1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  2. Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

Ontzet Notitie

Mijn Ayahuasca ervaring.

Discussie in 'Trip reports' gestart door Langspeelplaat, 18 jan 2018.

Tags:
Worldherbals - Online smartshop and headshop
  1. De Dunne

De Dunne Badass junkie

:lolol: Hahaha ja is wel erg ja. Maar ja als je hopeloos bent en niks anders werkt snap ik t wel. Je probeert toch wat.

acht.zes vindt dit leuk.
  2. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Dit is trouwens de eerste keer dat ik vertel dat ik naar die Jomanda ben geweest, nooit iemand durven te vertellen. Maar ik lach me er nu kapot om. Het sloeg ook echt helemaal nergens op, hele grote zaal vol mensen op stoeltjes (minstens 3000 man) een paar deden raar alsof ze door de duivel bezeten waren en meteen genezen waren met een aanraking van Jomanda (die zullen wel tot het personeel behoren) en grote commerciele druk om toch maar zo veel mogelijk gewijd water te kopen na het optreden/ de show of hoe noem je zoiets lol

Roze Olifant en De Dunne vinden dit leuk.
  3. Ja precies. Ik heb het idee dat deze mensen veel te pretentieus zijn. Bij deze mensen draait het dan denk ik om roem en macht; het idee dat ze iemands leven kunnen veranderen geeft ze een voldaan gevoel, en ze genereren natuurlijk ook een bepaalde reputatie binnen de commune, waar ze denk ik ook niet ongevoelig voor zijn.

De sjamaan waar ik ben geweest was overigens erg deskundig. Deze man wordt gezien als een pionier in Nederland en heeft ook meermaals aangegeven dat men ondeskundig omgaat met Ayahuasca en dat het afwachten is totdat er ongelukken gebeuren. Dus vanuit dat perspectief is deze publiciteit misschien niet eens zo slecht.

Maar goed, ik wacht de uitzending van vanavond af. Ben zeer benieuwd.

De Dunne vindt dit leuk.
  4. acht.zes

@Langspeelplaat

Ik ben er dus geweest bij Jomanda, en ik heb echt het idee dat zij een fraudeur was en een nepperd die teerde op het geloof van de mensen dat dit goed voor hen was, dus zeg maar placebo effect. Niet te vergelijken met Sjamanen dus of mensen die je willen helpen om te groeien als mens en te genezen van blokkades/trauma's door middel van begeleiding bij Aya-ceremonies en dergelijke.

Je bent het zelf in combinatie met de psychedelica die de dingen voor elkaar krijgt, en de begeleiding zorgt er voor dat een en ander goed verloopt maar is dus geen primaire genezer of zo.

5. Ik denk dat je de reputatie van zo'n sjamaan onderschat. Deze persoon staat vaak in het middelpunt van de belangstelling en mensen die bijvoorbeeld onzeker zijn kunnen hierdoor gemanipuleerd worden. Daardoor zou er een ongezonde verstandshouding kunnen ontstaan.

6. acht.zes

@Langspeelplaat

Ik weet het niet want ik heb het nooit ervaren, maar dat is wel hoe ik er over denk. Maar wellicht zijn die rituelen en respect voor de materie (die jij de eerste nacht ook volkomen in de wind sloeg) toch een stuk belangrijker als ik denk.

7. acht.zes

Nou, ik heb net de aflevering van Rambam over Ayahuasca gezien.

Op zich een leuke uitzending, maar wel redelijk negatief over Ayahuasca-ceremonies. Het is eigenlijk een beetje een welles/nietes verhaal geworden. Er wordt gesteld dat de claims betreffende therapie nooit onderzocht zijn daar hebben ze een punt. Maar ze stellen ze ook dat Ayahuasca gevaarlijk zou zijn voor mensen met psychische problemen, maar gaan er geheel aan voorbij dat ook dat nooit onderzocht, dus ook die claim kan niet zo maar voor waarheid worden aangenomen.

Met veel pijn en moeite hebben ze dus 2 mensen gevonden die dus geen prettige ervaring hadden met Atahuasca, maar die hebben er dus niks aan overgehouden.

Verder intrigerend dat het OM helemaal niks doet aan die Ayahuasca-ceremonies, terwijl dit product op dezelfde lijst staat als coke en heroine. Je kan je dus wel aanmelden bij de KvK om een therapeutische toko te runnen met Aya, maar met coke lukt dat dus niet. Ik gok zo dat de reden is dat Aya geen prioriteit heeft dat er geen excessen zijn, en dat er buiten een bad trip zowat niks kan gebeuren, buiten dat er iemand bepaalde medicijnen heeft verzwegen en dat een zeer gevaarlijke combinatie kan zijn met een niet-omkeerbare mao-remmer.

Anyway, ik heb me er niet door laten afschrikken, staat bij mij nog steeds hoog op mijn verlanglijst, zo'n Aya-ceremonie. Lijkt me nog altijd veiliger dan thuis zelf te brouwen en te doen zonder anderen die er ervaring mee hebben.

Laatst bewerkt: 27 jan 2018
  8. Lysergine

Lysergine Belezen gebruiker

De mensen die de aflevering niet hebben gezien en wel interesse hebben, kunnen hem hier terugkijken.

9. Dit is een misvatting. Onderzoekers van verschillende universiteiten hebben Ayahuasca onder de loep genomen en men veronderstelt dat het wel degelijk kan helpen tegen bijvoorbeeld depressies en verslaving. Er is wel meer onderzoek nodig.

Conclusie:

''Ayahuasca users in this international mostly took the drug with a healer or a shaman. Ayahuasca was rated as less pleasant and with less of an urge to use more of it than classic psychedelics. We found evidence of greater well-being and less problematic alcohol use in ayahuasca users compared to classic psychedelic users. However, the ayahuasca users did have greater problematic drinking than the non-psychedelic using respondents. There was a higher incidence of lifetime mental illness diagnoses within the ayahuasca users, which subsequent analyses found to be confined to users from countries without a tradition of ayahuasca use. There is a clear need for more research into the relationships between ayahuasca use, mental health, well-being and problematic alcohol and substance use, within this heterogeneous group of users. Nevertheless, our findings of increased well-being and less problematic alcohol use amongst ayahuasca users, compared to their classic psychedelic using counterparts, lends limited support to the notion that ayahuasca may prove to be an important and powerful adjunct for the treatment of depression and alcohol use disorders. Well controlled studies of ayahuasca must be therefore be conducted in order to rigorously test its safety and efficacy within psychiatric disorders.''

Bron: https://www.nature.com/articles/s41598-017-14700-6

Ik denk inderdaad dat psychedelica niet voor iedereen zijn weggelegd. Als ik mijn moeder bijvoorbeeld zou stimuleren Ayahuasca te gebruiken, zou ze knettergek worden. Je moet er de persoon voor zijn.

Ik kreeg vooral het idee dat niemand een idee had van wat Ayahuasca nu precies inhield. De prioriteit van het OM ligt duidelijk elders, wat prima is, totdat er natuurlijk een keer iets voorvalt.

acht.zes vindt dit leuk.
  10. acht.zes

@Langspeelplaat

dank voor je link, ik zal het eens lezen.

De mensen op straat aan wie ze het vroegen wisten toch wel zo goed als allemaal wat Ayahuasca ongeveer is. Het OM en de Politie waren hierop dus duidelijk een uitzondering, die kenden het woord niet eens. Tot zo ver de algemene kennis van ons opsporingsapparaat.

11. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Mijn god wat haat ik deze wereld soms.

Je neemt het middel (of laat een ander het nemen), je ondergaat de ervaring en je kijkt of het heeft geholpen.

Die oneindige drang naar blijven onderzoeken is toch wel ziekelijk te noemen hoor. Ja, er is enig onderzoek nodig naar verantwoord gebruik en toepasbaarheid in onze samenleving, maar volgens mij willen sommige mensen gewoon blijven onderzoeken en analyseren in plaats van handelen, actie ondernemen. Stelletje theoretische zwakkelingen zijn we onderhand geworden. "Er is meer onderzoek nodig" Hou toch op...

/Einde rant. Niet te serieus nemen. :wink:

12. Nou ja, ik ben eigenlijk wel voorstander van een wetenschappelijke onderbouwing. Ik bedoel, wat heb je er op tegen? Dit soort rapporten dragen alleen maar bij aan de acceptatie van Ayahuasca. Artsen en psychiaters hechten immers meer waarde aan zo'n rapport dan een individuele ervaring.

Waarom zou je dit soort onderzoeken niet stimuleren? Ik kan me herinneren dat jij me juist adviseerde te experimenteren met psychedelica.

13. Mindless

Ik ben er ook niet tegen hoor. En die post was ook een rant en zoals gezegd niet iets om te serieus te nemen.

Ja, ik zie ook dat wetenschappelijke bevestiging een goed iets is. Waar ik alleen wat moeite mee heb is dat zulk onderzoek vaak zo lang door gaat dat men uiteindelijk na jaren met een conclusie komt die met een beetje gezond verstand binnen geen tijd gemaakt had kunnen worden.

Experimentatie met psychedelica juich ik nog steeds toe, maar degene die het experiment zelf doet is degene die écht leert wat het is.

Nogmaals, ik ben niet tegen wetenschappelijk onderzoek. Ik ben er tegen wanneer mensen analyse verheffen boven directe ervaring. "Er is meer onderzoek nodig" Ja, dat zou ik ook zeggen als onderzoeker...

14. Roze Olifant

Roze Olifant DF Staff Medewerker Moderator Top Tripreporter

Lijkt me serieus best fascinerend om zoiets een keer mee te maken, ik zou wel daar wel eens bij willen zijn. Had tijdens mijn studie psychologie een vak ‘wetenschapsfilosofie’ en de docent daarvan was nogal fanatiek tegen dit soort ‘mediums’. (Man van m’n hart.) We hebben toen een heel college gehad over de technieken die ze hanteren om met name kwetsbare mensen te manipuleren en de suggestie te wekken dat ze vanalles over je weten (cold reading, hot reading etc.). Misdadig is het, deze vorm van oplichting van veelal mensen die geen andere oplossing meer zien. Zo’n Jomanda zou zich moeten schamen, niet de mensen die in de zaal zitten.

acht.zes vindt dit leuk.
  15. Dit doen ze in dit geval juist niet. Ze bekrachtigen juist het oordeel van de 'ervaringsdeskundigen'. En het zou ook wat kort door de bocht zijn als wetenschappers, aan de hand van dit rapport, met zekerheid zouden stellen dat Ayahuasca zou helpen tegen depressies en verslavingen.

16. Roze Olifant

Dan snap je volgens mij het principe van onderzoek doen niet goed. Zo lang er geen gedegen onderzoek naar een kwestie is gedaan, kun je simpelweg geen vergaande conclusies trekken. Dat geldt niet alleen op individueel niveau maar bijvoorbeeld ook op het niveau van beleid. Replicatie van studies hoort daar ook bij, om geldigheid en betrouwbaarheid van het onderzoek te garanderen, daardoor kan zo’n proces inderdaad jarenlang in beslag nemen.

Ik vind soms ook dat er open deuren onderzocht worden, maar zo lang er geen voldoende wetenschappelijk bewijs is, worden er ook geen maatschappelijke aanpassingen gedaan. Ik doe zelf bijvoorbeeld (heel erg beknopt vanwege herkenbaarheid) onderzoek naar verbetering van communicatie rondom sterven met ongeneeslijk zieke mensen, en we bekijken ook of dit hun welzijn verbetert. Ik vind het best een open deur dat een betere communicatie gunstig is en had je op basis van intuïtie en ervaring waarschijnlijk al tien keer een antwoord gegeven kunnen hebben, maar zo lang ik het niet met data kan bewijzen op zowel nationaal als internationaal niveau blijft de situatie bij het oude en wordt er voor deze mensen op het gebied van communicatie niets aangepast. Misschien beetje een vreemd voorbeeld in deze context, maar zo geldt het voor alle mogelijke onderzoeksthema’s min of meer.

Kennis komt nu eenmaal voort uit wetenschappelijk onderzoek, zo werkt deze maatschappij. Ik ben het zoals je weet met je eens dat de wetenschap ook niet altijd alle antwoorden heeft of dé oplossing is, maar dat er altijd meer onderzoek nodig is, is een feit. :wink:

Langspeelplaat vindt dit leuk.
  17. acht.zes

Ik heb nog even gekeken naar mijn ADD medicijn Wellbutrin. Daarmee moet ik dus 2 weken van tevoren stoppen mocht ik Aya gaan doen (zeer gevaarlijk met een onomkeerbare mao-remmer). Dat zal een chaotische trip worden dan lol! :tongueout:

Binnenkort staan Truffels + Peganum Harmala op het programma, maar dat is een omkeerbare, 24 uur van te voren niet meer innemen is dan genoeg.

18. acht.zes

Off-topic maar leuk:

Een Nederlandse onderzoeker heeft een Ig Nobelprijs gewonnen voor zijn ontdekking dat het woord 'huh?' in elke taal voorkomt. Maar hij is niet de enige die is onderscheiden met de prijs voor onwaarschijnlijk onderzoek.

De Ig Nobel-prijzen zijn dit jaar voor de 25e keer uitgereikt. De onderscheiding is voor wetenschappelijke onderzoeken die je eerst aan het lachen maken, en daarna aan het denken zet.

Zo viel ook het onderzoek van de technische universiteit van de Amerikaanse staat Georgia in de prijzen. Onderzoekers hadden ontdekt dat zoogdieren van meer dan 3 kilo allemaal ongeveer in 21 seconden hun blaas legen. Klinkt misschien zinloos, maar die ontdekking biedt mogelijk inzicht in efficiëntere waterleidingen.

Bijensteek in penis
    Ook het onderzoek 'waar doet een bijensteek het meest pijn?' had een doel. Onderzoeker Michael Smith wilde een manier vinden om pijn van een steek zo concreet mogelijk uit te drukken. De onderzoeker had veel over voor die kennis: het deed de proef op zichzelf. Hij liet zich herhaaldelijk door bijen steken op verschillende plekken van zijn lichaam. Steken op zijn schedel, middelste teen en bovenarm deden het minst pijn, die in zijn penis, bovenlip en neusvleugel waren het pijnlijkst.

Kan je erachter komen dat je een blindedarmontsteking hebt door over een verkeersdrempel te rijden? Het antwoord is ja. Dit onderzoek was goed voor de Ig Nobelprijs voor geneeskunde.

Een Chileense onderzoeker kreeg een de onderscheiding omdat hij een studie had gedaan naar kippen met een verzwaarde staart. Daardoor pasten de vogels hun pas aan, waardoor ze liepen als dinosauriërs.

19. Mindless

Dat begrijp ik goed genoeg. Ik vind het alleen niets om zo in het leven te staan. :) Geef mij maar onzekerheid, zelf dingen proberen, niet alles over-analyseren, niet alles volgens vooropgestelde regels, etc.

Het was ook een rant. Ik weet ook wel dat het niet zo zal gaan hoe ik het graag zou willen zien. :wink:

20. acht.zes

Maar het kan nog erger:

Afgelopen week werd bekend dat de gemeente Amsterdam maar liefst 9 maanden lang onderzoek heeft gedaan naar de drukte op terrassen in de stad. Professionele 3d-geluidsmeters werden ingezet om het geluidsniveau te meten. En wat blijkt: er wordt meer geluid geproduceerd op zonnige dagen dan op regenachtige dagen. Dat hadden we nou niet zien aankomen…

De gemeente Amsterdam is echter niet de enige die op deze wijze geld verspilt aan nutteloze onderzoeken. In dit geval wisten we het antwoord natuurlijk allang, maar er zijn ook onderzoeken waar je je bij kunt afvragen wat precies de toegevoegde waarde is. Wij hebben een top 10 samengesteld van onderzoeken waar je broek waarschijnlijk van afzakt.

1
    Vaker hartaanval bij lage inkomens

Mensen met een lager inkomen hebben een grotere kans om te sterven na een hartaanval, ook als zij al in een ziekenhuis liggen.

2
    Ongestelde vrouwen winkelen langer

De tijd van de maand heeft blijkbaar toch invloed op de inhoud van de portemonnee.

3
    James Bond is een impotente alcoholist die de 60 niet haalt

James Bond rookt en drinkt teveel in zijn films. Als hij dat in het echt had gedaan had hij de 60 blijkbaar niet gehaald. Volgens een paar wetenschappers die alle films hebben bekeken (in hun vrije tijd!).

4
    De fysieke beperkingen van Barbie

Door haar grote kop en smalle nekje zou ze niet kunnen lopen. Behalve op armen en benen dan.

5
    Vloeken maakt impotent

Van teveel schelden krijg je een slappe. Kort samengevat dan.

6
    Necrofiele homoseksuele eenden

Kees Moelijker ontving in 2003 een Ig Nobelprijs i.v.m. zijn onderzoek naar necrofiele homoseksuele eenden. Vanwaar die interesse vragen wij ons af.

7
    Onderzoek naar navelpluis

Karl Kruszelnicki vond het blijkbaar nodig om navelpluis te onderzoeken in 2001. Waarschijnlijk niets beters te doen.

8
    Appels zijn gezond

Maar om tot die conclusie te komen hadden honderen onderzoekers 5 jaar en bijna 14 miljoen euro nodig. Zucht..

9
    Scheten van mossels slecht voor milieu

Zeedieren als mossels en zeeslakken blijken heel slecht voor het milieu te zijn. Met hun scheten stoten de dieren lachgas uit, een broeikasgas dat de ozonlaag afbreekt.

10
    Mannelijke wetenschappers zijn vaak maagd

Stephen Carroll kwam daar achter na het bestuderen van een groep 16-25 jaar oude studenten. Zelf zeker nooit gestudeerd...

Mindless vindt dit leuk.
  21. Mindless

Dat is nou wat ik bedoel. Het streeft z'n doel weleens iets voorbij. :wink:

22. Dus wat jou betreft geen wetenschappelijk bewijs proberen te leveren naar de heilzame werking van Ayahuasca, maar wel de meningen en ervaringen van de gebruikers vooropstellen?

23. Mindless

En daar ben ik dus ook niet op tegen (de bekrachtiging van het oordeel van ervaringsdeskundigen). Wat mij tegenstaat is dat de werkelijke praktische toepassing van dingen die de mensheid kan helpen wordt tegengehouden door de vaak omslachtige werkwijzen vanuit de wetenschappen. Het is niet een zwart/wit iets. Ik ben er niet helemaal tegen of helemaal voor.

Waar ik voor ben is dat mensen minder naar cijfertjes gaan kijken en minder naar autoritaire instanties luisteren en meer voor zichzelf denken, meer initiatief nemen in dingen en minder afwachten tot er gezegd wordt wat wel en niet kan. Kortom een mensheid van individuelen. We hoeven niet eindeloos met elkaar af te spreken wat ons als mensheid vooruit gaat helpen.

Maar aangezien we in een wereld van schapen leven heeft dergelijk onderzoek waarde gekregen. Mensen willen informatie en advies van een autoriteit. En in die zin juich ik het alsnog toe, als dat het is wat mensen over de streep trekt om de psychedelische ervaring te hebben. Uiteindelijk is het dat wat telt.

Langspeelplaat vindt dit leuk.
  24. Roze Olifant

Dat snap ik. Maar het kan naast elkaar bestaan, hè. :) Grootschalig en tot in den treure zich herhalend wetenschappelijk onderzoek doen is mijn werk. Dat betekent niet dat ik ook alleen maar in die rol van wetenschapper in het leven sta. Het is geen leefstijl. Ik doe net als de meesten hier ook mijn eigen N=1 experimententjes als het om psychedelica en andere drugs gaat, met andermans ervaringen op drugsforum.nl als belangrijkste ‘achtergrondliteratuur.’ Mijn eigen ervaringen kan ik niet publiceren in een wetenschappelijk tijdschrift en als kennis de wereld in brengen, maar dat maakt ze niet minder waardevol voor mijzelf. :wink:

En je mag van mij ook best ranten hoor, ieder zijn standpunt, ik reageer er misschien soms wat te fel op. Sorry daarvoor!

Mindless vindt dit leuk.
  25. Mindless

Geen excuses roze olifant, ik heb ook wel vaak uitgesproken meningen. :wink:

En het kan ook wel naast elkaar bestaan maar soms vraag ik me weleens af of de wetenschap de mensheid dient of tegenhoudt.

Roze Olifant vindt dit leuk.
  26. acht.zes

Dat niet onderzoeken kan ook tegen je werken. Chemische bedrijven lozen massaal (gen-x bijvoorbeeld, ook hier in het grondwater) potentieel gevaarlijke stoffen waar niet of nauwelijks onderzoek naar is gedaan, en er wettelijke maximale waardes zijn die eigenlijk gewoon totaal uit de duim gezogen zijn. En dan moet het eerst goed fout gaan voor ze er iets aan gaan doen.

In zulke gevallen is eerst onderzoek doen toch wel belangrijk.

Mindless vindt dit leuk.
  27. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

Voor Ayahuasca wordt meestal Banisteriopsis capital gebruikt, wat dezelfde harmala stoffen als peganum harmala bevat.

Alleen zou ik zelf ook bij onomkeerbare maoi nog steeds wel meer dan 24 uur je medicatie niet nemen.

Heb je al ervaring met peganum harmala terwijl je medicatie gebruikte?

28. acht.zes

@Psychedelibee

Klopt niet helemaal volgens mij, de Banisteriopsis capital is een niet-omkeerbare mao-remmer en Peganum Harmela een omkeerbare als ik me goed ingelezen heb. De eerste is de traditionele en de tweede wordt tegenwoordig ook wel gebruikt omdat die vele malen makkelijker te bereiden is.

Ik heb het nog even gechecked bij Azarius, en bij Banisteriopsis capital wordt uitdrukkelijk vermeld dat het zeer gevaarlijk kan zijn in combinatie met bepaalde etenswaren en medicijnen. bij Peganum Harmela wel een verhaaltje over wat een mao-remmer is maar de waarschuwing ontbreekt hier echt bij. En dat is in overeenstemming met wat ik elders gelezen heb, bij Peganum Harmela komt het niet zo heel nauw maar bij Banisteriopsis capital dus wel.

volgens mij zitten in de Banisteriopsis ook veel meer Mao-remmende stoffen (tetrahydroharmine) dan in Peganum. wel zit in beide Harmine en Harmeline.

Als ik het mis heb dan hoor ik het graag hoor, want ik kan het natuurlijk ook fout hebben en dan heb ik binnenkort een probleem met truffels + Peganum Harmela.

29. acht.zes

Nee nog geen ervaring maar ik lees overal dat het bij Peganum Harmela een stuk minder nauw komt dan met de traditionele Ayahuasca.

Toch maar even beter uitzoeken dan voor ik ga truffeltrippen met peganum. Ik wil natuurlijk geen risico's lopen.

30. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

https://en.wikipedia.org/wiki/Harmala_alkaloid?wprov=sfla1

Ze bevatten beide ongeveer dezelfde stoffen, wel in andere verhoudingen natuurlijk. Ik zou zelf voor de zekerheid voor beiden dezelfde voorzorgsmaatregelen nemen. Buiten dat interacties met maoi gevaarlijk kunnen zijn, kunnen ze ook tot veel ongemakkelijke bijwerkingen leiden wat ik zelf ook liever zou vermeiden.

acht.zes vindt dit leuk.
  31. acht.zes

Verschil is dan weer wel dat Peganum Harmela op zichzelf al een (milde) psychoactieve werking heeft, en Baniisteriopsis heeft dat dus niet.

Maar goed, ik ga toch maar je raad opvolgen. :)

32. MJOV

MJOV Newbie

He mensen!

Ik ga voor het eerst een ayahuasca ervaring doen volgende week.
    Alleen nu lees ik over het dieet van ayahuasca en dat zijn allerlei etenswaren die ik niet mag eten.
    Maar heeft iemand toevallig een voorbeeld lijste met wat je wel mag eten tijdens het ayahuasca dieet?
    ik zit trouwens ook al 2 weken aan de antidepressiva medicijnen en ik slik behoorlijk wat, en had begrepen dat je niet zomaar er mee mag stoppen.
    Wat zijn jullie adviezen hierbij?

Bedankt alvast :)

33. Mindless

Absoluut geen ayahuasca combineren met antidepressiva. Het is ook zeer aan te raden om een tijd lang (hoelang weet ik niet precies) geen antidepressiva te gebruiken vóórdat je de ayahuasca neemt. Ik weet niet of een week genoeg is.

Doe hier heel goed onderzoek naar. En ook naar wat je niet mag eten.

Check bijvoorbeeld deze link.

Edit: Er is dus inderdaad afbouwen nodig en volgens dat artikel duurt dat 5 tot 8 weken, afhankelijk van welke antidepressiva je gebruikt.

Gebruik dus geen ayahuasca volgende week. Je had beter onderzoek moeten doen.

Laatst bewerkt: 31 jan 2019
  34. Mezelf

Mezelf Bewuste gebruiker

Leuk report en herken er veel in. Ikzelf heb ook een ceremonie gedaan met in totaal 7 onbekende mensen. Hier waren toen 3 begeleiders bij. Zaterdag kom je aan en je praat wat met elkaar waarom je daar bent en wat je met Aya wil bereiken. We gingen wat meditate en ervaringsoefeningen (voornamelijk over loslaten) doen.Tegen de avond gingen we een bepaalde ademhaling techniek doen (weet de naam niet meer) waarbij je voor een langere tijd heel hard hijgt. Heel diep in en uitademen, heel snel en hard. Oppompende muziek en trommels erbij. Dit werd al bijna een trip opzich. Je voelt je hele lichaam tintelen en opstijgen. Door de sfeer, muziek en de begeleiders werd je zo opgejut dat je je wel liet gaan. Ik heb zit schreeuwen als een gek en me helemaal laten gaan in dat moment. Dit was dus allemaal ter voorbereiding op de trip die de volgende dag gepland stond. De volgende dag na nog wat oefenen en meditatie zijn we laat in de middag begonnen met de ceremonie zelf. De ceremonie was voor mij beleving een beetje hetzelfde als wat langspeelplaat de tweede dag ervoer. Bij ons niet echt krijsende mensen oid. Wel sommige, waaronder ikzelf, geëmotioneerd op sommige momenten. Maar op die momenten kwam de begeleiding je helpen om je bij te staan en gerust te stellen. Het was allemaal erg vredelievend.

Ik kan echt bevestigen dat dit 1 van de meest bijzondere momenten in mijn leven was.

Mijn hierboven genoemde ceremonie heeft mij toen €250 gekost voor het hele weekend met overnachting. Er was zeer goede begeleiding en alles was in de puntjes verzorgd. €1000 lijkt me toch echt wel wat veel.

KropSla vindt dit leuk.
  35. Felikes

Felikes Experimenterende gebruiker

Waarom zit je aan die depressiemedicijnen, heeft iemand ze voorgeschreven? Het zijn geen medicijnen met een recreatiewaarde. Als je ze echt op doktersadvies moet slikken lijkt het helemaal niet verstandig om dan ook nog een zware drug als ayajuasca te gebruiken, straks duik je er misschien nog veel verder mee de depressie in.

Als je het toch gedaan hebt is iedereen natuurlijk erg benieuwd naar je ervaring!

Laden...