Kinderen en drugs

Hallo Allemaal!!

Voor school heb ik een opdracht gekregen om zo veel mogelijk te weten te komen over het drugs gebruik onder kinderen van 10 tot 12 jaar. Mijn vraag is dus wat jullie er van vinden, of jullie het wel eens gezien hebben en hoe deze kinderen over drugs denken?? Het mooiste zou natuurlijk zijn als er kinderen van deze leeftijd zelf op dit bericht reageren. Ik ben heel benieuwd of dit al echt speelt bij deze doelgroep en hoe dat dan allemaal gaat. Alvast bedankt!

Groetjes Hatta de Wit

Chris Pontius

Badass junkie
Ik weet nog toen ik die leeftijd had dat de meeste kinderen van die leeftijd het allemaal 'nooooooooit' zouden doen als ze ouder waren.
Zelf praat ik sowieso nooit met kinderen over drugs, vind dat een beetje te 'fur' gaan.
Misschien kan je hier nog wat vinden viewtopic.php?f=10&t=21656

Dubz

Bewuste gebruiker
Ik ben volgende week twaalf en gebruik graag ekstesi. Omdat ik dan beter mijn sommetjes kan maken voor juffrouw Hannie.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Straatkindertjes in Brazilie snuiven veelal lijm, maar ik denk dat drugsgebruik in die leeftijdscategorie hier in Nederland toch maar heeeeeel sporadisch voorkomt... En gelukkig maar! Kinderen van 10-12 jaar zitten nog zwaar in de groei en moeten van drugs afblijven dus!

BlackRobBlunt

Wijs gebruiker
Ik ken hier en daar wel een uitzondering die al rond hun 10-12e zijn gaan blowen, maar dat zijn dan écht uitzonderingen.

psych-out

Bewuste gebruiker
ik ken gelukkig niemand van die leeftijd die drugsgebruikt.
meeste van die kinderen denken gelukkig ook aan gruwelijke dingen ivm drugs.
bv dat je ik weet niet wat ziet of voelt en dat je dan een junkie gaat worden of bent.
zo dacht ik er allesins over toen ik die leeftijd had.
Ik ga nooit drugs gebruiken !!! haha goeie ouwe tijden :)

Dubz

Bewuste gebruiker
Hmm ik weet nog wel dat ik op m'n 12e (groep acht) begon met roken. Een van m'n beste vriendjes toen die tijd dronk ook alcohol en blowde een paar keer per week.
Andere vrienden van me (die ik pas later heb leren kennen) zijn ook op hun 12e begonnen met blowen, en enkele met drinken.

Ik denk dus dat kinderen wel degelijk drugs/alcohol gaan beginnen te gebruiken rond de leeftijd van 12. Maar ik heb ook het gevoel dat het met de jaren steeds eerder en eerder wordt dat de jeugd zich op jongere leeftijd al verneukt.

Chris Pontius

Badass junkie
BlackRobBlunt zei:
Ik ken hier en daar wel een uitzondering die al rond hun 10-12e zijn gaan blowen, maar dat zijn dan écht uitzonderingen.
Oja, nu ik er over nadenk ken ik ook iemand die in groep 7 begon met blowen :')

Kermit

Experimenterende gebruiker
Als ik nu kijk naar jongere jaren op school, dan sta ik soms verbaasd.. terwijl ik op dezelfde leeftijd begon..

Flameon

Badass junkie
Ik werk in de verslavingszorg ..... zie niet zo heel vaak kids van die leeftijd maar als ik ze zie dan is alcohol het meest voorkomende probleem, gevolgd door nicotine en dan wiet

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik weet nog toen ik die leeftijd had dat de meeste kinderen van die leeftijd het allemaal 'nooooooooit' zouden doen als ze ouder waren.
Zelf praat ik sowieso nooit met kinderen over drugs, vind dat een beetje te 'fur' gaan.
Precies. :grin:

Iedereen op de basisschool zei altijd dat ze nooit maar dan ook nooit zouden roken en al helemaal geen drugs gebruiken. Een paar jaartjes later zie je veel mensen roken en later ook drugs gebruiken.

Rond die leeftijd was ik meer boomhutten aan het bouwen en verstoppertje aan het spelen. Buurtvrij voor de hele pot! :hearteyes:

Ik denk niet dat je veel mensen zult vinden op dit forum. Als die er wel zijn komt denk ik van externe factoren.

crocodile

Ik vind het maar vreemd, op die leeftijd hoor je nog met lego te spelen en in bomen te klimmen. Best raar als je dan op komt om drugs te gaan vinden en gebruiken, zelfs als je in een kutsituatie leeft.

ilyas

Bewuste gebruiker
Ik ken persoonlijk een jongen van 13, die sinds een jaar blowt ofzo. Hij ziet het gevaar er niet van in, hoeveel ik hem ook vertel. Maar dat zal dan wel aan de opvoeding liggen, moeder is een alcoliekster, oudste broer is verslaafd aan vanalles en nog wat. Die jongen kom ik trouwens af en toe straal bezopen tegen op feestjes. Die broer van hem laat die jongen zelfs zijn joints rollen omdat hij iets met zijn hand heeft. Echt erg.

Mss moet je ook wat over ritalin schrijven, ik kan echt niet geloven dat er zoveel kinderen zogezegd adhd of iets dergelijks hebben.

crocodile

Die kinderen krijgen een adhd diagnose en medicatie omdat hun omgeving niet met hen om kan gaan. Het is niet alsof je op die leeftijd daadwerkelijk iets leert op school of ergens op hoeft te concentreren, en meestal zijn die kinderen juist erg creatief.

Mike

Bewuste gebruiker
Heel veel kinderen van die leeftijd krijgen drugs voorgeschreven via de huisarts. Het heet ritalin en ik vind het (in de meeste gevallen) misdadig.

Wat mij betreft kunnen ze beter de ouders iets geven, want die zijn er in, laten we zeggen 80 % van de gevallen, verantwoordelijk voor dat ze zijn zoals ze zijn.

Maak daar maar eens een mooi werkstukje over, de legale drugshandel die "hulpverlening" heet.

Kermit

Mike zei:
Heel veel kinderen van die leeftijd krijgen drugs voorgeschreven via de huisarts. Het heet ritalin en ik vind het (in de meeste gevallen) misdadig.

Wat mij betreft kunnen ze beter de ouders iets geven, want die zijn er in, laten we zeggen 80 % van de gevallen, verantwoordelijk voor dat ze zijn zoals ze zijn.

Maak daar maar eens een mooi werkstukje over, de legale drugshandel die "hulpverlening" heet.

Door zulke toestanden, kijken mensen je aan met een blik van "nog zo eentje" als je hen doodserieus uitlegd dat je niet altijd aan uitspattingen van je gedrag kan doen omdat je een zware vorm van ADHD hebt en je rilatine nodig hebt, zoals ik.

Mike

Bewuste gebruiker
Kermit zei:
Mike zei:

Door zulke toestanden, kijken mensen je aan met een blik van "nog zo eentje" als je hen doodserieus uitlegd dat je niet altijd aan uitspattingen van je gedrag kan doen omdat je een zware vorm van ADHD hebt en je rilatine nodig hebt, zoals ik.

Wat voor toestanden?

Kermit

Mike zei:
Kermit zei:
Mike zei:

Wat voor toestanden?

Dat kinderen die het echt niet nodig hebben rilatine krijgen voorgeschreven door huisarts zonder enige vorm van getest worden door psychiaters etc.

Chemical

Belezen gebruiker
op mijn 12de dronk ik ook alcohol, dan echt al om zat te worden, ook heb ik een paar keer gerookt op die leeftijd, ben aan geen van beide wel ooit verslaafd geworden.

Mike

Bewuste gebruiker
Kermit zei:
Dat kinderen die het echt niet nodig hebben rilatine krijgen voorgeschreven door huisarts zonder enige vorm van getest worden door psychiaters etc.

Ja precies, ik dacht dat je doelde op mijn uitspraak. :)

Het is inderdaad echt een paar jaar geleden zo ontzettend uit de hand gelopen met die troep dat halve scholen vol zaten met kinderen die versuft in de bankjes zaten. Belachelijk gewoon! Tegenwoordig mogen huisartsen het gelukkig niet meer zomaar voorschrijven...

Kermit

Mike zei:
Kermit zei:

Ja precies, ik dacht dat je doelde op mijn uitspraak. :)

Het is inderdaad echt een paar jaar geleden zo ontzettend uit de hand gelopen met die troep dat halve scholen vol zaten met kinderen die versuft in de bankjes zaten. Belachelijk gewoon! Tegenwoordig mogen huisartsen het gelukkig niet meer zomaar voorschrijven...

Neen, zeker niet :wink:

De huisartsen mogen het niet zomaar meer voorschrijven, maar in een reportage met een verborgen camera kwam aan het licht dat nog meer dan de helft van de huisartsen het nog steeds doet.

Aalpoepert

Badass junkie
Ik sluit me aan bij het gros van de meningen, op je 10e en 12e hoor je nog met lego en barbies te spelen, niet met naalden en snuifbuisjes.
Als ik iemand in die leeftijdscategorie zou kennen die drugs gebruikt, zou ik er persoonlijk voor zorgen dat diegene er als de donder vanaf blijft. :wave:

Mike

Bewuste gebruiker
crocodile zei:
hoe kom je aan die 80% van je, Mike?

Die is niet wetenschappelijk hoor, puur mijn eigen ervaring, ik zie beroepsmatig heel veel kinderen, jongeren EN hun ouders. Daar baseer ik mijn 80 % op.

Mike

Bewuste gebruiker
Stighar zei:
Ik sluit me aan bij het gros van de meningen, op je 10e en 12e hoor je nog met lego en barbies te spelen, niet met naalden en snuifbuisjes.
Als ik iemand in die leeftijdscategorie zou kennen die drugs gebruikt, zou ik er persoonlijk voor zorgen dat diegene er als de donder vanaf blijft. :wave:

Hear hear!

Iedereen super bedankt voor de reacties! Ik ben blij met de uitkomst dat er dus nog weinig kinderen in Nederland op deze leeftijd al aan de drugs beginnen. Ik zal eens gaan kijken hoe het allemaal zit met Ritalin, bedankt voor de tip!

Groetjes Hatta

Aalpoepert

Badass junkie
Hatta de Wit zei:
Iedereen super bedankt voor de reacties! Ik ben blij met de uitkomst dat er dus nog weinig kinderen in Nederland op deze leeftijd al aan de drugs beginnen. Ik zal eens gaan kijken hoe het allemaal zit met Ritalin, bedankt voor de tip!

Groetjes Hatta
Graag gedaan! En blijf van de drugs af! :angry:

Sterreh

Ik was 14 jaar toen ik mijn eerste lijntje speed snoof.
Tegenwoordig beginnen ze er maar vroeger en vroeger aan !

crocodile

Beschikbaarheid lijkt mij. Opvoeding zal het niet zijn omdat leeftijdsgenootjes op die leeftijd veel meer invloed hebben op kids dan ouders.

JunkXL

Bewuste gebruiker
Enne what about... RITALIN! :confused:
Legale drugs waar ze nog belasting over vangen ook!
Om maar een voorbeeld te noemen...
& dat heeft niks met opvoeding te maken, nee onderdrukking!! Door de maatschappij.

JunkXL

Bewuste gebruiker
Nou begin maar met de farmaceutische industrie!
Een grote commerciële drugshandel.

Zie mijn hierboven geplaatste post

Chris Pontius

Badass junkie

burnevil92

Belezen gebruiker
ik weet nog op mijn 10jaar heb ik mijn 1e x zat geweest en op mijn 12e blowde ik voor het eerst maar het echt drinken en uitgaan kwam pas op 14jaar en 2e x dat ik trg blowde 16jaar en sindsdien nog altyd :grin: andere drugs sinds deze grote vakantie en ben nu 17 jaar

Naj

heb op mijn 12de wel is een keer of 2 een jointje geprobeerd maar tegen de tijd dat ik 15 was had ik er nog geen 5 gedaan maar ging vannaf daar wel omhoog

tripkop

Belezen gebruiker
Ik denk dat jongeren steeds vroeger met seks en drugs beginnen te experimenteren omdat ze vaker van thuis uit veel losser worden gelaten omdat beide ouders uit werken willen. Waardoor ze aan de ene kant vroeger volwassen dienen te worden, en langs de andere kant ook het gevoel hebben dat ze extremere dingen moeten zoeken om toch dat beetje extra aandacht te krijgen van hun ouders. Beetje een gevolg van de ontelbare koppels die uit bot egoisme aan kinderen beginnen maar niet bereid zijn er hun leven op af te stemmen. Kinderen krijgen als modeverschijnsel..

En akkoord, de manier waarop er tegenwoordig met rilatine rondgestrooid wordt is inderdaad schandalig, maar er is nog altijd een verschil tussen vervuilde illegale drugs van dubieuze oorsprong waar het kind in kwestie zélf naar op zoek ging en een farmaceutische stimulant die het van papa & mama (en de leerkracht? :( ) moet slikken. Het mist het hedonistische van recreatief drugsgebruik en zeg nu zelf, de pillen nemen die je van je moeder krijgt is niet wat ik noem rebelleren. :grin: :rockband:

knolselderij

Wijs gebruiker
alles begint ook al steeds vroeger
(even n ander voorbeeld) had je vroeger al sletjes in de klas op de basisschool?
ik niet, maar tegenwoordig heb je die al in groep 7

dees

Belezen gebruiker
zelf ben ik begonnen met sigaretten roken op me 11e, en eerste keer alcohol echt dronken geworden toen ik 12 was. de rest allemaal later (13/14), maar je ziet ze steeds jonger aan de speed en aan de coke enzo.

Bovenaan