Is het weggeven van drugs verboden?

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Vandaag kwam de vraag in me op of het weggeven van drugs nu illegaal is.
In de jaren '60 werd vaak massaal lsd zegels uitgedeeld. Stel dat je op een Psytrance feestje een vel zegels uitdeelt, dan verdien je er in principe geen geld aan en zou het dus niet strafbaar moeten zijn toch?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Weggeven is niet verboden nee, echter is bezit wel verboden en zul je ook gewoon vervolgd worden voor medeplichtigheid.

SirErick

Wijs gebruiker
SmartieAndMe zei:
Weggeven is niet verboden nee
De wet zegt dat "handelen" in welke vorm of op welke wijze dan ook verboden is, ongeacht of de "dealer" het weggeeft of verkoopt. Het is dus wel degelijk verboden. Echter, de kans dat je serieus gestraft zal worden is een stuk kleiner dan wanneer een dealer er geld voor vraagt.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Weggeven is geen handel, het is pas handel als je er iets voor terugkrijgt anders is het gewoon een gift.

Je wordt wel bestraft, je kunt namelijk ook niet bewijzen dat het geen handel is. Dan zeggen ze gewoon dat je het geld nog moest geven maar de waren ontvangen hebt. Er wordt niet eens naar dat verschil gekeken bij de vorming van de straf.

Fool

Badass junkie
Je krijgt gewoon een hele dikke vette boete en mogelijk gevangenisstraf als je met zo'n vel LSD rondloopt, of je het nou verkoopt of uitdeelt. ;P

Fool

Badass junkie
SmartieAndMe zei:
SirErick zei:
SmartieAndMe zei:
Weggeven is geen handel
I know, maar de wet denkt daar anders over als het om drugs gaat.
Neuh, je bent niet strafbaar voor die handeling. Je zult er zéker wel voor gestraft worden, maar als we punctueel gaan kijken ben je niet strafbaar.
Artikel 2

Het is verboden een middel als bedoeld in de bij deze wet behorende lijst I dan wel aangewezen krachtens artikel 3a, vijfde lid:

A. binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen;
B. te telen te bereiden, te bewerken, te verwerken, te verkopen, af te leveren, te verstrekken of te vervoeren;
C. aanwezig te hebben;
D. te vervaardigen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001941/g ... 5#Artikel2

Artikel 2 van de Opiumwet vindt dat je geen drugs af mag leveren of verstrekken aan derden. :wink:

SirErick

Wijs gebruiker
SirErick zei:
SmartieAndMe zei:
Weggeven is niet verboden nee
De wet zegt dat "handelen" in welke vorm of op welke wijze dan ook verboden is, ongeacht of de "dealer" het weggeeft of verkoopt. Het is dus wel degelijk verboden. Echter, de kans dat je serieus gestraft zal worden is een stuk kleiner dan wanneer een dealer er geld voor vraagt.
SmartieAndMe zei:
SirErick zei:
SmartieAndMe zei:
Weggeven is geen handel
I know, maar de wet denkt daar anders over als het om drugs gaat.
Neuh, je bent niet strafbaar voor die handeling. Je zult er zéker wel voor gestraft worden, maar als we punctueel gaan kijken ben je niet strafbaar.
Dit wordt zo'n welles-nietes discussie en daar pas ik voor.

Fool zei:
Artikel 2

Het is verboden een middel als bedoeld in de bij deze wet behorende lijst I dan wel aangewezen krachtens artikel 3a, vijfde lid:

A. binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen;
B. te telen te bereiden, te bewerken, te verwerken, te verkopen, af te leveren, te verstrekken of te vervoeren;
C. aanwezig te hebben;
D. te vervaardigen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001941/g ... 5#Artikel2

Artikel 2 van de Opiumwet vindt dat je geen drugs af mag leveren of verstrekken aan derden. :wink:
verstrekken betekent iemand iets geven, ongeacht of hij er wel of niet voor betaald heeft.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Oké Oké, jullie hebben gelijk. Ik dacht dat er Handel, productie en bezit in stond, van het woord verstrekken was ik niet op de hoogte.

Maargoed, dit dus:

ZERO- zei:
Conclusie van het verhaal: doe maar gewoon niet. :wink:

(Maar als je het doet, geef het dan wel aan mij :P )

Auraz

Belezen gebruiker
Omzeilen, weggooien.. (filmpje van maken on het mom van 'afsluiten..verdergaan met het leven.. inspiratie.. verzin wat') in de prullenbak, zodat Jantje dit (dmv afgesproken taal) later hier weer uit kan vissen? (of denk ik nu te ver :grin:)

Bovenaan