Leven na verslaving

nausea

Wijs gebruiker
Hoe? Ik denk er niet 24/7 aan oid, maar alles lijkt te lastig. Iemand die na een verslaving een redelijk leven heeft opgebouwd? Heb jong gebruikt en ben gelukkig ook jong gestopt, maar wat nu? 'Gewoon' dealen met het leven is zo lastig, vooral als ze gaan vragen waarom je zo lang niet hebt gewerkt :nomouth: Wil nooit meer terug naar verslaving maar weet niet hoe ik rust moet vinden zonder middel.

_shikantaza

Badass junkie
Mijn leven is een heel stuk fijner geworden nadat ik m’n herstel fanatiek heb opgepakt. Onzekerheden opgeruimd door angsten aan te gaan, een stuk meer open minded, veel rustiger door dagelijks te mediteren, ik kan prioriteiten stellen doordat ik voor mijzelf heb leren opkomen, niet meer pleasen, minder uitstellen. Nog wel meer ook maar dit zijn de belangrijkste. Gebruiken, denk ik dagelijks nog aan maar gebruik zelf hoeft niet meer. Wie het wil weten dat ik verslaafd ben en hersteld mag het horen en alles vragen. Ik heb er fijne vrienden en vriendinnen bij via NA.

Voor rust werkt meditatie bij mij goed. Schaam je je nog voor je verslaving?

Laatst bewerkt:

nausea

Wijs gebruiker
Mijn leven is een heel stuk fijner geworden nadat ik m’n herstel fanatiek heb opgepakt. Onzekerheden opgeruimd door angsten aan te gaan, een stuk meer open minded, veel rustiger door dagelijks te mediteren, ik kan prioriteiten stellen doordat ik voor mijzelf heb leren opkomen, niet meer pleasen, minder uitstellen. Nog wel meer ook maar dit zijn de belangrijkste. Gebruiken, denk ik dagelijks nog aan maar gebruik zelf hoeft niet meer. Wie het wil weten dat ik verslaafd ben en hersteld mag het horen en alles vragen. Ik heb er fijne vrienden en vriendinnen bij via NA.

Voor rust werkt meditatie bij mij goed. Schaam je je nog voor je verslaving?
Aw goed te horen dat het beter gaat! Sja 'k schaam me nog wel. Soort imposter syndroom, 'goh je bent een beetje bleek' klinkt automatisch als 'je zal wel weer aan de pillen zitten' :rolleyes: 'T ligt bij mezelf en dat weet ik ook wel maar het is toch pijnlijk op de een of andere manier. Ben begonnen toen 'k 16/17 was dus heb in de tussentijd weinig zelfbeeld opgebouwd, denk dat dat er veel mee te maken heeft.
Iedere dag in een dagboekje schrijven en plannen wat je kunt doen om ergens naar toe te werken. Lange termijn planning en dagplanning dat kan je helpen is mijn ervaring.
Dankje, m'n enige plan voor nu is clean blijven maar kan moeilijk in dezelfde situatie (school/werkloos) zitten en verwachten dat er veel veranderd. Zal er aan denken!

APESHIT13

Belezen gebruiker
Dankje, m'n enige plan voor nu is clean blijven maar kan moeilijk in dezelfde situatie (school/werkloos) zitten en verwachten dat er veel veranderd.
Maar je hoeft niet per se naar school of aan het werk te zijn. Zolang je maar iets doet overdag. Je bent geen doorsnee ‘Henk en Ingrid’ maar je bent Nausea. Voor jou is misschien de dag goed doorkomen keihard werken.

Ik werk zelf ook niet omdat het leven al veel draagkracht kost. Dat maatschappelijke norm beeld van aan het werk en huisje boompje beestje is maar voor een select aantal mensen weggelegd.

annihilation

Badass junkie
Nou ja als je verder geen issues hebt maar alleen een alcohol of drugsverleden dan zou ik mij wel gaan oriënteren om weer ergens aan de bak te kunnen gaan. Want des te langer je daarmee wacht des te lastiger het vaak is. En je krijgt er ook een hoop voor terug.

Kordie

DF-koning
Maar je hoeft niet per se naar school of aan het werk te zijn. Zolang je maar iets doet overdag. Je bent geen doorsnee ‘Henk en Ingrid’ maar je bent Nausea. Voor jou is misschien de dag goed doorkomen keihard werken.

Ik werk zelf ook niet omdat het leven al veel draagkracht kost. Dat maatschappelijke norm beeld van aan het werk en huisje boompje beestje is maar voor een select aantal mensen weggelegd.

Maar ik vrees dat het voor heel veel mensen wel moeite kost om de dag goed door te komen zonder werk/school.
Het is toch vaak een soort van daginvulling. Of besteding :wink:

APESHIT13

Belezen gebruiker
Nou ja als je verder geen issues hebt
volgens mij is dat het ding een beetje. Verslaving gaat vaak hand in hand met andere issues. Sommige issues verdwijnen niet zoals autisme, adhd, borderline, hechtingsstoornis etc. Daarmee leven kost soms al zo veel moeite dat je geen ruimte meer hebt voor een grote verplichting als werk.

En je krijgt er ook een hoop voor terug.

Dat merk ik zelf dus niet. Ja geld, verder kost het me kostbare tijd en energie die ik beter in mijzelf kan steken om die dag wel door te kunnen komen. Ik kan me voorstellen dat dat voor anderen ook zo zou kunnen werken.

Maar ik vrees dat het voor heel veel mensen wel moeite kost om de dag goed door te komen zonder werk/school.
Het is toch vaak een soort van daginvulling. Of besteding :wink:
uiteraard en ik stamp het niet de grond in. Maar de focus zou niet op werk moeten liggen maar op jezelf. Als dat uiteindelijk (deels) betaald werk is helemaal prima, als dat het niet is ook goed. Zolang je maar wat doet overdag dat bij je past en niet stil blijft zitten. Zelfs al heb je wel dagen dat je stil zit, ook dat moet ook kunnen toch.

annihilation

Badass junkie
Ja werken is ook niet mijn hobby zo mijn laatste nachtdienst. Maar ik heb het wel redelijk voor elkaar. Als je andere aandoeningen hebt dan snap ik dat je misschien niet kan werken of dat het lastig is. Maar ik kan gewoon werken dus kies ik daarvoor. Want als ik van een uitkering moet leven word ik ook niet vrolijk van. Om vervolgens de hele dag thuis te zitten.

Dus ja ik kan nu leuke dingen doen of kopen en dat geeft ook wel weer een voldoening. Hypotheek moet betaald worden en ga zo maar door 😅

nausea

Wijs gebruiker
En hoe ziet dat plan er dan uit. Klinkt meer als een doel. Wat probeer je met clean blijven te bereiken?
Succes!
Ik weet niet man. Voelde me ongelukkig verslaafd, nu ook dus heb zoiets van kan heel veel geld en tijd verspillen maar het hoeft niet. Soort verlangen om erbij te horen ook. Met een verslaving kan je moeilijk de hele dag/avond weg zijn, je groeit mentaal niet.. Sja dat wil 'k dus wel. Krijg over een maand traumaverwerkingstherapie, denk dat dat wel wat gaat oplossen. Voor nu zit ik er een beetje bij :/

Thx man, ik snap wat je bedoelt. Werk of school is me al snel te veel maar niks doen maakt me ook niet gelukkig. Winter/feestdagen vind 'k sws niet de leukste tijd, in de zomer sprak 'k veel af, deed 'k veel met anderen maar nu zijn ze allemaal weer druk met school/werk :/. Heb een bijbaantje gevonden (niet te veel uren/werkdruk), binnenkort sollicitatiegesprek dus misschien gaat het beter als 'k iets te doen heb:sweatsmile: Ik weet het ook allemaal niet man.

Spyro

DF-koning
Hoe? Ik denk er niet 24/7 aan oid, maar alles lijkt te lastig. Iemand die na een verslaving een redelijk leven heeft opgebouwd? Heb jong gebruikt en ben gelukkig ook jong gestopt, maar wat nu? 'Gewoon' dealen met het leven is zo lastig, vooral als ze gaan vragen waarom je zo lang niet hebt gewerkt :nomouth: Wil nooit meer terug naar verslaving maar weet niet hoe ik rust moet vinden zonder middel.
Het heeft vooral tijd nodig. 💜

En zeker therapie heeft mij geholpen. Je moet toch kijken waar de drang om steeds te gebruiken vandaan komt.

Ik heb vanaf mijn 15e verschillende verslavingen gehad en iedere dag gebruikt. Ik ben nu 27 en ik gebruik nu alleen wanneer IK dat wil, niet wanneer mijn verslaving schreeuwt.

Heeft ontzettend veel moeite, tijd, tranen en ellende gekost. Maar ik ben er heel erg blij mee!

Ik ben nog steeds bezig met mijn trauma’s aanpakken en dat helpt enorm. En het is altijd met vallen en opstaan gegaan. Maar het is zeker niet onmogelijk.

Je moet ook echt weer nieuwe hobby’s etc zoeken, dat was voor mij het meest moeilijke. Ontdekken wie je bent zonder drugs en daar voldoening uit halen.

Ik weet zeker dat je het kunt. ❤️

APESHIT13

Belezen gebruiker
Ik weet niet man. Voelde me ongelukkig verslaafd, nu ook dus heb zoiets van kan heel veel geld en tijd verspillen maar het hoeft niet. Soort verlangen om erbij te horen ook.
Waar bij te horen? Je hoort er toch gewoon al bij??! Wat geeft je het gevoel er niet bij te horen? Dat werken?
Met een verslaving kan je moeilijk de hele dag/avond weg zijn, je groeit mentaal niet.. Sja dat wil 'k dus wel. Krijg over een maand traumaverwerkingstherapie, denk dat dat wel wat gaat oplossen. Voor nu zit ik er een beetje bij :/
Ja heel goed van je. Het is ook niet erg om er nu even een beetje bij te zitten met de traumatherapie in het vizier. die traumatherapie wordt al zwaar genoeg.
Thx man, ik snap wat je bedoelt. Werk of school is me al snel te veel maar niks doen maakt me ook niet gelukkig. Winter/feestdagen vind 'k sws niet de leukste tijd, in de zomer sprak 'k veel af, deed 'k veel met anderen maar nu zijn ze allemaal weer druk met school/werk :/. Heb een bijbaantje gevonden (niet te veel uren/werkdruk), binnenkort sollicitatiegesprek dus misschien gaat het beter als 'k iets te doen heb:sweatsmile: Ik weet het ook allemaal niet man.
Helemaal niks doen maakt volgens mij iedereen ongelukkig. En dan helemaal met deze winter feestdagen waarin alles om je heen warm en liefdevol en gezellig lijkt te zijn en je er maar een beetje tussen zit.

Goed om te horen dat je een sollicitatiegesprek hebt. Zet laag in en overvraag jezelf niet! Naast werk/dagbesteding kan je zelf ook bijvoorbeeld naar buiten gaan als je dat ziet zitten. Neem je pen papier en potlood mee om te tekenen of schrijven. Maak torentjes van stenen als je langs het water loopt. Van die kleine geinige dingetjes. Klim in een boom ofzo haha.

nausea

Wijs gebruiker
Het heeft vooral tijd nodig. 💜

En zeker therapie heeft mij geholpen. Je moet toch kijken waar de drang om steeds te gebruiken vandaan komt.

Ik heb vanaf mijn 15e verschillende verslavingen gehad en iedere dag gebruikt. Ik ben nu 27 en ik gebruik nu alleen wanneer IK dat wil, niet wanneer mijn verslaving schreeuwt.

Heeft ontzettend veel moeite, tijd, tranen en ellende gekost. Maar ik ben er heel erg blij mee!

Ik ben nog steeds bezig met mijn trauma’s aanpakken en dat helpt enorm. En het is altijd met vallen en opstaan gegaan. Maar het is zeker niet onmogelijk.

Je moet ook echt weer nieuwe hobby’s etc zoeken, dat was voor mij het meest moeilijke. Ontdekken wie je bent zonder drugs en daar voldoening uit halen.

Ik weet zeker dat je het kunt. ❤️
Ach meid, wat naar om te horen allemaal :( Supergoed dat het nu beter gaat! Wens het je toe :relieved: En dankjewel, sja dat zelfbeeld is idd een lastige. Het komt allemaal wel goed dat weet ik, soms voelt het gewoon een beetje uitzichtloos :/ Heb een paar vrienden losgelaten toen 'k begon met afbouwen en die eenzaamheid komt nogal hard aan. Maar heb die vriendschappen ook niet voor niets verbroken. Er komen wel anderen op m'n pad, en even 'alleen' zijn is ook zo erg nog niet. Dankje:growingheart:

Waar bij te horen? Je hoort er toch gewoon al bij??! Wat geeft je het gevoel er niet bij te horen? Dat werken?
Ja :/ Klinkt stom misschien maar soms krijg 'k wel eens de opmerking 'ben jaloers op jou zeg, is toch heerlijk heel de dag thuiszitten?'. En da's niet irreëel natuurlijk maar er is een verschil tussen lekker thuiszitten en thuiszitten. Ik 'doe' misschien niks qua werk maar als 'k me ellendig voel heb ik niks om me de bank af te sleuren, geen salaris of vakantie om naar uit te kijken en ligt het er maar aan of anderen vrij hebben als 'k op zoek ben naar afleiding.
Ja heel goed van je. Het is ook niet erg om er nu even een beetje bij te zitten met de traumatherapie in het vizier. die traumatherapie wordt al zwaar genoeg.

Helemaal niks doen maakt volgens mij iedereen ongelukkig. En dan helemaal met deze winter feestdagen waarin alles om je heen warm en liefdevol en gezellig lijkt te zijn en je er maar een beetje tussen zit.
Sja :/ Gelukkig is het onderhand niet zo'n taboe meer om tijdens de feestdagen niet uit je vel te springen van geluk :P Heb nu wel het geluk dat m'n vriend geen kerst viert, kan lekker naar hem toe en het is dan voor mij net zo goed een normale winterdag:relieved: Kan gelukkig goed opschieten met z'n familie ook, krijg 'k misschien toch een beetje dat 'kerstgevoel' haha
Goed om te horen dat je een sollicitatiegesprek hebt. Zet laag in en overvraag jezelf niet! Naast werk/dagbesteding kan je zelf ook bijvoorbeeld naar buiten gaan als je dat ziet zitten. Neem je pen papier en potlood mee om te tekenen of schrijven. Maak torentjes van stenen als je langs het water loopt. Van die kleine geinige dingetjes. Klim in een boom ofzo haha.
De laatste keer dat 'k dat probeerde flikkerde ik er bijna uit haha, was wel lachen :) Baantje is gelukkig niet zo veeleisend, is technisch gezien een bijbaantje dus paar uur per dag en vooral 's middags. Leuke plek ook, stond in de mail dat ze me gelijk gingen laten zien hoe het allemaal werkte dus neem aan dat er weinig anderen hebben geschreven:sweatsmile: Het komt allemaal wel goed, zit ook een beetje grieperig in bed dus voel me sowieso niet op en top :P 'Ach ja' zeggen we dan. Maar dankjewel man.. Serieus.

Eduito

Newbie
Wat voor voorbeeld? Ik schrijf dagelijks mijn focuspunten voor de volgende dag en met copy paste kan ik dagelijks mijn plannen doorlopen en aanpassen.
Mooi zo, ben je van 1976
Lief dagboek.

Vandaag ben ik goed bezig want....... ?
Ik heb zus en zo gedaan...?.
Blablabla maakte mij blij en ik ben erg dankbaar voor...... ?

Ik zou graag willen dat........?
Ik ga ......Doen.
Hoe ga ik dat doen.....?

Begin gewoon met schrijven zou ik zeggen. Pak pen en papier en ga zitten. :cheerpompom:
Laptop 💻 ook goed?
Ja, dat wel ja.
Veel ervaring dus. Waar heb je meeste last van? Meerdere producten?

Manu76

Badass junkie
Mooi zo, ben je van 1976

Laptop 💻 ook goed?

Veel ervaring dus. Waar heb je meeste last van? Meerdere producten?
Last is een groot woord. Maar ik heb zeker mijn leven niet makkelijker gemaakt door verslavingen aan wiet en tabak. Alcoholgebruik heb ik in bepaalde periodes overdreven en ik heb drama beleefd toen de dokter me Benzodiazepines voorschreef en ik daarmee probeerde te stoppen.

Momenten van uitzichtloze toekomst zijn dan snel het gevolg en meditatie en dagboek bijhouden kunnen een uitweg bieden. Lijkt voor mij weer te werken in deze periode.

Eduito

Newbie
Last is een groot woord. Maar ik heb zeker mijn leven niet makkelijker gemaakt door verslavingen aan wiet en tabak. Alcoholgebruik heb ik in bepaalde periodes overdreven en ik heb drama beleefd toen de dokter me Benzodiazepines voorschreef en ik daarmee probeerde te stoppen.

Momenten van uitzichtloze toekomst zijn dan snel het gevolg en meditatie en dagboek bijhouden kunnen een uitweg bieden. Lijkt voor mij weer te werken in deze periode.
Bedankt voor je antwoord. We begrijpen elkaar dus... Benzo's is met tabak bovenaan lijst met moeilijkste verslavingen om ervan af te komen. My god

Bovenaan