Mijn PF-TEK slaagt aan

Mayan

Bewuste gebruiker
Growers,

Ik heb mij zo'n starterskit van Azarius met Equadors besteld.
Ik heb hier ook nog fanaticus broed op rogge, maar nu ben ik bezig met equadors.

Nadat mijn mycelium gevormd was zette ik mijn pf-tek uit. Weken later nog steeds geen vruchtvorming! Enkel een nog dikkere witte laag over mijn rijstcake.
Wegsmijten laten staan?

JJJ

Bewuste gebruiker
Re: Mijn PF-TEK slaagt niet aan

Zolang het niet besmet is, laten staan! Raar dat het nog niet wil. Heb er te weinig verstand van om te kunnen zeggen wat het zou kunnen zijn. Staat het niet in het pikkedonker? Is het vochtig geneog (tegen 80-100%)? Een 'cold shock' (nachtje in de koelkast om het begin van de herfst te simuleren zeg maar) zou kunnen helpen, maar dat geeft weer extra besmettingsgevaar, en normaal is het niet per sé nodig.

Mayan

Bewuste gebruiker

OK nog altijd niets!
Heb nieuwe sporen ingespoten op nieuwe rijstcakeskes

Mijn fout was de volgende: Ik had ze nooit uit het potje mogen halen, ik had de rijstcake er in moeten laten zitten. En gewoon langs boven ene keer water moeten sprayen.
Lesje geleerd, maarja wie geen fouten maakt doe niets nieuws he.
Dus dat was de fout...

Het ziet nog altijd mooi wit, dus ga ik het in een filtertray steken en opvullen met vermiculiet.
Aangezien het altijd mooi wit is gebleven blijkt dus dat je ook kan steriliseren zonder hogedruk pan!

Mayan

Bewuste gebruiker

NE soeppot :) (soepketel)
Ik doe daar een bodem water in. ALTIJD GOED ZIEN DAT UW WATER NIET UITKOOKT HE, want het moet na een uurtje ben je al meer dan de helft kwijt he!
Vul het op met borden tot boven het waterpeil.
Leg daar mijn gerief in (uw filterzak of uw filterjar met substraat)
Ik zorg ervoor dat deksels van confituurpotten tussen de filterzak en de pot steken. Zodat de zak niet in direct contact komt met de pot.
Deksel toe en ik laat dat 2h afkoken.

Voor stro en rogge enzo kook ik gewoon water en gooi dat in het kokend water voor een uurke.
Daarna giet ik het uit over een vergiet en laat het afkoelen.
Je mag stro ook pasteuriseren.

JJJ

Bewuste gebruiker

Voor PF-tek moet je de cakes wel uit de potten halen hoor! Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom er geen paddo's waren. Gek!
Mayan zei:
NE soeppot :) (soepketel)
Voor PF-tek schijnt koken in een normale pan meestal wel te werken, doordat je rijstmeel gebruikt (weet niet precies waarom het dan werkt). Maar voor andere technieken, met hele granen ipv meel, moet je een snelkookpan gebruiken. In een snelkookpan wordt het 120 graden ipv 100 graden. Op 100 graden gaat alles dood, behalve geloof ik endosporen van bepaalde bacteriën, die blijven in leven en ontkiemen als het is afgekoeld, waardoor de boel besmet raakt. Op 120 graden kunnen ook die endosporen niet overleven. Vermoedelijk is deze fout ook de oorzaak van de besmetting van je potten met vogelzaad in het andere topic?

Een alternatief is 3x achter elkaar koken in een gewone pan, met 24u tussentijd. Zo doe ik het zelf, en het werkt meestal goed. Het werkt omdat de endosporen in die 24u allemaal ontkiemen tot bacteriën, en je ze dan doodmaakt voordat ze weer nieuwe endosporen hebben kunnen maken.

Mayan

Bewuste gebruiker

Maar het vogelzaad was niet besmet hoor, het stonk gewoon naar bedorven eten.
Alles was er netjes in en mooi wit. Tot het stilstond, ik vroeg me af waarom.
Wou dus wat losschudden en beetje overstrooien in nieuwe pot vogelzaad. Stinken dat het deed man, echt bedorven.
Ik heb dit niet voor met rogge, en steriliseer op dezelfde manier.
Ik krijg gewoon het schijt van paddo's uit sporen(spuiten) opgroeien man lol!!!!
En dan ga ik me nog wagen aan hawaiiaanse ook :rolleyes: Maarja, het ziet er naar uit dat we niet andesr kunnen.

Maar goed dat je het zegt, ik zal het substraat voor mijn hawaiiaanse zeker tot 3x steriliseren! Want dat zit vol met bacteriën he, mest.
Bedankt voor de tip!

Wat er met die pf-tek scheelde man, ik weet evenveel als u! Maar die hebben wel nog een lekkere championnengeur. Ruikt gewoon lekker en uitnodigend lol.
Ik hield het goed vochtig en lette uiterst goed op, plus verluchte ik het echt wel genoeg.
Wat ik nu gedaan heb is mijn oude growkit bovengehaald. (lege tray en filterzak).
Ik heb die pf-tek in stukjes gedaan (lol) en verdeeld in die growkit, en de gaten opgevuld met vermiculiet... Hier is ne foto.
En dat staat nu op mijn verwarmde mat, wel niet rechtstreeks he heb er een plankje onder gelegd.

Nu let ik goed op of het mycelium nog doorgroeit.

JJJ

Bewuste gebruiker

Mayan zei:
Maar het vogelzaad was niet besmet hoor, het stonk gewoon naar bedorven eten.
Stinken betekent dat het besmet is :P . Zo'n geur wordt over het algemeen veroorzaakt door bacteriën (die kun je niet zien, maar als het zo stinkt dan zijn ze er wel).

Mayan

Bewuste gebruiker

Awel, kga nu nog is vogelzaad afkoken... en der 10ml cubensis inspuiten.
Die lege sporenspuit ga ik dan gebruiken om de overschot van die hawaiiaanse sporenprint in te doen.

Alsket goe begrijp, water afkoken, afkoelen, sporen erin, spuitje voltrekken?

JJJ

Bewuste gebruiker

Mayan zei:
Alsket goe begrijp, water afkoken, afkoelen, sporen erin, spuitje voltrekken?
Heb het nog niet aangedurfd zelf om sporenspuiten te maken, dus dat weet ik niet goed :) . Geloof dat veel mensen dit wel in een glove-box doen om het steriel te houden, en het water en de spuiten koken in een snelkookpan... Normale procedure is geloof ik om spuit met water te koken, dan de spuit leegspuiten op de sporenprint (b.v. in een (steriel) jampotje), sporen een beetje mengen door het water, en dan weer opzuigen, zoiets. Maar het kan natuurlijk op vele manieren :) .

Mayan

Bewuste gebruiker

Ja eigenlijk, waarom maak ik het moeilijk lol
Gewoon de rest gooien in een steriel potje met gesteriliseerd water, en dan leegkappen in potten rogge. FF opschudden.
En klaar is kees haha Dat ik dat niet eerder zag!

Mayan

Bewuste gebruiker

AMAI MANNEN!!!!!!!!!!
die equadors komen boven!!!!!!!
GEWOON TE ZOT!!!!! Echt waar TE Zot!!!
Wat dat mycelium heeft moeten meemaken, ik begrijp niet hoe daar nog paddo's van komen haha!
Is er wel nog maar eentje, maar beter eentje dan geen.
Edit: correctie, heb er intussen al drie mogen tellen!

gtje

Bewuste gebruiker
hey dit is leuk mayan :grin: kun je hier niet een topic overmaken ??? het maken van uhmmm hoe heet dat weer???? paddo grond :P

ik vidn het erg intressant om te zien en wil het zelf ooit ook wellis gaan doen ( als ik ooit nog aan sporen ken komen nu ze het hebben verboden ). maar het lijkt me zo moeilijk ...

is het goed te doen of moet je een geintresseerde freak zijn ???

greetzzz gtje

Mayan

Bewuste gebruiker
Wel ja, je moet wel met een bepaald aantal zaken rekening houden.
Zeer proper werken! Ik was altijd mijn handen met desinfecterende zeep tot aan de ellebogen, dan handschoentjes en dan een mondmasker.
Beste dat je er aan begint in je boxershort na de doesj. Kleren kunnen vanalles meedragen.

ik heb gewoon potjes gevuld die in dat starterspakket zat.
Gewoon rijstmeel en vermiculiet gemengd en water toegevoegd.
Dat in een dubbele laag alminiumfolie en goed afkoken met een bodemke water in de pot.
Paar borden erin zodat je potjes het waterpunt niet raken.

Ik heb die er dan uitgehaald toen het mycelium volledig de potjes had gekoloniseerd.
Er kwam nog een wittere laag over de rijstcakekjes, maar het duurde me te lang/
Dus ik heb dat gewoon in zo'n filterbox van 1200L (te koop bij azarius voor spotprijsje) gedaan.
Heb letterlijk dat mycelium in stukken gesneden, opgevuld met vermiculiet en de verwarmde mat op gezet.
En jah, daar schieten ze ineens op!

Ge kunt echt op veel manieren paddo's kweken man, en het is veel uitgebreider dan wiet.
Maar na de hawaiiaanse (als ze lukken) stop ik er volledig met. Heb met iemand gesproken die er veel herrie door heeft gekregen, en dat wil ik niet meemaken.
Ik zal maar braaf de wet respecteren en meelopen in de stoet zeker, they got the power.

Mayan

Bewuste gebruiker
Raar hoor.
De pf-tek uit de potjes gingen niet, maar eens ik ze casede werd het toch "iets".
In het vervolg maakek die rijstcake in een hele casing met gewoon casinglaag over.
Deruit halen is niet meer aan mij besteed. Tenzij ik met TIT ga werken.

vliesje los

In penishouding en al sporen op zijne hals laten vallen. He's coming!

Ik wacht tot zijnen hoed helemaal naar boven gekruld is en alles ondersmeerde met sporen

En na bijna meer dan een maand lol
Oogst!

Bovenaan