De smartshop verkoopt best een hoop spullen die wel degelijk werken, echter zijn dat vaak gewoon de kruiden opzich die ook niet worden verkocht om iets na te bootsen. Al die pillen en formules die dingen moeten nabootsen werken vaak niet bijzonder. Meestal zit daar niet veel meer dan caffeine in, in de vorm van guarana, kola, etc. Daarnaast zitten er dan vaak ook nog legio niet werkzame kruiden bij met allemaal ingewikkelde namen die niemand kent. In feite koop je dus vaak al snel veel te dure caffeine.
Ik heb wel ooit eens pillen uit de smartshop gekocht waar citrus aurantium in verwerkt zat. De werkzame stof hiervan is synefrine, wat qua werking erg op efedrine lijkt. Ik heb ervaring met beide middelen en moet zeggen dat dit oprecht herbal speed zou mogen heten. Qua sterkte zit het tussen caffeine en speed in, best prima spul dus. Ik heb het dus niet over de herbal speed waar Narayani het over had, want dat zie ik ook als te dure caffeine persoonlijk.
Om een lang verhaal kort te maken, mocht je geinteresseerd zijn in bepaalde pillen of iets dergelijks, zoek alle losse ingredienten op via wikipedia en je ziet vrij snel of het ook echt boeiend is of dat het niks bijzonders is. Ik kan je in ieder geval vast vertellen dat je niks gaat vinden in de smartshop wat qua werking op XTC gaat lijken, of ze moeten Research Chemicals onder de toonbank verkopen ofzo.