Mijn paddo's, wat te doen?

Kiwiman

Newbie
Een week of 3 geleden ben ik dan ook begonnen aan het kweken van eigen Paddo's. Je moet wat als je ze niet meer kunt kopen :(

Nu staat mijn kweeksetje al zeker 3 weken, maar ik weet nu niet wat ik er mee aan moet. Na 2 weken dacht ik eigenlijk dat de groei er op zat. Jammergenoeg waren het maar een stuk of 6 paddo's. Eigenlijk wilde ik ze al gaan oogsten, maar ineens begonnen er een paar extra te komen (na een week helemaal niks). Nu vraag ik me af of ik de grote moet plukken en de rest moet laten. De grote lijken me namelijk goed voor de pluk.

Daarnaast is er een mislukte paddo als het ware ontploft, wat moet ik daarmee? Snel plukken voordat ik de rest infecteer of maakt dat niet uit? Ik krijg er helaas geen scherpe foto van (door de vocht). Ook is een hoed van een paddo open gespleten (zie foto)

Dus wat te doen met:
1. De grote paddo's (plukken of niet)
2. De 'ontplofte' paddo (die verrot is volgens mij)
3. De kleine paddo's (ook plukken of nog laten)
4. De half open gespleten paddo.

Hier plaatjes ter verduidelijking. Alvast bedankt :)

slechte paddo

Grote paddo's

1 half opengespleten

De kleintjes

Beunie

Newbie
Nou Kiwiman, dit ziet er niet echt goed uit.
Ze moeten namelijk allemaal tegelijk groeien. Heb je ze met 1 kant in de zon gezet? Want die grote lijken al over hun top en de andere zijn echt nog niet goed. Je moet het doosje elk half dagdeel draaien. Ik zou ze eerlijk gezegd allemaal niet eten. Die grote zorgen namelijk voor onwijze buikkrampen en die kleine daar wordt je gewoon ziek van. Hopelijk gaat het volgende keer beter. Succes ermee. en nogmaals ik zou ze niet eten of nu elk half dagdeel gaan draaien zodat die kleine het nog goed gaan doen.

Beunie

TB-303

Experimenterende gebruiker
De paddo's die er nog goed uitzien zou ik gewoon eten hoor, zonde om ze weg te gooien!

Kiwiman

Newbie
Beunie zei:
Nou Kiwiman, dit ziet er niet echt goed uit.
Ze moeten namelijk allemaal tegelijk groeien. Heb je ze met 1 kant in de zon gezet? Want die grote lijken al over hun top en de andere zijn echt nog niet goed. Je moet het doosje elk half dagdeel draaien. Ik zou ze eerlijk gezegd allemaal niet eten. Die grote zorgen namelijk voor onwijze buikkrampen en die kleine daar wordt je gewoon ziek van. Hopelijk gaat het volgende keer beter. Succes ermee. en nogmaals ik zou ze niet eten of nu elk half dagdeel gaan draaien zodat die kleine het nog goed gaan doen.

Beunie

Bedankt voor je reactie!

Ik dacht al dat ze niet helemaal 100% in orde waren, vandaar dat ik ze voor de zekerheid maar op het forum heb geplaatst. Ik heb de paddo's niet in de zon gezet, gewoon in het midden van de kamer.

Is het anders een optie om gewoon alles te verwijderen en opnieuw te proberen? Of zal het effect dan weer voorkomen?

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen. Misschien de grote en rotte plukken, weggooien en kijken wat de overige kleintjes gaan doen. Op dit moment denk ik dat ze op de 2 slechte na gewoon goed zijn..........Ik wacht nog meer reacties af :)

KoxBox

Badass junkie
Hmm die opengespleten paddestoel is iets raars, ik zou hem plukken maar zeer steriel werken!!
Maar voor de rest zie ik niets verkeerds eerlijk gezegt, ze slaan blauw uit wat perfect normaal is voor psilocybine houdende paddestoelen. Ze hebben inderdaad een rare vorm maarja niemand is perfect he...

En nog even wachten met het plukken van die grote die kunnen wel nog flink wat groeien, pas plukken als de hoedjes open gaan.

En breunie met alle respect maar wat je daar zegt is BS.

Kiwiman

Newbie
Oke bedankt! De 2 slechte zijn er inmiddels uit!

De rest laat ik dan nog een paar dagen staan. Dan zie ik wel verder

paddobenne

pluk de grootste als de hoed opengaat, geef die kleintjes nog wat kans.

en hang aluminiumfolie of plakband rondom je doosje want anders groeien er daartussen waar je niet aankan die dan rotten en sxhimmelen enzo, snap je? alleen de bovenkant mag bloot zijn.

Beunie

Newbie
Met alle respect..maar ik kweek al 5 jaar me eigen paddo's..dus ik zal het wel weten he botox of hoe je dan ook mag heten..

KoxBox

Badass junkie
Dan zou je ook wel moeten weten dat in van die voorgeprepareerde keeksets het mycelium niet altijd even goed verspreid is en dat het dus normaal is dat er op 1 plek veel paddestoelen groeien en aan de andere kant misschien geen. Paddenstoelen groeien hoe dan ook naar het licht en naar mijn weten draait de zon dus staat je kweekset normaal gezien niet altijd met 1 kant in de zon tenzij je het met opzet doet ofzo.

Als dit zo is dan heb je gelijk, maar het is normaal dat er een paar rapper groeien dan andere, dit is niet altijd te wijten aan de lichtbron. Als je het echt 100% zeker wil zijn dan moet je een lamp recht op je kweekset laten schijnen, zorgen dat je temperatuur goed zit en de luchtvochtigheid ook natuurlijk.

spacewoman

Hallo luitjes,ik heb ook een kweeksetje heb hem al ruim 1week staan,maar het enige wat ik zie is dat de zak van binnen helemaal vochtig en beslagen is,je ziet wel kleine sporen rechtop staan dat betekend dat er wat aan de onderkant aan komt.
Heb de bak niet in de zon staan maar bij het raam in de huiskamer waar het het warmst is en geen direct zonlicht op komt.
Doe ik het zo goed?heb er verder totaal geen ervaring mee begin pas.
Groetjes

KoxBox

Badass junkie
spacewoman zei:
Hallo luitjes,ik heb ook een kweeksetje heb hem al ruim 1week staan,maar het enige wat ik zie is dat de zak van binnen helemaal vochtig en beslagen is,je ziet wel kleine sporen rechtop staan dat betekend dat er wat aan de onderkant aan komt.
Heb de bak niet in de zon staan maar bij het raam in de huiskamer waar het het warmst is en geen direct zonlicht op komt.
Doe ik het zo goed?heb er verder totaal geen ervaring mee begin pas.
Groetjes

Ja hoor, je doet het prima voor zover ik kan lezen. Zorg ervoor dat de zak altijd beslagen is en dat de temperatuur in de kamer rond de 23° is. En zeker niet in direct zonlicht plaatsen maar dit doe je goed!
Ze zullen er wel bijna doorkomen, nog even geduld maar als je met alle factoren rekening houd zal je niet lang meer moeten wachten. Het duurt meestal tussen de 7 en 10 dagen eer de eerste hun kopje laten zien.

Hoi,..

Ik heb een EZ growbox en in de handleiding staat dat je gaten in de plastic zak moet knippen ter grote van een eurostuk,.. is dit normaal?

Alvast bedankt :wink:

@ TS: veel succes met uw bakje :wink:

KoxBox

Badass junkie
Cammoflage zei:
Hoi,..

Ik heb een EZ growbox en in de handleiding staat dat je gaten in de plastic zak moet knippen ter grote van een eurostuk,.. is dit normaal?

Alvast bedankt :wink:

@ TS: veel succes met uw bakje :wink:

Ik ben dit nog al eens tegengekomen, maar ik zou dit persoonlijk niet aanraden. Zit er geen luchtfilter op de zak? Het ziet er uit als een gewone plakker, aan de bovenkant van de zak.
Gaten knippen in de zak is om moeilijkheden vragen...

Ik vrees dat voor mij de oogst mislukt is, toen ik de box opende net na dat ik ze gekocht had zat er al aan de linker kant een groene schijn,.. nu is dus de ganse box groen, ik neem aan dat dit vuilbak word?

zou ik de box nog kunnen ruilen in de winkel? of komt dit nog goed?

KoxBox

Badass junkie
Nee, de stikker mag niet beschadigd worden.
En die growbox is inderdaad voor de vuilbak... Maar als je zegt dat er al een groene schijn op zat, zou ik wel eens terug naar de shop gaan waar je hem gekocht hebt. Als ze een beetje eerlijk zijn zullen ze je wel een nieuwr meegeven denk ik.

Bovenaan