Pikachu zei:
Nou ja, aan de ene kant vind ik dat jij (pieterb) bijzonder informatieve en interessante posts en topics maakt. Aan de andere kant vind ik echter ook dat je vaak iets te positief over drugs praat, tuurlijk zijn er mensen die veel moeite hebben met het stoppen met wiet en natuurlijk is veelvuldig wietgebruik ook slecht voor je en niet goed. Zo is het (naar mijn mening) ook met tripmiddelen, als je te vaak een hallucinogeen middel gebruikt dan heb je een grote kans om te zweverig te worden om nog goed te functioneren in het dagelijks leven.
(ik heb mijn naam met een reden gewijzigd dus gelieve die niet steeds opnieuw aan te halen..ty

) (algemeen bedoelde opmerking dus, ik weet niet meer wie dat laatst allemaal nog meer deed, maar het is reeds vaker voorgekomen)
mijn positieve praat heb ik slechts(/voornamelijk) tegenover hallucinogenen en wiet.
daaarvoor kies ik bewust.
ik begrijp ook wel dat er mensen zijn die problemen hebben met wiet, heck..ikzelf kan er tov verschijdene fases van mijn leven over mee praten.
maar het feit blijft dat wiet net zo verslavend is als world of warcraft of als de nieuwe episode van lost.
Mensen die daaraan verslaafd zijn moeten niet overtuigd worden dat de oorzaak van hun gedrag buiten hun grip ligt..maar die mensen hebben een schop onder hun kont nodig.
Het is de overgave die de uitdaging van stoppen/minderen belastigd.
Door wietgebruik als een sterke verslaving te definieren, plaats je de gebruiker die wil stoppen in een overmachtspositie.
In werkelijkheid moet de gebruiker gewoon wat karakter tonen ...
De reden waarom ik hier steeds op door hamer is omdat ik overtuigd ben dat een groot deel van de "wietverslaafden" de controle over hun gebruik terug zouden krijgen zodra ze toereikend zijn overtuigd dat ze geen hulpeloos slachtoffer zijn, maar dat het een qwestie is van de touwtjes in handen nemen en gewoon even doorzetten.
Naar mijn mening
veroorzaakt een stigmatiserende voorlichting juist een heleboel 'verslaafden'.
..en dan krijgen we de term 'verslaving'..
hoe erg is dat nu eigenlijk... als ik nu stop met ademen..wordt ik gek, ga om me heen slaan en ben vervolgens vrij snel dood..op de iets langere termijn hetzelfde met drinken en eten..
compleet verslaafd dus.. maar heb ik er last van?...nee.. niet zolang men zich niet met een demotivatiebeleid gaat bezighouden om mij toch maar wat minder, of niet te laten ademen/eten/drinken..
koffie..is 80% van nederland verslaafd aan.. elke dag opnieuw, het begint al vlak na het wakker worden, bij arival @work, 1ste pauze, 2de pauze 2 kopjes, einde werk, bij thuiskomst...
zwaar geestelijk EN lichamelijk veslaafd... een probleem?...nee..niet zolang niemand het in hun hoofd haalt ons hiervan te proberen te ontmoedigen.
heroine was vroeger ook geen sociaal probleem, tot men zich zo is gaan opstellen dat het mensonteerende fenomeen 'junk' werd gegenereerd door demotivatiebeleiden.
anyway.. ik rook Veel wiet..en lang... vanaf mn 12de al bezig en nu 30.. het grootste gedeelte zat ik op 2 gram per dag.. ik zou totaal stuk moeten zijn en het denkvermogen hebben van een 12 jarig kind...toch?

Door de term verslaving te hanteren, staat de handeling gevoelsmatig direct in een negatief daglicht, maar hoe correct is dat nu eigenlijk... die vraag stop je dus te stellen naarmate je meer en meer de externe factor van verslaving toewijst.
..en dan de mate waarop sommige mensen wiet met kansloos associeren.
ik zie de oorzaak hiervan vooral liggen bij de verschillende groeperingen en opleiding niveaus.
als je een 15 jarige mavo leerling hebt, gaat zijn aandacht niet uit naar 35 jarige 3delige pakjes op straat. dan gaat zijn aandacht uit naar 15 jarige jongetjes met scooters, chicks en jointjes

procentueel zal deze persoonn dus veel meer wietproblematiek op straat zien dan het 3delige pak wiens aandacht slechts gaat naar andere 3delige pakjes.
daarnaast is de koffieshop een opvangnet voor juist die jongens die anders kansloos op straat zouden hangen, en gaan 3delige pakjes direct door naar huis...etc.
Tegenover LSD ben ik lang niet zo positief als ik zou kunnen zijn. al mijn ervaringen zijn namelijk makkelijk, positief, en gewoonweg perfect geweest..niet altijd, maar meestal ben ik toch best terughoudend in het propageren dat anderen dit ook zo zullen ervaren. lsd/paddo ervaringen kunnen per individu toch best ver uit elkaar liggen.
Mijn hoofdzakelijkste reden om mijn voorlichting toch voornamelijk positief te laten zijn is omdat ikzelf geen slechte ervaringen op lsd ken, maar vooral omdat bij lsd, net zoals bij andere tripmiddelen, het de kans op een leuke ervaring vergroot om je trip met alle vertrouwen in te gaan.. twijfels of angsten kunnen nare vormen krijgen in een trip...en das gewoon niet nodig.. de meeste mensen die hier om info vragen zijn mensen die aangeven reeds een tripje in hun la te hebben maar toch nog snel wat zekerheid willen behalen..
kort gezegd is mijn hoofdmotivatie hier de wetenschap van de reele kans op 'self-fulfilling prophecy'
Pikachu zei:
Mijn punt is: het is goed om de positieve kanten van verschillende drugs te noemen, je moet echter niet de negatieve effecten vergeten of weglaten als een tegenwoord op de (overigens debiele) anti-drugs propaganda van de overheid.
hier sla je toch wel een beetje de spijker op de kop..ik maak me daar inderdaad soms schuldig aan... ik kan die jaren 20 shit gewoon niet uitstaan...vandaar ook mijn uitflapper naar cutter want hij speelde gewoon al maanden de 1920 antidrugspropaganda zender..