soms is het leven nu eenmaal niet zo zwart wit.
maar misschien snap je deze visie op dingen wel flipkonijn
bij bepaalde verslavingen, zoals aan opiaten onder andere, is de mate van verslaving zo gigantisch hoog, dat het je hele persoonlijkheid kan veranderen. Van een zorgeloos en vrij iemand naar bijvoorbeeld iemand die niet per se hard-drugs of pillen moet( na het directe afkicken van de opiaten), maar wel geregeld 'iets' ..
al is het alleen maar om je goed te voelen of zelfs om je te ontspannen. zouden die mensen dat 'iets' niet nemen, kun je eigenlijk bijna met zekerheid zeggen dat ze zo weer teruggrijpen naar de opiaten. En wat heb je dan liever? Opiaten of iets dat tien keer minder schadelijk en tien keer minder verslavend is. Optimaal is het niet nee, maar soms is een gelijkspel het enige dat je uit een wedstrijd kunt slepen. Dat houdt dan nog steeds niet in dat het seizoen verloren is toch

)
Zo funest zijn die middelen (niet alleen opiaten overigens) voor je. Dan kun je zeggen van je gaat van de ene verslaving in de ander over. Dat zou met roken zo werken, en met een thc-verslaving. Dan zou het idioot zijn om de sigaret te laten staan voor zo iets. idem dito andersom btw
Maar dat is nu eenmaal het verschil in drugs en drugs ...
Zelfs nadat je met opiaten gestopt bent, is die persoonlijkheidsverandering niet zo maar ongedaan gemaakt. Als dat al lukt gaan daar jaren overheen. Zoveel mentale en emotionele invloed hebben dergelijke middelen. Als het mensen al lukt om met opiaten te stoppen, vielen ze vaak weer terug. Pas als je de decenniumgrens gehaald hebt, zie je dat het terugvalgehalte drastisch zakt.
Veel van die ex-gebruikers, trokken het al die jaren alleen maar omdat ze iets anders tot hun beschikking hadden. Want ook al hoefden ze niet per se opiaten, ze moesten wel iets voor een roes .. dat is nu eenmaal het opiatenzaadje dat er ondanks het afkicken nog zat/zit .....
Dit zaadje gaat weg, maar zoals gezegd niet altijd en het kan heel erg lang duren.
Maar na die jaren is het nog steeds een stuk makkelijker om te stoppen met blowen of drinken, dan het stoppen van opiaten had geweest. want daar had je dan ook gewoon mee doorgegaan, waarschijnlijk flink gedesillusioneerd na de zoveelste mislukte stoppoging.
Voor mijzelf kan ik alleen maar zeggen dat ik het laatste half jaar alleen maar clean heb kunnen blijven, doordat ik het mezelf toestond die vervanging te zoeken. Bij mij is dat een sixpakje of twee en een tientje wiet

( ik viel terug na 7 jaar clean zijn, omdat ik het gevecht tegen die cravings niet meer kon winnen, nadat er wat nare persoonlijke omstandigheden kwamen) Nu denk ik echt dat als ik niet zo stug had geweest tegen mezelf en niet alsmaar had blijven vechten en gewoon een enorme zak wiet had gekocht met een emmer bier. Al die keren dat dat gevoel er was .... Het is makkelijk achteraf te praten natuurlijk, maar ik denk dat ik dan niet zo makkelijk weer had teruggevallen.
vandaar dat ik het nu anders doe. Een manier zonder vechten en eentje met accepteren. Want ik blijf nu eenmaal ariekanarie
ervaring leert dat dat zo eens per maand of twee maanden dat gevoel op komt zetten ( een dagje cravings-ellende ) en in plaats van me totaal miserabel te voelen en me helemaal leeg te vechten tegen een gevoel...
Geef ik er juist aan toe door het iets anders te voeden, dat een ongeveer gelijk effect heeft .. namelijk een kortstondige roes ...
verslaafd dus aan wiet en alcohol ? ja lijkt me wel

maar geen probleemverslaving, want vaker dan die keren doe ik het niet. Trouwens ook totaal geen behoefte naar. hihihi hoeveel verslaafden ken je tenslotte die gemiddeld eens per twee maanden hun 'ding' moeten hebben... ( al kan ik wel onwijs sjaggerijnig worden als ik nix te roken heb)
Tien keer liever dit en deze relatieve rust, dan de rush en het gepush van een heroineverslaving. Ik ben geen jager en heb dus geen zin om elke dag achter dope aan te moeten jagen. Voor mij is dit de manier.
Ik heb verder eerlijk gezegd ook geen flauw idee of ik ooit van plan ben om te stoppen met blowen en drinken op deze manier. Zo heel af en toe drink ik op visite wel eens een biertje, maar verder blijft dat bij die enkele keer. teveel blowen heeft me altijd al verveeld ( voordat ik aan de heroine zat tenminste) dus daar heb ik ook niet zo'n vrees voor.
just the finer shades of grey flipkonijn, to get rid of the darkness