Mijn eerste kweekset Paddo B+

mod4fun

Belezen gebruiker
Na jarenlang dit forum braaf alles door gelezen. Is het eindelijk eens tijd dat ik zelf wat post. (In de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan op RC gebied, LSD, DMT en paddo's)

Mijn eerste Paddo kweekset, ik wil het eerst eens proberen met een kant en klare set. Misschien wil later zelf het substraat e.d. maken.

Info: https://en.wikipedia.org/wiki/Psilocybe_cubensis

Doel: Omdat het kan, en uiteindelijk voor micro dosering te gebruiken. Drogen en evt. capsules van maken. Niet direct voor een volle trip bedoeld. En puur voor persoonlijk gebruik.

Pakket binnen gekregen, vol water gezet en afgegoten na 12h.
Standplek, klein appartement, indirect zonlicht en met tegenwoordig gemiddeld 26 graden.

Alle tips en kritiek welkom!! Op kweekgebied ben ik een newbie..
Om de paar dagen zal ik een aantal foto's plaatsen. De foto's met temperatuursensor; hygrowaarden zijn van buiten en binnen, dus niet van in de kweekzak aanwezig.

Dag 3 na afgieten, straks luchten en kort sproeien, dan zak weer dicht:

https://i.ibb.co/qR9Bjw0/IMG-20190706-172454.jpg https://i.ibb.co/qdZW4sT/IMG-20190706-172434.jpg

mod4fun

Belezen gebruiker
Nog een vraag, is luchten wel nodig? Er zit een microfilter op de zak. Volgens mij kan het geen kwaad om elke dag even een kwartiertje te luchten?

Misfit

Belezen gebruiker
Nog een vraag, is luchten wel nodig? Er zit een microfilter op de zak. Volgens mij kan het geen kwaad om elke dag even een kwartiertje te luchten?
Volgens mij mag je de zak helemaal niet openmaken totdat je de eerste oogst doet. Anders kunnen er andere schimmels of bacteriën bij komen die je paddo's kunnen bederven.

mod4fun

Belezen gebruiker
Volgens mij mag je de zak helemaal niet openmaken totdat je de eerste oogst doet. Anders kunnen er andere schimmels of bacteriën bij komen die je paddo's kunnen bederven.

Ik zal toch af en toe de binnenkant moeten sproeien met een plantenspuit.
Voor het openen zorg ik wel dat de omgeving en mijn handen steriel zijn.

mod4fun

Belezen gebruiker
Nog een foto van vandaag, eigenlijk is er erg weinig veranderd. Meer kan ik niet doen? Vochtig houden en wachten.Dag 5

Iskra

Bewuste gebruiker
Kwartiertje luchten is misschien iets teveel van het goede.
Ik deed tijdens het dagelijks besproeien van de binnenkant van de zak, de zak 10 seconden langer open.
Laat de temperatuur niet hoger worden dan 26graden.

Voor de rest gewoon geduld hebben.

Laatst bewerkt:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Er zijn vele verschillende manieren om met een kweekset om te gaan en er zijn ook verschillende kweeksets. Houd de instructies aan die meestal meegeleverd worden.

Ik heb vaak kweeksets gehad die nooit gelucht of besproeid hoefden te worden. Hier gaat wel mijn voorkeur naar uit. Ten eerste, ik kan best wel lui zijn. Ten tweede, hoe minder de zak open gaat hoe minder kans op besmetting.

Grote voordeel is nu wel dat de temperaturen erg gunstig zijn. Alles boven de 25grd wordt het net even te warm en alles onder de 20 eigenlijk net even te koud. Natuurlijk is het niet meteen een ramp als de temperaturen er boven of onder zitten maar tussen 20 en 25grd is het best. Wbt luchten is de duur dat de zak open is tijdens het sproeien meeeer dan voldoende hoor.

O misschien een goed tip: Sproei niet rechtstreeks in de kweekset maar tegen de binnenkant van de zak. Luchtvochtigheid in de zak zelf moet hoog gehouden worden wat de reden is van sproeien. Als je het goed hebt ingewaterd is de set zelf al volgezogen met water en zit daar dus genoeg vocht in.

Tip in het algemeen voor andere kwekers is om in de kweekset met een vork een paar gaten te prikken. Zodat deze zich nog beter kan volzuigen tijdens het bewateren.

mod4fun

Belezen gebruiker
Thnx voor de reacties!

Weer even een update, ik was bang dat het niet zou gaan werken met deze kweekset. Maar eindelijk zie ik een paar pins, wel aan de zijkant van de bak. Deze kun je nog niet zien op de foto's.

Sproeien doe ik eigenlijk nog maar 1x in de week, luchten is misschien niet nodig omdat het een filterzak is, maar 1x in de 2 dagen voor een kwartiertje doe ik het toch..

Temperatuur is op mijn appartement altijd hoog (+25), 's avonds doe ik losjes een handdoek om de zak om temperatuurschommelingen een beetje tegen te gaan.

Sry, de foto's zijn niet geweldig, maar ik wil de bak liever niet uit de zak halen tenzij nodig.
Nog een vraag, ik zie dat er een paar druppels bruin zijn geworden op het plastic, weghalen of laten zitten??

mod4fun

Belezen gebruiker
Het schiet niet op.. ik zie een paar pins opkomen. Kan dit komen door de hoge temperatuur? Het is hier overdag binnen helaas boven de 28 graden. Daarnaast begint de witte schimmel ietwat blauw te worden. Heb ik iets verkeerd gedaan? of moet ik navraag doen bij de verkoper? Het pakketje is namelijk wel meer dan 1 week onderweg geweest.

LazarusTaxon

Experimenterende gebruiker
Duurt nu wel erg lang. Tenminste, aanzienlijk langer dan ik mijn kweekset. Ik zou even contact opnemen met de verkoper. Wellicht kun je iets regelen.

Space 🕉

Bewuste gebruiker
Als de temperatuur beneden de 25 moet blijven dan lijkt deze tijd van het jaar mij niet geschikt voor paddo's kweken. Ik wil het binnenkort ook voor het eerst gaan doen. En ik denk erover om ze te gaan zoeken in het bos en te plukken in oktober. Maar ik weet nog niet of ik dat durf :tongueout::innocent:

LazarusTaxon

Experimenterende gebruiker
Pas daar erg mee op. De paddenstoel die je in Nederland wilt plukken en die natuurlijke psychoactieven heeft groeit niet in het bos.

mod4fun

Belezen gebruiker
Ik ben een aantal dagen weg geweest, en ik heb verder dus niet iets kunnen doen aan de kweekset. Nu bij thuiskomst zie ik dat er verder geen ontwikkeling is geweest. Ik zie nu wel dat er aan aantal pins onder de witte schimmel zitten. En er staat nu een klein laagje water in de zak.

Het enige wat ik kan bedenken is de hoge temperatuur en dat het pakketje toch een week onderweg is geweest.
Qua hygiene ben ik goed voorzichtig geweest.

Iemand nog tips? De pins verwijderen en dan soaken en in de koelkast?

https://i.ibb.co/MNTRcrq/IMG-20190729-182509.jpg https://i.ibb.co/SxGzBjp/IMG-20190729-182501.jpg https://i.ibb.co/Dzh7KWz/IMG-20190729-182457.jpg

mod4fun

Belezen gebruiker
Ok, ik heb contact gehad met de verkoper. Deze geeft aan dat het een 'sterke' kit is en dat het toch zou moeten lukken. Het advies was om zoveel mogelijk pins te verwijderen en de kit voor 8u te laten soaken. En hierdoor even wakker te schudden.

Nu kon ik eindelijk een paar betere foto's maken nu de kit uit de zak is. Handschoentjes aan en dan kon ik eindelijk mijn scalpel gebruiken! Misschien een beetje overbodig, maar zo kon ik wel wat makkelijker langs de zijkanten de pins verwijderen. Ik heb verwijderd waar ik bij kon, dus de pins op de bodem heb ik laten zitten.

Het substraat leek van boven wel wat gekrompen te zijn, terwijl er toch nog een laagje water onder in de bak staat.
Voor de rest rook de kit niet raar (een beetje muf, wat normaal is denk ik). De schimmel was mooi wit, geen andere kleuren gezien.

De kit staat nu naast mijn lasagne in de koelkast, vanavond afgieten en dan maar afwachten.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ik ben erg bang dat er al een verkeerde schimmel inzit aan de foto's te zien. Het lijkt namelijk dat de schimmel al een beetje groenig is. Groene schimmel is een zeer slecht teken. Maar kan het verkeerd zien hoor.
Maak me ook zorgen over de twee pluizige bolletjes links op de eerste foto van je laatste post. Kan ook een verkeerde schimmel zijn.

Het is natuurlijk wel heel heel extreem warm geweest. Records zijn verbroken dus dat ze het niet zo lekker doen is verder echt niet raar. Door warmte verdampt er ook meer en sneller. Dit maakt de kans weer groot dat het substraat wat te droog werd. Hoop dat het opnieuw soaken (wat nu wel beste optie is) gaat helpen.

edit:Echt je kit tot nokkie volgieten met water he tijdens soaken.. Lijkt nu dat hij niet helemaal vol is namelijk.

mod4fun

Belezen gebruiker
Weer even een update. Het is nu 2 weken geleden dat ik de kit opnieuw heb gesoaked en een 8u in de koelkast heb gezet.
Er beginnen een paar paddestoelen te groeien vanaf de zijkant. Maar voor de rest vind ik het er niet geweldig uitzien.
Nu ook op een paar plekken oranje schimmel.

@Mezelf Ik heb geen groene schimmel kunnen zien. En de bak was goed vol met water.

Ik vermoed dat deze kit niets zal opleveren, wel jammer want ik weet nu niet echt waaraan het ligt.

mod4fun

Belezen gebruiker
In overleg met de verkoper heb ik de kit weggedaan. Het is niet duidelijk waar en wat er mis is gegaan.

Ze boden direct aan om een nieuwe kit op te sturen!! Dat is aardig van ze.
Dit is een 100% mycellium B+ kit. Ik zal binnenkort een nieuwe post aanmaken voor deze kit.

Bovenaan