Jouw droombaan

StimsalaBanne

DF Stuff
Forumleiding
Moderator
Tripreport Analist
Tripreporter
Stel. Je mocht kiezen, je zou alle benodigde opleidingen hebben en alle andere voorwaarden (lichamelijk/geestelijk) voldoen. Wat zou jouw absolute droombaan zijn? Ik vraag dit omdat ik als tiener echt totaal geen zin had om te leren en dus nooit de opleidingen heb gedaan die ik echt had gewild, en waarvan ik nu ook denk dat ik er hersenen genoeg voor had en dus altijd een soort spijt zal houden.
Ik ben nu bijna 40, dus voor mij voelt het inmiddels als "te laat". Maar als jij nog wel jong bent, wat houd je tegen die droombaan alsnog na te jagen? Of doe jij je droombaan al? Of leer je ervoor?

Mijn keuze absoluut:
- Dierenarts. Een andere (betaalde) baan binnen de dierenverzorging ook als 2de keuze. (Medewerkster dierenambulance, Pension paarden stal, Manege houder, Honden pension houder bv.) De enige opleiding die ik daarin voltooit heb is VBO dierverzorging, maar daarmee kun je eigenlijk alleen vrijwilligersbaantjes krijgen.
Het enige wat ik hier nog wel hobby matig aan doe, is dat ik een kleine rashonden kennel heb maar dat is zo kleinschalig dat dat uiteraard niet als baan gezien kan worden.

- Treinmachinist. Zou ik nog steeds wel willen. En als er vacatures zijn, probeer ik het nog steeds! :grin: Ben gek op treinen en het spoor.

- Politie. Verschillende pogingen gedaan in het verleden. Steeds kwam ik al niet de eerste ronde door (teveel reacties) en inmiddels is mijn gezondheid niet goed genoeg en schat ik in dat ik de psychische testen niet zou behalen.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ha, dit vind ik een leuk topic! Mijn keuze (niet perse op volgorde):

1. Dierenarts. Dit beroep heeft voor mij álles wat ik zou willen. Het omgaan met dieren, het medische aspect, én het sociale aspect (omgaan met de baasjes). Ik snap eigenlijk nog steeds niet helemaal waarom ik nooit voor dit beroep ben gegaan. Ik denk omdat ik mezelf toch altijd te emotioneel betrokken heb gevonden bij dieren. Ik ben vrij rationeel, maar als het om dieren gaat vervliegt standaard nou eenmaal al mijn rationaliteit. Ik snap wel dat je leert om dingen op een bepaalde manier van je af te zetten, maar ik zou bijvoorbeeld geen dier willen laten inslapen omdat de eigenaar een dure rekening niet kan betalen, terwijl ik zou weten dat het wel nog te redden zou zijn. Kortom: uiteindelijk vind ik mezelf er niet geschikt voor. Maar als ik dat wel zou zijn, dan wist ik het wel.

2. Arts. Vind ik gewoon een prachtig beroep, zo nuttig en dankbaar. Heb ook op meerdere momenten in mijn leven overwogen om geneeskunde te studeren, maar altijd op het laatste moment van afgezien, omdat ik mezelf te onhandig en onpraktisch vind voor dit werk. Ik ben meer een denker dan een doener, helaas. (Dit zou trouwens ook een probleem zijn bij dierenarts.) Maar ik heb stiekem nog altijd een beetje een zwak voor artsen, kom ook veel met ze in aanraking door mijn werk in de medische sector en er 'steekt' dan nog altijd ergens iets in de verte, dat ik denk 'dat wil ik oooook'.

3. Astronaut. Lijkt me echt fucking vet gewoon. Als kind verslond ik al boeken over het heelal en leerde ik mezelf hoe alle planeten in ons zonnestelsel heten. Vind het zo intrigerend allemaal, de ruimte, sterren, planeten, zo ver weg en we weten er nog maar zo weinig van. Helaas was natuurkunde niet bepaald m'n beste vak op de middelbare school (understatement), dus ja, dat is dan wel een lichtelijke complicatie.

4. Onderzoeker die de werking van verschillende drugs in het brein onderzoekt & eventuele toepassingen bij behandelingen van psychiatrische aandoeningen. Waarom ben ik dat nooit geworden???

Fenrir

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
Tripreporter
Droombanen:

1. Live- en studio-drummer. Het lijkt me prachtig om rond te kunnen komen van het spelen en opnemen van eigen muziek.

2. Designer/grafisch vormgever.

3. Ninja. Wie wil dat nou niet zijn?!

Wat me tegenhoudt mijn droombaan na te jagen? Depressie, angst, armoede en een te cynische en nihilistische persoonlijkheid om te kunnen functioneren in sociale, educatieve of professionele milieus.

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
1. Dierenarts/verzorger: ik hou gewoon van dieren. Klein en groot. Ook zoals voorgaanden aangeven. Er zijn nog teveel dieren in nood die net als wij mensen een goeie thuis en eerste zorg verdienen.

2. Cameraman/fotograaf: ook in de richting met dieren en natuurgericht. Voor national geographic of op mezelf. Wilde dieren door de wereld volgen. Hun leven in beeld zetten. Nieuw leven ontdekken.

3. Dj: heb het vroeger nog gedaan en kon er best wel wat van. Alle soorten techno, house, hardcore, vooral de hardere stylen. Zou daar best me job willen van maken.

De eerste 2 zie ik me nu niet meer bereiken. Gezondheid en leeftijd is niet meer gepast om er nu nog aan te beginnen. Dj kan mss wel nog haalbaar zijn. Of een eigen song producen.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Leuk topic! Mijn lijstje (niet perse op volgorde):
  1. Reisfotograaf of reisjournalist. Reizen (backpacken) is echt een passie van me en als ik daar op een bepaalde manier mijn werk van zou kunnen maken dan zou ik dat direct doen. De vrijheid en het avontuur geven mij altijd zoveel energie en rust tegelijk.
  2. Duik leraar. Duiken vind ik ook echt te gek en zou daar ook zo mijn werk van maken, bovendien vind ik les geven ook erg leuk en veel voldoening geven.
  3. Sjamaan/Trip begeleider. Een andere grote passie van me is trippen zoals velen hier waarschijnlijk niet zal verbazen. Bovendien vind ik mensen helpen en begeleiden leuk. De combinatie van die twee lijkt me echt te gek en heel bijzonder.
  4. Meditatie docent/begeleider. Ook mediteren begint steeds meer een passie van me te worden en hier zou ik ook graag mijn werk van willen maken op een bepaalde manier. Vooral ook weer om anderen te kunnen helpen, want dat geeft een hoop voldoening en je maakt de wereld er weer een klein beetje bewuster van.
  5. Drugs voorlichter. De belangrijkste reden waarom ik hier op het forum zit is omdat ik voorlichting geven over drugs erg leuk vind, maar bovendien ook ontzettend belangrijk. Er gaat helaas zoveel foutieve en soms zelfs gevaarlijke informatie over drugs de ronde, daar zou ik graag verandering in brengen en zeker mijn werk van willen maken.
  6. Drugs onderzoeker. Net als Roze Olifant heb ik me regelmatig achter de oren gekrabt met de vraag waarom ik hier nooit wat mee ben gaan doen.
Misschien ook wel leuk, wat ik vroeger als kind/puber wilde worden:
  1. Astronaut/Astronoom. Net als Roze olifant was ik als klein kind enorm gefascineerd over de ruimte. Ik verslond er ook boeken van en wist er ontzettend veel over, was echt een kleine wijsneus. Ik vind de ruimte nog steeds fascinerend eigenlijk en kijk in mijn vrije tijd dan ook regelmatig filmpjes op YouTube hierover. Heb nooit mijn best bij natuurkunde gedaan op school wat ik eigenlijk wel zonde vind omdat ik het niet perse moeilijk vond ofzo. Begin me nu weer meer in natuurkunde te verdiepen en merk dat ik ook de complexere dingen vaak nog best aardig snap.
  2. Paleontoloog. Niet dat ik toen precies wist wat dat inhield maar was als klein kind naast de ruimte enorm gefascineerd in dinosaurussen. Wist de meest ingewikkelde namen zo vloeiend te citeren als 6 jarige, mijn ouders hebben het er nog steeds wel eens over.
  3. Basketballer. Heb in mijn puber jaren op top niveau gebasketballd en wilde uiteraard in de NBA spelen. Maar had al snel door dat de kans om als Nederlander in de NBA te komen echt minimaal was. Als ik was doorgegaan was er wel een grote kans geweest dat ik in de Nederlandse prof competitie was uitgekomen, maar daar valt weinig geld te verdienen en dan had ik mijn school wel echt moeten verwaarlozen. School verwaarlozen leek mij niet zo'n goed idee toen, maar daarnaast begon ik ook uitgaan en andere leuke dingen te ontdekken die niet samen gaan met topsport, dus op mijn 15e maar besloten om ermee te stoppen.

Laatst bewerkt:

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ha wat een leuk topic! Even nadenken hoor..
- Psychiater / kinderpsychiater, omdat ik de geneeskundige visie op psychische problematiek ook enorm boeiend vind en ik zou graag nog meer geleerd hebben over het lichaam.
- Jeugdboekenschrijfster, ik heb vroeger echt enorm veel verhalen geschreven. Op mijn laatste HBO-stage heb ik een heel natuurprogramma in elkaar gedraaid voor de kinderen uit de buurt, en de introductieles was altijd een zelfgeschreven sprookje.
- Schilder/kunstenaar, lijkt me awesome, ik ben wel creatief maar helaas neem ik er nooit zoveel tijd voor. En dan kunstworkshops voor kinderen erbij geven haha.
- GZ-psycholoog (evt. kind en jeugd) en/of orthopedagoog-generalist. Het liefst zou ik de combinatiestudie doen, maar dit is mijn langetermijnplan. Als GZ-psycholoog heb je het voordeel dat je diagnostiek compleet zelfstandig kan doen en zelfstandig in een DBC werken. Daarnaast ben je cognitief gedragstherapeut en ik denk dat dat wel bij mij past.

Verder nog een aantal opties die de laatste tijd door mijn hoofd zijn gegaan:
- Runningtherapie geven gecombineerd met een focus op ademhaling, hartslag en mindfulness
- Orthopedagoog op een school, het is de baan die ik altijd voor ogen had toen ik nog studeerde. Ik zou dit niet meer forever willen doen, maar voor een paar jaar lijkt het me best tof.
- Mindfulness / meditatie / yoga training geven aan kinderen en jongeren met psychische problematiek.
- Leefstijlcoach, omdat ik denk dat dit een enorm belangrijke basis is in het behandelen van psychische problematiek en er wordt vaak aan voorbij gegaan.
- Ervaringsdeskundige, dat ben ik natuurlijk eigenlijk al, maar ik zou nog wel een cursus willen volgen zodat ik weet hóe ik mijn eigen ervaringen goed kan inzetten in behandeling/begeleiding.
- Jeugdpreventiewerker drugs, hier heb ik serieus ook op gesolliciteerd voordat ik kwam te werken waar ik nu werk, haha.

Ik ben nu dus aan het nadenken over hoe ik deze laatste opties kan combineren, als me dat gelukt is denk ik dat ik mijn droombaan aardig te pakken heb. Ik ga op mijn werk in ieder geval aankomende periode alle diagnostiek oppakken en ik wil ook een runningtherapiegroep opzetten met een collega, dus dan zou ik al best op weg zijn.

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Meditatie docent/begeleider.
Same.

Dat is meteen ook het enige. En soms lijkt het me geweldig en andere keren interesseert het me niet. Eerst maar uit m'n persoonlijke crisis komen en dan is het altijd nog een optie. Het lijkt me ook hypocriet om meditatie/mindfulness aan anderen te "onderwijzen" terwijl ik zelf een groot deel van de tijd niet 'sane' ben.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Het lijkt me ook hypocriet om meditatie/mindfulness aan anderen te "onderwijzen" terwijl ik zelf een groot deel van de tijd niet 'sane' ben.
Ben ik het niet mee eens. Ik denk dat dat prima kan en misschien juist goed kan zijn. De mindfulness trainer die ik had vertelde ook over verschillende situaties waarin zij juist zoveel moeite had om niet weg te waaien met al haar gedachten. Dat relativeerde alleen maar.
En daarnaast heb ik zelf psychische problemen (gehad) en ben ik ook hulpverlener. Ik heb ook heel lang gedacht dat dat niet samen kon, maar ik denk nu dat ik met die gedachte tekort deed aan mezelf.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Misschien heb je gelijk. Meer richten op wat je wel kunt dan op wat je niet kunt?

Voor mijn gevoel moet er echter wel voldoende geestelijke gezondheid zijn.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik denk ook net als zero dat het juist ook goed kan zijn. De beste docenten zijn vaak de mensen waarbij het niet allemaal van nature komt of waarbij het nog niet altijd perfect gaat. Zo kun je genoeg voorbeelden benoemen die de leerlingen ook herkennen. Alleen maar over het perfecte plaatje praten komt niet aan namelijk.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Voor mijn gevoel moet er echter wel voldoende geestelijke gezondheid zijn.
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Als je niet gezond bent kun je inderdaad niet werken, maar als ik om me heen kijk heeft werkelijk iedereen wel een bepaalde geestelijke instabiliteit, de één wat erger dan de ander maar oké. Je hoeft niet meteen nu de perfecte meditatiedocent te zijn, maar je kunt er wel al iets mee gaan doen, dan groei je er vanzelf ook steeds meer in denk ik. Ik ben ook maar begonnen met werken en zie mezelf in kleine stapjes steeds meer als professional. En als je zoveel met meditatie en mindfulness bezig móet zijn helpt dat je misschien juist. Juist bij jou vind ik dat soort werk echt op je lijf geschreven.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Oei leuk,

1 Intensievist op IC
2 Neuroloog
3 Regisseur
4 Directeur van chocolonely (ken ik persoonlijk en is een leuke baan en je ziet veel van de wereld )
5 Cardioloog
6 Astronaut

Kan zo wel doorgaan :wink:

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
vroeger:

Brandweerman, streamer en marinier.

nu bezig met het worden van diëtist.

Wat loopt het leven toch altijd anders dan je denkt haha

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Ik ben officieel fotograaf maar doe er niks proffesioneels mee, mijn echte job is werken in een winkel als verkoopster.

Astronoom, die zie ik veel terug komen hier. Ik wil de sterren etc bestuderen, ik hoef er niet naartoe te gaan.

Criminoloog

Automonteur

Wetenschapper

Gedragswetenschap

Het komt dus eigenlijk vooral neer op het willen leren hoe dingen werken, mensen, universum, auto's.

Vroeger wilde ik ook bij de politie, maar naarmate ik ouder werd kreeg ik een afkeer van autoriteit en mensen die me vertelde wat ik wel en niet kon doen. Dus daarom heb ik een creatieve opleiding gedaan.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Haha! Damn hippies...

Je weet dat die linker geen kerel is hè?

lysergic bink

Bewuste gebruiker
Haha! Damn hippies...

Je weet dat die linker geen kerel is hè?

Serieus? Nou anderszijds heb ik al meiden geramd die mannelijker waren hoor :tongueout:
Of het bewust weggelatene in mijn onderschrift betreffende de vrouw impliceerde misschien dat het vooral de vrouwen zijn die de kastanjes uit het vuur halen ( fout fout ik weet het ), wat ik ook bedoelde ik was lang wakker, en heb inderdaad de vrouw niet ontwaard in het idyllische beeld , omdat de acid aan 1 dollar mij met jefferson airplane tunes in het hoofd tollend deed wegmijmeren.

transformated

Badass junkie
Mijn droombaan zou surfen zijn of rondreizen met een camper rond heel de wereld voor videos/documentaires te maken. Nog 1 is mensen in 3de wereldlanden helpen. Ik donneer altijd geld aan goed doelen zeker als ik zo een uitgehongerd jongetje of meisje van 5 jaar zie dan krijg ik de tranen in me ogen van zulke beelden en te bedenken dat wij hier eten wegsmijten maarja zo is de wereld nu eenmaal. De arme mensen worden armer en de rijke mensen worden rijker en het word erger met de jaar.

Laatst bewerkt:
Pianist.

De pure euforie die ik ervaar als ik piano speel na bijvoorbeeld een stressvolle en drukke dag is niet te evenaren. Het is een uitlaatklep voor mij. De goede muziek kan bij mij zulke sterke emoties loswrikken dat ik me weinig beroepen kan voorstellen waar ik gelukkiger van ga worden dan pianist.

Het tovert een stemmetje in mijn hoofd dat zegt:

"FUCK YEAH, THIS! Dit is waarom ik leef!"

lysergic bink

Bewuste gebruiker
De asistent van de plastische chirurg die schaamlipcorrecties doet, en jij die dan de pre screening doet van wie al dan niet in aanmerking
lkomt voor de ingreep lijkt me nmakkelijk jobje, nuja , je moet wel rekenen dat je dan vreemde dingen ziet ook,
langwerpige schaamlippen, vleesgordijntjes tot bijna op de knieen en wie weet mss de ''blue waffle'' google image if you dare,
tzou je met een angst kunnen opzadelen die job, om nog een slipje uit te doen bij toekomstige partners?
en zo is het altijd iets, er is maar 1 mooi werk en dat is vuurwerk !!!!

Kikemoes

Belezen gebruiker
Ik wou altijd ook dierenarts worden, dat gaat hem nu niet meer worden want heb mn school verprutst
Maar om nu te werken bij een vogelopvang lijkt me super, ik ga binnenkort de eerste stap zetten als vrijwiligger en dan zie ik wel weer verder,
Leuke post

Wilwilwel

Experimenterende gebruiker
Mijn droombaan nationaal vrachtwagenchauffeur. Volgend jaar maart ga ik me eerste stap zetten, begin op een caddy en kan langzaam doorgroeien naar vrachtwagenchauffeur.
Ik ook maar kon het niet betalen nu ben ik Heftruckchauffeuse ook leuk vrachtwagens lossen en ook met een elektrische pallettruck naar de afdelingen brengen. Daarvoor 25 jaar Horeca. En zou graag in een dakloze opvang willen werken.

Bovenaan