Melatonine

kingdalton

Belezen gebruiker
Drugs kun je het niet noemen maar misschien kan iemand hier mij helpen.

Zitten er gevaren verbonden aan het dagelijks innemen van melatonine.

Omdat ik vaak tot s avonds laat werk en dat beeldscherm nogal met mijn biologische klok speelt probeer ik het zo te compenseren.

Groetjes :grin:

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Heb dit ook een tijdje gedaan, dus ben benieuwd wat erover vermeld wordt. Ik denk dat het handig is om je dosering erbij te plaatsen. Ik slikte zelf enorme jetsers uit Amerika, die hier niet te verkrijgen zijn.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik slik nu ruim een half jaar bijna dagelijks melatonine en ondervind er geen negatieve effecten aan. Voor zover ik weet zitten er geen gevaren aan en gebruiken veel mensen dit met regelmaat. Daarbij is het ook een antioxidant, wat juist weer goed voor je hersenen is tegen oxidatieve stress.

Het is geen wondermiddel, maar als nacht mens helpt het mij wel om eerder naar bed te gaan. Ik heb trouwens pillen van 2mg, wat ook flink boven een gebruikelijke dosis ligt.

cheiron

Bewuste gebruiker
Melatonine is vrij onschuldig, als je een beetje basaal weet hoe je het moet gebruiken.

Wat betreft dat computerscherm : je moet eens kijken naar f.lux, een programma dat de kleur van je beeldscherm afstemt op de zonsondergang en je scherm savonds een rodere tint geeft zodat het normale, meer blauwige licht je melatonine aanmaak niet verstoord.

ooscaar

Wijs gebruiker
Laatst vertelde Fool hier op het forum dat meer dan 100 microgram voor vrouwen en 150 microgram voor mannen geen zin meer heeft. Meer dan dat nemen lijkt me dan ook niet nuttig. Hier zijn post van toen met een nuttige bron:

Fool zei:
Bij normaal gebruik geld dit:
The problem with melatonin is that it was discovered long before scientists really understood what it does and how much you need. For example, in the late 80’s and early 90’s, we thought melatonin was a sleep hormone. Now we know it is much more complicated. In addition, tablet sizes average 3-5 mg. New evidence shows that adult males only need 150 micrograms, and the average female needs only 100 micrograms (a microgram is 1/100 th of a milligram). So the average melatonin supplement is 20 – 50 times more than we need! If you are using regular melatonin tablets, you can cut the pill into fourths, otherwise, try to find the smallest pill size available. If you are taking time-released melatonin, do not break the pill, as this will ruin the time-release.
bron

Je kunt melatonine het beste dus ook alleen innemen op een tijdstip waarop je normaal gesproken zou gaan slapen, en dus niet overdag of zo.

cheiron

Bewuste gebruiker
Het wisselt nogal per persoon, wat het gewenste resultaat geeft. Ook hoe lang het duurt voordat het inwerkt. Bij de een is dan 30 min, bij de ander 1,5 uur. De een kan toe met 0,1 mg, de ander heeft 2 of zelfs 5 mg nodig.

Ik denk (hoop) dat niemand zo dom is om melatonine zomaar overdag te gaan slikken...

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Als ik maar enkele honderden microgrammen neem dan heb ik zelf helemaal niks aan melatonine, vandaar dat ik ben overgestapt op veel zwaardere.

cheiron

Bewuste gebruiker
kingdalton zei:
Zitten er gevaren verbonden aan het dagelijks innemen van melatonine

Omdat melatonine het immuunsysteem activeert wordt er wel gewaarschuwd wanneer je auto-immuunziektes hebt, zoals reuma en crohn. Er is een risico dat dat erger wordt.

Psychedelibee zei:
Als ik maar enkele honderden microgrammen neem dan heb ik zelf helemaal niks aan melatonine, vandaar dat ik ben overgestapt op veel zwaardere.

Ja, hoewel 2 mg ook nog wel meevalt. Sommige mensen hebben nog veel meer nodig:

"In een onderzoek waarin 150 kinderen en jeugdigen van 3 tot 16 jaar met een slaapstoornis werden onderzocht, bleek de effectieve dosis 0,5 mg bij ongeveer 20%, 2 mg bij ruim 20%, 6 mg bij ruim 20% en 12 mg bij ongeveer 40% van de kinderen en jeugdigen."

LoveQuality

Bewuste gebruiker
Nu ik die dosissen hier lees vraag ik me eigenlijk af hoeveel een normale persoon zonder slaapstoornissen s'avonds aan melatonine aanmaakt?

kingdalton

Belezen gebruiker
Sally Tessio zei:
Ik denk dat het handig is om je dosering erbij te plaatsen.

Zelf leg ik altijd 15 pilletjes van 0.1 mg onder mijn tong. Ik neem het vaak in wanneer ik wil gaan slapen en dan werk ik nog door tot ik echt moe word.

cheiron zei:
je moet eens kijken naar f.lux

Ga ik doen, thank you :)

LoveQuality zei:
Nu ik die dosissen hier lees vraag ik me eigenlijk af hoeveel een normale persoon zonder slaapstoornissen s'avonds aan melatonine aanmaakt?

Dat vraag ik me nu ook wel af, maar dit zal wel heel persoonlijk zijn.

Fool

Badass junkie
Werkt het trouwens ook niet beter om melatonine met verlengde afgifte te nemen, in plaats van om gewoon hoog te gaan doseren? Melatonine wordt nogal snel afgebroken in je lichaam.

kingdalton

Belezen gebruiker
Fool zei:
Werkt het trouwens ook niet beter om melatonine met verlengde afgifte te nemen, in plaats van om gewoon hoog te gaan doseren? Melatonine wordt nogal snel afgebroken in je lichaam.

Als ik slaap slaap ik :P, ik wordt trouwen wel vroeg wakker laatste tijd, maar kan ook door de zomer komen.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
kingdalton zei:
Fool zei:

Als ik slaap slaap ik :P, ik wordt trouwen wel vroeg wakker laatste tijd, maar kan ook door de zomer komen.
Dat heb ik ook inderdaad. In slaap vallen is lastig, maar daarna slaap ik altijd perfect.

cheiron

Bewuste gebruiker
LoveQuality zei:

Interessante vraag, maar niet zo eenvoudig te vinden op internet.
De dosis die je slikt is niet wat je in je lijf krijgt. De biologische beschikbaarheid van melatonine is 30-50%, dat betekent dat je van 2mg sowieso niet meer dan 1mg opneemt, en soms maar 0,6 mg.

Fool zei:

verlengde afgifte is geloof ik meer iets voor oudere mensen die wel inslapen maar snachts wakker liggen.

mvematthaus

Belezen gebruiker
Psychedelibee zei:
Ik slik nu ruim een half jaar bijna dagelijks melatonine en ondervind er geen negatieve effecten aan. Voor zover ik weet zitten er geen gevaren aan en gebruiken veel mensen dit met regelmaat. Daarbij is het ook een antioxidant, wat juist weer goed voor je hersenen is tegen oxidatieve stress.

Het is geen wondermiddel, maar als nacht mens helpt het mij wel om eerder naar bed te gaan. Ik heb trouwens pillen van 2mg, wat ook flink boven een gebruikelijke dosis ligt.

Ik gebruikte ze tijdens de afkick van wiet ook, de 2mg versie.

Kon mijn moeder via haar werk in het ziekenhuis gewoon meenemen naar huis :grin: (ja ook andere leuke middeltjes, maar dat gaat ze niet doen :wink: )

Het hielp wel, in combinatie met Valeriaan voor een extra uitrustende nacht, je wordt dan wakker en hebt meteen zin om uit bed te gaan, prachtig.

Medic

Belezen gebruiker
Doseringen boven de 0,3 milligram vallen niet meer onder de warenwet maar worden receptplichtigig, officieel vanaf oktobter 2015, tot die tijd wordt verkoop gedoogd.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Medic zei:
Doseringen boven de 0,3 milligram vallen niet meer onder de warenwet maar worden receptplichtigig, officieel vanaf oktobter 2015, tot die tijd wordt verkoop gedoogd.
Goed om te weten, dan ga ik nog wel wat inslaan voor die tijd denk ik. Ik slaap niet perse beter door melatonine maar wel een stuk eerder. Ben van nature een nachtmens en heb dan ook extreme moeite om niet pas midden in de nacht naar bed te gaan.

gandwarf777

Belezen gebruiker
Ik neem gewoon 10x 0,1mg :) die zijn vrij verkrijgbaar.

Er zitten niet echt gevaren aan melatonine, idd het is een lipofiele antioxidant en dus goed voor je brein. Het is echter wel aangetoont dat je tolerantie kan krijgen voor melatonine dus te veel nemen(5mg of meer) heeft denk ik geen zin.

mikoz

Bewuste gebruiker
Ik heb ook een tijdje melatonine genomen. Inslapen ging beter vanaf dat ik ermee begon, maar doorslapen, nope. Na een tijdje iedere avond melatonine genomen te hebben werd mijn stemming lichtelijk beter.

Ik ben er een paar maanden geleden mee gestopt, omdat het voor mij niet werkte bij het doorslapen. In de tijd van melatonine gebruik ben ik begonnen met meer gezond te eten, voornamelijk meer fruit (afwisselend welk fruit, maar wel elke avond een banaan), meer naar buiten gaan om te bewegen (voetbal bijvoorbeeld) en zonlicht op te vangen.

Ik merk dat dit (voor mij) beter werkt dan melatonine. Inslapen en doorslapen gaat nu makkelijk genoeg. Ik denk dat als ik nu melatonine zou nemen dat ik wel eerder in slaap val, maar dit vind ik overbodig. Mijn stemming is, nu ik wat gezonder eet en meer buiten ga, aanzienlijk vooruit gegaan.

:)

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Melatonine gehaltes zijn bijvoorbeeld bij ratten zeer hoog 's avonds ondanks dat deze voornamelijk 's avonds actief zijn, dit gaat ook op voor andere dieren. Melatonine is dus ook niet expliciet een slaaphormoon maar meer een hormoon dat je biologische klok er op attendeert dat het avond is wat niet perse in behoefte aan slaap hoeft te resulteren.

Ze zeggen dat je niet meer dan 150microgram nodig hebt maar in de praktijk merk je wel dergelijk verschil tussen o,1mg en 1 mg. Had ook sterk het gevoel dat er na niet al te lange tijd aanzienlijke tolerantie opbouwt voor melatonine, de eerste paar keren leek het wonderen te doen en zeer effectief te werken bij het inslapen, na verloop van tijd werden de effecten zo verwaarloosbaar voor mij dat ik het de moeite niet meer waard vond en heb het nu al een jaar niet meer aangeraakt.

PS: Melatonine wordt vrijwel direct afgebroken wanneer je ogen blootgesteld worden aan direct fel/blauw licht, als je het slikt en televisie blijft kijken of achter je computer blijft zitten zul je er waarschijnlijk vrijwel niets van merken.

MeejheM

Badass junkie
Mijn beste ervaring zijn ietsjes duurdere 3mg time-release tabletten, die geven je eerst 2mg melatonine, en daarna word er 6 uur lang de laatste mg afgegeven.

onderzoeken die ik heb bekeken stelden dat er wel degelijk verschil is tussen microgrammen en milligrammen. hoger dan 3 milligram bleek niet effectiever dan 3mg, bij mannen en vrouwen van verschillende gewichten, dus een flinke kerel zou met 3 ook iets moeten merken.

je kan niet verwachten dat het je platgooit, maar als ik zo'n tabletje inneem stop ik ook met elektronica en muziek, hooguit een redelijke lamp zodat ik makkelijker kan lezen.

behalve lezen werkt schrijven en tekenen ook erg goed, en ik lig binnen een half uur tot een uur op de bank ta gapen, als ik dan naar bed ga ben ik zo weg.

elke dag van de week durf ik niet aan, want er is ook onderzoek bekend dat je met zulke "hoge" doseringen na langduriggebruik zelf minder melatonine zou aan gaan maken. ander onderzoek spreekt dat tegen. er is gewoon teveel onderzoek naar gedaan denk ik, en te kleine testgroepen omdat het spul geen zak oplevert aan de farmaceut.

Bovenaan