Kun je coke incidenteel nemen zonder cravings

Benjolink

Belezen gebruiker
Kun je coke incidenteel nemen zonder cravings, zeg maar 1x In de 9 weken.
Of word je dan verslaafd, ben niet gevoelig voor verslavingen

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Dat ligt helemaal aan de persoon en de omstandigheden.

Als je mij zo een lijntje coke voor mijn neus legt dan is ie zo weg. Maar dit jaar heb ik nog geeneens coke gedaan nu ik er over denk. En daarmee kan het inderdaad.

maar iedereen is anders, dus wat voor mij op gaat gaat wellicht niet voor jou op.

edit;
ik heb wel degelijk coke op dit jaar ergens in de ochtend op Ruigoord na een psy feestje in de kerk aldaar, bijna vergeten.

BraboF

Badass junkie
Toevallig gisteren voor het eerst weer wat coke gehaald (in 4 maanden). Gisteravond paar lijntjes gepakt.
Nu had ik nog wat over het kon het toch niet laten om dit vandaag te pakken (een paar puntjes).

Omdat het er lag pakte ik het dus vandaag nog. Echter kan het nu wel weer maanden duren voordat ik weer wat nieuwe haal. Dus de craving als het in huis ligt is er. Maar als ik het niet thuis heb liggen is er totaal geen craving.

Zoals 8.6 zegt, voor iedereen zal dit anders zijn. Ik vind mezelf niet verslavingsgevoelig dus kan het makkelijk bij die paar keer per jaar houden.

Dat is lastig te zeggen, ook al ben je volgens jezelf niet verslavingsgevoelig, coke staat er wel om bekend dat het snel verslavend is en heftiger in je hersenen werkt dan veel andere drugs. De keren dat ik coke heb gebruikt de afgelopen jaren zijn op 1 hand te tellen. Maar als ik het dan weer een keer gehad heb, dan heb ik daarna toch vaak wel een tijdje weer erge cravings ernaar. Ik vraag me ook af waarom je zo specifiek die 9 weken in je post zet @Anoniemus ?

Het zou kunnen dat als je 1x in de 9 weken een avondje coke doet dat je er verder geen omkijken naar hebt en niet verslaafd raakt. Maar het kan ook zijn dat het er toch in sluipt. Dat hoeft niet meteen het eerste jaar te zijn. Ik ken ook mensen die na 2 jaar incidenteel gebruik toch verslaafd zijn geraakt. Het is lastig te voorspellen. Maar coke is wel een drugs waar je extra mee moet opletten in vergelijking met andere drugs, omdat het veel heftiger inspeelt op bijvoorbeeld het beloningscentrum in de hersenen dan iets als speed.

Benjolink

Belezen gebruiker
Dat is lastig te zeggen, ook al ben je volgens jezelf niet verslavingsgevoelig, coke staat er wel om bekend dat het snel verslavend is en heftiger in je hersenen werkt dan veel andere drugs. De keren dat ik coke heb gebruikt de afgelopen jaren zijn op 1 hand te tellen. Maar als ik het dan weer een keer gehad heb, dan heb ik daarna toch vaak wel een tijdje weer erge cravings ernaar. Ik vraag me ook af waarom je zo specifiek die 9 weken in je post zet @Anoniemus ?

Het zou kunnen dat als je 1x in de 9 weken een avondje coke doet dat je er verder geen omkijken naar hebt en niet verslaafd raakt. Maar het kan ook zijn dat het er toch in sluipt. Dat hoeft niet meteen het eerste jaar te zijn. Ik ken ook mensen die na 2 jaar incidenteel gebruik toch verslaafd zijn geraakt. Het is lastig te voorspellen. Maar coke is wel een drugs waar je extra mee moet opletten in vergelijking met andere drugs, omdat het veel heftiger inspeelt op bijvoorbeeld het beloningscentrum in de hersenen dan iets als

Of 8 weken, Moet toch wat neerzetten😉

Spyro

DF-koning
Ligt inderdaad aan veel factoren. Zelf ben ik behoorlijk verslaving gevoelig maar Coke was bij mij 1 van de weinige drugs waar ik geen cravings naar kreeg.

Ik zou er gewoon heel goed mee uitkijken, de ander is na een aantal keer gebruik wel hooked. Je zal niet de eerste zijn in ieder geval.

Denk dat niemand echt een antwoord voor je heeft, maar wees gewoon voorzichtig, dan blijft de Coke ook leuk. 😄

Benjolink

Belezen gebruiker
Ligt inderdaad aan veel factoren. Zelf ben ik behoorlijk verslaving gevoelig maar Coke was bij mij 1 van de weinige drugs waar ik geen cravings naar kreeg.

Ik zou er gewoon heel goed mee uitkijken, de ander is na een aantal keer gebruik wel hooked. Je zal niet de eerste zijn in ieder geval.

Denk dat niemand echt een antwoord voor je heeft, maar wees gewoon voorzichtig, dan blijft de Coke ook leuk. 😄

Nam jij het dan ook in combinatie met alcohol..... op feesten etc

Neo-Shulginist

Badass junkie
Cravings =/= verslaving

Cravings (zin om meer te nemen) is een inherent onderdeel van coke. Dat heeft te maken met hoe cocaïne werkt. Het activeert het genotscentrum in je brein. Als de coke uitwerkt gebeurt het tegenovergestelde, waardoor een verlangen ontstaat om meer te nemen.

Verslaving is een complexe psychosociale stoornis die samenhangt met middelengebruik. Maar je kunt niet zeggen dat iedereen die genoeg coke gebruikt automatisch verslaafd raakt. Een 'stoornis met middelengebruik' (zoals verslaving tegenwoordig wordt genoemd) wordt bepaald door de omgeving. Als je niet meer in staat bent om van coke af te blijven en je daardoor financiële problemen krijgt, relaties niet meer kunt onderhouden, je baan kwijtraakt of last krijgt van gezondheidsproblemen, dan heb je last van een verslaving. Maar er zijn genoeg mensen die voor die tijd al realiseren dat coke hen nergens brengt en er zelfstandig mee stoppen.

AcidWarrior

Wijs gebruiker
Cravings =/= verslaving

Cravings (zin om meer te nemen) is een inherent onderdeel van coke. Dat heeft te maken met hoe cocaïne werkt. Het activeert het genotscentrum in je brein. Als de coke uitwerkt gebeurt het tegenovergestelde, waardoor een verlangen ontstaat om meer te nemen.

Verslaving is een complexe psychosociale stoornis die samenhangt met middelengebruik. Maar je kunt niet zeggen dat iedereen die genoeg coke gebruikt automatisch verslaafd raakt. Een 'stoornis met middelengebruik' (zoals verslaving tegenwoordig wordt genoemd) wordt bepaald door de omgeving. Als je niet meer in staat bent om van coke af te blijven en je daardoor financiële problemen krijgt, relaties niet meer kunt onderhouden, je baan kwijtraakt of last krijgt van gezondheidsproblemen, dan heb je last van een verslaving. Maar er zijn genoeg mensen die voor die tijd al realiseren dat coke hen nergens brengt en er zelfstandig mee stoppen.
Dit dus idd.
Herkenbaar ook voor mijn persoonlijke situatie. Heb ik soms cravings? ja. Voel ik me daarom verslaafd? nee. D.w.z. dat geniepige cocaïne stemmetje komt weleens opduiken, maar imo kan ik daar wel weerstand aan bieden + mijn sociale-,, financiële-, gezondheidssituatie komt niet in het gedrang.

Zoals @Perenijsje zegt is coke wel veel meer een gevaarlijke harddrug dan o.a. amfetamine. Eens je je ermee inlaat, ben je eigenlijk verplicht om bepaalde regels voor jezelf op te stellen. Anders sluipt het er geruisloos in.
Daarnaast zijn cravings op zich niet het probleem. Waar je wel rekening mee moet houden is of je je kan houden aan de afspraken die je op voorhand voor jezelf gesteld hebt. Het is belangrijk dat je zelf altijd de regie houdt over je gebruik. En da's vaak een gevaarlijke bij coke: het kan je lang doen geloven dat je nog steeds de volledige controle over je gebruik hebt, terwijl dat net zo'n typische cocaïne valkuil is. Dat stemmetje is soms maar moeilijk te onderscheiden van je eigen wil en gedachten. Het gaat er dus om om dit te doorprikken en bv. niet vaker te gaan gebruiken dan je jezelf toelaat.

Klimrek

Experimenterende gebruiker
Persoonlijk vind ik de craving het ergst als ik op vrijdagavond een lekker avondje met een paar vrienden heb, alcohol en coke, het wordt laat/vroeg, rond 5u smorgens naar je nest...

En dan komt het: het is zaterdagmiddag, lekker weer en zin in bier. Je pakt een flesje uit de koelkast... en nog een paar en dan ineens: Dat stemmetje in je hoofd—-> een puntje zou niet verkeerd zijn!

Bij mij is het dus vooral de alcohol die het dan triggert... andersom zou t ook zo werken, eens er een puntje/lijntje in zit, komt ook een lichte craving naar alcohol.

Gelukkig kan ik dit goed tegenhouden en geef ik er niet aan toe. Maar eerlijk is eerlijk: de cravings zijn r wel 😉

Klimrek

Experimenterende gebruiker
Kleine toevoeging: Het is bij mij dus alleen als het kort op elkaar volgt.. Zou ik 2 dagen later een biertje pakken, is dat gevoel eigenlijk alweer zo goed als verdwenen en heb ik er geen last van.

heyol

Bewuste gebruiker
Ik ken mensen die het zoals jij zegt incidenteel doen om de paar maanden. Maar ik ken meer mensen die het bijna elke week doen.

Bovenaan