Mijn stekkies staan op half 7 !!

DarCness

Experimenterende gebruiker
Hallo alle lezers..

Mijn stekkies heb ik gister geplant in grote potten..
het weer is super goed dus daar valt niets over te klagen ..
Alleen me stekkies zien en zielig en krom uit ..(dit was toen ik ze kreeg nietzo)
Ik heb aarde en mest korrels en bemesteaarde als potgrond..
Kan iemand vertellen wat ik in hemelsnaam fout doe .. :tongueout:

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Wat je fout doet, alles. Om te beginnen ben je de fout in gegaan om eerst je plantjes te halen en daarna pas info te verzamelen. Als je goed was begonnen kwam je het hier niet vragen.

Zijn je stekken wel goed geworteld? Uit welk klimaat komen ze en staan ze nu in een ander klimaat? Zo ja wat is de omgeving waarin ze nu staan(licht, warmte, vocht)? Heb je ze vanacht buiten gehad ofzo?

More info please.

DarCness

Ik heb alle informatie allang opgezocht..
Alleen ik vroeg me af waarom ze zo hingen..
De plantjes zijn van me vriend en niet van mij zelf ..
Hij heeft ze gehaald en weet niet uit welk klimaat ze komen../
ze hebben vannacht buiten gestaan en vandaag ook gewoon de heledag..

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Zijn ze wel goed geworteld? Dat is het aller belangrijkste om op te letten als je stekken haalt. 2e, ze komen waarschijnlijk net uit het stek hok en het is zeer dom om ze met deze temperaturen snachts buiten te zetten.
Ze komen waarschijnlijk uit een ruimte waar het 26 graden Celsius is en waar een RV(relatieve luchtvochtigheid) van zo'n 80/90% heerst. Om ze dan snachts buiten te hebben staan met +- 9 tot 11 graden, plus een lagere RV. En je bent niet zeker of ze goed zijn geworteld.

Je mag blij zijn als ze het overleven. Komende dagen zou het weer wat minder worden heb ik gehoord, ik zou ze naar binnen halen.

Jij legt je pasgeboren baby's toch in april snachts niet buiten op straat? :wink:

JJJ

Bewuste gebruiker
Ik heb geen ervaring met wiet, maar met salviastekjes ken ik dit ook wel. Stekjes hebben als grote zwakte dat ze geen of amper wortels hebben, en dus heel weinig vermogen hebben om water uit de grond te halen, ook al is de aarde nat. Belangrijk is het om in het begin de luchtvochtigheid hoog te houden, b.v. met een zakje er omheen, zodat ze niet te veel vocht verliezen door verdamping. Als de wortels ontwikkelen kan de luchtvochtigheid dan langzaam omlaag. Nou neem ik het met Salviastekjes nooit zo nauw, soms lijken ze een paar dagen een beetje uit te drogen en worden ze slap, en zie je even later dat ze het er uit zichzelf toch wel bovenop komen.

Ik zou snel de luchtvochtigheid verhogen, en misschien ze eerst nog een tijdje in vriendelijke temperaturen houden.

DarCness

heel erg bedankt:wink:

ze staan al weer wat rechterop , en zijn al weer een stukje gegroeit..
:wave:

Mayan

Bewuste gebruiker
DarCness zei:
Hallo alle lezers..

Mijn stekkies heb ik gister geplant in grote potten..
het weer is super goed dus daar valt niets over te klagen ..
Alleen me stekkies zien en zielig en krom uit ..(dit was toen ik ze kreeg nietzo)
Ik heb aarde en mest korrels en bemesteaarde als potgrond..
Kan iemand vertellen wat ik in hemelsnaam fout doe .. :tongueout:

Foto?

Mastadox

Waarschijnlijk een beetje teveel bemest.
Als je potten een goede drainage hebben kun je best een beetje doorspoelen met water.
Bemeste grond en dan nog korrels toevoegen lijkt me een beetje teveel van het goede.

good luck ermee!

Bovenaan