het bijna onmogelijk om geld, macht, machtsmisbruik en corruptie te voorkomen als je veel mensen in een grote organisatie samenvoegt.

Daarom geloof ik dat het nuttig zou zijn om meer individueel gerichte spiritualiteit te bevorderen. Ik denk dat met name het beschikbaar maken en verkennen van psychedelische ervaringen hierbij een grote rol kunnen spelen.

19. Syl

Syl Bewuste gebruiker

Geloof is inderdaad heel erg belangrijk .
    En dan vooral het geloof in jezelf !.

Albedo, Zonnetje, Mezelf en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Mezelf

Mezelf Bewuste gebruiker

Dat is zeker het allerbelangrijkste geloof dat er bestaat!!!

21. Roze Olifant

Inkoppertje hoor. :wink: Zou ik ook zeggen met zo’n nick.

Mezelf, Zonnetje en Fenrir vinden dit leuk.
  22. ATGC

ATGC Belezen gebruiker

Religies zijn sociale constructies om antwoorden te geven op levensvragen en een raamwerk voor rituelen.
    Als ze worden gebruikt om het "juiste pad" te tonen is dat niet automatisch een goede zaak.

Moderne liberale geloofsgemeenschappen kunnen wel eenzaamheid verminderen door collectief de taak op zich te nemen eenzamen bij te staan.

23. Mindless

Denk dat sowieso 1 van de grootste, zo niet de grootste reden dat mensen zich aansluiten bij een geloofsgemeenschap, het ergens bij horen is. Het samenkomen als gemeenschap en hetzelfde geloven. Denk dat er heel veel mensen zijn die daarom blijven komen en stiekem niet echt geloven in wat er allemaal gepredikt wordt in de kerk. En geef ze eens ongelijk. Zelfs kleine kinderen hebben vaak al door dat het meeste slechts de oppervlakkige uitvoering van rituelen is. Als kinderen zich gaan vervelen, is dat voor mij vaak een teken dat volwassenen rare spelletjes spelen die er niet echt toedoen. Dingen doen, omdat dit nou eenmaal is hoe we hier op deze plek traditioneel dingen doen. Eigenlijk weten we dat ook wel, maar met een beetje goede moed blijven we toch maar luisteren, want dat is het juiste om te doen. Tenminste, dat is het gevoel dat ik altijd kreeg toen ik vroeger mee moest naar de kerk...

Het echte zoeken naar God, naar het Goddelijke. Dat gebeurd denk ik maar weinig in religieuze gemeenschappen. Het is bijna allemaal ritueel en sociale samenkomst van gelovigen. Als je een echte zoeker bent, dan kom je denk ik toch bij persoonlijke spiritualiteit uit. Ik heb zelfs verhalen van monniken gelezen die zeiden dat de rituelen en tradities van het Christendom hun ware zoektocht compleet in de weg stonden en zij dit allemaal moesten verwerpen om hun echte zoektocht door te zetten. Reguliere religie is bedenksels en rituelen om de massa die content is met een gemeenschap van gelijkgestemden en de sociale interactie die daaruit voortkomt, tevreden te houden.

En aan de ene kant, als dat mensen gelukkig maakt en hoop geeft, waarom ook niet. Alleen is er altijd weer dat willen opdringen aan anderen...

Laatst bewerkt: 5 jun 2019
    Bee, Albedo, Eik en 2 anderen vinden dit leuk.
  24. Mezelf

Mezelf Bewuste gebruiker

Het zal vast zo zijn hoor maar 1 zo'n hiëroglief met een wietblad (kan ook een slecht getekende palmboom zijn oid) zegt natuurlijk niks.
    Of gebruikte ze ook helikopters en spaceshuttles of onderzeeërs?

OT:
    Verschillende "geloven" werden misschien meer ontstaan omdat we dingen wilde verklaren die op dat moment onverklaarbaar waren.
    Omdat wij mensen alleen iets met onszelf kunnen vergelijken, mede door onze dualistische denkwijze, koppelde wij mensen er persoonlijkheden aan vast die verantwoordelijk werden gehouden voor alle onverklaarbare dingen of gebeurtenissen. Deze werden nog later, goden genoemd. Nog weer later ontstonden er religies om deze goden te aanbidden. Weer wat later (zeg in de jaren 300 na chr. want toen ontstonden de eerste staatsgodsdiensten) kwamen sommige erachter dat het een geweldig instrument is om mensen bang te maken en te onderdrukken. Het gaf ook recht anderen als "minder" te zien of zelfs te vermoorden omdat deze niet in dezelfde goden met daarbij behorende religie geloofden.
    De aantrekkingskracht van religie is dan ook vaak angst. Angst om niet beschermd te worden door de hoge heren van de op dat moment heersende geloof/religie. Maar ook angst om in de hel te komen als je er niet in geloofde. Hier zou angst om alleen te zijn ook best 1 van de redenen kunnen zijn. Want je voelt je natuurlijk minder eenzaam als je samen met vele anderen in hetzelfde gelooft en dan ook nog eens daarvoor samenkomt om dat geloof te aanbidden. Bijvoorbeeld in de kerk of moskee.

Ergens voor velen vind ik het wel goed dat het er is. Maar het blijft gewoon jammer van het opdringerige of de vooroordelen van andere geloven en dat het zo vaak als machtsinstrument of excuus wordt gebruikt.

Ikzelf geloof niet zo in een god zoals in wat voor geloof of religie dan ook wordt gepredikt. Ik geloof meer in een soort kosmisch bewustzijn (ja..en in @Mezelf :wink:) waar ik me nu niet verbonden mee voel omdat ik een mens ben, maar dat eigenlijk wél ben. Sterker nog... Ik ben zelf dat kosmische bewustzijn. Net als jullie :) want alles is één.

Bee, Albedo, Eik en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  25. Bee

Bee Belezen gebruiker

Ik denk dat hedendaagse religie ook niet meer te vergelijken is met de manier waarop het ervaren werd bij het stichten ervan. Mensen waren destijds heel anders en veel afhankelijker van elkaar. Tegenwoordig leven we in een vrij individualistische maatschappij en mijn inziens is dat ook een bron van veel problemen die momenteel spelen. Burn-outs/depressies enzovoorts zijn bijna net zo normaal geworden als een verkoudheid, en dat is wel een beetje raar natuurlijk (maar dat kan aan mij liggen). Het leven is te gericht op het bereiken van doelen, in de vorm van geld/banen/sociale status en de mens vergeet daarin voor zichzelf te zorgen. Dat is, denk ik, de werkelijke bron van eenzaamheid. Je zult er pas te laat achter komen of er leven na de dood is, of het leven nut had, waarom we er zijn (als je er ooit achter komt). Dus waarom nu een antwoord willen vinden? Zou je anders leven als je 100% zeker is dat het wel of niet waar is?
    Om een quote erin te gooien;
    van Douglas Adams uiteraard

verwondering en Fenrir vinden dit leuk.
Azarius vaporizers and accessories
Laden...