Je ergste drugsblunder

Chris Pontius

Badass junkie
Smile zei:
plantenbak zei:
Smile zei:
Niet een blunder onder drugs, maar..

mijn moeder in een blije bui op zestienjarige leeftijd uitgelegd hoe moleculen, dosering, wegen van inname *en* effecten in elkaar zitten..

opmerking na anderhalf uur:

"Hoe weet jij dat eigenlijk allemaal?"
haha ja zulke acties heb ik ook wel eens.. ik zeg dan maar gauw dat ik een artikel op internet heb gelezen ofzo :P

Neeneenee, je moest een werkstuk voor scheikunde en biologie maken!
ja maar ik heb maar 1 jaar scheikunde en bio gehad en dat was in de 1e of 2e dus dat zal ze ook weer niet geloven :P

phy

Bewuste gebruiker
Op je werk (waar je twee weken zit) eurofisch zijn over de lekkere paddosoep... eeh... champignonsoep die ze daar hebben.

inferno33

Bewuste gebruiker
gisteren, dikke lijn keta genomen, waarna mijn vader het een goed idee vond om maar eens gezellig een potje te gaan kaarten: "nee, ik heb niet zo'n zin pap..." "onzin, we moeten meer quality time hebben!" :P

Nog bijna gewonnen ook :grin:

acidctje

Experimenterende gebruiker
denken dat het nog wel een tijdje duurt voordat de acid inslaat, vervolgens bij je ouders op de bank gaan zitten, waarna de bank plotseling nogal begint te golven :stoned:

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
na een flinke blow, zo als gewoonlijk in de tuin pissen, maar dan niet in de gaten hebben dat de buren een tuinfeestje hebben :tearsofjoy:

ts

Bewuste gebruiker
verschillende...

Keer dat ik om 11 uur 's ochtends bij mn ouders kwam waar ik die nacht zou slapen en met mn pa en ma zat te ontbijten, kon niks door mn strot heen krijgen had namelijk goed doorgehaald met veel drank, sos, pillen en jointjes...

Mn pa en ma staren me een tijdje heel a-relaxt aan terwijl ik verwoede pogingen doe een gebakken ei naar binnen te werken, vraagt mn moeder ineens of ik drugs heb gebruikt. Ik antwoord schuldbewus 'ja' waarop mn moeder zegt: 'dat kun je zien, ga maar even douchen'. Ik kom in de badkamer, kijk in de spiegel en zie 2 grote witte vlekken met cokekorsten onder mn neus hangen, gigantische doppen in de kop en een verlepte harses....

Het nadeel was dat ik om 11 uur met mn vriendin laminaat ging kopen en 28 van die zware kutpakken 2 trappen op moest slepen.

Andere keer een mooi vaag middagje achter de rug en besloten met een kameraad te gaan stappen. We staan al mooi strak van de sos en hebben de nodige pils achter de kiezen, om toch een beetje dronken te voelen nemen we wat GHB. Maar veel te enthousiast. We voelen het opkomen en besluiten de stad in te gaan. Na 200 meter zijn we elkaar kwijt...

Ik kom in een kroeg waar ik enkele bekenden zie en ik kan niks anders dan gezapig kijken, flauw lachen, alles 3x herhalen en naar de plee waggelen om een snatse te nemen. Die lui worden daar op een gegeven moment zo zat van dat ze me weg willen, maar ik vind het nog veels te gezellig en wil alleen maar zitten en kijken. Ze gooien glazen water over me heen en slepen me het halve cafe door waarbij ik tegen alles wat op mn weg komt aan val.

Buiten hebben ze van alles geprobeerd, maar op een gegeven moment kwamen er jutten bij en het volgende dat ik weet is dat ik in het politiebureau tegen iedereen aan viel. Sos zat nog in mn zak en daar heb ik me in de cel mee vermaakt. Om 9 uur 's ochtends kon ik vertrekken met een boete voor openbare dronkenschap. Ik kom bij het huis van mn maat, alle deuren open, en sta ineens naast zn bed waar hij rechtop in zit met een strakke kop.

'Waar kom jij vandaan' vraagt ie, ik antwoord dat ik compleet van de kaart ben opgepakt en net uit de cel kom. Mn maat begint wat te lachen en ik vraag waar hij heeft gezeten. 'Ik kom net uit het ziekenhuis waar ze me met een overdosis hadden opgenomen, ik ben gevonden midden op het plein hierachter, die lui dachten dat ik dood was'...

Vervolgens hebben we maar een paar jointjes gerookt.

En onlangs werd mn vriendin 25, alleen had de avond ervoor ook een mooie gebruikersverjaardag en kwam de volgende ochtend om 11 uur thuis in mn eigen app. vastberaden om tegen 4 uur wakker te zijn, want vrienden van haar zouden een spandoek bij haar app. ophangen...

Ik word wakker van de deurbel, kijk op de wekkerradio en het is half 9. Vriendin boos, verjaardag naar later die avond verplaatst en ik met een wazige kop mn excuses aanbieden... Zeer brak

DSVM

2gram cocaine inkopen voor een likker avondje snuiven.
Vervolgens de bullit schoonmaken met water. Daarna de 2 gram in de bullit doen. Om vervolgens erachter te komen dat de bullit nog van binnen vochtig is. 2 gram heerlijke sos poeder was pap geworden. Toen ben ik aan de alcohol moeten gaan :(

Skippy

Wijs gebruiker
M'n sos van het cd hoesje in mijn pakkie willen schuiven met een pas, gooi ik m'n 5 gram zo in mijn schoot, en het dan van mijn benen proberen op te snuiven :rolleyes:

Peertje

Na een blauwtje de dag ervoor op een feestje mezelf een paar dosis port (de wijn) met ketamine toegediend, alles bij elkaar ongeveer 100 CC port (17%) en 300 MG keta..

Zo wauws als een gympie aan het rondwandelen (spagettibenen :) )... komt de dame in kwestie ineens ook aan (had ik niet verwacht)

moest ik aan mijn broertje gaan vragen wie dat ze in godsnaam was nadat ik een hand en een kus kreeg van haar.. :confused:
Toen waren mijn kansen echt verkeken.. :angry:

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Die heb ik al eens beschreven in het topic over "Dopestories"... (even zoeken en copy/past doen :wink: )

Mijn grootste verschutting:

Blijkbaar begon het daar in de Paradiso een beetje op te vallen dat ik om de twintig minuten naar het toilet ging en ondertussen vrij opgefucked uit mijn doppen keek, want terwijl ik daar zo stond, het cokesealtje geopend in mijn trillende handen, klaar om aan mijn zoveelste lijntje te beginnen, werd opeens de deur van buitenaf van het slot gedraaid.

Tsja..... en toen was kleine Marla op heterdaad betrapt..... :rolleyes:

"Ja, jongedame kom jij maar even mee!"

"Ja maar......"

"Niks ja maar! Meekomen!"

"Ik doe toch helemaal niks? Ik ben toch niet agressief ofzo? Ik zoek toch geen ruzie met andere mensen?"

"Je kent de huisregels! Harddrugs zijn hier verboden! NU meekomen, je kan vertrekken en je spul hier inleveren!!"

"Okeej.........."

"Waar is je garderobe nummertje?"

En terwijl ik beneden in een hoekje bij de uitgang sta te wachten, me intens aan het schamen ben en de grote boze uitsmijters mijn jas ophalen bij de garderobe, komt er een dikke, zwetende gozer naar me toe:

"Meisje, je tepel steekt er uit....."

"Wat moet je?"

"Je tepel steekt er uit......"

Ik kijk omlaag, mijn hemdje met decolete zit helemaal scheef en is afgezakt. Inderdaad, hij heeft gelijk, mijn tepel priempt open en bloot de wereld in.... :rolleyes:

"Daar moet jij helemaal niet naar kijken!"

"Wees blij dat ik het zeg trut!"

De dikke jongen loopt weer weg, snel schuif ik mijn borst weer terug in mijn hemdje. Ik zak nu echt door de grond..... De uitsmijters hebben inmiddels mijn jas gevonden en ik word dringend verzocht direct het pand te verlaten.

Als ik zo vervolgens midden in de nacht alleen op straat sta, kan ik mijn tranen niet meer bedwingen. Wat een afgang! De Paradiso uitgekicked, mijn coke ook kwijt, vrienden ook kwijt, die zijn binnen nog lekker verder aan het feesten. Ik probeer iemand te bellen, maar niemand neemt op. Ik ga maar naar huis, wat een ongelooflijke KUT nacht.....!! :flushed:

Angramar Temenos

Badass junkie
Marla Singer zei:
Die heb ik al eens beschreven in het topic over "Dopestories"... (even zoeken en copy/past doen :wink: )

Mijn grootste verschutting:

Blijkbaar begon het daar in de Paradiso een beetje op te vallen dat ik om de twintig minuten naar het toilet ging en ondertussen vrij opgefucked uit mijn doppen keek, want terwijl ik daar zo stond, het cokesealtje geopend in mijn trillende handen, klaar om aan mijn zoveelste lijntje te beginnen, werd opeens de deur van buitenaf van het slot gedraaid.

Tsja..... en toen was kleine Marla op heterdaad betrapt..... :rolleyes:

"Ja, jongedame kom jij maar even mee!"

"Ja maar......"

"Niks ja maar! Meekomen!"

"Ik doe toch helemaal niks? Ik ben toch niet agressief ofzo? Ik zoek toch geen ruzie met andere mensen?"

"Je kent de huisregels! Harddrugs zijn hier verboden! NU meekomen, je kan vertrekken en je spul hier inleveren!!"

"Okeej.........."

"Waar is je garderobe nummertje?"

En terwijl ik beneden in een hoekje bij de uitgang sta te wachten, me intens aan het schamen ben en de grote boze uitsmijters mijn jas ophalen bij de garderobe, komt er een dikke, zwetende gozer naar me toe:

"Meisje, je tepel steekt er uit....."

"Wat moet je?"

"Je tepel steekt er uit......"

Ik kijk omlaag, mijn hemdje met decolete zit helemaal scheef en is afgezakt. Inderdaad, hij heeft gelijk, mijn tepel priempt open en bloot de wereld in.... :rolleyes:

"Daar moet jij helemaal niet naar kijken!"

"Wees blij dat ik het zeg trut!"

De dikke jongen loopt weer weg, snel schuif ik mijn borst weer terug in mijn hemdje. Ik zak nu echt door de grond..... De uitsmijters hebben inmiddels mijn jas gevonden en ik word dringend verzocht direct het pand te verlaten.

Als ik zo vervolgens midden in de nacht alleen op straat sta, kan ik mijn tranen niet meer bedwingen. Wat een afgang! De Paradiso uitgekicked, mijn coke ook kwijt, vrienden ook kwijt, die zijn binnen nog lekker verder aan het feesten. Ik probeer iemand te bellen, maar niemand neemt op. Ik ga maar naar huis, wat een ongelooflijke KUT nacht.....!! :flushed:

Die is echt.. echt naar.. Ik heb echt medelijden met zoiets :(. Waar/wat is de paradiso?

Amaranth

Bewuste gebruiker
Je loopt een beetje achter AT :P Zelfs ik weet wat Paradiso is, en ik ken echt bijna niks. Is zo'n best grote uitgaansgelegenheid, volgens mij is het een beetje luxor stijl alleen dan veel beter.

tipsyflipsy

Belezen gebruiker
van mij weet ik niet

maar ik weet wel van iemand anders

Die gast die vingerhoeds kruid wil gaan snuiven met carnaval.

:smoke: :smoke: :smoke: :smoke: :smoke:

inferno33

Bewuste gebruiker
Gisteren gebeurd: zat lekker te trippen met een vriend in zijn kamer, ouders niet thuis dus was allemaal top. Mindfuck kwam een beetje opzetten en uiteindelijk dusdanig hard dat ik mezelf overhaalde om nog meer LSD te nemen... Niet heel leuk, wel een leerzame, snoeiharde trip.

cropp

Badass junkie
DSVM zei:
2gram cocaine inkopen voor een likker avondje snuiven.
Vervolgens de bullit schoonmaken met water. Daarna de 2 gram in de bullit doen. Om vervolgens erachter te komen dat de bullit nog van binnen vochtig is. 2 gram heerlijke sos poeder was pap geworden. Toen ben ik aan de alcohol moeten gaan :(

uit je bullit halen, kwartiertje drogen, opnieuw kappen en opsnuiven, sonde van je coke

ilyas

Bewuste gebruiker
bijna een jaar geleden, het was net gedaan met mn vriendin. toen nog steeds goede vrienden. we gingen eerst wat chillen bij een vriend van me. daar had ik blijkbaar veel te veel gedronken, hoewel ik er nog steeds van overtuigd ben dat ik niet zo heel veel op had.
na het hele drinkgebeuren besluit ik om al naar een feesje te vertrekken, mn ex en nog wat volk bleven achter en daar ging ik dan. ik krui op mn fiets en ik begin te fietsen, wat trouwens met vallen en opstaan gebeurde. op het feest aangekomen kom ik een vriend van me tegen en gaan we samen wat wiet roken. wiet + alcohol soms valt het goed, soms loopt het totaal fout. 3 keer raden... het ging totaal fout. maar man wat was ik weg. ik bestond enkel nog fysiek, mentaal was ik ergens waar ik nog nooit was geweest.
en toen begon mn blackout. het verdere verhaal is een reconstructie van verhalen die ik heb samengevoegd van vrienden die me hebben gezien.
ik wil dus binnengaan op dat feest, ik had een bandje op de grond gevonden, wat plakband van een poster getrokken en het rond mn pols gedaan. zo kon ik lekker gratis binnen. maar de buitenwipper had heel mijn actie gezien en besloot mijn rugzak te controleren. op dat moment kwam mn ex erbij en ze begon, naar haar zeggen, me te verdedigen. mijn rugzak ging open, hij haalde er wiet, vele lege wietzakjes, een leeg salvia potje en een hoop ongebruikte lachgaspatronen uit. mn ex een rasechte anti-drugs nazi werd razend, en ik helemaal weg van de drank en wiet begon erop in te gaan. na een lange ruzie, ik mn ticket eerlijk betaald te hebben ging ik eindelijk naar binnen.
de volgende ochtend, met kater zoals ik er nog nooit een had gehad, besloot ik naar mn ex te bellen. auw... ze was razend, maar ik heb echt geen flauw idee waarom. en toen werd ze nog razender. ik vroeg wat er aan de hand was. sinds dat moment heb ik een hekel aan alcohol. ik heb amper nog alcohol gedronken sinds ze had gezegd wat er was gebeurt. ik had haar blijkbaar geslagen.
ik voel me nog altijd schuldig, en vooral omdat ik ze sindsdien nooit meer gehoord of gezien heb. :(
ik mis ze nog steeds, maar vergeving zal er niet inzitten zeker :(

berten

Belezen gebruiker
Een van mn eerste keren dat ik coke had gesnoven zat ik op café met deel vrienden, ik moest hard pissen maar de wc was heel naar beneden in een kelder en ik wou echt blijven zitten omdat ik me gwn heerlijk voelde en dus piste ik gewoon onder die tafel per ongeluk op het been van mijn vriend en die was ook ver weg in het hoofd en die had totaal niet door wat er gebeurde en dacht dat er een warm waterleiding onder de tafel was hahah, ik kon het ook mega goed verbergen dat ik van niks wist :tongueout:

Drientje

DF-koning
berten zei:
Een van mn eerste keren dat ik coke had gesnoven zat ik op café met deel vrienden, ik moest hard pissen maar de wc was heel naar beneden in een kelder en ik wou echt blijven zitten omdat ik me gwn heerlijk voelde en dus piste ik gewoon onder die tafel per ongeluk op het been van mijn vriend en die was ook ver weg in het hoofd en die had totaal niet door wat er gebeurde en dacht dat er een warm waterleiding onder de tafel was hahah, ik kon het ook mega goed verbergen dat ik van niks wist :tongueout:
:confused: :rolleyes: ja ik pis ook altijd overal waar ik zit. Pfff.....

lespaul

op me werk aan het praten over flatscreen tv's samen met me pa en me werkplaats chef ( werk namelijk bij het zelfde bedrijf als me pa )

en dan te fanatiek zeggen: dat ik ook een LSD tv wil kopen :confused: krijg ik op dat moment 2 rare koppen naar me te kijken.

ach jah waar de kop naar staat he :wink:

mellowWw

Belezen gebruiker
lespaul zei:
op me werk aan het praten over flatscreen tv's samen met me pa en me werkplaats chef ( werk namelijk bij het zelfde bedrijf als me pa )

en dan te fanatiek zeggen: dat ik ook een LSD tv wil kopen :confused: krijg ik op dat moment 2 rare koppen naar me te kijken.

ach jah waar de kop naar staat he :wink:

+1 :grin:

Dat is mij dus ook al een keer eerder gebeurt ja.. Tijdens een presentatie op school.. Waarop ik direct 'n reactie van de leraar te horen kreeg: 'HAHA LSD... Waar het hart van vol is hée..' :flushed:

overdose

Newbie
even geleden al mn eerste keer speed. had al een 5tal keer sos gesnoven en dacht, waarom niet eens speed proberen? ik het dus gekocht van een maat die het wel eens gebruikte. ik zat op mn kamer en had me voorgenomen om het woensdag te nemen in de namiddag met een vriend en dan gezellig iets gaan drinken in de stad.

maar het was dinsdagavond en ik zat op me kamer en was zo nieuwsgierig dat ik n klein testertje had gelegd. na dat lijntje voelde ik me wel chill.. muziekje opgezet en jointje gerold. dan dacht ik, ach waarom niet nog 1. en zo heb ik 2uurtjes mezelf bezig gehouden met lijnen snuiven en jointjes roken.

plots kreeg ik een bericht van een paar vrienden of ik niet kwam chillen bij hun thuis. ik dacht, WAUW wat een goed idee. kom beneden van de trap gewaggeld. ( ik had een 2tal uur niet rechtgestaan sinds mn eerste lijn en was verbaasd van die vreemd mn benen deden) staat daar ineens me oma die ik al n jaar niet had gezien. ik heb denkik nog nooit zo graag mn oma gezien. het is n schattig klein mensje, en ik maar vertellen en vertellen.. ondertussen merkte ik dat ik al n uur aan het kletsen was met haar en ben toen toch vertrokken.

eenmaal bij mn vrienden aangekomen op een helse rit op mn brommer ( heb verantwoordelijk gereden, altijd voorzichtig als ik onder invloed ben ) maar ik heb toch wel goed geflasht op die moto.

kom ik aan bij het huis, zie ik daar ineens die vriend waarmee ik normaal de dag erna dus die pep zou snuiven. ikz eg dag tege iedereen dat er zit en ik ga zitten in de zetel. iedereen doet weer verder waarmee ze bezig waren zoals jointjes rollen, biertjes drinken en ik zie mn maat grijnzen naar me en teken doen met zn duim van.. goed of slecht? ik aa kut hij heeft het door :grin:

hij had toevallig ook zn pep nog op zak. en die 2 gram is erdoor gegaan op die avond. net als de mijne. het was 9u savonds als ik mn laatste lijn nam.. ik moest de volgende dag op school zijn.. waar zat ik met mijn gedachten?

de hele nacht niet geslapen, volgende dag enorm ziek, mn moeder tot mn ergernis thuisgebleven om "voor me te zorgen". ik was namelijk s'ochtends al bewusteloos gevallen toen ik ging zeiken. ik heb de hele dag met mn bovenlichaam voorover gebogen moeten lopen want als ik me rechtop zette ging ik neer. had nog amper iris in mn ogen en vermeed elk oogcontact met mn moeder. in mn bed gelegen de hele dag en lichte visuals op de muren etc. vond ik echt supervreemd, had nooit gedacht dat dit kon van speed. maar wat een afkick was me dat.

mn vriend gebeld toen ik ni mn bed lag. nam die op: wtf is dit voor klotegezeik?!!! ik antwoord: ja ik weet het, en mn fucking moeder is thuis. ja de mijne ook zegt ie. lage we allebei in bed zo ziek als een hond.

gewoon te veel gesnoven en echt degoutante afkick gehad. sos kan ik makkelijk een grammetje op doen zonder problemen de volgende dag. maar speed.. nja de prijs zegt het zelf al eig. zo spotgoedkoop, rommel! nooit meer.

Drientje

DF-koning
Tja, net als wat honingolie zegt, speed is geen pep. De hoeveelheid die jullie naar binnen werkten deed ik vroeger (elke dag wel speed) wel een maand mee.

Lauu

Badass junkie
op een feest een keer mijn zakje met 15 pillen laten vallen...toen er nog maar 1 iemand voor me stond voordat we de beveiliging doorgingen bij de ingang...gellukig zag de beveiliging het niet...andere feestgangers wel :P

Holden

Bewuste gebruiker
Ik stond strak en het feestje was gedaan; iedereen ging naar huis en slapen. Thuis aangekomen voelde ik me nog veel te geweldig om dat stomme bed in te kruipen; ik moest en zou iemand zien om mee te lullen. Wegens gebrek aan vervoer heb ik 8 kilometer gelopen naar een vriend die alleen thuis was en nog wakker. Die 8 kilometer vlogen voorbij; de terugweg om negen uur smorgens was dan weer minder..

brechtie

Newbie
underworld zei:
ik had eergister trippend op 2ct7 ook een mooie, ik zit om 4 uur snachts op een bankje in een park, waar ik lachgasbalonnen aan het slurpen ben, na een tijdje merk ik op dat me vingers vast zitten gevroren aan mijn cracken, maar ik dacht dat de cracken toen niet meer koud was, dus zette ik hem maar tegen mijn tong om te testen of hij nog koud was(STOM!) heb toen 10 minuten helemaal trippend met die cracken vastgevroren aan me tong op een bankje in een verlaten park gezeten.
ik moet wel echt wasted zijn geweest om zo'n aktie te doen haha :tearsofjoy:

hilarisch :tearsofjoy:

brechtie

Newbie
Een jaartje of 5 geleden met een paar vrienden naar een feestje in de vooruit in Gent. We hadden allemaal mdma. Thuis had ik mijn portie verdeeld in 0.3 voor die avond en 0.7 voor later.
Vrienden komen aan en we blowen en drinken rustig een glas. Toen de tijd rijp was besloten we om te vertrekken.
Ik had mijn 0.3 mee dus ik wist dat die helemaal op mocht, dus ik stak mijn vinger regelmatig in het pakketje en verdeelde er wat in mijn drank en wat drinken en dansen.
Maar plots werd ik zo hard meegezogen in die mdma dat ik alle besef verloor. Ik draaide heen en weer kraamde de grootste onzin uit.
Ik vond het blijkbaar nodig om tegen een ex van een vriend te zeggen dat ze een mooie kont had :tongueout:
zegt die terug: 'ik weet het al, het is al de 10 e keer dat je het zegt!' :flushed:
's morgens bij het buitenkomen had ik het gevoel maar een half uurtje in de vooruit te zijn geweest....
Achteraf ook gehoord dat ik die avond echt scheef was en de hele avond liep bekken te trekken...

Dit was echt raar aangezien ik toch wel tegen 0.3 bestand ben... Toen ik eenmaal nuchter dit besefte en het overgebleven pakketje woog was het idd: 0,3...

Milos

Belezen gebruiker
brechtie zei:
Een jaartje of 5 geleden met een paar vrienden naar een feestje in de vooruit in Gent. We hadden allemaal mdma. Thuis had ik mijn portie verdeeld in 0.3 voor die avond en 0.7 voor later.
Vrienden komen aan en we blowen en drinken rustig een glas. Toen de tijd rijp was besloten we om te vertrekken.
Ik had mijn 0.3 mee dus ik wist dat die helemaal op mocht, dus ik stak mijn vinger regelmatig in het pakketje en verdeelde er wat in mijn drank en wat drinken en dansen.
Maar plots werd ik zo hard meegezogen in die mdma dat ik alle besef verloor. Ik draaide heen en weer kraamde de grootste onzin uit.
Ik vond het blijkbaar nodig om tegen een ex van een vriend te zeggen dat ze een mooie kont had :tongueout:
zegt die terug: 'ik weet het al, het is al de 10 e keer dat je het zegt!' :flushed:
's morgens bij het buitenkomen had ik het gevoel maar een half uurtje in de vooruit te zijn geweest....
Achteraf ook gehoord dat ik die avond echt scheef was en de hele avond liep bekken te trekken...

Dit was echt raar aangezien ik toch wel tegen 0.3 bestand ben... Toen ik eenmaal nuchter dit besefte en het overgebleven pakketje woog was het idd: 0,3...

heb je dan niet 0.7 i.p.v 0.3 genomen? of zit ik fout?

Mike

Bewuste gebruiker
Milos zei:
brechtie zei:

heb je dan niet 0.7 i.p.v 0.3 genomen? of zit ik fout?
:mrgreen:

Bovenaan